Onkruid elektrocuteren

Artikel komt uit een gewoon dagblad, dus geen al te technische uitleg. Op de foto te zien toch nog een uit de kluiten gewassen toestel (aggregaat). Wat mij verwondert is dat dit een vrij nieuwe techniek zou zijn. Terwijl het o zo basic is. Stroompje opwekken, elektriciteit zijn weg laten zoeken via het geaarde toestel en de rest gebeurt vanzelf.

Oudenaarde is een van de twee Vlaamse steden die van Bayer de nieuwe eWeedingmachine mag uittesten. “Twee medewerkers van de groendienst hebben een opleiding gekregen”, zegt schepen John Adam (Open VLD). “De machine werkt door elektrische stroom door de plant te jagen. De plant geleidt de stroom en verbrandt, zowel de stengel als de wortel. Dat moet hetzelfde effect hebben als sproeien met gif, zodat de plant kapot gaat.”

Op de machine staan veel gevaarstekens, en de melding dat het ook voor de mens een dodelijke dosis stroom is. “Bij gebruik van deze machine moet je eerst een zone afbakenen waar niemand mag inkomen”, vervolgt de schepen. “De mensen die de machine bedienen hebben speciale laarzen aan die hen tegen de stroom beschermen. In een cirkel van vier meter mag niemand komen vanwege het gevaar op elektrocutie. De plek waar gewerkt wordt, wordt volledig afgesloten. Het toestel moet ook geaard worden voor gebruik. Wij gaan zeker uittesten of we exoten zoals berenklauw en Japanse duizendknoop kunnen bestrijden.”

Ik denk.. probleem zit hem niet in de techniek van de verdelging maar alle maatregelen die nodig zijn om te voorkomen dat de verdelger (= de man die het gebruikt)mee verdolgen wordt :-)

krijg dat zaakje maar eens gekeurd en verkocht.. zal niet simpel geweest zijn.

moet ook niet leuk zijn op warme dagen, met die dikke botten (Laarzen in NL) aan

buckfast_beekeeper

Golden Member

Testen op Japanse duizendknoop zijn al langer aan de gang. https://www.vilt.be/elektriciteit-in-de-strijd-tegen-japanse-duizendkn…. 4000V is niet niks. Daarom ook de veiligheidsmaatregelen. Is ook wat anders als 'een stroompje' opwekken.

Als ik zie hoeveel Japanse duizendknoop er verschijnt, dan gaat er nog veel elektriciteit nodig zijn. Voorlopig wordt deze invasieve exoot ook niet meer gemaaid. Het maakt het probleem alleen maar groter. Elk stukje dat op de grond valt wordt een nieuwe plant.

edit: @Peter112 hier onder: herbiciden mogen niet meer gebruikt worden op het openbare domein. Alleen vergunningshouders mogen het nog beperkt gebruiken als er geen andere alternatieven zijn. Vele gemeenten kiezen voor verbranden of stomen. Maar dat is ook niet zonder risico. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/25/brandweer-waarschuwt-1-op-5-br…

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit is arbeidsintensief als je elke plant moet aanstrijken, gif hoe beroerd ook maak je flink meters mee.

Voor exoten prima maar voor gewoon onkruid onbetaalbaar.

GJ_

Moderator

Gewoon onkruid kun je ook gewoon laten groeien natuurlijk. Je kunt er zelf voor kiezen om het geen onkruid meer te noemen, dan is het ook geen probleem meer.

Arco

Special Member

Planten als de Japanse duizendknoop op deze manier te bestrijden heeft weinig nut: het groeit sneller als dat je het uit kunt roeien...
Je zult een natuurlijke 'vijand' van de plant moeten vinden.

Zelfde geldt bijvoorbeeld voor het Caulerpa zeewier ('killer weed') in de middellandse zee. Dat groeit onstuitbaar hard en overwoekert alle andere planten.
Daar het nog giftig is ook, gaan ook alle plantetende vissen dood (of ze verkassen naar elders)

Ze doen tests met bepaalde slakken, die geen last van het gif hebben en de plant heerlijk vinden... :9
(men wil alleen wel eerst zeker weten dat men met die slak niet weer nieuwe problemen introduceert...)

Wrang detail: het wier is door natuurliefhebber Jacques Cousteau vanuit zijn museum in Monaco 'per ongeluk' losgelaten in de middellandse zee.
(hij hield de plant in zijn zee aquaria en die werden met middellandse zee water gespoeld en gevuld)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2020 10:36:56 schreef Arco:
Planten als de Japanse duizendknoop op deze manier te bestrijden heeft weinig nut: het groeit sneller als dat je het uit kunt roeien...
Je zult een natuurlijke 'vijand' van de plant moeten vinden.

ik heb had wat van die ondingen in op de erfgrens staan (bij de buren). Daar hebben we na aanleiding van de media berichten maar eens een schrikdraadje aan gehangen (4.7 joule, 11Kv). Het werkt wel, maar zeer traag.
wat mij betreft niet echt de oplossing.

[groene vinger tip]
voor de gene met een duizendknoop probleem; brandnetel verdelger spuiten, ben je er met 1 a 2 jaar compleet vanaf.

RTFM, dan pas vragen...
Anoniem

Na jarenlang als gekken alles doodgesproeid te hebben om te sparen op handenarbeid gooit men nu het roer drastisch om. Dat is al even dom.

Is er kort geleden geen identiek topic voorbijgekomen?

Sommigen zullen ongetwijfeld op het briljante idee komen om zelf zoiets in elkaar te flanzen.
Schrikdraad (dixit Wielklem) zal niet of nauwelijks werken.

het ligt dus voor de hand dat men zal proberen te experimenteren met wat wél zou kunnen werken, goedkoop, is en makkelijk door iedereen aan te komen uit slooptoestellen.
Ik hoef zelfs niet te vermelden wat dat item is.

En het zullen vooral beginners zijn met een krap budget die dit zullen willen verwezenlijken. Hun onervarenheid, naief enthousiasme en gebrek aan middelen maakt het nog veel gevaarlijker.

Tidak Ada

Golden Member

MCA® helpt, maar ik heb het na uitgraven van de plant, in een paar jaar door steeds alles wat opkomt direct weg te trekken, uiteindelijk weg gekregen.

Op zich is de plant erg decoratief, maar helaas ook zeer dominant en agressief groeiend. Hetzelfde geldt voor akkerwinde ('pispotjes') en kweekgras: Ieder stukje rhizoom (wortelstok) vormt een nieuwe plant, net als de bij de tovenaarsleerling met zijn bezems.
Dat elektrisch bestrijden heeft als groot nadeel dat ALLE LEVEN in de bodem wordt gedood, ook het essentiële, zoals wormen en nuttige bacteriën en schimmels.
Dat geldt overigens ook voor producten als MCA of broomgassen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 18 september 2020 10:46:10 schreef wielklem:
[...]

[...]
[groene vinger tip]
voor de gene met een duizendknoop probleem; brandnetel verdelger spuiten, ben je er met 1 a 2 jaar compleet vanaf.

En wat doe je als overheid, die herbiciden gebruik verbiedt, en er vallen honderden meters te verdelgen? 2 wekelijks alles gaan maaien?

Brandnetels vernietigen is doodzonde. Het is een waardplant voor vele vlindersoorten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Zo'n schrikdraad apparaat zal inderdaad onvoldoende vermogen kunnen leveren om de plant te laten verbranden, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er wel elektrolyse processen plaatsvinden die voor de plant ook schadelijk zijn. Daarvoor is echter wel voldoende stroom nodig, en de gemiddelde stroom die zo'n schrikdraad apparaat kan leveren is heel klein.

Er is inderdaad een zeer voor de hand liggende mogelijkheid om 2 of 4kV te maken met een flink vermogen; de manier waarom je contact maakt met de plant bepaald grotendeels of het echt heel gevaarlijk is.

Je zou steeds een klem op een plant kunnen zetten, vanaf een afstand de bron inschakelen, even wachten, de bron uitschakelen, en de klem gaan verzetten, maar dat is langzaam. Een andere simpele methode kan zijn om een lans te gebruiken met een schakelaar die ingedrukt moet blijven om de bron actief te houden (dubbel uitgevoerd), waarbij de lans dusdanig lang is, dat het voor de gebruiker onmogelijk is om tegelijk de schakelaar te bedienen en het uiteinde van de lans aan te raken; op die manier kan de gebruiker nooit per ongeluk de lans aanraken met zijn voet of zo. Alsnog moet er dan natuurlijk niemand anders in de buurt zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

oops foutje.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 18 september 2020 11:58:46 (98%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik merk dat ik eigenlijk ook tegen nodeloze wreedheid tegen planten ben.

Over duizendknoop;
http://aborig.nl/2020/04/20/lessen-van-japanse-duizendknoop/?fbclid=Iw…

mvdk

Golden Member

Dit zijn gevaarlijke spanningen en stromen. Er hoeft maar een klein incident te gebeuren, iemand hevige brandwonden bijvoorbeeld, en dan hebben een aantal ambtenaren weer een paar maanden werk om uit te zoeken tegen welke regelgeving is gezondigd, en welke opleidingen en instructies mensen moeten krijgen die hiermee werken.

Arco

Special Member

Azijn oplossing werkt ook. (maar dat mag ook al niet meer... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2020 11:43:14 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Brandnetels vernietigen is doodzonde. Het is een waardplant voor vele vlindersoorten.

Die moet je inderdaad ook gewoon laten staan.

RTFM, dan pas vragen...

Ik heb betrekkelijk weinig last van brandnetels. Die groeien vooral op plekken waar mensen amper komen, zoals drassige braakliggende grond en rietkragen.

Ik heb als kind genoeg kansen gehad om brandnetelzaadjes in m'n kleding mee te nemen naar de achtertuin, maar er is hier nog nooit een brandnetel ontsproten.

Wel bewust 15 jaar terug pepermunt uit een recreatiegebied gehaald met wortel en al, en dat komt gezellig ieder jaar weer terug.
Ruikt lekker, de vliegende beestjes vinden het fijn (alleen onze katten hebben er een hekel aan - hint voor de mensen die geen katten in hun tuin willen)
En je kan het ook nog door de salade gooien of er thee van zetten.

---

Wat veiligheid betreft, ik meen dat de gebruikers van de planten-electrocutor speciale laarzen aan moesten. 4kv is redelijk gemakkelijk te isoleren met dikke rubber laarzen.
Het lijkt mij redelijk gemakkelijk om het voor de gebruiker veilig te maken, maar voor omstanders zou het wel eens link kunnen worden.

Met name voor loslopende honden. Die zouden wel eens last kunnen krijgen van de stapstromen rondom de aardelektrode. Een beetje vergelijkbaar met hoe koeien sterven aan een nabije blikseminslag. Tussen de voor- en achterpoten zit een aardige afstand, en daar kan dus een gevaarlijk spanningsverschil komen te staan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Om dat verdelgingsapparaat nu te vergelijken met een blikseminslag is er toch ver over. Scheelt enkele decades in spanning en stroom.

Het is me overigens nooit opgevallen dat na een onweer er overal koeien met de poten omhoog liggen.
Het lijkt me niet onmogelijk, en het zal wel eens voorgekomen zijn dat een koe zo aan haar einde kwam, maar ik denk dat hier de gemeentearbeiders of de DHZers een groter risico lopen dan Fifi of Minou die daar ergens in de buurt rondlopen.

ik weet het wel van weides met kleine pony's, daar is al vaker een dode gevallen in een onweersbui.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Een soortgelijk draadje is pas nog voorbij gekomen over een paardenbloemwortelverdelger.
(3 X woordwaarde) ;-)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/149918

Die machines zijn al enkele jaren beschikbaar en worden ook her en der getest/gebruikt. Er zijn zelfs hele grote exemplaren waarbij een landbouwtrekker vooraan een frame met metalen plaatjes heeft en de generator achter de trekker hangt. Dan heb je een motorvermogen nodig boven de 100KW om het zaakje draaiende te houden (generator van zo'n 60KW).

Resultaat? Daags nadien is de boel verslapt, lijken de planten af te sterven.

2 weken later staan ze er weer...

Maar het verkoopt wel, werkt zelfs redelijk in bepaalde landen en wordt (in België toch) als een leuk alternatief aangeboden. Echter de firma's die dergelijke werken uitvoeren weten dat je met andere technieken betere resultaten hebt.

https://edepot.wur.nl/479983#:~:text=Een%20nieuwe%2C%20kansrijke%20ont…

En een knap prijskaartje. Er wordt dus volop geëxperimenteerd met deze "nieuwe" techniek.

Was interessant om de bijlage eens door te lezen.

Mvg