Softclipping NAD C272

Hallo allemaal, ik ben bezig met een NAD C727 die vervorming krijgt bij het aanzetten van softclipping. Nu heb ik zelf niet echt een idee hoe dit werkt. De fout is op beide kanalen en ik heb de service manual erbij gepakt maar ik snap niet precies hoe dit principe werkt. Verder heb ik de onderdelen gecontroleerd en deze zijn goed.

Ik heb het idee dat nog een ander gedeelte van de versterker van invloed is bij softclipping. Kan iemand mij in de goede richting sturen?

maartenbakker

Golden Member

Dat is uit de schemagedeeltes die je plaatst, niet op te maken. Logisch dus dat je er niet uitkomt. Van het softclippingcircuit is niet duidelijk hoe en waar het werkt en het tweede deel lijkt een mute-schakeling te zijn.

Eens zoeken naar een compleet schema.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierbij de grotere gedeelten van het schema. Bij zowel kanaal links als rechts worden die transistoren aangestuurd door SC-P en SC-N, wat Softclip positive en negative is lijkt me.

Arco

Special Member

Softclipping is per definitie vervorming... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt, ik snap dat de pieken worden afgerond, maar het geluid klinkt echt vervormd. Dit is op de scope ook te zien met een vervormde sinusgolf, niet alleen afgezwakte top.

maartenbakker

Golden Member

Dankje, ik vind het wel een aparte schakeling maar kennelijk gebruikt hij twee transistoren om alles boven een bepaald niveau af te kappen, lijkt op een mutingschakeling maar dan net even anders. Ik begrijp de schakeling rond de aansturing van de transistoren nog niet helemaal, maar misschien kun je de golfvorm op de scope eens beschrijven of op de foto zetten? De manier waarop hij vervormd is geeft misschien een aanwijzing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hier vind ik een filmpje hoe het er normaal uit hoort te zien. Inderdaad wat we hier denken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bij hogere volumes komt het er zo uit te zien. Het geluid dat er uit komt klinkt precies hetzelfde als dat je door een ventilator zou praten

Arco

Special Member

Ik vind dat signaal er niet bijzonder slecht uitzien...
(ik begrijp de zorg ook niet: bij normaal gebruik hoeft die softclipper toch nooit in te grijpen, alleen bij oversturing)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik zie alleen de bovenste helft van de sinus geclipt en dan nog eens asymmetrisch ook. Hoewel ik niet denk dat dat het 'ventilatoreffect' kan geven, is daar dus wel iets mis.

Bij uitgeschakelde softclipping is de sinus volledig onvervormd begrijp ik?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 15 september 2020 18:09:39 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt, op lagere niveaus en zonder clipping is er niets aan de hand, maar zodra deze in werking gaat vervormt het signaal helemaal

maartenbakker

Golden Member

Wat voor spanning meet je op de SC-N en SC-P lijnen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vertel ook eens met welk niveau de clipping actief wordt. clipping start meestal rond -3db FS en start "soft". maar als je veel méér instuurt wordt het uiteindelijk "hard", het kan niet anders..

maar doel clipping is minder vervormen dan gewoon hard cut, vandaar dat niveau belangrijk is.

waar is deze versterker voor bedoelt? hifi of instrumentenversterker?

Bij geluid maximaal met softclipping aan:

-0,57V op de SCP lijn
-2,40V op de SNC lijn

Er zit geen volumeknop op deze module, dus ik kan niet zeggen bij welk volume de softclipping actief wordt. Wat me wel opviel is dat bij een 50hz toon het signaal stabiel blijft maar bij 100hz gaan de pieken 'dansen'. Ik weet niet of dit een aanwijzing geeft?

Op 18 september 2020 10:51:15 schreef Mahsjong:

Er zit geen volumeknop op deze module, dus ik kan niet zeggen bij welk volume de softclipping actief wordt.

Op een toongenerator toch wel?
Bij welk voume? Hoe meet je dat? Of bedoel je signaal grootte (amplitude) Het oor is uniek, maar een slecht meetinstrument.

Op 18 september 2020 10:51:15 schreef Mahsjong:
Wat me wel opviel is dat bij een 50hz toon het signaal stabiel blijft maar bij 100hz gaan de pieken 'dansen'. Ik weet niet of dit een aanwijzing geeft?

Heb je de voedingsspaningen nagelopen, of ze kloppen en of ze schoon zijn en zonder 50Hz brom?

Ik gebruik een 100hz toon via youtube en een aux kabel aangezien ik geen toongenerator heb. De voedingslijnen zijn zo goed als vlak, een probleem met de voeding zou volgens mij niet verklaren waarom het probleem zich alleen voordoet met softclipping aan

Arco

Special Member

Zoals reeds gezegd, clipping is er alleen om te proberen de speaker heel te houden bij overbelasting.
Normaal kom je daar nooit, alleen bij 'mishandeling' van de versterker. Dus de precieze clipping is niet erg relevant. (je hoort 't toch nooit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Die spanningen op SCP en SCN zijn ongeveer zo scheef (asymmetrisch) als ik al 'hoopte' (na het zien van het scopebeeld). Als je uitvindt waarom ze zo scheef zijn (fout in het aansturend circuit of een van de clippingtransistoren zelf is onderbroken bijvoorbeeld), dan heb je denk ik de oplossing te pakken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 september 2020 22:22:30 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vraag me vooral af waar het probleem zou kunnen zitten. De vervorming zit op beide kanalen dus kan niet in de eindversterker zitten lijkt me. Het gedeelte dat aan wordt gezet bij softclipping gebruikt maar een aantal componenten en deze zijn allemaal goed, hoe kan het aanzetten van dat kleine circuit dan het signaal vervormen?

maartenbakker

Golden Member

De componenten of hun onderlinge verbindingen zijn duidelijk niet allemaal goed, anders zou de spanning niet zo scheef zijn. Dat is dus waar je moet zoeken en meten, onder spanning als je het defecte onderdeel anders niet kunt vinden. Dat is vaak ook efficiënter dan de helft van de onderdelen eruit solderen om te kunnen meten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Semtexx

Golden Member

De schakelaar zelf is ook een goede verdachte.
Schakel hem eens een flink aantal keer heen en weer terwijl het apparaat uitstaat.

Soms oxideren ze, of hebben ze een tik gehad waardoor het contact lijdt. Zeners en weerstanden heb ik ook al een aantal keer vervangen; maar dat was wel bij NADs van oudere bouwjaren. De componenten worden warm en raken daardoor los. Bij de 272 / 372 zijn ook genoeg gevallen dat de componenten los op de print zaten.

maartenbakker

Golden Member

Bij een defect aan de schakelaar verwacht ik een meer symmetrische storing, maar controleren kan zeker geen kwaad!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 september 2020 10:51:15 schreef Mahsjong:
Bij geluid maximaal met softclipping aan:

-0,57V op de SCP lijn
-2,40V op de SNC lijn

De normale spanningen zijn daar plus en min 3 V (clipping off) en plus en min 1,5 V (clipping on).

OK, dat is duidelijk: de fout zit in de voeding voor de SCP-lijn.
De clipping treedt daardoor trouwens ook al bij een veel te laag niveau op. Ook met clipping 'off' zal je nu clipping kunnen krijgen, terwijl dat normaal niet zou gebeuren (verklaring aan het eind van deze post).

Probeer eens de spanningen op de weerstand R782 te meten. Aan de ene kant moet 64 V staan, aan de andere kant ca. 25 V; ten opzichte van massa uiteraard.

  • Meet je 64 V en −0,5 V, dan is de weerstand (die R782) stuk.
  • Meet je aan beide kanten 64 V, dan is de zenerdiode D714 stuk.
  • Meet je aan beide kanten −0,5 V, dan is de 64 V voedingsspanning ter plekke afwezig.
  • (Een defect in C763 is onwaarschijnlijk, omdat daarmee de spanning niet negatief zou kunnen worden)

--

Bij een defect aan de schakelaar verwacht ik een meer symmetrische storing

Precies; dat is de fout ook niet.
Met de schakelaar aan is het clipniveau plus en min 2 V; met de schakelaar uit is het 4 V. In feite staat de soft clipper dus nooit uit! 'Uit' is alleen een zo hoog clipniveau dat je het nooit zult merken.
Als je de schakelaar zou vervangen door een regelbare weerstand, zou je het clipniveau tussen 2 en 4 V kunnen regelen, maar het clippen zou nooit asymmetrisch worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org