Hoe kan ik deze spotjes dimmen?

Beste allemaal,

Ik heb spotjes in huis gehaald met de volgende specificaties;
Voeding primair: 230V
Secundair: 3-9 VDC (300mA)

https://i.imgur.com/lAi39Ee.jpg

https://i.imgur.com/fNqpxMN.jpg

Hoe kan ik deze het handigst dimmen met een arduino?
Voor ledstrips gebruik ik een mosfet om de voeding te dimmen, dit werkt echter niet bepaald voor de arduino. Ik heb al een hele tijd rond gezocht maar kan geen arduino-oplossing vinden voor het geen ik zoek.

Ik wil namelijk graag dat de spot langzaam aan/uit gaat (automatisch)

Heeft iemand de informatie die ik zoek?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Sine

Moderator

Dit is een niet dimbare led driver met een vaste stroom (300mA)

Het simpelst is om een andere driver te gebruiken. Of domweg een weerstand in serie en het ding PWM-en op een vaste voedingsspanning.
Meet eens wat de werkelijke secundaire spanning is met het spotje aangesloten.

Een arduino heeft een paar prima bruikbare PWM kanalen, wat heb je daar voor een problemen mee?

Op dat etiket zie ik toch duidelijk dimmable staan.

benleentje

Golden Member

Voor ledstrips gebruik ik een mosfet om de voeding te dimmen, dit werkt echter niet bepaald voor de arduino.

Niet elke ledstrip is te dimmen.
Een losse led let laar zich heel goed met een Arduine en PWM dimmen

Veel LED verlichting is meer dan puur een led daar word dan zelf al voor de goed stroom voor de led gezorgd bij de spanning waarop het hoort te werken. Ledstrips hebben weerstanden waardoor ze prima op bv 12V werken maar daardoor afhankelijk van de interne opbouw zich wel of niet goed laten dimmen.

Als je deze ledverlichting wilt dimmen met een Arduino kan dat prima omdat ik opmaak vanuit de driver dat er enkel maar een LED inzit en verder niets. Je kan dan ook met enige voorzichtigheid deze direct via pwm op een FET aansluiten. Als je met bv 10V werkt zit er dan voor de zekerheid een weerstand met de led in serie zodat bij een fout vanuit de arduine de led niet ineens direct 10V krijgt met daarmee een veel te grote stroom. De weerstand begrenst de stroom op een veilige waarde. Om de weerstand te weten moet je toch eerst de exacte spanning hebben van de leds en die kan je meten door eerst de bijgeleverde ledriver aan te sluiten.

Een andere manier van dimmen is om via de arduino een triac aan te sturen die de 230V kant van de leddriver regelt. Daar zijn genoeg schema's van te vinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 19 juni 2020 21:38:13 schreef KlaasZ:
Op dat etiket zie ik toch duidelijk dimmable staan.

Inderdaad, dan is wellicht iets met fase aan/afsnijding te doen.

Dat heet ... ALS je deze led driver wilt blijven gebruiken, gezien het Chinesium gehalte kun je je afvragen of dat een goed plan is.

Op 19 juni 2020 21:52:09 schreef benleentje:Als je deze ledverlichting wilt dimmen met een Arduino kan dat prima omdat ik opmaak vanuit de driver dat er enkel maar een LED inzit en verder niets. Je kan dan ook met enige voorzichtigheid deze direct via pwm op een FET aansluiten. Als je met bv 10V werkt zit er dan voor de zekerheid een weerstand met de led in serie zodat bij een fout vanuit de arduine de led niet ineens direct 10V krijgt met daarmee een veel te grote stroom. De weerstand begrenst de stroom op een veilige waarde. Om de weerstand te weten moet je toch eerst de exacte spanning hebben van de leds en die kan je meten door eerst de bijgeleverde ledriver aan te sluiten.

Je kunt meerdere spots dan ook in serie zetten en met 1 mosfet en een arduino of esp8266 moduul (dan heb je ook een wifi control) een mooie pwm regeling maken

lijkt idd dimbaar te zijn, en aangezien er geen dim input op zit, zal je dus op de ouderwetse manier met fase aan/afsnijding moeten werken.

je kan ook je led driver vervangen door eentje met een dimbare input erop en dan gewoon een 'potmeter 1-10V' dimknop in de muur steken. dan heb je wel :
1) veel ruimte nodig achter je schakelaar potje om die voeding in de muur te steken
2) 2 extra draden tussen schakelaarpotje en de lamp hebben voor dat stuur signaal
https://www.luxsky-light.com/Content/upload/2017166726/201710071733121259771.png

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Sorry voor de late reactie, ik had even wat andere projecten in het huis af te ronden.. (beton vloertje in de schuur, badkamer, keuken enz)

Ik stoor mij toch nog steeds aan het felle licht dat van deze led spots komt. Fase afsnijding zou inhouden dat ik gewoon het 230 signaal vanaf een led dimmer zou kunnen pakken toch?

Kan ik bijvoorbeeld ook 1 driver kunnen installeren die 3 van deze spots dimt tot het gewenste level? In principe hoef ik ze maar 1 keer in te stellen, en zal daarna de dimmer/driver achter een koofje verdwijnen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hoe kan ik deze het handigst dimmen met een arduino?
Voor ledstrips gebruik ik een mosfet om de voeding te dimmen, dit werkt echter niet bepaald voor de arduino. Ik heb al een hele tijd rond gezocht maar kan geen arduino-oplossing vinden voor het geen ik zoek.

Ik wil namelijk graag dat de spot langzaam aan/uit gaat (automatisch)

M.a.w. je kan hem goed dimmen met een arduino en mosfet, maar je hebt problemen om een fade-out programma te maken?

Meep! Meep!

Blijft gezeur met led dimmen. Het vinden van de goede combinatie blijft lastig.
Je kan hier eens tussen kijken.
https://www.sandervunderink.nl/schakelmateriaal/led-dimmer/

rob040

Golden Member

Ik heb een tijdje geleden ook LED spotjes gekocht die ik nog wil dimmen.
Een 'gewone' dimmer voor gloeilampen schijnt problemen te geven, ik heb het nog niet geprobeerd.
Ik heb een Hoftronic driver, schema heb ik toen opgetekend om te zien of ik daar iets mee kon, misschien heb je er wat aan...

Hoftronic LED driver.pdf