Varistor

Hallo,

Ik heb een vraagje over een varistor.
Op de varistor staat S14 K271k1.
Nu heb ik een varistor met type S14 K271 deze is iets dunner als de andere.
Kan ik deze ook gebruiken?
Ze zitten in het netfilter van een inductie plaat.

Ha jama,

Die is goed het complete nummer is B72214S271K101 de uitvoering is fabrikant afhankelijk.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Het complete nummer ziet er Siemensspecifiek uit (zal wel TDK zijn tegenwoordig).

In elk geval denk ik aan de haand van het korte nummer dat ze inderdaad uitwisselbaar zouden moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En de dikte staat los van het vermogen sq spanning.

Arco

Special Member

De diameter (in dit geval 14mm) bepaalt de grootte/vermogen. De spanning staat erop: 271V

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Nee 270V.
De spanning wordt weergegeven door een getal van 2 cijfers , het 3e cijfer is kort gezegd het aantal nullen dat dat erachter komt.
In dit geval maakt het niks uit, maar had er 272 op gestaan, dan was het niet 272V maar 2700V. Factor 10 ernaast.

Frederick E. Terman

Honourable Member

OT: Ja, dat is altijd zo lachen met condensatortjes; van die bruine ronde schijfjes. Staat daar '101' op, dan is het 100 pF inderdaad - een 10 met 1 nul erachter. '102' is 1 nF, '104' is 100 nF, enzovoorts.
Maar staat er '100' op, dan zal het meestal géén 10 pF zijn, maar gewoon 100. Hoewel het dus eigenlijk wel 10 pF zou moeten zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de snelle reacties.
Ze zitten er inmiddels in en de inductieplaat werkt weer prima.

Arco

Special Member

De spanning wordt weergegeven door een getal van 2 cijfers , het 3e cijfer is kort gezegd het aantal nullen dat dat erachter komt.

Niet bij Epcos varistors. Een S14K250 bijvoorbeeld is 14mm diameter en rms spanning van 250 volt ac.
Epcos is ook een van de weinigen die de AC spanning erop zet, en niet de DC spanning...
Maar ook bij anderen staat de (DC) spanning erop, zonder vermenigvuldigingsfactor.

Voor het lange Siemensnummer (zonder S14 erin) klopt het vermenigvuldigingsverhaal weer wel.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com