bias spanning elektrostaat meten

Ik zou heel graag de biasspanning van mijn Audiostatics elektrostaten willen meten omdat er een duidelijk geluidsterkteverschil is tussen beide speakers. Ik zat te denken aan een dhz oplossing (geïsoleerde spanningsdeler) voor mijn multimeter.
Weet iemand daar een goede oplossing of tip voor ?

Ik vergeet natuurlijk te vertellen dat de bias spanning al snel zo'n 5 Kv bedraagt.

RAAF12

Golden Member

Je zou een 1:10 probe kunnen maken dat kan door een aantal weerstanden in serie op te nemen. Wil je het mooi doen kan je hsp weerstanden nemen. Deze komen uit een ouwe KTV maar ze zijn ook nieuw te koop. Als je geld teveel hebt kan je ook een kant en klare probe kopen.

Hier staan ook wat ideetjes http://www.repairfaq.org/sam/hvprobe.htm

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 19 september 2020 17:06:33 (11%)

Zo duur zijn die kant en klare HS probes nu ook niet.. (tenzij er Fluke op gedrukt staat ? :-) ) .

maar met serieschakelen van weerstanden gaat het ook. Hoogohmige weerstanden voor HS kom je sinds het verdwijnen van de ktv ook niet alle dagen meer tegen. Als het goedkoop moet is een ketting van in seriegeschakelde 10 Mohm weerstanden het voordeligst.

Afsluiten moet een trimweerstand die je in samenwerking met je multimeter bvb 1:1000 verzwakking geeft.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 19 september 2020 17:21:34 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou zelfs een elektroscoop van een middelbare school kunnen lenen. Die heeft wel geen gekalibreerde voltschaal, maar dan zie je wel of de spanningen even groot zijn.
Of zelf maken: hang twee blaadjes aluminiumfolie aan een stukje draad.
https://etc.usf.edu/clipart/25800/25807/electroscope_25807_lg.gif

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dank jullie wel. Ik denk dat ik dan in de richting ga van in serie geschakelde weerstanden. Alhoewel ik het idee van de elektroscoop erg mooi vind. Het blijkt wel dat HS hoogohmige weerstanden nog lastig te vinden zijn.