samsung ue40c6700us gekleurde verticale strepen.

Ik heb een tijdje terug deze tv uit een bak gevist (met toestemming hoor ;) )
Vandaag even de tijd gehad om hem aan te zetten om eerste diagnose te maken.
Er verschijnen gekleurde verticale strepen in beeld. Gek genoeg is osd en testbeeld niet gestoord. Het is alsof het een soort van laag over de beelden is waar iets fout gaat.
Is dit een paneelfout? Lijkt me minder logisch omdat het testbeeld wel in orde is.
Ik hoop eigenlijk dat de t-con is want dat is nog repareerbaar :)
Of een mogelijk los flatcable naar bv t-con (natuurlijk niet intern in het panel want dat is einde oefening)
Als het panel is dan is het helaas |:(
Ik heb verder nog geen tijd gehad om hem te openen maar ik dacht, misschien kunnen jullie me al een zetje in de goede kant geven ;)
Het is vooral nu voor mij als eerste indicatie, nog niet voor reparatie (he dat rijmt :P )
Mogelijke reparatie is voor later.

Heb je foto's van de beeld fouten.. maakt het wat makkelijkere !

Opsie, helemaal vergeten toe te voegen. Sorry. Precies niet wakker meer, ga zo maar in mijn bedje kruipen ;)
De witte ruis op de ene foto is trouwens gewoon sneeuw. Ik had niet snel een beeldbron bij de hand en hij stond op kabel stand.

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 26 juli 2020 21:50:51 (37%)

Een BGA IC zit los, is een bekende klacht bij dit model.

Tja, da's balen. Zou een reflow kunnen helpen of een reballing? Niet dat ik dat zelf kan maar misschien een van mijn vrienden of evt via vraag en aanbod hier.
Vermoed dat als het een bekend probleem is er ook minder gemakkelijk sloop toestellen te vinden zullen zijn |:(
Ik zal ook eens kijken of ik zelf iets heb staan. Ik meen dat ik misschien nog iets van Samsung heb staan met defecte backligth.
Evt kan ik misschien van 2 toestellen eentje repareren met onderdelen van de andere. Of op zoek gaan naar een donor toestel.
Geen idee of bv backligth in meerdere 40 inch modellen is gebruikt.
Of het moederbord in meerdere modellen.
Het paneel en psu zelf zijn dus wel in orde? Dus mocht ik een toestel vinden met gelijke psu of paneel defect dan kan ik deze wel als donor gebruiken?
Toestellen met scherm met een scheur komt toch wel vaker voor dus hoop :+

Wil je het mainboard verwijderen dan doe je dat door een draaibeweging te maken i.p.v. het omhoog te trekken anders beschadig je misschien meer. Reballen is te doen, reflowen is slechts tijdelijk.

Hallo william,
wat bedoel je precies met "mainboard verwijderen doe je dat door een draaibeweging te maken"
Ik kan altijd proberen met reflow lijkt me want als het niet lukt is het mainbord toch afgeschreven denk ik. reballen kan ik niet zelf doen en laten doen zal wel duur zijn denk ik. Of valt het mee en zijn er misschien co'ers die tegen een kleine vergoeding doen?
Anders misschien de vraag eens in vraag en aanbod zetten hier ;)
ik vond deze service manual maar twijfel even of hij de juiste is.
https://elektrotanya.com/samsung_ue32c6000_ue37c6000_ue40c6000_ue46c60…
Ik wil ook op zoek naar een donortoestel. Schermen met barsten komen nu eenmaal wel vaker ;) voor dus wie weet vind ik iets.
Kan ik dan zoeken op meerdere types die in de service manual staan voor een vervangend mainbord?
Hoe vindt ik trouwens een chassisnummer bij samsung? Bij philips tv's staat het achterop maar vind dat niet bij samsung.
Of vind ik die alleen in de service manual?
Zou ik het paneel ook in andere tv's of merken kunnen vinden?
Anders is misschien een zoektocht naar een ander merk tv met defect ook een optie?
Ja, economisch niet de moeite maar voor mij als hobbyist wel mocht ik heel toevallig iets voor heel weinig op de kop kunnen tikken.

Chassisnummer vind je inderdaad in service manual. Mainboard idd door draaibeweging maken om te verwijderen omdat er siliconen pads achter zitten, ga je trekken, trek je nog meer puntjes los onder de BGA

Dat is duidelijk, nu snap ik wat je bedoeld. Ik had al een vermoeden dat het te maken had dat de bga chip niet te los ging.
Kan ik vanuit gaan dat alle tv's van hetzelfde chasis hetzelfde moederbord hebben? Dus dat alle type tv's uit de service manuel van mijn tv bruikbaar zijn als donor?
Ik weet nog niet welke type onderdelen in mijn tv zitten, ik ga hem nog moeten openmaken. Maar als ik op Samsungonderdelen.com kijk naar welke vervangonderdelen ze aanraden (doe ik puur om te zien ivm informatie, niet om te kopen. Is trouwens niet verkrijgbaar meer) komen er verschillende moederborden als vervanging te voorschijn afhankelijk van type paneel. Hoe zit dat?

Bepaalde typereeksen/beeldschermen staan standaard in geprogrammeerd op moederbord. Vanuit Samsung is het knip en klaar geregeld dat je zo bord kan plaatsen en werkt in jou exacte model TV.

C serie was nog slechter dan de D serie, veel en erg veel problemen met de loszittende BGA's

Bedoel je dat die moederborden met specifieke aanduiding panel meteen goed geprogrammeerd voor dat vernoemde panel en de eerste nog zelf van de juiste parameters voorzien moet worden?
Betekent dat ook dat er mogelijk ook andere moederbord mits aanpassingen juiste parameters zou kunnen passen?
Heb ik juist wel een leuk modelletje gevonden, c ipv d :+

maartenbakker

Golden Member

Ik zie in het testbeeld op de foto ook strepen, met welk testbeeld had je goed beeld?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb me niet helemaal juist verwoord wat betreft testbeeld. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat testbeeld in orde is op op de achtergrond. Maar de strepen lijken als een 2de laag op het beeld te zitten. Dat bedoelde ik met testbeeld lijkt goed.
Daarom vind ik het een vreemde fout. Het beeld is goed en ook weer niet.

Ik heb gisteren eens de tv open geschroefd om foto's te maken en typenummers op te schrijven.
Hier wat foto's van de binnenkant.
En de gegevens van de onderdelen.
voeding
Pd46af1e_zsm
Bn44-00357a
Ktl su10054-9041
Model no pslf171b02a/b
PCB rev1.3
Mainbord
Va_dvb_le
Bn41-01444b
Panel
Samsung ltf400hj03
8qacjr470h a01

Ik ben nu aan het bedenken welke opties ik heb met dit toestel en of ik er nog iets nuttigs mee kan doen.
1 Kijken of een reballing betaalbaar is. Ik ga het hier in de vraag en aanbod zetten. Moet ik natuurlijk wel weten of het zeker hier aan ligt maar als dit met bosje bij de c serie gebeurd ga ik er vanuit dat dit zo is.

2 Kijken of ik toevallig een andere sloper vindt met een fysiek defect scherm of defecte voeding. Dat is zeker iets wat gebeurd maar ik kan helaas nu niets vinden. En vermoed dat als ze zo vaak in panne vielen dat er niet veel werkende meer over zijn waarvan men het scherm nu nog sloopt.
Tot nu toe helaas nog niets gevonden op marktplaats of tweedehands.be

3 Kijken of ik met onderdelen uit dit toestel een andere kan repareren. De voeding lijkt me in meerdere tv's gebruikt te worden. Ik vind als ik op de voeding zoek bv hier een lijstje waarin hij zit.
https://www.lcd-onderdelen.nl/a-51008084/samsung/bn44-00357a-bn44-0035…
Ik vermoed dat het scherm/panel ook niet alleen in dit specifieke toestel zit maar ook in andere. Tv's met fysiek defecte schermen komen regelmatig voor dus dat zo misschien ook een optie wezen. Ik heb echter geen idee in welke samsung modellen dit paneel gebruikt werd en of zou passen mits aangepaste instellingen. En dit paneel kan ook in andere merken tv's zijn beland.
Kortom, dat zal wel wat zoekwerk zijn. Mocht iemand toevallig hierover meer weten da hoor ik het graag.

4 Bewaren als donortoestel voor mij zelf.

5 Online verkopen in geheel en of losse onderdelen voor iemand die op zoek is naar onderdelen. Ook geen slechte optie want kan geld goed gebruiken voor aanschaf nieuw gereedschap of voor mijn nieuwe, tijdelijke huis.

6 eens gaan kijken of ik met zo'n universeel tv moederbordje iets kan doen. Ooit een topic over geopend maar nooit meer aan toegekomen om het te proberen.

7 Een ander moederboard proberen uit ander toestel?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2190179#2190179

Wat zouden jullie doen?

Bn41-01444b is alleen maar het nummer van de printplaat dus kaal

Nico, wat bedoel je daar precies mee?
Ik heb helaas nog geen donor toestel gevonden

Bn41-01444b

is alleen maar het code nummer van een kale printplaat

als het goed is zitten er ook stickers op het moederboard daar staan wel de nummers op van de complete print plaat deze boarden worden in meerdere samsung tv's gebruikt vind je er toevallig 1 van een 47 inch enz
dan kan je die er ook in zetten

Merci, nu snap ik het. Eigenlijk zoals dat Philips ook voor verschillende onderdelen verschillende 12nc nummers gebruikt, zelfs een aparte voor het doosje waar bv de lamp in zit ;)
Dan zal ik nog eens aan het zoeken gaan.
Merci voor je link. Duits is geen probleem voor mij om te lezen, de basiskennis Duits is er wel, misschien nog beetje diep weggezakt maar het zal wel lukken omdat te lezen.

[Bericht gewijzigd door brains op zaterdag 19 september 2020 17:25:06 (28%)

Zoals @william1967 al vermelde, hoogstwaarschijnlijk BGA probleem.
Paar weken geleden nog eentje gehad, BGA onder handen genomen, probleem opgelost.

staat nog een mooie 55 inch op marktplaats met het zelfde probleem is een ue55C6000

Samsung UE46C6700USXZG reballed.

[Bericht gewijzigd door Deusjevoo op maandag 21 september 2020 01:58:07 (19%)

Sorry, foutje, delete ?

[Bericht gewijzigd door Deusjevoo op maandag 21 september 2020 01:56:27 (30%)