Miele W935 tommel zet aan om te draaien maar meer niet

Onze Miele W935 vertoont kuren. Dr trommel draait niet meer rond maar zet nog wel aan om te gaan draaien, draait 30 graden en dan weer stil.
De pogingen zijn allemaal dezelfde richting op. Centrifugeren lukt ook niet meer; trommel zet aan en dan niets meer.

De machine heeft volgens mijn vrouw twee of drie keer een grote knal gegeven.
De koolborstels zijn nog meer dan goed, schokbrekers zijn nieuw.
Heb de printplaat EL 150-D bekeken maar weinig aan te zien. Sommige sporen zijn wat donkerder gekleurd maar die verkleuring is er met je vingers af te wrijven.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Geen idee.
Eerst dacht ik aan de koolborstels, maar die zijn goed volgens jou, dus dat zal het wel niet zijn. Printplaat is ook in orde.
Je kan eens kijken of het aansluitsnoer in orde is.
Controleer ook in de wasmachine de bedrading vanaf het aansluitsnoer naar de printen op breuken en verbrandingen.
Hoe zit het met de bedrading naar de motor?
Zit er geen draadbreuk in een van die draden?

Dat draaien zou te maken kunnen hebben met de tacho. Deze meet of de motor wel draait. Op de as van de rotor zit een ronde magneet waarmee het signaal wordt opgewekt. Kijk ook even of de stekkers allemaal goed zijn aangesloten op de motor. Die van de tacho zijn die dunne zwarte kabels.

De harde knal kan zijn ontstaan door overbelading. Wat ook nog wel een voor wil komen is dat je trommelkruis defect is. Bij onbalans willen sommige wasmachines stoppen met het programma. Alleen vraag ik mij af of deze dat al heeft. Volgensmij is dat type 15 jaar of ouder.

Heb je het probleem bij elk programma?

Om dingen te kunnen uitsluiten zou ik de machine eerst eens leeg laten draaien op centrifugeren en een keer op afpompen. Als die het dan wel doet ligt het niet aan de aansturings print.

Hebje foto van de print? W935 novotronic super
Zeker van print model nr?
Regio?

Keerrelais is waarschijnlijk defect, daardoor de knallen.. Is zekering nog heel op de EL-150 module?? Ook mogelijk at de IGBT het begeven heeft... Word al een oudere machine ondertussen...

@SMD waar zit dat keerrelais? OP de EL150-D print?

Andere opmerkingen ga ik allemaal nalopen.

Foto van de EL150-D print uit de Miele. De metalen afscherming is hier al verwijderd.

Keerrelais zit naast trafo, oranje kleur. Rode zekering nog heel naast stekkerblok?

Print zit toch onderaan de deur?
Novotronic super W935?

Typenummer en print matcht niet. In een W935 hoort een EL140 te zitten...

Inderdaad Beeldbuisje,
in mijn W934 novotronic super zit een EL140 print onderaan de deur.

Print zit inderdaad onder aan de deur

Dit is de EL150-C van mijn W373.

Wat je ziet is dat de prut die uit die kleine elco komt wordt opgeruimd. Net op tijd voordat de spanningsregelaar eraan ging.

Ik heb alle relais vervangen, alle elcos en de optocoupler (alhoewel die nog goed was).

Dat kost je niet zoveel en dan hij er weer lang tegen.

Ik zou toch ook naar de borstels kijken, blijven ze niet hangen? Of de tacho? Ik zou verwachten dat hij met een foutmelding stopt, dat is puur stop en een ledje aan. Ik heb al een paar keer borstel vervangen. Maar vervang niet heel dat plastic deel, dat is veel te duur. Neem gewoon de losse borstels, wel origineel Miele want die gaan langer mee dan de kopieën.

Wat is het juiste model nummer machine (sticker in deur) en print ?

Sorry maar met al dat gezoek met Google om de oplossing te vinden voor het probleem ben ik gaan geloven dat er een 150 print in zat maar dat klopt niet.

Mijn Miele is W935 met printplaat EL140-A

Trouwens ik krijg geen foutmelding maar ik weet niet of die wel bestaan bij deze W935

Hij hoort te stoppen met een fout. Tenzij hij geen (rotatie)snelheidssensor heeft.

Gaat er niet een ledje ergens aan, of wat streepjes op het display?

Ik verdenk je relais van problemen. Als hij blijft hangen en dan ineens wel omschakelt krijgt je motor een flinke klap.

Meteen alle relais vervangen en elcos en daarna pas verdergaan zou ik zeggen. Voorkom dat er meer kapot gaat.

De motor zet wel aan maar stopt vrijwel direct en maakt nog geen één toer af en dat is vreemd want de tacho in de motor kan de motorsnelheid pas meten als de motor op toeren gaat komen. Uw vrouw heeft een paar keer knallen gehoord en in mijn optiek komen die niet uit de elektronica of uit de motor maar uit de machine zelf gekomen zijn. Heeft u de motor zonder riem aandrijving van de trommel al getest of enkel de koolborstels gecontroleerd, de motor teruggeplaatst en de riem aandrijving weer in stand gebracht. Ik lees in uw vraag niet of de trommel nog vrij rond draait en of speling tussen kuip en trommel heeft want het kan maar zo zijn dat het knallen door lagers is veroorzaakt en nu zo zwaar gaan dat de motor geen toer kan maken.

Welke regio?

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 18 september 2020 21:21:51 (33%)

De motor is in de meeste gevallen de verachte met dit probleem.

Regio Rotterdam

Trommel is normaal rond te draaien en geen speling op het lager.

Op de print zijn geen echte (brand)sporen te zien wel hier en daar wat zwarte aanslag die er gemakkelijk is af te vegen.
Op de print heb ik een weerstand gevonden met oneindige weerstand. Zal er een foto van maken.
Relais zien er schoon en netjes uit.

Het zou toch aan de koolborstels kunnen liggen want optisch zien ze er wel goed uit maar in werking voor problemen kunnen zorgen. Ik ga er niet van uit de motorsturing defect is want dan zou de motor niet aangestuurd worden en ook niet op gang komen. De knallen die uw vrouw gehoord heeft zijn relatief want het zou ook geknetter geweest kunnen zijn die uit de motor kwam.

Op 16 september 2020 22:38:04 schreef smd:
Keerrelais is waarschijnlijk defect, daardoor de knallen..

Ik hou het hierop. Als keerrelais in orde is dan komen andere mogelijkheden in beeld.