Vervanging defecte component voeding setopbox

Ik was aan het proberen om een setopbox met AmLogic S805 terug aan de gang te krijgen nadat ik hem had uitgeleend aan een kameraad die mij er een foute voeding op aangesloten had.

Ik vermoed dat hij een te hoge spanning op het bordje gezet heeft en dat dit ergens een kortsluiting gemaakt heeft, ik meet namelijk dat de weerstand tussen + en - op de voeding zo goed als nul is.

Nu merk ik ook dat als ik het aan de voeding hang dat het bordje wel eventjes aangaat, maar dat de voeding zelf volgens mij uitgaat owv de kortsluiting. Het ledje gaat even aan en dan hoor ik een tik in de voeding (schakelende relais)? wat wr een kortsluitingsbeveiliging is?

Nu heb ik wat visuele inspectie gedaan op die pcb om te kijken of er iets zichtbaar beschadigd is. Hierdoor zie ik dus een component vlakbij de voeding die visueel beschadigd lijkt, maar als ik naar het opschrift AE1523 google vind ik geen datasheets of dergelijke. Deze kan je zien helemaal links aan de pcb vlak boven de condensator in in de eerste foto hier bijgevoegd. Het lijkt dat deze component rechtstreeks aan de + pool van de voedingsstekker hangt.

heeft iemand een idee waarvoor deze AE1523 component zou dienen en waarmee ik hem kan proberen vervangen? Ik acht de kans reëel dat de SoC zelf naar de haaien is maar zou toch nog eens willen testen.

Bedankt!

Arco

Special Member

Component met 'AE' is een SMBJ5.0CA TVS diode van General Semiconductor. Waarom denk je dat 'ie kapot is?
(het krasje erop stelt niets voor: waarschijnlijk ontstaan door een uitschieter tijdens het 'vervangen' van die elco...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok dus das een diode die als bescherming gebruikt wordt in geval je een omgekeerd gepolariseerde voeding aansluit?

Het leek alsof er ook een barstje in zit. Maar dus dat die doormeet is perfect normaal in dat geval.

Het lijkt dat het voedingsgedeelte niet veel omvat in dit geval, dus mijn vrees is dat een te hoge spanning wrs de digitale logica zal stuk gemaakt hebben..

Arco

Special Member

De TVS mag niet doormeten met een multimeter op diodestand... (er kan sluiting in zitten)
Vreemd genoeg is het een bidirectionele TVS, dus tegen ompolen helpt het niet.
Ik zou ook de twee 0 Ohm weerstanden doormeten (die moeten wel op '0.00' uitslaan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok bedankt voor de tips, ik heb beiden even doorgemeten

* diode geeft 3,5 ohm in beide richtingen
* de weerstanden geeft ook beide 0 ohm

Zou dit een redelijke waarde zijn voor zo'n diode?

Arco

Special Member

Als je in de schakeling hebt gemeten zal er wel wat anders kapot zijn: 3.5 Ohm is te laag.
Goede kans: een van de drie switchers linksonder.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Kapotte diode is bijna altijd volle sluiting, of open, geen 3.5 Ohm.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok met switchers bedoel je daarmee die voltage regulators daaronder? Er zijn er drie en ze hebben het opschrift S20BAC (LDO low dropout 3.3V).

Ik zal eens meten of die niet gesloten zijn