Puls afnemen voor kilometerteller

Hallo iedereeen;

Ik ben niet zo ervaren op het gebied van elektronica, daarom mijn volgende vraag:
Ik ben bezig met het restaureren van een oude Jaguar uit 1978 met o.a. de motor en elektronica van een jaguar uit 1996. Nu heb ik een inductieve kilometerteller die een puls nodig heeft van een opnemer, de abs-sensor. Deze puls wordt doorgegeven naar de abs-unit; mag ik tussen de pulsgever en de abs-unit gewoonweg een aftakking maken naar de kilometerteller?

alvast dank voor het antwoord, vr. groeten, Rudy

Dag! Bij ons (CASU Nieuwegein) jarenlang taxiklokken, trip master, cruisecontrol ingebouwd. Van het abs-signaal bleven wij af in verband met de veiligheid. Bij nieuwere auto's heeft de abs computer een signaal uitgang voor de snelheidsmeter. Dan hoeft er geen sensor op de bak gemonteerd te worden. Speciaal voor Jaguar gebruikten wij een inductieve gever (proximity sensor), deze "kijkt" naar de boutkoppen van de aandrijfflens uit de versnellingsbak. Het is ook mogelijk een schijf met een aantal uitsparingen tussen de flens (versnellingsbak,cardan of wiel) te monteren. Via een formule met bandenmaat en cardan verhouding is dan het aantal pulsen per kilometer te bepalen dat zodoende gegenereerd wordt. Pulsen uit auto moet natuurlijk overeenkomen met aantal pulsen dat dashboard nodig heeft. Hier zijn elektronische oplossingen voor.
Douwe

Hi Douwe, ik dacht ook al aan zoiets, als het elektronisch niet dan door ik het ook op die manier. Welke sensor gebruikten jullie daarvoor?

GJ_

Moderator

Ik heb ook maar één keer op aanwijzing van de autofabrikant één van de abs sensoren gebruikt voor een taxameter. Ik zou het niet zomaar aanraden.
Voor deze Jaguar heb ik ooit een speciale set magneten laten maken voor op de aandrijfas en daar een sensor bij gezet.

Dag Rudy,
de bewuste sensor is een zgn nabijheidsschakelaar. Bij de CASU is dat de K01, maar je vindt ze overal. Alleen in de gaten houden of de maximale frequentie in het werkbereik van de snelheidsmeter zit. Printjes om de frequentie aan te passen worden ook Door diverse partijen geleverd. Voorbeeld "Speedohealer" oid. Wij monteerden een printje van de firma KAJA uit Duitsland, de "FUM", (frequenzumsetzer). Of zoiets nodig is weet je pas als het impulsgetal van het dashboard en de auto bekend zijn. Foto's van het dashboard maakt misschien meer duidelijk. De jaren 80 dashboard en zoals ik ze ken, hebben een impulsgetal van 5000. Is de wielomtrek 2 meter, dan heb je over een kilometer: 500 x ongeveer 3 (cardan) x 6 (boutkoppen)= 9000 impulsen.
Gr. Douwe

Ga ermee bezig!

Allen bedankt, grt., Rudy