diepvrieskastje geschikt maken om te gebruiken in camper of caravan

Ik heb echt de ballen verstand van witgoed, dus wellicht stel ik hier een kompleet absurde vraag:

Ik hoop dat je inderdaad nu van je onzalige gasontsnap plan afziet.

Het is overigens best jammer om een werkend absorptie koelsysteem te vernietigen. Het absorptie koelsysteem uitgevonden door Ferdinand Carré en later verbeterd door o.a. Albert Einstein waarna het patent werd overgenomen door de voorloper van een firma die later Electrolux is gaan heten. Het systeem is werkelijk geniaal. Het bevat geen bewegende onderdelen. Alleen de vloeistoffen en gassen verplaatsen zich in feite. Daardoor slijt er dus eigenlijk niets en gaat er niets stuk. Het gaat eigenlijk alleen stuk als er een leiding breekt of doorroest.

Het systeem is wel traag en koelt vaak minder diep dan bijvoorbeeld een compressor. Met de juiste maatregelen kun je dat overigens wel een eind verbeteren. Door de juiste onderdelen in de buisconstructies geforceerd te gaan koelen met de hulp van een ventilator bijvoorbeeld verbeterd alles al een heel stuk. Ik heb dat ooit gedaan en de koelkast veranderde daardoor in een vriezer. 's avonds zette ik hem in warme toestand aan gevuld met flessen frisdrank en de volgende dag was alles een bonk ijs geworden. Dat was bij een omgevingstemperatuur van 22 graden Celsius.

Uit mijn vroegere knutsels bleek de volgende natuurwet toch wel heel erg waar te zijn:

The maximum theoretical efficiency of a heat engine is equal to the temperature difference between the hot and cold ends divided by the temperature at the hot end, each expressed in absolute temperature (Kelvin).

Een ander nadeel van de absorbtiekoeling is dat het op temperatuur houden van de boiler vrij veel energie kost. Of te wel een nachtje draaien op een autoaccu betekend de volgende dag niet kunnen starten. Of als er gas voor wordt gebruikt betekend at de fles snel leeg is. En als het systeem voortdurend beweegt werkt de koeling ook minder goed.

Ik heb gekeken of het mogelijk was om de koeling te laten werken op de hete koelvloeistof van de motor maar de temperatuur is daarvan te laag. Als ik in de boiler de temperatuur meet, meet ik bijna 300 graden. Koelvloeistof is niet meer dan 100 graden en dus te weinig. Je zou het systeem misschien kunnen koppelen aan het uitlaat spruitstuk ofzo. Ik zag alleen niet hoe ik dat zou kunnen doen.

Om energie te besparen had ik ook ooit iets bedacht dat met natuurlijke trek moest werken. Met een pijp als trekgat van twee meter lukt dat wel maar erg handig was dat ook weer niet.

Uiteindelijk werd de oplossing de kast extra isoleren en een paar schotjes op de juiste plaats in het koelmechaniek en twee computerventilatoren. Inmiddels 20 jaar verder werkt dat systeem nog steeds. 's nachts kan de koelkast dus uit staan en toch koud blijven.

De ts kan zijn absorptie koelbox in de bestaande inbouwen en zo dubbele isolatie verkrijgen. Verder de extra koelfans inbouwen voor een beter rendement. Op die manier kan een acceptabele en bruikbare koelkast worden verkregen zonder het milieu aan te tasten. Zorg wel dat de te koelen ruimte even groot blijft als de originele ruimte.

Wil je iets beters? Breng dan de koelkast naar de milieustraat, verkoop hem op marktplaats of geef hem weg. En koop een compressor koelsysteem zoals dat van webasto of een misschien een oude bestaande compressor koelkast die je gaat ombouwen. Een compressor koelkast kan uitstekend gevoed worden met een moderne omvormer. Maar neem dan wel grote (vermogen factor 8 a 20 keer groter dan het koelkast vermogen). Nadeel dan weer dat je energie verliest in je omvormer. Mooiste is een 12 of 24 volt compressor koelsteem met een Danvos compressor.

Blijf wel weg van peltier koelsystemen. Die vreten pas echt energie. Maar die doen het wel weer in alle standen en posties en hebben geen last van trillingen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 september 2020 22:06:38 schreef Arco:
Gas laten ontsnappen doe ik meestal op het toilet (dat is nog steeds legaal... ;) )

Voorlopig nog. Met de milieuregelneven weet je maar nooit.

Electrolux (nu Dometic) heeft compressorkoelkastjes die precies passen in de opening van de absorptiekoelkast. Niet goedkoop. Vraag dat maar aan BFM. Ik hoor er positieve zaken over en anderen zijn dan weer minder positief wegens 'nachtlawaai'. Uiteindelijk moet elk koelsysteem zijn warmte ergens kunnen afvoeren. Absorptie is wel het enige systeem wat probleemloos op 230V, 12V/24V en gas werkt. 270g gas/24h (voor een RM8400 van 90 liter). à 11kg in een normale fles geeft 40 dagen autonomie. In de praktijk, met koken bij, kom ik aan een 20-tal dagen. Op elektriciteit 230V AC 135W kom je aan 2,4kWh/24h. Of toch ook 50kWh op 20 dagen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 21 september 2020 16:15:21 (57%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 september 2020 16:02:20 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Uiteindelijk moet elk koelsysteem zijn warmte ergens kunnen afvoeren.

Dat (en een zooi oetlullen) heeft een aardige schaduw geworpen over een verder heerlijke vakantie...
Ventilator was stuk op de koelvin van een camper koelkast. Maar daar waren 4 (!) bezoeken naar verschillende garages voor nodig, inclusief doorwisselen van een 100Ah AGM accu (300euro? Dat betaalden we ook bijna per dag voor dat kreng, dus dat kon de verhuurder wel lijden...). Zonder die extra koeling loopt volgens mij de druk te hoog op en dan trekt hij binnen de kortste keren de huishoud accu leeg.

een absorptiekoelkast moet meer als zn warmte kwijtkunnen, die heeft een schoorsteen voor de warmte van het element, anders als een compressorkoelkast welke condensorwarmte heeft en compressorwarmte, veel lagere temperaturen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een absorptiekoelkast moet meer als zn warmte kwijtkunnen, die heeft een schoorsteen voor de warmte van het element

Yep klopt. En de element temperatuur is veel hoger.

De 'schoorsteen' van een absorptie koelkast/vriezer is bedoeld voor de afvoer van rookgassen want ze zijn eigenlijk bedoeld om met gas het element te verwarmen. Als toevoeging zijn er elektrische elementen beschikbaar waarvan die van 230 volt de temperatuur thermostatisch kan regelen. Het 12 volt element kan dat niet en dient ter overbrugging van de periode waarin geen gas of 230 volt aanwezig is zoals in campers vaak het geval is. De dynamo van de motor laadt dan de accu's bij want het 12 volt element trekt een accu binnen no time helemaal leeg. Het onzalige idee om een absorptie koelkast leeg te maken om er een compressor vriezer van te maken is niet bijster milieuvriendelijk maar verlegd ook het probleem want een omvormer van 12 naar 230 volt en zeg 500 watt uitgangsvermogen belast de accu al met om en nabij 41,6 ampère per uur op piek vermogen. In de praktijk zal een vriezer niet vaak inschakelen maar doet toch gemiddeld 8 ampère per uur en dat 24 uur per dag zonder rekening te houden met het rendement van de omvormer.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord