Ik heb echt de ballen verstand van witgoed, dus wellicht stel ik hier een kompleet absurde vraag:
Ik hoop dat je inderdaad nu van je onzalige gasontsnap plan afziet.
Het is overigens best jammer om een werkend absorptie koelsysteem te vernietigen. Het absorptie koelsysteem uitgevonden door Ferdinand Carré en later verbeterd door o.a. Albert Einstein waarna het patent werd overgenomen door de voorloper van een firma die later Electrolux is gaan heten. Het systeem is werkelijk geniaal. Het bevat geen bewegende onderdelen. Alleen de vloeistoffen en gassen verplaatsen zich in feite. Daardoor slijt er dus eigenlijk niets en gaat er niets stuk. Het gaat eigenlijk alleen stuk als er een leiding breekt of doorroest.
Het systeem is wel traag en koelt vaak minder diep dan bijvoorbeeld een compressor. Met de juiste maatregelen kun je dat overigens wel een eind verbeteren. Door de juiste onderdelen in de buisconstructies geforceerd te gaan koelen met de hulp van een ventilator bijvoorbeeld verbeterd alles al een heel stuk. Ik heb dat ooit gedaan en de koelkast veranderde daardoor in een vriezer. 's avonds zette ik hem in warme toestand aan gevuld met flessen frisdrank en de volgende dag was alles een bonk ijs geworden. Dat was bij een omgevingstemperatuur van 22 graden Celsius.
Uit mijn vroegere knutsels bleek de volgende natuurwet toch wel heel erg waar te zijn:
The maximum theoretical efficiency of a heat engine is equal to the temperature difference between the hot and cold ends divided by the temperature at the hot end, each expressed in absolute temperature (Kelvin).
Een ander nadeel van de absorbtiekoeling is dat het op temperatuur houden van de boiler vrij veel energie kost. Of te wel een nachtje draaien op een autoaccu betekend de volgende dag niet kunnen starten. Of als er gas voor wordt gebruikt betekend at de fles snel leeg is. En als het systeem voortdurend beweegt werkt de koeling ook minder goed.
Ik heb gekeken of het mogelijk was om de koeling te laten werken op de hete koelvloeistof van de motor maar de temperatuur is daarvan te laag. Als ik in de boiler de temperatuur meet, meet ik bijna 300 graden. Koelvloeistof is niet meer dan 100 graden en dus te weinig. Je zou het systeem misschien kunnen koppelen aan het uitlaat spruitstuk ofzo. Ik zag alleen niet hoe ik dat zou kunnen doen.
Om energie te besparen had ik ook ooit iets bedacht dat met natuurlijke trek moest werken. Met een pijp als trekgat van twee meter lukt dat wel maar erg handig was dat ook weer niet.
Uiteindelijk werd de oplossing de kast extra isoleren en een paar schotjes op de juiste plaats in het koelmechaniek en twee computerventilatoren. Inmiddels 20 jaar verder werkt dat systeem nog steeds. 's nachts kan de koelkast dus uit staan en toch koud blijven.
De ts kan zijn absorptie koelbox in de bestaande inbouwen en zo dubbele isolatie verkrijgen. Verder de extra koelfans inbouwen voor een beter rendement. Op die manier kan een acceptabele en bruikbare koelkast worden verkregen zonder het milieu aan te tasten. Zorg wel dat de te koelen ruimte even groot blijft als de originele ruimte.
Wil je iets beters? Breng dan de koelkast naar de milieustraat, verkoop hem op marktplaats of geef hem weg. En koop een compressor koelsysteem zoals dat van webasto of een misschien een oude bestaande compressor koelkast die je gaat ombouwen. Een compressor koelkast kan uitstekend gevoed worden met een moderne omvormer. Maar neem dan wel grote (vermogen factor 8 a 20 keer groter dan het koelkast vermogen). Nadeel dan weer dat je energie verliest in je omvormer. Mooiste is een 12 of 24 volt compressor koelsteem met een Danvos compressor.
Blijf wel weg van peltier koelsystemen. Die vreten pas echt energie. Maar die doen het wel weer in alle standen en posties en hebben geen last van trillingen.