Opladen meerdere li-ion batterijen

Kruimel

Golden Member

Wat willen jullie nu eigenlijk precies doen? Het blijft een beetje vaag zo. Ja, je wil een commerciële oplader om een hele rits van deze cellen parallel op te laden en die is er niet, er zijn alleen maar dubieuze Aliexpress producten en dat is onhandig. Ok, fair enough, kan gebeuren, maar de reden dat er geen commerciële laders zijn voor die connectors is dat ze helemaal niet duurzaam genoeg zijn om voor elke laadcyclus te worden ontkoppeld, die trek je dan los van de print (dat zal je op den duur met die lader ook wel hebben, dat ligt aan de connector). Ze zijn voor zo ver ik kan zien bedoeld om een defecte cel te kunnen vervangen in een product met een ingebouwde laadcontroller. Is er geen manier dat jullie het product zelf kunnen aanpassen dat je hem (bijvoorbeeld) met een externe USB lader kunnen opladen?

Mocht je toch voor de bulk TP4056 oplossing gaan: koop voor deze toepassing gewoon een geschikte 5V voeding. Een computervoeding herbestemmen is gewoon beunwerk terwijl zo een Meanwell modulevoeding heel goed te betalen is. Let er even op voor welke stroom die modules ingesteld zijn, dat kan je volgens mij met een weerstandje instellen. Computervoedingen vinden het meestal niet leuk als je alleen de 5V rail belast. Het hele systeem wordt er alleen onhandzaam van.

waar komen de cellen in? kan je geen TP4056 inbouwen in het toestel en dan een USB plug maken zodat je via USB kan opladen? het zal idd langer meegaan, dan telkens je batterijen uit het toestel halen en in je lader pluggen. om na het laden weer los te trekken en in het toestel steken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het zit namelijk zo;
Er is door een extern bedrijf een pcb ontwikkeld. En dit printje wordt in een soort 'rugzakje' gemonteerd voor op een kip. En deze monitort het gedrag/beweging van de kip.
Op deze print zit dus het connectortje waar de accu met het PH2.0 stekkertje mee verbonden kan worden.
Op dit moment is het niet mogelijk om het TP4056 printje bij de andere print (in het rugzakje) te monteren.
Dit wordt geen blijvende oplossing, maar is puur voor een test. En zeker gezien het tijdsbestek, wordt er nu gekozen om niet af te wijken van de gebruikte connectoren, en dus moeten we zelf iets fabriceren zodat we elke cel apart kunnen laden.
Op zich hebben we een prima oplossing middels de TP4056 printjes.
Deze zijn besteld en momenteel al reeds in bezit.

@Kruimel, je hebt wellicht gelijk betreft de 5V voeding. Ik zal eens gaan kijken voor een nette Meanwell voeding (of iets dergelijks).
Maar nu de volgenden vraag. Als ik het goed heb begrepen kunnen de TP4056 printen met maximaal 1A laden. Nu is het zo dat we laadstations willen maken waar steeds 10 accu's op geprikt kunnen worden. Dus hier zitten 10 TP4056 printen op.
Moet/kan ik dan rekenen dat ik ook een voeding van 5V/10A moeten aanschaffen, of hoe kan ik dit het beste berekenen?

Arco

Special Member

Qi lader onder de kip aanbrengen... ;) (kan 'ie 's nachts opladen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ok, nu wordt alles al duidelijker. Ik zou zeker even wat feedback sturen naar de ontwerpers om een laadmogelijkheid te implementeren, anders vergeten ze dat bij de productieversie ook.

Op 18 september 2020 15:12:09 schreef Ricotjuh:
@Kruimel, je hebt wellicht gelijk betreft de 5V voeding. Ik zal eens gaan kijken voor een nette Meanwell voeding (of iets dergelijks).
Maar nu de volgenden vraag. Als ik het goed heb begrepen kunnen de TP4056 printen met maximaal 1A laden. Nu is het zo dat we laadstations willen maken waar steeds 10 accu's op geprikt kunnen worden. Dus hier zitten 10 TP4056 printen op.
Moet/kan ik dan rekenen dat ik ook een voeding van 5V/10A moeten aanschaffen, of hoe kan ik dit het beste berekenen?

Die dingen throttlen meestal doordat de chip het vermogen moet dissiperen (tot 2,5W bij een geheel ontladen batterijtje) dus de continue stroom is meestal maar voor een korte tijd 1A. Maar omdat we het hier hebben om een testomgeving en niet voor een product dat geproduceerd zou worden zou ik gewoon een 5V/10A voeding kopen. Een 50W voeding kost nu echt zoveel niet en het extra gezeik dat je hebt als je ontdekt dat je celletjes zorg nodig hebben om de beveiliging van je voeding niet te trippen is hinderlijk. Dat is het gewoon niet waard. Als ik jou was zou ik geen tijd meer verspillen en meteen een geschikte voeding kopen:

Farnell zoekactie 5V/10A

Een goede kost ongeveer €25, en een lichtere is misschien eens €5 goedkoper.

Ja ik ga denk ik voor deze:

Dan neem ik er 5 zodat ik per 10 units een voeding nodig heb.