Kabel tussen teller en zekeringkast BE

Hallo iedereen,
Ik heb een oude woning gekocht die ik volledig gerenoveerd heb. Enkel de oude tellerkast en hoofdschakelaar heb ik voorlopig op hun originele plek laten staan.

De zekeringkast staat op een nieuwe locatie en op termijn moet de teller ook naar deze locatie verhuizen. Mijn vraag is nu welke kabel ik moet voorzien om de nieuwe zekeringkast te voeden zodat ik een keuring kan aanvragen en de teller kan laten verplaatsen. Mijn bedoeling is om de kabel door de buitenmuur te boren zo langs de gevel naar beneden te komen en vervolgens in de grond door de energiebocht naar binnen te komen om op de nieuwe zekeringkast aan te sluiten. Binnen gleuven slijpen is geen optie.
Na de teller heb ik nu een zekeringskastje geplaatst met daar een differentieelschakelaar en een zekering om vervolgens eenEXVB kabel te gebruiken in een rode flexibele wachtbuis. Mag dit en is dit bovengronds buiten toegelaten. Alvast bedankt.

Op 19 september 2020 15:42:11 schreef MichielvB:
Na de teller heb ik nu een zekeringskastje geplaatst met daar een differentieelschakelaar en een zekering om vervolgens eenEXVB kabel te gebruiken in een rode flexibele wachtbuis. Mag dit en is dit bovengronds buiten toegelaten. Alvast bedankt.

Dit is toegelaten. EXVB kabel mag zowel bovengronds als ondergronds gebruikt worden.

Ik lees dat je later de tellerkast wil verplaatsen. Neem zeker eens contact op met de netbeheerder (fluvius) zodat je weet welke sectie je dient te gebruiken. (de zwaarte van aansluiting en afstand van tellerkast tot straat spelen een rol)

Zie pagina 35 van onderstaande link. Dit document is een handige leidraad, moet je zeker eens doornemen. Daar staat onder andere ook in welk type tellerkast en toebehoren je dient te voorzien.

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2019-09/9010012-aansluiten-…

Mvg

Robbe

Bedankt voor de reactie. Het AREI spreekt dat de kabel bovengronds in een versterkte buis geplaatst mag worden. Wat verstaat men onder een een versterkte buis. Mag dit een rode geribbelde wachtbuis zijn? Ik moet een vijftal meter bovengronds komen.

Deze mag in een buis maar hoeft niet om die 5 tal meter naar omhoog te gaan. Zo een rode geribbelde buis zoals jij dit noemt mag maar moet dus niet. Ik kan mij voorstellen dat indien dit zichtbaar blijft het niet al te esthetisch is. Naast het AREI wil het oog ook wel wat... ;-)

Eventueel een buisje dat wat mooier oogt, maar nogmaals het moet niet.

Mvg

mvdk

Golden Member

Zo'n rode ribbelbuis is dacht ik niet een versterkte buis. Het gaat om het stukje waar de kabel uit de grond komt/in de grond gaat. Daar kun je tegen schoppen, met graafgereedschap tegen stoten, de lijst is onuitputtelijk.
Een stuk slagvaste buis. Vroeger werd bij voorkeur stalen buis gebruikt, maar dat schijnt niet meer te mogen.

slagvaste buis is VSV buis, ofwel hostalliet. stalen buis bij gronddoorvoeren is idd niet meer. dat was wel over eind jaren 80. maar als je meter verplaatst wordt, dan zou ik ( iig hier in NL ) denken dat de netbeheerder deze verplaatst en dus ook de kabel aanlegt. die zouden niet snel de kabel over de buitengevel leggen ( staat de hoofdvoeding van de straat op immers ) als de oude aansluiting vanuit de grond wordt gevoed, legt men een nieuwe kabel naar de nieuwe plaats van de meter en last deze op waar de oude kabel voorheen naar binnen ging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

maar als je meter verplaatst wordt, dan zou ik ( iig hier in NL ) denken dat de netbeheerder deze verplaatst en dus ook de kabel aanlegt. die zouden niet snel de kabel over de buitengevel leggen ( staat de hoofdvoeding van de straat op immers )

In België dien je de kabel zelf te voorzien, hetzij tot aan de rooilijn hetzij tot aan de paal indien nog bovengronds of lengte genoeg laten aan de gevel. Het aansluiten is weldegelijk door de netbeheerder. Info staat allemaal in het documentje dat ik eerder postte of is te vinden op de website van fluvius. Daar zijn nog tal van interessante documenten te downloaden.

Als installateur word je in België wel best flink verwend met online beschikbaar gestelde info.

Mvg

Op 20 september 2020 12:38:25 schreef Robbe de Smet:
Deze mag in een buis maar hoeft niet om die 5 tal meter naar omhoog te gaan. Zo een rode geribbelde buis zoals jij dit noemt mag maar moet dus niet. Ik kan mij voorstellen dat indien dit zichtbaar blijft het niet al te esthetisch is. Naast het AREI wil het oog ook wel wat... ;-)

Eventueel een buisje dat wat mooier oogt, maar nogmaals het moet niet.

Mvg

U zegt dat dit niet moet maar mag. Maar volgens het AREI moet een extra mechanische bescherming geplaatst worden rond een EXVB kabel. Gaat de keurder daar niet moeilijk over doen. Het gaat om een voorlopige kabel tussen de huidige teller die buitenom het huis naar de nieuwe zekeringkast loopt. In afwachting van de verplaatsing van de teller. Zijn er eventueel flexibele buizen die voldoen aan de versterkte buizen norm?

Volgens mij is mechanische bescherming (halve gootjes of wachtbuis) enkel nodig als je hem ingraaft in de grond. Voor opbouw op de muur is dit geen vereiste. XVB hoeft ook niet,waarom zou EXVB dan moeten?

Maar kom, je brengt mij aan het twijfelen, kan zijn dat je gelijk hebt maar het zou mij verbazen.

Waar heb je dit terug gevonden in het AREI?

evelo

Golden Member

Een kabel die niet stevig genoeg is van zichzelf (niet gewapend) moet voldoende mechanisch beschermd zijn tot 10cm boven de grond.
Dat mag een slagvaste buis zijn, een houten of metalen omkasting, dichte kabelgoot,...

In het kader van goed vakmanschap moet een kabel mogelijk bijkomend afgeschermd worden in functie van de uitwendige invloeden. Dat is interpretatie van de keurder ter plaatse, maar in een woning lijkt mij dit geen probleem.

Idd zo interpreteer ik het ook, daar waar hij de grond uit komt wat extra bescherming, maar over geheel de lengte in opbouw een extra buis ter bescherming voor huiselijke toepassingen is niet nodig.

Of zoals hierboven beschreven volgens goed vakmanschap interpreteren.

Maar ik blijf open staan naar die verwijzing in het AREI, ik geef je het voordeel van de twijfel.

Mvg

mvdk

Golden Member

Ik ben eigenlijk benieuwd op welke wijze de netbeheerder de aansluitkabel naar de nieuwe meterkast gaat brengen. Nou is het België, het kan dus zijn dat er nog een bovennet aansluiting is. Die zullen ze wel buitenlangs naar die nieuwe plek willen brengen. Maar een aansluitkabel vanuit de grond langs de muur? Kweenie.

evelo

Golden Member

Op 21 september 2020 14:41:46 schreef Robbe de Smet:
Idd zo interpreteer ik het ook, daar waar hij de grond uit komt wat extra bescherming, maar over geheel de lengte in opbouw een extra buis ter bescherming voor huiselijke toepassingen is niet nodig.

Of zoals hierboven beschreven volgens goed vakmanschap interpreteren.

Maar ik blijf open staan naar die verwijzing in het AREI, ik geef je het voordeel van de twijfel.

Mvg

AREI boek 1

Onderafdeling 5.2.1.5. Mechanische weerstand - doorvoeren
De plaatsing de van de elektrische leidingen moet zodanig uitgevoerd worden dat ze een voldoende mechani-
sche weerstand behouden, rekening houdend met de belastingsomstandigheden waaraan ze blootgesteld wor-
den.
Elektrische leidingen die bijzonder aan mechanische beschadigingen blootgesteld zijn, moeten van het gepant-
serd type zijn of voorzien worden van een speciale bescherming die hen hiertegen vrijwaart.
Voor de doorvoeren tussen lokalen welke belangrijke verschillen in hygrometrische toestand vertonen, moeten
speciale voorzorgsmaatregelen genomen worden om het indringen en de condensatie van water in de doorvoe-
ren te vermijden. Indien de doorvoeren uitgevoerd worden door middel van niet-afgedichte buizen moeten
deze afhellen naar het vochtigste lokaal en worden ze derwijze geplaatst dat de geleiders vrij geventileerd
worden.
Dezelfde voorzorgsmaatregelen moeten genomen worden voor de doorvoeren naar buiten.
De doorvoeren die uitmonden in een lokaal met de uitwendige invloeden BE2 en/of AF4 moeten langs de zijde
van dit lokaal afgedicht worden.
Bij doorvoeren van vloeren moet ter hoogte van de afgewerkte vloer de bescherming van de elektrische leiding
verzekerd worden tegen mechanische beschadiging en vloeistoffen die op de afgewerkte vloer kunnen uitgego-
ten worden. Indien de doorvoer wordt uitgevoerd als in buizen geplaatste geleiders zijn deze waterdicht en hun bovenkant steekt boven de vloer uit op een hoogte ten minste gelijk aan deze der plinten indien aanwezig en
met een minimum van 10 cm.

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga de kabel in een rode geribbelde wachtbuis plaatsen. Aangezien dit een tijdelijke aansluiting wordt. Indien alles gekeurd is vraag ik de teller verplaatsing aan. Er wordt dan een nieuwe kabel ondergronds binnengebracht. Jammer genoeg kan ik niet eerst de teller laten verplaatsen dit zou mij veel werk besparen. Ik woon ondertussen al in het huis. Een bijkomend vraagje moet de aardingspen altijd bereikbaar blijven of enkel de aardingsonderbreker?

evelo

Golden Member

Enkel de aardingsonderbreker moet gemakkelijk bereikbaar zijn.