Gezoem in HS cabine

Ik stel misschien een beetje een vreemde vraag , maar men zegt een vraag is niet vreemd als je die stelt.

In de stroom cabine van de lokale super stond ik eens van op grote afstand te kijken hoe ze een 12 kv schakelaar terug in zette en dan hoorde ik een gezoem. Ik heb al vaak afgevraagd waar dat geluid vandaan komt dat het met de hoge voltage te maken heeft dat snap ik wel maar dat gezoem kan ik niet verklaren ?

Er lopen boven de parking van de zelfde super ook nog 360 kv lijnen als ik het goed voorheb , en ook al zit die heel hoog ik de lucht die hoor je nauwelijks zoemen zal ook wel zo zijn omdat het nogal aan redelijk zacht geluid is. Maar als er mist hangt of er is regen gevallen dan lijkt dat gezoem wel een motor.

In een docu heb ik eens gezien hoe ze met een heli onderhoud doen aan zulke hoge spanningsleidingen, en dan zetten ze eerst de hele heli onder stroom de man klimt dan in de paal en dan zet hij de heli weer zonder stroom en je ziet de vonken er vanaf glijden , zou die man bv dood gaan als die heli not onder spanning gezet wordt ?

12 kv en 360 kv das al geen speelgoed meer , maar dodelijk als je niet oplet want je speelt echt met je leven , en een ongelukje zit vaak in een zeer klein hoekje en kan je het niet meer navertellen zelfs met 230 v moet je ook al opletten.

-------------------------------------------------------------------

Aan iedereen dank ja natuurlijk trafo enz , even niet aan gedacht en ja als het vochtig is dan geleid de overslag spanning beter en dat is dan dat gezoem dat wist eigenlijk al wel. En van de heli ja gek je zet alles onder stroom en niemand gaat dood maar dat komt ook omdat ze de grond niet raken anders zou niet overleven. En er gebeuren meer ongevallen dan soms denkt want na een tijd wordt je wat roekeloos en daar schuld get gevaar is je kan bv wel eens iets 1x doen en niks aan de hand (ligt eraan wat) en de 2 x is het te laat

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op maandag 21 september 2020 00:46:08 (19%)

Sine

Moderator

Waarschijnlijk een trafo, als dat materiaal tot buiten de cabine hoorbaar bromt dan klopt er wat niet.

Nu is dit een wat groter model, maar toch:

https://youtu.be/Nc8Rwj3e0gc?t=68

In het geval van de 12kV cabine zal het idd de trafo zijn die je hoort "ronken".
Bij HS leidingen van 380kV denk ik aan coronaontladingen aan een 100Hz ritme en de invloed van de veranderende electrostatische krachten op de omringende lucht en voorwerpen, ook 100 keer per seconde (zelfde principe als de electrostatische speaker).

Dat gezoem is overslag door de vochtige lucht en over de isolatoren. Met die hengel in de heli maken ze eerst een potentiaal vereffening, anders gebeurt dat via je lichaam en dat zul je niet overleven.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 20 september 2020 23:59:47 schreef Sine:
Waarschijnlijk een trafo, als dat materiaal tot buiten de cabine hoorbaar bromt dan klopt er wat niet.

Nu is dit een wat groter model, maar toch:

https://youtu.be/Nc8Rwj3e0gc?t=68

Die clip had ik al eerder gezien , maar deze van een zender das pas luid zoemen https://www.youtube.com/watch?v=aCZtmibEXuU

Op 21 september 2020 00:16:43 schreef Hunebedbouwer:
Dat gezoem is overslag door de vochtige lucht en over de isolatoren. Met die hengel in de heli maken ze eerst een potentiaal vereffening, anders gebeurt dat via je lichaam en dat zul je niet overleven.

Ja en toch wel een beetje raar als er niks de grond raakt , en die heli in de lucht hangt en onder spanning gezet wordt.

Op 21 september 2020 00:59:15 schreef Herman - Belgie:
[...]

Ja en toch wel een beetje raar als er niks de grond raakt , en die heli in de lucht hangt en onder spanning gezet wordt.

Die heli vormt wel en condensator met de aarde (maar ook op zich). Er gaat dus een stroom lopen als je de heli met de HS lijn verbindt, en die gaat beter door een staaf dan door een menselijk lichaam...

Wij hebben hier 20kV /2000 kVA trafo's staan, als deze weer onder spanning komen geeft dat best wel even een flinke brom-gezoem. Is volgens mij gewoon opbouw magnetisch veld in het blikpakket

Arco

Special Member

Ik heb voor mijn werk eens met een caravan op een camping onder een hoogspanningsmast gestaan. (ik dacht 380kV)
Als het regende kwam daar een angstaanjagend gebrom vandaan.
Wij stonden eronder en dan slaap je niet erg makkelijk als je weet wat er boven je gebeurt... ;)

(Je zag ook flauwe paarse gloed van overslag over de isolatoren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Is wel mooi als er mist is.
Je "hoort "dan de overslag. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een transformator zoemt altijd. Dat komt door de contractie van het ijzer onder invloed van het wisselend magneetveld.
Fabrikanten doen hun best om de transfo zo te construeren dat het gezoem naar buiten zo veel mogelijk wordt gedempt.
Bij het inschakelen loopt er kort een stroom die kan oplopen tot 7 maal de nominale stroom en dat hoor je door een stevig ronken maar dat is binnen een seconde voorbij.

Op 21 september 2020 07:55:55 schreef lj-thijs:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Magnetostrictie

Mmm. Bij 380kV is de stroom niet zo groot, de spanning daarentegen wel.
dus daar gaan vooral de elektrostatische verschijnselen de overhand hebben, waaronder de corona ontlading.

bij laagspanning zijn de elektrostatische effecten bijna onbestaande, maar aangezien de stromen relatief groot zijn spelen de magnetische eigenschappen waaronder krachten tussen de geleiders en magnetostrictie de eerste viool.

Op 21 september 2020 10:02:31 schreef Arco:
Ik heb voor mijn werk eens met een caravan op een camping onder een hoogspanningsmast gestaan. (ik dacht 380kV)
Als het regende kwam daar een angstaanjagend gebrom vandaan.
Wij stonden eronder en dan slaap je niet erg makkelijk als je weet wat er boven je gebeurt... ;)

(Je zag ook flauwe paarse gloed van overslag over de isolatoren)

En dat terwijl er net onder eigenlijk het dode punt is , dat merkte ik toen ik er eens met een draagbare radio op de MG er onder door liep ervoor en net erachter was er qrm en er net onder niet. Dat effect heb je trouwens ook met 2 m omzetters , tussen zend en ontvangst ant. Maar ik kan me best voorstellen dat dat gebrom niet echt rustig is om te slapen en ook als weet dat hoge spanning is.

Op 21 september 2020 16:31:37 schreef kris van damme:
[...]

Mmm. Bij 380kV is de stroom niet zo groot, de spanning daarentegen wel.
dus daar gaan vooral de elektrostatische verschijnselen de overhand hebben, waaronder de corona ontlading.

bij laagspanning zijn de elektrostatische effecten bijna onbestaande, maar aangezien de stromen relatief groot zijn spelen de magnetische eigenschappen waaronder krachten tussen de geleiders en magnetostrictie de eerste viool.

PS Kris wel erg toeval jij en ik wonen in de zelfde stad. Maar aan uwen naam al wist ik al das geen Nederlanders en ook je manier van schrijven we gebruiken veel meer Vlaamse woorden dan onze Noorderburen. Ik woon heel erg dicht Evergem een 3 tal km.

Stads genoot groeten

PS zoe er toch nie echt geren willen aan lekken aan die 380 kv ze .. haha (Ik zou er niet echt graag aan willen likken haha)

Op 20 september 2020 23:59:47 schreef Sine:
Waarschijnlijk een trafo, als dat materiaal tot buiten de cabine hoorbaar bromt dan klopt er wat niet.

Nu is dit een wat groter model, maar toch:

https://youtu.be/Nc8Rwj3e0gc?t=68

PS Ik stond enkele meters van de openstaande deur , om ze niet in de weg te lopen en men zelf geen gevaar te brengen , want je kan en mag niet zomaar in zo een stroom kast binnen gaan , maar als de deur weer dicht ging was er nauwelijks iets hoorbaar tenzij je met je oort tegen de deur aanlag ja dan wel.

Op 21 september 2020 10:43:15 schreef mel:
Is wel mooi als er mist is.
Je "hoort "dan de overslag. ;)

Maar toch ook wel een klein beetje angstig , alhoewel er niet echt gevaar is maar dat zit in de mens ingebouwd. Wat ik wel eens gedaan heb is een 900 kva stroom generator(die met moeite lawaai maakte) die de supermarkt liet op draaien , ik heb die dikke kabel (polsdikte ongeveer) een vast gepakt ik voelde wel een lichte tinteling maar dat je dat door die kabel doorheen kan voelen. Ik was niet echt bang maar , heb het toch maar niet echt er lang gedaan. Zo heel snel even vast pakken weet je wel.

Jinny

Golden Member

Zolang je niet in de kV range zit voel je niks anders dan je eigen zenuwen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Op 21 september 2020 00:59:15 schreef Herman - Belgie:
[...]

Ja en toch wel een beetje raar als er niks de grond raakt , en die heli in de lucht hangt en onder spanning gezet wordt.

De aarde waar we met onze voeten op staan is de referentie. Het kan best zijn dat daar stroom doorloopt en spanning op staat. Maar omdat er geen potentiaalverschil is tussen jezelf en de aarde heb je daar geen last van.

Of het zou moeten zijn dat er lokaal heel grote foutstromen lopen. Dan zet je best je voeten niet te ver uit elkaar :)