Miele wasmachine W2521 blijft water pakken.

Ik heb een probleem met mijn Miele wasmachine: Wanneer ik de wasmachine aanzet pakt het water, laat wat water weglopen, pakt weer water, laat weer water weglopen (enz). Dit duurt een kwartier tot een half uur en dan pakt de machine het programma op en draait het verder prima af. Heeft u enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ter aanvulling wat opmerkingen: 4 jaar geleden heeft de machine een jaar in een garage gestaan ivm een verhuizing. Daarna zijn de problemen begonnen, maar ging het ook weer een tijd goed. De laatste weken zijn de problemen er elke wasbeurt. Bij het openmaken van de machine begin deze week zag ik dat de bodem heel roestig was. (lekkage?) Of kan het zijn dat dit komt omdat ik de week ervoor onderaan de machine het deurtje links onder losgemaakt heb om schoon te maken en toen stroomde er nogal wat water uit. Het kan zijn dat dit ook wat in de machine terecht gekomen is, maar ik kan me niet voorstellen dat daardoor de bodem al zo snel is gaan roesten. De vraag is nu: Heeft u idee wat het probleem kan zijn? Ik heb een vrij handige man die wel wil proberen het probleem op te lossen. Maar ik besef dat het een machine van 15 jaar oud is en weet niet of we nu voor reparatie moeten gaan of een nieuwe kopen. Ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk onder woorden gebracht heb en dat u mij verder kan helpen.

Als het een electronica de ELP126 is, lijkt het op verteeerde printsporen door morsen over front.

Hevelen?
Of misschien een verstopte luchtval,zit aan de voor kant van de trommel.

Verteerde printsporen; dan hapert het programma aan het begin? (laat steeds water weglopen) Op een gegeven moment wordt het programma gewoon opgepakt, dat vind ik dan wel apart. Het is dus een probleem wat alleen zich voordoet aan het begin van het programma

verstopte luchtval. Hoe kan ik daar achter komen of dit inderdaad zo is?

Yup, helaas wel met die print, en dan daarna word het erger, neemt veel te veel water en stopt. Luchtval zit boven op achter zeepbak deze gaat naar luchtval, een kort slangetje

Mss toch wat duidelijkheid benodigd hier. Dus je zet het toestel aan. Er gebeurt niets enkel bediening aan? Je start een programma en hij neemt direkt water? Als je hem op dat moment uitschakelt, blijft hij dan water nemen? Stijgt het water in de kuip? Hoe lang vooraleer hij begint te pompen? Seconden? Minuten? Een bepaald niveau waar hij steeds naartoe gaat? Loopt de volle kuip leeg als je het toestel uitschakelt? Eens gestart na dat half uurtje schipperen wat doet hij bij het spoelen? Printbaanproblemen zijn idd heel aannemenlijk maar gezien ik op dit ogenblik geen fysieke ervaring heb met jouw toestel is het moeilijk in te schatten wat je exact bedoelt met je beperkte omschrijving. (Luchtval minder waarschijnlijk).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zet gewoon de machine aan. Hij pakt gewoon water, maar al snel loopt er water weg (ik schat na ruim een minuut). Er wordt opnieuw wat water gepakt. Dit herhaalt zich een heel aantal keer. Als ik de machine uitschakel, dan stopt het hele proces, dan is tie ook echt uit. Er loopt dus dan ook geen water weg. Het waterniveau blijft normaal (het wordt niet een hele volle trommel met water) Als na een kwartier tot half uur (volgens mij wordt het water pakken steeds wat langer)het water pakken stopt dan wordt het programma gewoon afgemaakt. (zover ik weet, ik blijf er geen anderhalf uur naast zitten) Dus het spoelen gaat zoals anders; normaal.
Misschien is het goed om te vermelden dat de machine 4 jaar geleden ruim een jaar in een garage stil gestaan heeft (ivm met verhuizing) Daarna zijn de problemen begonnen. Maar het is ook weer een periode goed gegaan.
Morgen hoop ik weer een was te draaien, dan zal ik eens goed opletten op de tijd van het water gaan pakken en hoe lang het duurt.

Krijg je foutmeldingen?
Misschien eens een filmpje posten van het probleem?
Lijkt me heel sterk terug een probleem met de print.
Water nemen, direct afpompen enzo

Blijft het water in de zeepbak lopen tijdens het afpompen? Zie je het zitten de print na te kijken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mijn man wil naar de print gaan kijken. Hij heeft elektronica gestudeerd maar al lang niks meegedaan, maar gaat een poging wagen. Hij vindt het wel een uitdaging. En als het niet lukt, dan wordt het toch een nieuwe. Maar eerst dit proberen. Komende week wil hij op zoek naar de print in de machine en deze gaan bekijken

Of het water in de zeepbak blijft lopen dat weet ik eigenlijk niet. Ga ik morgen op letten. Bedankt trouwens voor het meedenken!

Kijk ook de ontluchtings-slang boven op de trommel eens na.

Op 20 september 2020 14:24:28 schreef agaath63:
Dus het spoelen gaat zoals anders; normaal.

Dus ook het programma 'spoelen' gaat normaal? Hoe hoog staat het water dan (zonder wasgoed) als hij klaar is met vullen?
En hoe hoog staat het (zonder wasgoed) bij 'Katoen', als hij problemen met vullen heeft? Het mag eigenlijk niet veel hoger staan.

Probeer de machine eens leeg een 90 graden katoenwas te laten draaien, met optie 'extra water' aan, ik heb namelijk bijna het idee dat de pressostaat slang verstopt zit met dikke sludge/aangekoekte zeepresten. Na dit programma eens kijken of het probleem minder voorkomt.

Machine pakt water, pakt teveel water, pressostaat reageert te laat wegens verstopping, gaat vervolgens pompen terug naar normaal niveau, reageert weer te laat enzovoorts...

vandaag met pen en papier naast de wasmachine gezeten. En je raadt het nooit; 2 wassen gedaan (40 en 60 graden was) en hij heeft het hele programma gewoon doorlopen. Het is me een raadsel. Er zal toch ergens een zwak punt zitten, die ergens op reageert. Maar weet niet wat. Wel blij dat ik vandaag gewoon mijn was kon draaien.

Vermoed echt print en wat vochtschade..

Een deugeniet machine. Die heeft dat geroken dat je er bij zat. Of genezen door handoplegging mss. Veel kans dat het terug komt. Ik heb hier al wel wat foto's zien passeren met slechte printbanen op deze print. Mss kan je daar al eens naar kijken naar waar je juist op zoek moet gaan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 september 2020 19:20:28 schreef EricN:
Een deugeniet machine. Die heeft dat geroken dat je er bij zat. Of genezen door handoplegging mss. Veel kans dat het terug komt. Ik heb hier al wel wat foto's zien passeren met slechte printbanen op deze print. Mss kan je daar al eens naar kijken naar waar je juist op zoek moet gaan.

Dat zal het zijn; handoplegging en een gebedje ;) Ik ga op zoek naar foto's van de printbanen. Heb je in tip wat ik het beste dan als zoekopdracht kan invoeren?

Op 21 september 2020 19:00:28 schreef smd:
Vermoed echt print en wat vochtschade..

Dat vermoed ik ook. We gaan ermee aan de slag

Dank jullie wel voor het meedenken. We gaan aan de slag met jullie tips. Ik hou jullie op de hoogte!