APC UPS lang in noodstand houden

Hey guys,

Iemand ervaring met een APC SMART UPS (1000va, 2x75ah) lang in noodstand houden ? Ik wil icm met zonnepanelen (600w) de UPS als inverter gebruiken, normaal zijn UPSjes bedoelt voor de korte termijn, maar wat maakt ze dan slechter dan een normale inverter, ik heb er een extra ventilator op zitten en monitor zijn temp (nooit boven de 24 nu) anders gaat het iig nooit goed.

Het idee is om overdag wanneer de panelen leveren, de voeding van de UPS automatisch af te gooien, komt die in nood stand (voor uren), en wanneer de zon ondergaat op een bepaald voltage, spanning er weer op te zetten, kan ook aan de hand van de MPPT (Epever 30a via rs485) controller aan de hand van V/W/A.

Ik moet de panelen en controller nog vrijdag gaan halen, maar lijkt me zinniger om de zon controller op de accu's uit te laten komen, i.p.v. een 230v zon controller. Of zou het toch handiger zijn om een extra 24v inverter naar 1000w erbij te zetten, en iets gaan bedenken om een schakeling van net naar accu's kan maken en visa versa, heb nu een load van 400-500w overdag op een 720w UPS.

Ik weet dat ik de UPS nog kan opvoeren met extra transistors, mss ook nog een optie :)

Alles met een knipoog ;-)

maar wat maakt ze dan slechter dan een normale inverter

Doet geen MTPP, niet geschikt voor terugleveren aan het net.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

is dat een UPS die de netvoeding gewoon doorschakelt en pas zijn inverter start bij het omschakelen met een relais als de netspanning wegvalt?
of is het een UPS die een accu lader binnenin heeft en die ALTIJD de 230V sinus maakt uit de accu spanning?

grote UPS'en hebben achteraan vaak nog een connector voor een extern accu pack aan te hangen. als die van het 2de type is, zou het kunnen dat het voldoende is om de accuspanning lichtjes omhoog te brengen waardoor het laadcircuit een stap terug zou nemen in het vermogen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

is dat een UPS die de netvoeding gewoon doorschakelt en pas zijn inverter start als de netspanning wegvalt?

Dat denk ik ja,..hij heeft iets van buffer, zodra spanning te laag is, hoor je een relais schakelen, en gaat hij over op accu's

Doet geen MTPP, niet geschikt voor terugleveren aan het net.

MTTP staat hierbuiten denk, gaat even om de 24v naar 230VAC conversie, juist APC staat erom bekend een zuivere sinus te leveren, kan nu wel een extra "1000w pure sinus inventer" kopen, maar in feite heb ik al een 720w (1000va) inventer, nou is de vraag sloop ik hem, en als ik het goed doe staat hij zo 24x7 aan.

EDIT ;

-. Nee standaard zit er 24ah accu's in ;)
-. Zit geen externe accu connector op, ik heb gewoon het accu pack naar buiten gebracht met 2x 12v75ah accu's (is ook voor onweer, draai ik ff op accu's)

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

Er zit zo te zien al een extra accu aan. Een 1000VA UPS heeft standaard lang geen 150Ah accu...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Op 21 september 2020 12:46:33 schreef RvEldijk: juist APC staat erom bekend een zuivere sinus te leveren,

Dat is niet correct, maar het kan natuurlijk "in de volksmond" wel zo gezegd worden. APC maakt ook gewoon modified sine (=blokgolf), oa de goedkopere lijn (Back-UPS).

SMART-UPS schakelt om tussen de ingangsspanning of de spanning uit de inverter, gevoed uit de batterij. Het is niet zodat bij aanwezige ingangsspanning de inverter ook werkt en je een "mooie" sinus krijgt. Ik heb er regelmatig een scoop aan hangen (iets lichtere modellen, wel SMART-UPS serie) en als de ingangsspanning aanwezig is, gaat die één op één door naar de uitgang inclusief platte toppen op de sinus. Pas als je de ingangsspanning wegneemt en de uitgangssppanning dus van de inverter komt heb je een mooie sinus met ronde toppen.

@Henk H. dank je wel !!,.......F**K

Ik zag dit ook gebeuren bij andere inventers, mooie sinus onbelast, en balast werd het ellende, ok duidelijk geen koelkast en diepvries achter een inverter, nou is de vraag dan, is er iets beters op de markt dan ?

In feite is z'n ups best een mooi speeltje, met veel opties erin o.a. die failback is wel mooi, overspanning, poging tot zuivere inverter etc.

Alles met een knipoog ;-)
Henk H.

Golden Member

Nee, dat is niet wat ik zei.

Als een SMART-UPS "op het net" draait, geeft hij gewoon de spanning van het net door. Heb je veel SMPS voedingen in de buurt, dan heeft het net afgeplatte toppen van de sinus en zie je die ook in de uitgang van de UPS terug.

Haal je de netspanning eraf, dan heb je met een SMART-UPS een keurige sinus met mooie ronde toppen. Ik heb m alleen getest met een resistieve belasting (quartz kacheltje) en dan blijft de sinus keurig rond. 300W kacheltje op 700-750 VA SMART-UPS.

Dus belast geen ellende (met een resistieve belasting).

Ik vermoed echter dat de inverter ook berekend is op kortstondig bedrijf voor het nominale vermogen. Als je er een zwaardere accu achter hangt kun je niet continu het nominale vermogen trekken (en is extra koeling niet voldoende voor een te krap ontwerp voor continue bedrijf).

Ik zou voor iets gaan dat hier echt voor bedoeld is, bijvoorbeeld Victron omvormers/laders die wel bedoeld zijn voor continu bedrijf.

Op 21 september 2020 12:46:33 schreef RvEldijk:

-. Nee standaard zit er 24ah accu's in ;)
-. Zit geen externe accu connector op, ik heb gewoon het accu pack naar buiten gebracht met 2x 12v75ah accu's (is ook voor onweer, draai ik ff op accu's)

straf? zeker dat je de 1000va versie hebt?
ik heb namelijk ook zo ene, en heb wel die connector. deze zijn dan geschikt om extra batterij pack aan te hangen. en op dat accu pack, kan je dan nog een pack inpluggen....
https://excessups.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/a/p/apc-smart-ups-xl-1000va-800w-usb-serial-tower-120v-sua1000xl-features.jpg

deze UPS'en kunnen het dus aan om meedere accu's parallel te hebben en dus langere tijd te draaien op accu.
als jij maar 1 vaste accu hebt, vermoed ik eerder dat die UPS na xx tijd gaat stoppen. of er nu weinig of veel load aan hangt boeit die niet, die gaat X minuten op accu en schakeld dan uit. heb zo 2 kleintjes in huis rondslingeren zo. net daarom gebruik ik die kleintjes niet meer (had er ook grotere accu's parallel op hangen)

dit is de mijne (bovenaan met 2x 12V 17Ah erin), daaronder zo een battery expansion pack met 4x 12V 17Ah erin (2 in serie en zo 2 parallel). en ik heb daar op de expansion connector nog eens 2 x 12V 24Ah erbij hangen (accu's bovenop)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri kunt ze is monitoren qua temp, alles boven de 40 lijkt me een no go.

Haal je de netspanning eraf, dan heb je met een SMART-UPS een keurige sinus met mooie ronde toppen. Ik heb m alleen getest met een resistieve belasting (quartz kacheltje

Zou betekenen dat er nog hoop is voor mij, hehe, ik heb nog een extra 1000va staan (wel serieel deze is usb) en het erop gokken of het goed gaat (mss wel mooi topic hoe mijn smart ups 1000va te repareren)

Ik zou voor iets gaan dat hier echt voor bedoeld is, bijvoorbeeld Victron omvormers/laders die wel bedoeld zijn voor continu bedrijf.

Ik weet ik weet Victron is helaas niet de goedkoopste hierin, maar mss wel de beste, vraag me af hoe zijn sinus zich behoud onder een load, mss kennen we nog een goeie chinese pure sinus inverter ?

als jij maar 1 vaste accu hebt, vermoed ik eerder dat die UPS na 30min gaat stoppen.

Hehe moet hem nog calliberen, hij gaat nu 90min mee, maar zou veel langer moeten kunnen was nu 25.1v (10% wat de UPS dacht) voordat hij zelf afsloot, maar ik heb precies dezelfde UPS zonder "external battery" connector. Zit er ook ff aan te denken om die +/- kabel ff dikker opnieuw te maken tussen UPS/PACK. ;)

deze UPS'en kunnen het dus aan om meedere accu's parallel te hebben en dus langere tijd te draaien op accu.

Nog meer hoop dat het gewoon moet kunnen, ik weet dat APC aardig wat kost in aanschaf en ook niet zuinig is met energie (20-30w)

Alles met een knipoog ;-)
Henk H.

Golden Member

Victron omvormers die een sinus genereren zullen dat onder load ook blijven doen. Je kunt er 3 parallel zetten om een 3-fasen UPS te maken (hier op het werk hebben we dat ook gedaan, zeer recent). Ik zou daar geen zorgen over hebben. Maar je betaalt wel voor die kwaliteit.

Victron omvormers die een sinus genereren zullen dat onder load ook blijven doen

Mocht je ooit de kans krijgen hang ze er is aan, ben wel benieuwd ernaar, ik denk een staaltje vakwerk is als die sinus perfect blijft, het is echt wel mooi spul, in vergelijking die omvormer kost meer dan de 600w panelen incl montage matr. bij elkaar.

Je kunt er 3 parallel zetten om een 3-fasen UPS te maken

Dat is toch wel vet :)

Maar je betaalt wel voor die kwaliteit.

Is dat alleen daar te vinden ? Begrijp me goed het is mooi spul maar wel veel te duur voor wat je krijgt, zit voor 50 euro aan onderdelen in een 500 euro inverter, lijkt me dat andere hetzelfde kunnen voor veel minder. Zodra ik miljonair ben hangt men huis er vol mee :)

Alles met een knipoog ;-)

Ben wel eens bij iemand geweest in een zomerhuis daar was geen normaal lichtnet aanwezig. De eerste smart ups 630VA deed het niet lang, schijnbaar gemaakt om max x minuten power te leveren daarna is het eindtrapje zo heet dat hij wel uit moet. Bij extra accu's duurde het dus ook niet lang voor deze in de ups hemel verdween.
Daarna had hij een 3000 VA ups dual conversion type. Deze kon er wel tegen nadeeltje was het hogere eigen verbruik. Dual conversion heb ik ook niet vaak gezien in kleinere vermogens.

De eerste smart ups 630VA deed het niet lang, schijnbaar gemaakt om max x minuten power te leveren daarna is het eindtrapje zo heet dat hij wel uit moet.

Ik denk persoonlijk dat je ze additioneel moet koelen met een extra 12cm fan, kunt ook het metaal weghalen, waardoor die nog koeler word, denk gewoon monitoren, alles boven de 35-40 graden is niet best.

Daarna had hij een 3000 VA ups dual conversion type. Deze kon er wel tegen nadeeltje was het hogere eigen verbruik.

Ik heb nog een UPS SMART 3000 onder men bed liggen, en idd ding zuipt (60w), maar nog erger ik moet 2x75ah erbij kopen om 48v te krijgen voor dat kreng. Geeft ook wel aan voor mij dat het onlogisch is om een Vitron te kopen met 2x 1000VA en 1x 3000VA in huis.

en is extra koeling niet voldoende voor een te krap ontwerp voor continue bedrijf

Ok ok duidelijk, dat was de kern vraag uiteindelijk, zijn de UPSjes voor langere tijd bruikbaar offline, ben bang dat ik het gewoon moet proberen.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op maandag 21 september 2020 17:12:12 (14%)

Alles met een knipoog ;-)

heb ook zo'n 1000VA smart ups in gebruik, niet de zuinigste met 15W stby, maar daar heb ik al wat vanaf gekregen door de leds op het front alleen met een druk op de knop op te laten lichten, nu nog 10W. de stekker voor extra accu's had ik ook niet, heb deze in de lan optiemodule uitsparing gebouwd.

deze reeks kan constant draaien idd, in tegenstelling tot de platte 1000SC welke een smps voeding heeft en dus ook niet netgescheiden is. de smart ups levert sinus en kan pieklasten aan, dan piept deze wel even maar verder draait door.

de 3000VA apc heb ik ook 2 gehad, idd draaien op 48VDC. ik had er toen 4x afgedankte elektrische rolstoel accu's aan gehangen van 75Ah. was idd een zuiper met 60W, maar wat wil je met 2 trafo's 1500VA in serie staande. had een tijdje terug een 3000VA model waar 5Ah accu's inzaten, 16 stuks in serie, helemaal onhandig. heb ook weleens een 2kW online model gehad, die zette ook de netvoeding om naar DC, de last draaide altijd via de inverter. die kon je ook regelen achterop, van 180-250VAC instelbaar. nadeel was niet zuinig en werd warm, fans moesten altijd draaien, ook hingen de accu's aan de netspanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb je nog geluk. mijn 3000W UPS had 8 batterijen in serie nodig en maakte een hels lawaai. koste me uiteindelijk teveel aan lood accu's dat ik die heb weggedaan.
ik had toen het snuggere idee om zo een 350 en 650W UPS te voorzien van 20x grotere accus.
probleem 1: na 30min stopte het kreng met nog een volle accu (heeft gewoon een timer in software aflopen voor die afslaat)
probleem 2: na de 2de keer opstarten knalde de eindtrap eruit. die was blijkbaar zo gebouwd dat die de lage stroom van de kleine accus wel aankon, maar niet die van de grote accu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 september 2020 18:16:24 schreef fcapri:
heb je nog geluk. mijn 3000W UPS had 8 batterijen in serie nodig en maakte een hels lawaai. koste me uiteindelijk teveel aan lood accu's dat ik die heb weggedaan.
ik had toen het snuggere idee om zo een 350 en 650W UPS te voorzien van 20x grotere accus.
probleem 1: na 30min stopte het kreng met nog een volle accu (heeft gewoon een timer in software aflopen voor die afslaat)
probleem 2: na de 2de keer opstarten knalde de eindtrap eruit. die was blijkbaar zo gebouwd dat die de lage stroom van de kleine accus wel aankon, maar niet die van de grote accu

dat heb ik ook eens gehad, eindtrap eruit geklapt bij een smart ups. de lage Ri van grote accu's is een puntje bij het inschakelen van de trafo. echter is dat al lang geleden, heb al menig jaren een aantal agm accu's aan een smart ups hangen, voorheen hing er een 70Ah meer aan als er origineel in dat ding zat. herrie als de inverter draait is idd normaal, veelal de trafo die dat doet. een ringkern model heeft dat veel minder, victron heeft die erin zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

origineel 7Ah, ik had er 24Ah in zitten (accu groter dan de complete ups :-) ). met de bedoeling om 3-4keer langer te draaien dan die 30min (internet modem hing er aan).
echter via USB uitlezen en die zei dan 29min remaining,.... en op het einde schakelde die uit met volle accu.
daarom gebruik ik die kleintjes gewoon nog met originele accu, of ik hang er STOKOUDE lood accus met hoge Ri parallel aan (met dunne bekabeling)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1668849#1668849
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/ups/Dscn0001b.jpg

oja, k heb de hints NIET gevolgd uit dat topic.
dat UPSje (die witte) leeft dus nog altijd (2014 kaboem gezegd), weliswaar gepimpt met voltmeter erin, externa bekabeling... die accu onderaan hangt er ook ergens bij

internet modem hangt erop, raspberry server, wifi modem, network switch, buitenverlichting, dampkap (foutje gebeurd dat die er ook bij zit :-)).

op het werk gingen ze dan die 1000VA met externe accu packs weggooien. daar heb ik maanden zitten zagen: als ze in de container vliegen, wil ik ze wel...
Ondertussen werk ik daar niet meer maar kreeg toch mailtje van oud collega dat ze er eentje hadden voor mij. MET zo een extra connector op het pack.
ik heb dat expension pack dan ook nog eens aangepast dat mijn oude (108V) bruine connectoren ook passen zodat ik nog losse accu's kan bij in pluggen

deze UPS wil ik in de garage naast de zekeringkast zetten en ik wil daar een paar groepen op laten draaien.
-verlichting beneden en gangpad boven
-bureau met server en computer
-internet modem en draadloze telefoon (bureau ook).
en dan uitbreiden met een helehoop accu's (reken richting 100-150Ah). het idee om de accu's als voeding te gebruiken via zonnepanelen lijkt me ook wel wat.
als zou ik eerder een losse inverter gaan nemen en er kleine circuit (zoals verlichting) op laten draaien. of de verlichting direct op 24V circuit

en ondertussen ligt mijn 12.00V li-ion UPS hier ook nog altijd in 'ontwikkelingsstatus'. komt er nooit van als ik maar blijf prutsen aan die andere toestellen :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

had jaren terug de sc1000 ups eraan hangen, die kapt ook af na 15 min draaien, ook al is de accu nog vol. dat probleem heeft de smart versie met trafo niet iig. stel 50Ah accu's gered uit dat datacenter karwei welke nog 90% van de originele capaciteit hadden. een apc gaat op een gegeven moment zeuren als de Ri te hoog oploopt, te oude accu's gebruiken op een lage ups belasting werkt dus ook niet, echter pikt zo'n ding het wel als je oude accu's parallel zet om de Ri omlaag te krijgen.

stokoude accu's, die grijze sonnenschein die je daar hebt is een oudje, kwam die tegen in noodverlichting uit 1981 en werkte nog netjes een uur, was toen al 23 jaar oud.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja, zo werk ik. stel nieuwe accus IN de UPS zelf, dus zijn selftest zal altijd ggoed zijn door die 2 accu's.
en alle oude gewoon parallel aan elkaar.

ik heb nu 5 sets parallel hangen (17Ah-17Ah-17Ah-17Ah-24Ah). of ze nog veel capaciteit hebben weet ik niet, maar mijn computer kan er toch even op draaien.

enige waar ik wat aan twijfel zijn de zekeringen.2 accus worden telkens gekoppeld door zo een zekeringblokje van 100A.
met zo 5sets parallel, heb ik dus al 500A aan stroom dat 'kan' lopen. zou graag die blokjes vervangen door allemaal versies van 20A ofzo zodat de UPS toch veilig zit, want heb geen idee of die intern ook nog gezekerd is.

in de nieuwe woonst komt de UPS bij de zekeringkast, en dan komt er een 'los' accu rek bij. beetje zoals ze in datacenters doen met die 2V 500Ah batterijtjes :-).
overal gebruiken ze die op het werk, echter nog nooit geweten dat ze die 'vervangen'

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 22 september 2020 07:12:53 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mijn UPS is nu ook continue in laad mode (hier werd die al aanzienlijk warmer van), maw aan de accu's zit weer een load van 24v/1a (voor de keuken) ik moet nog een 24v kabel door het huis gaan gooien, zodat ik in de huiskamer ook de 12v/5a load kan meenemen ipv een PSU 230v naar 12v/10a in de huiskamer die achter de UPS zit. Ik ga zoveel mogelijk verlichting en apparaten op laagspanning zetten met een 24v bus in huis.

Vraag me wel af met hoeveel AH zn UPS kan laden ? (iemand enig idee) Ik zag al vluchtig 4a op de amp tang tussen ups/accu, zou al 96w (24v/4a)zijn, maar zo ben ik hem natuurlijk ook al aan het slopen als de load van de huiskamer (60w) er ook nog bij komt, lijkt me ook niet gezond als dat max 100w zou zijn met een load van 85w.

Ik weet niet of het dan helpt om extra transistors erbij te zetten ? zodat zijn load beter verdeelt word ?

de 3000VA apc heb ik ook 2 gehad, idd draaien op 48VDC

Hehe je kunt ze blijkbaar ook aan elkaar koppelen en de sinus te syncen, 6000va oplossing voor 50 euro :)
https://www.youtube.com/watch?v=THh_2ssHWL0

Mocht het nou helemaal uit de hand lopen hier, stof ik de 3000va af koop ik 2x75ah erbij, en neem die 60w (en herrie in de keuken) voor lief, is immers toch "gratis" energie :)

Kan anders evt die andere 1000va erbij pakken en koppelen op het accu pack, en de load verdelen over 2 upsjes, mss wel spannend als beide dezelfde accu's willen laden.

EDIT : kan best wel die 3000va open slijpen en fatsoenlijk 14-23cm fans erop maken, zal beter koelen en 100x stiller zijn.

Alles met een knipoog ;-)

Op 22 september 2020 08:13:40 schreef RvEldijk:

Vraag me wel af met hoeveel AH zn UPS kan laden ? (iemand enig idee) Ik zag al vluchtig 4a op de amp tang tussen ups/accu, zou al 96w (24v/4a)zijn, maar zo ben ik hem natuurlijk ook al aan het slopen als de load van de huiskamer (60w) er ook nog bij komt, lijkt me ook niet gezond als dat max 100w zou zijn met een load van 85w.

een UPS laadt niet in Ah maar met amperes.
als je lader 4A geeft, en je lege accu is 20AH, dan moet die 5uur laden om die weer vol te hebben (4A x 5h = 20Ah).
als jij de load van je huiskamer op 24V erbij zet, wordt de boel verdeeld.

60W / 24V = 2.5A.
dat wil zeggen dat er slechts 1,5A in de accu's gaat en 2,5A naar je huiskamer.
een lege 20Ah accu zal op 1,5A dan 13uur moeten laden. maar daar gaan je zonnepanelen toch bijspringen?

dit is het voordeel van extra accu packs. als jij daar 200Ah kan bijzetten, dan zou je huiskamer in principe 80uur op de accu's kunnen draaien

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 22 september 2020 11:35:56 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

maar daar gaan je zonnepanelen toch bijspringen?

Idd overdag doen die zonnepanelen de 85w voor 24v systeem, maar als de zon weg is moet de UPS het weer doen, ik kan het nergens vinden maar ik vermoed max 24v/5a wat de UPS kan laden. In het slechtste geval is de load hoger dan het laden van de UPS en gaan de accu's leger.

Ik wil ook een EPEVER MPPT Solar Charge Controller 30A gaan halen, zag ik dat de batterij voltage tussen de 8-32v moet zijn, kan me voorstellen als ik misschien naar 48v accu systeem wil dat ik weer een nieuwe controller moet kopen, geloof dat je 48v accupack niet mag laden met 24v op 2 accu's.

Ref : https://www.epsolarpv.com/upload/file/1909/EPEVER-Datasheet-tracer-an(…

EDIT : ze hebben ze wel voor 48v, gaat de prijs van 85 euro naar 237 euro :) Wil graag een controller met RS-485, zodat ik hem via de PI kan uitlezen.

https://www.aliexpress.com/item/1005001447729960.html?spm=a2g0o.produc…

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op dinsdag 22 september 2020 12:25:30 (24%)

Alles met een knipoog ;-)

je zal zowieso moeten zien dat je UPS meer kan laden dan hetgeen jij verbruikt. dat is altijd zo. daar moet ik thuis ook altijd rekening mee houden met mijn kleine UPS'jes (die beginnen aardig te fluiten als ik de max stroom grens nader).

je kan eventueel nog een extra 24V lader parallel schakelen die je dan aan 230V activeert zou je verbruik veel hoger zijn EN de accu te laag in spanning komen.
of je maakt het simpeler. als je accus pakweg op 60% komen, schakel je de verbruikers van de 24V accus over naar een andere 24V voeding die je hebt (bv voor 30min of 1uur zodat er niet heen en weer geklapt wordt). dan kan de UPS zich enkel bezig houden met de accus op peil te houden.

dan heb je maximaal nut van je zonnepanelen, en zou je ups leegraken, dan schakel je de verbruikers zuiver op netspanning. het wordt wel al aardig een controller dan (verbruik bekijken, accuspanning bekijken, zonnepanelen bekijken, en met al die variabelen dan beslissen of je omschakelt naar externe adapter

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 22 september 2020 12:35:54 (19%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

je kan eventueel nog een extra 24V lader parallel schakelen die je dan aan 230V activeert zou je verbruik veel hoger zijn EN de accu te laag in spanning komen

Das wel een goeie idd, dank je wel, nog best te doen een 24v/15a PSU (25 euro), ondanks dat ik cyclische accu's heb probeer ik dat een beetje te voorkomen (geloof dat ze dan max 2-3 jaar meegaan) wil juist een systeem wat on demand is,...word nog leuk want zou betekenen dat je naar de zon moet leven, net ff niet de bedoeling, zat ook aan een dump load te denken, met een extra warmte spiraal in de boiler, zodat als je lekker ligt te maffen terwijl de zon schijnt, praktisch geen load hebt, en dan evt alles dumpt naar de boiler met een 24v/200w element ofzo, lang niet de 1200w die erin zit, maar lijkt me logisch dat je gewoon verwarmt, en alleen langzamer, zit al een temp sensor op de boiler, maar dat scheelt weer kosten als de boiler met zn 1200w opwarmt, in feite maak je dan van je zonnepanelen een zonneboiler :)

Word idd een heel systeem, en zodra je van alles feedback gegevens hebt kun je mooi gaan schakelen, ben al een heel eind met het plan, moet er ook maar is een tekening van gaan maken ;)

daar moet ik thuis ook altijd rekening mee houden met mijn kleine UPS'jes (die beginnen aardig te fluiten als ik de max stroom grens nader).

Hehe hij is nog stil, wist niet dat ze buiten de noodstand ook geluid konden maken, betekend dat ik lang nog niet genoeg gas geef. ;)

Alles met een knipoog ;-)