Welk lichtgewicht zonnepaneel zonder lithium-batterij?

1. Ik zoek een lichtgewicht zonnepaneel van maximaal 800 gram, voor gebruik tijdens een wandelvakantie met tent en rugzak.

2. Met dat zonnepaneeltje wil ik mijn smartphone opladen, evenals oplaadbare AA-batterijen voor mijn hoofdlamp.

3. Bestaat er daarvoor een zonnepaneel zonder lithium-batterij of lithium-accu? Ik geef daaraan de voorkeur, omdat ik denk dat lithium-batterijen en lithium-accu's in principe spontaan in brand kunnen vliegen.

4. Is het in brand vliegen van een oplaadbare lithium-batterij of lithium-accu een terechte zorg, of zijn er manieren om zo'n ongeluk met zekerheid te voorkomen?

5. Bestaan er lichtgewicht zonnepanelen met NiMh-batterijen?

6. Bestaan er lichtgewicht zonnepanelen zonder accu? Of is zoiets niet bruikbaar bij kamperen met een rugzak?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Al je problemen zijn op te lossen door geen smartphone mee te nemen voor calamiteiten maar een nieuwe Nokia 3310 met een standby tijd van een maand ! Je bent op vakantie, geniet van de natuur, niet de zorgen om de accuduur.

https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/nokia-3310.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Voor spontaan ontbranden hoef je niet snel bang te zijn.
De 85kWh accu van tesla bestaat uit 7104 "kleine" (18650) lithium cellen.
In 2019 hebben ze meer dan 360000 auto's verkocht.

Ik lees niet vaak in de krant dat deze spontaan ontbrand zijn :)

(Al kan het wel snel fout gaan als het laadproces niet beveiligd is)

Op 21 september 2020 13:43:35 schreef Roland van Leusden:
Al je problemen zijn op te lossen door geen smartphone mee te nemen voor calamiteiten maar een nieuwe Nokia 3310 met een standby tijd van een maand ! Je bent op vakantie, geniet van de natuur, niet de zorgen om de accuduur.

https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/nokia-3310.html

Dat is voor sommige situaties inderdaad een heel handige oplossing. Maar ik wil op vakantie toch mijn smartphone regelmatig kunnen opladen.

Ik heb in de zomer van 2017 een powerbank met geintegreerd zonnepaneeltje uitgeprobeerd en weer teruggebracht naar de winkel. Het paneel was te klein om de powerbank te laden, ook bij volle zon en ik vond het geen fijne gedachte die powerbank zo open en bloot in de zon te leggen. Dat ding werd nogal warm door de zonne-instraling en ik kan me je angst voor ongelukken voorstellen. Had ik ook.

Ik heb toen een opvouwbaar zonnepaneel van Silvercrest bij de Lidl gekocht en dat bevalt al een aantal jaren prima voor opladen telefoon, iPad, powerbank. Je kunt dan je telefoon in de schaduw houden. Het weegt 550gr en ik heb geen idee waar dat nu nog te koop is. Het is het paneel linksonder: https://www.aanbiedingenfolders.nl/i/lidl/ovouwbaar-zonnepaneel-17166

Kan een lithium batterij ook spontaan ontbranden, als hij niet opgeladen is? Want dan zou ik hem thuis veilig kunnen bewaren zonder elektrische lading. En de kans dat hij tijdens een korte kampeervakantie vlam vat, lijkt me niet groot. Bovendien loop ik daarbij niet het risico dat mijn huis afbrandt.

Arco

Special Member

Niet opgeladen Li-Ion bestaat niet, die zijn kapot... ;)
Je kunt ze altijd op een veilige plaats bewaren waar brand geen kwaad kan. (pyrex schaal, pan, op keramische kookplaat,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 september 2020 17:19:49 schreef Arco:
Niet opgeladen Li-Ion bestaat niet, die zijn kapot... ;)

Ik kan een batterij toch gebruiken tot hij leeg is? Of kan hij dan nog in brand vliegen?

Arco

Special Member

Je mag 'm 'leegtrekken' tot 3.5V (uiterlijk 3V), verder niet, want dan gaat 'ie kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 september 2020 18:12:47 schreef Arco:
Je mag 'm 'leegtrekken' tot 3.5V (uiterlijk 3V), verder niet, want dan gaat 'ie kapot...

Ik gebruik mijn smartphone regelmatig tot de batterij leeg is, en die batterij gaat niet kapot.

Op 21 september 2020 13:59:44 schreef Kilian:
Ik heb in de zomer van 2017 een powerbank met geintegreerd zonnepaneeltje uitgeprobeerd en weer teruggebracht naar de winkel. Het paneel was te klein om de powerbank te laden, ook bij volle zon en ik vond het geen fijne gedachte die powerbank zo open en bloot in de zon te leggen. Dat ding werd nogal warm door de zonne-instraling en ik kan me je angst voor ongelukken voorstellen. Had ik ook.

Ik heb toen een opvouwbaar zonnepaneel van Silvercrest bij de Lidl gekocht en dat bevalt al een aantal jaren prima voor opladen telefoon, iPad, powerbank. Je kunt dan je telefoon in de schaduw houden. Het weegt 550gr en ik heb geen idee waar dat nu nog te koop is. Het is het paneel linksonder: https://www.aanbiedingenfolders.nl/i/lidl/ovouwbaar-zonnepaneel-17166

Bedankt voor je verhaal. Zit er een lithium-batterij in dat zonnepaneel? En wordt dat zonnepaneel minder warm dan het vorige?

Arco

Special Member

Ik gebruik mijn smartphone regelmatig tot de batterij leeg is, en die batterij gaat niet kapot.

De ingebouwde BMS in een smartphone schakelt uit als de minimum spanning bereikt wordt. Leeg is 'ie dus nooit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 september 2020 19:36:40 schreef Arco:
[...]
De ingebouwde BMS in een smartphone schakelt uit als de minimum spanning bereikt wordt. Leeg is 'ie dus nooit.

Ok, maar kan de lithium-batterij met een minimale laadspanning dan in principe nog wel spontaan in brand vliegen?

Waar haal je het idee vandaan dat ze spontaan in brand vliegen?

Ze doen dat net zo zeer als bussen deodorant spontaan exploderen, of autobanden spontaan klappen.

M.a.w. die kans is 1 op de tientallen miljoenen ofzo. In de fabriek worden ze stuk voor stuk getest, productiefouten die op de markt komen zijn daardoor bij de A-merken zeer zeldzaam.
Uiteraard moet je geen namaak-accu's kopen van Penesanic (ja, dat merk heb ik echt gezien) of Samyo ;)

De kans is waanzinnig veel groter dat je struikelt over een boomwortel in de natuur en in het ziekenhuis belandt met gebroken polsen, of dat je je gas/hout/alcoholbrander omstoot en je tent laat afbranden, of dat je sterft omdat je zonder het weet, allergisch bent voor bijensteken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 21 september 2020 20:14:29 (19%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 21 september 2020 18:21:42 schreef Joop3:
[...]

Bedankt voor je verhaal. Zit er een lithium-batterij in dat zonnepaneel? En wordt dat zonnepaneel minder warm dan het vorige?

Nee, daar zit geen batterij in. Het heeft twee usb-uitgangen. Het zonnepaneel mag best warm worden in de zon, maar batterijen in een powerbank of telefoon stel ik liever niet bloot aan zoninstraling tijdens de zomer.

Op 21 september 2020 18:15:25 schreef Joop3:
[...]Ik gebruik mijn smartphone regelmatig tot de batterij leeg is, en die batterij gaat niet kapot.

Onzin, de telefoon gaat uit als hij vind dat de batterij bijna leeg is, maar niet zo diep ontladen dat hij stuk gaat. Om heel eerlijk te zijn; met zo'n stelling bewijs je dat je absoluut onvoldoende kennis hebt van de materie om dergelijke uitspraken te doen.

Wat pas ECHT brandgevaarlijk is, is een lithium accu te diep ontladen, een tijdje laten liggen, en dan weer opladen, omdat er naaldjes (dentrites) groeien terwijl hij te diep ontladen ligt, en die kunnen door de interne isolatie prikken en kortsluiting maken. Zo'n accu veel te heet maken (85C is meestal als kritische temperatuur beschouwd), of veel te ver opladen (ruim voorbij de 4.2V, voor de gangbare Lithium cellen) is natuurlijk ook vragen om problemen.

Sommige samenstellingen, zoals LiFePO4, zijn veel stabieler en minder brandgevaarlijk bij mishandeling, maar aangezien ze duurder zijn en minder energie bevatten, zal het niet meevallen om die in een consumentenproduct te vinden. De nominale spanning is ook nog eens lager; 3.2-3.3V, in plaats van de gebruikelijke 3.6-3.7V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pa3gws

Golden Member

En waar gaat de wandel vakantie heen?
Hou er rekening mee dat je bijv. in de Highlands in Schotland op veel plaatsen totaal geen bereik hebt.
En zo zijn er nog veel meer van dergelijke plaatsen op deze aardkloot.
Dus even flink huiswerk doen en wie weet kan je de smart phone wel thuis laten. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het zonnepaneel van de Lidl heb ik ook even gehad, was 20 euro in de uitverkoop denk ik.

Ik heb hem geretourneerd omdat hij geen 2A haalde (getest op een erg zonnige zomerdag, juiste hoek en met een testbelasting, bij 1,7A was het geloof ik wel op) ondanks '14W' aan panelen.
Zou prima voldoen voor jouw doel maar ik vond het iets te 'Chinees' aandoen: de werking haalt het lang niet bij de voorgespiegelde specificaties.

Wanneer wil je laden? Voor flexibiliteit is een powerbankje tussen zonnepaneel en telefoon wellicht wel prettig wanneer het neerleggen van het paneel en het laden van de telefoon niet gelijktijdig kan.

Ik heb ook ooit (~2010?) een 1,5Ah powerbankje met zonnepaneel gehad maar heb me later pas ooit in de specs verdiept: je mag blij zijn als je een 1W paneeltje hebt, vaak maar 0,5W. Wat dus wil zeggen dat je nog geen 1Ah in je powerbank kunt stoppen in een dag.
Als je een flinke van de Action koopt: 8000mAh met zonnepaneel geloof ik, dan mag je blij zijn als dat ding na een week (!) in de zon een keertje vol is. Om het een beetje in perspectief te plaatsen.

Op 21 september 2020 20:55:39 schreef pa3gws:
..Dus even flink huiswerk doen en wie weet kan je de smart phone wel thuis laten. ;-)

Toch zul je versteld staan hoe goed het bereik nog is, ook in afgelegen gebieden. Wat ze in die streken doen is de cellen heel groot maken (door hoge antennes). Dat kan omdat de hoeveelheid gebruikers in zo'n cel relatief laag is.
Een smartphone is juist op vakantie erg handig. Ik zou 'm zeker niet thuislaten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

al wat ervaring mee.

een zonnepaneel om je telefoon te laden is GROOT. 5V 1A is een paneel van 30x15cm en dan enkel in de volle zon. bij het minste dat de invalhoek veranderd of iets van schaduw, zakt alles tot 200-300mA, zakt de spanning naar 4V en valt je GSM uit.
je gsm springt dus continue vnaar laden, en stopt, naar laden, en stopt... dat houd de CPU wakker en je gsm loopt NOG sneller leeg.

zo een powerbank met zonnepaneel erop werkt niet. je moet dus in de zon leggen om op te laden en dan wordt die LOEIHEET, en dat is slecht voor de accu. ook steken ze daar een 10x5cm paneeltje op wat VEEL TE KLEIN is. die moet 1maand in de zon liggen om je accu vol te krijgen.
dit is dus onzin, tenzij je die als normale powerbank daarna in het stopcontact oplaad.
https://i.ebayimg.com/images/g/l7cAAOSwcBJdFLuz/s-l300.jpg

ofwel bouw je een zonnepaneel op je rugzak en laad je daarmee een 'kleine' powerbank op. en die powerbank gebruik je dan snachts om je gsm bij te laden.

je hebt zeker dit nodig van grootte, om een gsm te laden
https://foreverwrap.net/wp-content/uploads/2014/11/New-Release-Poweradd-High-Efficiency-14W-Foldable-Solar-Panel-Portable-Solar-Charger-for-iPhones-iPads-Samsung-Galaxy-Phones-other-Smartphones-and-Tablets-Gopro-Cameras-and-More-0.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een zonnepaneel op je rugzak zal best werken, als je alleen maar over open vlaktes naar het noorden loopt. Ik hang mijn paneel tijdens het kamperen aan de tent in de zon en kan dan in een dag meerdere apparaten laden. Maar als je je tentje bij het vallen van de avond opzet en 's ochtends vroeg bij het krieken van de dag weer afbreekt, dan gaat dat ook niet werken.

mel

Golden Member

Ik heb zo,n hoedje omgebouwd tot 70 cm atv zendantenne.. Werkt uit de kunst . :P :P
Voor de velddag, als je ECHT mobiel wil zijn ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

In welk land ga je wandelen?

De 4G dekking in de meeste landen is gebouwd voor / berekend op bewoonde gebieden en (snel)wegen. Als je gaat wandelen in de natuur kom je al snel op plaatsen waar matige, slechte of helemaal geen 4G dekking is.

Dat heeft niet alleen consequentie voor de kwaliteit en snelheid van je verbinding maar ook voor het batterij verbruik van je telefoon.