AC +DC mode

Hallo
Ik heb de UT171B Multimeter. Er is een mode stand AC + DC
Kan iemand mij uit leggen wanneer ik deze stand kan of moet gebruiken?
Groetjes
Hans h

In onderstaande link de uitleg van Fluke.

https://www.fluke.com/en-us/learn/best-practices/test-tools-basics/dig…

Bijvoorbeeld te gebruiken als er een AC signaal gesuperponeerd is op een DC signaal.

mvg

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt heren.
De uitleg van Fluke begrijp ik. Maar die van mijn UT 171B niet.
Daarom mijn vraag hier op dit forum.

Arco

Special Member

Er staat dat je de AC component, DC component, en frequentie in 'sequence' te zien krijgt, vind ik toch wel duidelijk.
(goed, het zou wat uitgebreider kunnen, maar daar zijn chinezen niet zo goed in... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zal denk ik hetzelfde principe als bij de Fluke 187 zijn.
Wat gebeurt er met uw scherm als je hem in deze modus plaatst?
Bij Fluke krijg je twee uitlezingen.

(ok, ik lees nu net hier boven dat ze in sequence te zien zijn).

Begrijp je het principe?

Anders eens wat proefjes doen met een functie generator.

Hier zie je bijvoorbeeld een AC signaal van 3V eff gesuperponeerd op een DC signaal van 6,73V.

Zo ziet het eruit op een scoop. Het AC signaal is wat opgelift.
Onderste zwarte cursorlijn is het nulpunt

mvg

Dank je Robbe. Ik begin het een beetje te begrijpen.
Gr Hans h

Henk H.

Golden Member

Toepassing van AC+DC tegelijk op het scherm die voor mij handig zou zijn is bijvoorbeeld voedingsspanningen van apparaten onder reparatie te meten.

Na de trafo, gelijkrichter en elco's zou je de juiste gelijkspanning (DC) willen meten, met daarboven een kleine rimpel (AC). Te hoge/lage gelijkspanning is natuurlijk niet goed, maar een te hoge rimpel ook niet (mogelijke oorzaak slechte elco's).

Nu doe ik dat door twee keer te meten, één keer met de multimeter in DC stand en één keer in AC stand. Bij een multimeter met AC+DC weergave werkt het wat sneller omdat je niet de meetpennen los te hoeft te laten, de meter in een andere stand te zetten en de meetpennen weer op de juiste punten moet prikken.

Ha Hans h,

Mooie meter de UNI-T met veel mogelijkheden en een interessante vraag waarom is er een AC+DC stand ?

Een AC-gekoppelde True RMS-meting is wenselijk in situaties waarin je kleine AC-signalen wil meten in de aanwezigheid van grote DC-offset.
Deze situatie is bijvoorbeeld gebruikelijk bij het meten van de AC-rimpel op gelijkstroomvoedingen.

Maar er zijn echter situaties waarin je de ac + dc true RMS-waarde wilt weten.
Je kunt deze waarde bepalen door middel van een handmatige berekening, zoals hieronder weergegeven, tel het kwadraat van de gelijkspanningsmeting en het kwadraat van de wisselspanningsmeting op en neem de vierkantswortel.
Je moet de gelijkspanningsmeting uitvoeren met behulp van ten minste 10 lijnperiodes van integratie om het wisselspanningssignaal te weigeren.

De echte waarde is RMS ac + dc = SQRT (ac ^ 2 + dc ^ 2)

Zelfs als de multimeter een ingebouwde functie heeft om de True RMS ac + dc-waarde te meten kan het nuttig zijn om de waarde handmatig te bepalen met behulp van een gelijkspanningsmeting en een meting die alleen de wisselspanning meet daarna de formule toepassen.
De handmatige methode levert namelijk een beter resultaat op, vooral wanneer de gelijkspanning en wisselspanningswaarden van verschillende grootte zijn.

Je kunt met een simpele test schakeling (trafo gelijkrichter) door deze op twee verschillende manieren te schakelen je meter op nauwkeurigheid controleren !

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dank jullie wel voor de uitleg
Gr.
hans h

Inderdaad een leuk toestelletje. Nog een interessante stand op je multimeter is de LoZ stand (lage ingangsimpedantie stand). Hiermee elimineer je spookspannigen (capacitieve koppeling) bij het meten aan de netspanning (Lange leidingen).

Je ziet hier regelmatig vragen langskomen van mensen die nog pakweg 60V meten op hun lichtkring terwijl de lichtschakelaar uit staat. Dikwijls wordt hier dan aangeraden om met een duspol te meten die de kring gaat belasten tijdens de meting om deze spookspannig teniet te doen. Nu met jouw toestel kan je dat ook door hem in de Loz stand te zetten.

Mvg

Dank je Robbe weer wat geleerd.
Gr
Hans h

Graag gedaan, het is door te vragen en dingen uit te proberen dat je het meeste bij leert.

Mvg