Brandstofmeter aanpassen

Beste lezers,
Dit is mijn eerste post hier, ik heb gezocht maar kon er niets over vinden....

Mijn “probleem” is dit:
Ik heb mijn LPG gassensor passend gemaakt aan de benzinevlotter in mijn oldtimer. Dit werkt prachtig, als ik nu overschakel van benzine naar gas, gaat mijn originele brandstofmeter in de auto het gasniveau aangeven. So far, so good!
Maar, de gassensor, die normaal met ledjes werkt, beweegt nogal, wat ik weer terugzie op de brandstof meter.
Zou ik dit kunnen aanpassen door er een condensator bij de gassensor bij te plaatsen?
Zoja, hoe moet ik dit doen ( tussen de signaaldraad en de massa neem ik aan?), en tot slot, hoe groot zou de condensator moeten zijn?

Ik weet niet of dit van belang is, maar de sensor werkt van 30 tot 240 Ohm op 12 Volt.
Het is een oude Amerikaan, dus de spanning kan oplopen tot wel 14,4 Volt.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, vast hartelijk dank voor de reacties!

Groeten,

Kees

Cheers! Kees
Arco

Special Member

Heb je verder nog wat aangepast? (dat een sensor exact de juiste aanwijzing geeft op een meter waar 'ie nooit voor gemaakt is lijkt me sterk...)
Hoe snel zijn die veranderingen? (benzinemeters zijn van nature al vrij traag)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Verder is er niets aangepast. Alleen de weerstanden in de gassensor zijn aangepast aan de weerstanden van de vlotter, zodat dat gelijk is, dat ie excact is heb ik niet gezegd, wel dat ie heel dicht in de buurt komt :)
Belangrijkste is natuurlijk van een 1/4 tank naar leeg, dat wil je zeker weten!
De brandstofmeter en vlotter is natuurlijk een setje wat bij elkaar hoort.

Ik heb meer gelezen dat dit met een aangepaste gassensor kan gebeuren, en daar doen ze dan wat aan, ik dacht met een condensator.
Waar ik dit vandaan heb is een forum waar ik niet meer opkom, ik heb ooit eens een screenshot gemaakt van dat verhaal, vandaar mijn vraag hier.

Cheers! Kees

Afhankelijk van de weerstand van de sensor kan je een condensator gebruiken. Een benzinemeter van 100Ω maal 4700µF geeft 0,47 seconde demping

Arco

Special Member

Zoiets zal wel werken denk ik (elco grootte hangt van de bewegingen af):

of:

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 19 september 2020 12:47:34 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, er begint iets te dagen bij mij denk ik....
Dus de berekening van Arco geeft iets van een halve seconde vertraging denk ik?

Moet er en extra weerstand in van 10 Ohm? En nog een diode zie ik?

Nu heb ik even het screenshot gekeken, zij hebben een 90Ohm sensor, en daar gebruiken ze een 10000 uF condensator.
Ik zal proberen dat hier te plaatsen...

Cheers! Kees
Arco

Special Member

De weerstand is om de stroom te beperken (een sensor in een brandstoftank heb je liever niet dat 'ie heet wordt... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 september 2020 12:52:21 schreef Kees66:

Dit had ik bewaard.

Ik weet niet of je iemands telefoonnummer en email nog eens moet publiceren na 10 jaar.

zit het probleem niet in de benzinemeter van je voertuig? die lijkt me nogal snel te zijn als die het schommelen van brandstof ziet. meestal is dit een bimetaaltje en dat zorgt al voor enige traagheid. als je dat op LPG nu hebt, zou je dat ook moeten hebben met je benzinemeting.

ik heb destijds ook livello meetsensoren op analoge benzine meters gezet en had dat probleem niet. ik ben wel van 90 naar 180 ohm moeten gaan.
ik heb het probleem in mijn volvo wel gehad waarbij ik met een arduino het aantal liters LPG op een display zette.

Op 19 september 2020 12:54:44 schreef Arco:
De weerstand is om de stroom te beperken (een sensor in een brandstoftank heb je liever niet dat 'ie heet wordt... ;) )

in een lpg tank zit geen sensor in. is een arm met een magneetje, en aan de buitenkant zit de sensor.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Als die sensor er geen probleem mee heeft (de lege elco is bijna een kortsluiting) dan kan de weerstand weg/doorverbonden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
reading can seriously damage your ignorance

Op 19 september 2020 15:55:22 schreef Arco:
Als die sensor er geen probleem mee heeft (de lege elco is bijna een kortsluiting) dan kan de weerstand weg/doorverbonden.

normaal niet, de sensor zou een verbinding moeten maken naar massa. achterop het dashboard zou een spanningsregelaar moeten staan, dan het bimetaal metertje en dan de sensor naar massa.
om het metertje te testen wordt vaak de 'signaaldraad' eens aan massa gelegd en dan moet de brandstofmeter normaal volle aanduiding geven.
bij het aanzetten van het contact zal de brandstofmeter dus volledig uitslaan omdat de elco een kortsluiting is. hoe groter die elco, hoe trager de meter op zijn uiteindelijke correcte niveau zal komen.

de sensor zelf staat parallel met de elco, en aangezien de sensor zelf niet de stroom moet leveren, zou het geen probleem zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Foutje..

[edit] en de knoeiboel hieronder nog groter gemaakt :(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 20 september 2020 00:31:04 (78%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Gewoon een flinke condensator overheen zetten ( 200µF 50V) het is een bekend probleem, bij Sommige meters kreeg je een wild zwaaiende wijzer, maar ook bij een lange opdraai op een klaverblad wil je niet een een keer een lege tand zien :)

Het belangrijkste is dat hij leeg goed aan geeft !
@ hierboven legt het perfect uit.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 20 september 2020 00:32:04 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 19 september 2020 15:39:25 schreef fcapri:
zit het probleem niet in de benzinemeter van je voertuig? die lijkt me nogal snel te zijn als die het schommelen van brandstof ziet. meestal is dit een bimetaaltje en dat zorgt al voor enige traagheid. als je dat op LPG nu hebt, zou je dat ook moeten hebben met je benzinemeting.

ik heb destijds ook livello meetsensoren op analoge benzine meters gezet en had dat probleem niet. ik ben wel van 90 naar 180 ohm moeten gaan.
ik heb het probleem in mijn volvo wel gehad waarbij ik met een arduino het aantal liters LPG op een display zette.

[...]

in een lpg tank zit geen sensor in. is een arm met een magneetje, en aan de buitenkant zit de sensor.

Klopt is een ring met een aantal Weerstandjes in serie, een loper erlangs die steeds een ander punt in de serie keten verbind. Je kan die metertjes simpel aan passen naar je eigen bereik ;) weerstandjes eraf solderen en je eigen erop zetten, mooi verdelen tussen min en max, je kan er zelfs een curve in zetten.

Dit is een draadgewonden verzie , die is moelijker aan te passen, wel te wisselen met de voorgaande :)

Zet er Zo'n display in:

Demping zit er al in :)

Niet zo vervelend niet te weten hoeveel benzine je hebt, zeker als hij er wel op start en de eerste KM's op benzine loopt, dat gaat sneller dan je wil, je zal niet de eerste zijn die s'morgens zonder benzine zit om te starten, nooit gezien dat die meter langzang naar 0 was gezakt, wel keurig op tijd LPG getankt :) , en je hebt duidelijk onderscheid zuiver zal de LPG nooit worden, de sensor blijft teveel "plakken en maakt soms hele sprongen, gemiddeld is het wel te doen.

Dit is de Fabrikant : http://www.schramifa.com/ , ik liet ze er ook gewoon op bestelling maken met gewenste weerstands waardes.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

net voor die reden had ik 2 LPG meters in mijn dodge. had namelijk 2 afzonderlijk aangestuurde LPG tanks, en benzinetank had ik niet meer.
mocht dus nooit de 2 tanken tegelijk leegrijden, maar altijd de eerste stoppen op 1/4de tank en dan de andere aanzetten en volledig leegrijden.
als de auto dan stil viel, had ik tenminsten nog een reserve in 1 tank.
1 keer ben ik stil gevallen en naar een lpg station moeten bollen. het ventiel bleef plakken van de eerste tank...

bij de volvo heb ik een analoog dysplay bijgebouwd die tot op de liter nauwkeuring de LPG weergeeft. ook met de nodige demping erin.
die startte helaas wel altijd op benzine, ook al wou ik dat niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok, even terug van weggeweest.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de firma Schrimafa diverse keren gemaild, die reageren gewoon niet.
Ik ga geen ledjes inbouwen, die heb ik juist weggelaten omdat ik mijn dashboard zo origineel mogelijk wil houden.
De brandstofmeter naald gaat niet zo heen en weer als ie op benzine staat, dat werkt normaal, ook geen extra dingen op het dashboard wat van invloed is op die meter, gewoon een + naar de meter en een signaaldraad naar de vlotter en van de vlotter rechtreeks aan massa, simpeler kan het niet.
Het dempen kan ik dus wel doen met een elco, nu lees ik dus verschillende waardes. Welke zou ik dan moeten nemen om een beetje demping te krijgen?
En inderdaad is de inhoud van een kwart naar leeg het belangrijkste....
Dat was de vraag nu.

Cheers! Kees
Shiptronic

Overleden

Die condensator is per auto, merk, type en bouwjaar verschillend, probeer wat verschillende waarden , begin eens bij 100µF 25V , niet genoeg demping, dan grotere capaciteit nemen, demp hij teveel, dan een kleinere pakken, komt niet zo heel nauw, stuk gaat er niets :)

Om welke auto gaat het? misschien kan ik nog iets in oude documentatie vinden.

Succes!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het hangt er dus volledig van af
1) welke spanning draait de combo op (bij mijn VW is dat een 10V regelaar)
2) welke stroom loopt er door de serieschakeling meter-vlotter.

daarop kan je dan de elco berekenen.
OF, je hangt er at random een elco aan en ziet wat het doet.
je verdubbelt eens de elco waarde en rijd nog eens rond...
en dit doe je tot je een acceptabel resultaat hebt.

ik zou in mijn boeken moeten kijken wat mijn VW deed, maar dacht dat er tot 1A kon lopen. en voor je 1A wat kan dempen met een elco, zal het een aardig grote worden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Shiptronic, fcapri,

De auto is een 1957 Chevrolet.
De meter werkt gewoon op 12Volt en is aftermarket.
Leeg meet ik 30 Ohm, vol meet ik 240 Ohm, ( 3/4= 195, 1/2=125 en 1/4= 75 Ohm, dit gemeten door de vlotter te bewegen, is dus niet helemaal precies), dan weten jullie gelijk hoeveel stroom er loopt?

Ik heb nu de firma Schramifa weer gemaild, en ook AGS auto gas, die destijds Schramifa overgenomen heeft.
Kijken of daar nu wel antwoord op komt...

Cheers! Kees

hangt van je meter af (dat ding met het naaldje op, de vlotter zit in de tank).
als de meter 50ohm is, dan is de totale kring bij lege tank 80ohm (en loopt er ongeveer 125mA.
bij volle tank heb je dan 290ohm en loopt er maar 34mA.

maar je meter kan evengoed 500ohm zijn en dan heb je bij lege tank 530ohm en bij volle tank 740ohm

aftermarket meter zeg je? dus niet je originele dashboard

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wel op de originele plek....

En Schramifa doet alleen nog maar grote partijen, geen enkele stuks meer.

Gisteren naar de LPG keuring geweest, goedgekeurd.
Meter zit wel meer beweging in als dat ie op benzine staat, bij nader inzien valt het nog mee, maar zou mooi zijn als dat er ook uit is.

[Bericht gewijzigd door Kees66 op donderdag 24 september 2020 13:54:04 (83%)

Cheers! Kees

RC kring over de meter zetten, zal dan direct beide dempen.

MAAR... stel dat je benzine tank vol is, en je LPG bijna leeg. de moment je overschakelt, zal het dan ook langer duren voor de meter de correcte waarde weer toont. omdat heel die aanpassing nu ook gedempt wordt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken