[B] Zonnepanelen en accumulatie kachels

pamwikkeling

Special Member

Zonnepanelen en accumulatie kachels

In een ver (?) verleden werden voor verwarming van lokalen accumulatie kachels verkocht.
Het gaat hierbij, eenvoudig gezegd, om een bak met een hoop stenen waarin een elektrische verwarmingsspiraal en een ventilator gemonteerd werden.
De bedoeling was om in de nachtelijke dal uren, als de elektriciteit goedkoop was, de stenen op te warmen en, de volgende dag, de “geaccumuleerde” warmte er uit te blazen om het lokaal op te warmen.
Als je goed kon voorspellen hoe koud het de volgende dag zou worden, kon je dat als referentie nemen voor de eindtemperatuur van de stenen.

De vraag stelt zich of dit systeem ook op zonnepanelen kan werken en of dit financieel rendabel is.
Bij uitbreiding dezelfde vraag om een elektrische warm water boiler als batterij van zonne-energie te gebruiken.

Het gaat in eerste instantie over een haalbaarheidsstudie er zijn nog geen concrete plannen om de werken ook uit te voeren.
De Belgische regelgeving is van toepassing.

Graag jullie bedenkingen en ervaring hiermee.

Arco

Special Member

Ik denk dat het een heel dure oplossing wordt. Weet niet hoe groot die lokalen zijn, maar voor 10x10m2 heb je al iets van 10kW nodig.
Is iets als een zonneboilersysteem niet effectiever? (Dan gebruik je het warme water direct)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Niet alle warmte hoeft uit die zonnepanelen te komen. Je kan in die kachels nog steeds een extra draadje leggen om "uit het net" te verwarmen.
Ik denk dat pam iets wil hebben dat de surplus, oftewel "overtollige" elektrische energie in die stenen stopt, en dat zodra er in huis iets anders ingeschakeld word, de stenen minder warmte krijgen toegevoerd.
Ik kan me er iets bij voorstellen.

Blijft natuurlijk een aandachtspuntje hoe je dat in de zomer doet, als het heetwatervat op temperatuur is, en het al rond de 30 graden in huis is.
Dan is het opwarmen van die stenen niet zo comfortabel.

Edit: zo'n zonneboilersysteem, hoe werkt dat in de winter bij vrieskou, zeg minus 15 en geen zon? Moet je dan aftappen?

Op 22 september 2020 12:13:21 schreef pamwikkeling:
De vraag stelt zich of dit systeem ook op zonnepanelen kan werken en of dit financieel rendabel is.

Uiteraard kan dat, heeft echter nadelen tov een warmtepomp.

Een accumulatiekachel (alle resistieve verwarming trouwens) heeft een verhouding warmteenergie/elektrische van 1:1, een warmtepomp afhankelijk van de gemiddelde buitentemperatuur 3:1 maw jouw PV installatie moet in theorie 3x meer energie kunnen leveren voor dezelfde hoeveelheid warmte.

De bestaansreden van die accu vervalt bij zonnepanelen. Die accu had immers tot doel goedkopere nachtstroom op te slaan in de vorm van warmte. PV panelen produceren geen elektriciteit 's nachts. Sterker nog, de accufunctie is het net zelf, je kan dan net zo goed directe elektrische verwarming plaatsen.

Nu kan je redeneren, ik gebruik die accu's om pv energie op te slaan met het ook op een mogelijk capaciteitstarief. Laat je niks wijsmaken, zo'n accu heeft zelfontlading zeker oudere en moet daarom zo dicht mogelijk tegen het tijdstip van afgifte vol opgeladen zijn. Dat is vaak variabel. Ook nu zitten veel mensen om 19u in de kou omdat de accu het niet haalt. Nu kan je zeggen, dan maar een dikkere accu, allemaal mooi maar dat zijn serieuze bakbeesten.

Een accu is ook enkel in theorie onderhoudsvrij, die ventilatoren worden luidruchtig na verloop van tijd.

evelo

Golden Member

Je blijft zitten met het probleem van winter = weinig opwek maar wel veel energie nodig hebben.

De enige zinnige combi die ik kan bedenken is PV/koeling.
Ik denk dan eerder in de richting van bedrijven die koeling nodig hebben.
In de zomer heb je meer koeling nodig dan in de winter net wanneer de pv-installatie volle bak aan het leveren is. En koeling kan ook wel een tijdje niet werken als er een periode geen zon is. Hangt af van de hoeveelheid gekoelde massa en de isolatie errond.

[Bericht gewijzigd door evelo op dinsdag 22 september 2020 14:19:53 (31%)

Dit is zeker geen onzin. Het is mogelijk voor overdracht van zomer naar winter mits op de juiste schaalgrootte uitgevoerd. Is al aan gerekend.

Op 22 september 2020 12:13:21 schreef pamwikkeling:
Als je goed kon voorspellen hoe koud het de volgende dag zou worden, kon je dat als referentie nemen voor de eindtemperatuur van de stenen.

Je kunt toch de stenen ietsje te veel verwarmen en dan de volgende dag met de ventilator de juiste hoeveelheid warmte eruit halen.

Of het financieel rendabel is hangt af van wat je in de toekomst in Belgie krijgt voor de teruggeleverde zonnestroom.

Dit wordt denk ik nooit rendabel:
In de winter heb je te weinig zonnestroom om je accumulator kachel te laden. Dan kun je hem uit het net laden, maar dat is ontzettend inefficient.
Dus in de winter wil je een verwarming op olie/gas, of een warmtepomp.
Maar als je die in de winter hebt, is ie de rest van het jaar ook aanwezig en veel efficienter dan die accumulator-kachel.

In theorie is er een niche in de lente/herfst, wanneer er genoeg zon is om je accumulator op te laden gedrurende de dag, en zo het gebruik van gas/olie voor een conventionele kachel te besparen.

Bedenk wel: Een kWh aan warmte kost:
- Uit een accumulator kachel: ongeveer €0,25
- Uit een warmtepomp: ongeveer €0,08
- Uit een gasgestookte CV: Ongeveer €0,08
(NL prijzen)

Wat je in de winter niet uit je zongestookte accumulator kunt halen moet je of veel duurder uit het net halen, of je kunt in de herfst/lente je relatief goedkope warmtepomp of CV gebruiken.

Bedenk wel dat 80% van je warmtevraag in de winter valt, en de meeste warmtevraag in lente en herfst op donkere, bewolkte dagen

Ik ga dit systeem zelf nu proberen, waarbij de ongebruikte load van zonnepanelen een extra 24v/10a warmte spiraal voed in de boiler om zo extra load te dumpen in de boiler, een boiler is ook een accu van 3kw? Ik heb het hele jaar door warm water nodig, mss niet inefficiënt maar kw's verliezen bij gebrek aan verbruikers lijkt me nog erger.

Zou betekenen dat ik in de zomer/winter wanneer de accu's vol zijn, boiler al op temp is, elektrisch stenen kan verwarmen in de huiskamer ?

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

Houd er wel rekening mee dat de boiler regelmatig boven de 55 graden moet komen, anders kan legionella er welig in gaan tieren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Idd maar dan kan je hem na de zonsondergang auto aanzetten, gaat hij elke dag boven de 55 graden gaat er alleen de resterende energie in die je zonnepanelen niet kon leveren, moet het wel goed komen.

Vraag me af of je niet gaat leven naar z'n systeem, hmz teveel energie laat ik maar gaan douchen :)

Kan me ook voorstellen als dat elektrisch verwarmen een beetje zin heeft, dat ik wanneer ik lig te maffen de huiskamer/slaapkamer word verwarmt, zodat iets fijner kan opstaan, in hartje winter is het 15 graden in de huiskamer, duurt 45min, maar dan zit ik wel op men standaard 24 graden (zit altijd (op die 15 graden na) in men een T-shirtje zomer/winter, 3m3 hout p.j.) :)

Houtkachel heeft cv aansluiting, kun je evt naar een 300l vat, overdag meestoken (echt veel te veel energie overdag) en dan snacht's vanuit dat vat draaien en dan blijft het ook wel mooi warm, wel aardig wat verlies overal, leidingen, vat, pomp, radiators ;-) Aan de andere kant als je z'n systeem hebt, kun je daar weer een 24v/200w element in gooien, en ik weet niet hoeveel het helpt, maar zal wel iets doen :)

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

De oud model CV radiatoren (met losse ribben) kon je mooi een electrisch element in bijsteken aan de onderzijde... ;)

https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5034084/s01/424x424/origin.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 september 2020 11:33:08 schreef Arco:
Houd er wel rekening mee dat de boiler regelmatig boven de 55 graden moet komen, anders kan legionella er welig in gaan tieren... ;)

Hoe werkt dat met die moderne 1200 liter zonneboilers? Die worden nooit zo heet lijkt me.