Ruis op versterker minderen

Hallo,

Ik heb net twee speakertjes https://befr.rs-online.com/web/p/piezoelectric-miniature-speakers/7868… met twee versterkers https://befr.rs-online.com/web/p/audio-amplifier-modules/7868957/?rele… verbonden en gevoed. Het werkt, maar er is ruis op, alsof de gain volledig open staat. Ik vroeg mij af of dit normaal is, en of ik dit kan verhelpen met een potentiometer tussen de versterker en speaker te plaatsen. Indien ja, welke budgetvriendelijke kunnen jullie aanbevelen.

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

Ruist 'ie ook als je de ingangen kortsluit?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2020 13:34:05 schreef Arco:
Ruist 'ie ook als je de ingangen kortsluit?

Wat bedoel je met kortsluiten? Input uithalen?

Ik zal dit even checken.

Arco

Special Member

Input kortsluiten naar massa.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2020 13:41:40 schreef JurgenTechel:
[...]
Wat bedoel je met kortsluiten? Input uithalen?

Ik zal dit even checken.

Ook zonder input ruis en een hoge sinus achtige toon.

Arco

Special Member

Als er met kortgesloten ingang ook geluiden zijn, dan deugt de versterker (of de voeding/bedrading) niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2020 13:48:16 schreef Arco:
Als er met kortgesloten ingang ook geluiden zijn, dan deugt de versterker (of de voeding/bedrading) niet...

Een te hoge voeding kan dus het probleem zijn?

dijkmane

Golden Member

nee, een voeding met een onzuivere uitgang.

er kan best de gewenste spanning uit komen, maar als daar veel "rotzooi" op staat, heeft je versterker daar last van.

wat gebruik je als voeding ?

In no Sense, Nonsense

Op 18 september 2020 13:55:13 schreef dijkmane:
nee, een voeding met een onzuivere uitgang.

er kan best de gewenste spanning uit komen, maar als daar veel "rotzooi" op staat, heeft je versterker daar last van.

wat gebruik je als voeding ?

Een adapter van het merk netgear.
Input: 100-240V AC - 50/60Hz - 1 A
Output: 12.0 V DC - 2.5A
Beide versterkers parallel op geschakeld

Deze voeding is vermoedelijk geheel ongeschikt voor audio.

Voor testen van audio is een goede lineare labvoeding gebruikelijk; U heeft nu drie topics over hetzelfde ? Wat is uw context en de reden voor deze ongebruikelijke luidspreker te kiezen ?
Is het ontwikkeling voor de hobby, een kunst project of school of wat ook ?

Arco

Special Member

Het kan ook dat beide versterkers elkaar storen. Probeer er eerst eens eentje.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2020 14:26:00 schreef Aart:
Deze voeding is vermoedelijk geheel ongeschikt voor audio.

Voor testen van audio is een goede lineare labvoeding gebruikelijk; U heeft nu drie topics over hetzelfde ? Wat is uw context en de reden voor deze ongebruikelijke luidspreker te kiezen ?
Is het ontwikkeling voor de hobby, een kunst project of school of wat ook ?

Het is voor een kunstinstallatie quadrophonische audio. De artieste wil zo weinig mogelijk techniek in de ruimte. Dan dacht ik dat dit wel elegant was met de signaal lijnen in het plaaster. de versterkers komen in de ruimte ernaast bij de regie.

Ik zoek naar een lineaire labvoeding. Zou de voeding van een desktop pc, kunnen werken?

Arco

Special Member

Nee, dat is het tegenovergestelde daarvan.
Neem anders een adapter met gewoon een ouderwetse trafo erin en geen switcher...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 18 september 2020 16:16:55 (49%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2020 16:14:11 schreef Arco:
Nee, dat is het tegenovergestelde daarvan.
Neem anders een adapter met gewoon een ouderwetse trafo erin en geen switcher...

Zou deze https://benl.rs-online.com/web/p/ac-dc-adapters/4006579/ het doen?

vergeten

Golden Member

Die is niet "krachtig" genoeg en levert geen DC maar AC aan zijn uitgang.
De versterker kan aan zijn uitgang 500mA leveren aan de speaker bij 30 volt dat is 15watt elektrisch vermogen.
Dat is het absolute minimum wat de adapter ook moet kunnen, de versterker verliezen niet eens meegerekend.

Deze adapter is maar 9 watt en AC, dus niet bruikbaar.

Je moet er een hebben met een trafo(=zwaar) van 9 volt DC (gelijkspanning) die 2 Ampere (of meer)kan leveren.
Bij RS kan ik er niet een vinden die geschikt is :(
https://befr.rs-online.com/web/c/power-supplies-transformers/power-sup…

Dus je kan het beste bij een recycle shop of kringloopwinkel in de adapterbak duiken en goed kijken wat erop staat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hij mag 5 tot 25v hebben. Je kan gemakkelijk een 13,8v voeding nemen, die voor CB bakkies en andere auto-zendapparatuur wordt gebruikt.
Je kan die meestal gewoon van marktplaats plukken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
vergeten

Golden Member

Ze raden ideaal 9 volt aan, zal wel iets met het rendement van doen zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 18 september 2020 13:53:19 schreef JurgenTechel:
[...]

Een te hoge voeding kan dus het probleem zijn?

Een test doen met een batterij dan kan je ook horen of er ruis is of niet ?

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op maandag 21 september 2020 01:07:39 (40%)

Op 18 september 2020 14:26:00 schreef Aart:
Deze voeding is vermoedelijk geheel ongeschikt voor audio.

Voor testen van audio is een goede lineare labvoeding gebruikelijk; U heeft nu drie topics over hetzelfde ? Wat is uw context en de reden voor deze ongebruikelijke luidspreker te kiezen ?
Is het ontwikkeling voor de hobby, een kunst project of school of wat ook ?

Zou het géén geschakelde voeding kunnen zijn die vragen ook vaak om problemen ?

vergeten

Golden Member

@Herman - Belgie
Een geschakelde voeding geldt voor alle voedingen. :)

Anders is een schakelende voeding. (SMPS=Switch Mode Power Supply)

Zou kunnen, als hij meer dan 100gram weegt (relatief zwaar aanvoelt) is het een voeding met trafo.
Anders een schakelende=SMPS voeding.
Plaats een Foto van die voedingsadapter en dan weten we het ook!

Testen met een batterij kan, dat levert de minste ruis op als die via de voedingsspanning worden geintroduceerd!
Ruist het op batterijvoeding nog evenveel dan is er een andere oorzaak!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Die batterij moet dan wel zonder problemen een halve ampère kunnen leveren. Een 9V-blokje werkt hier dus niet.
De gewone alkaline penlites kunnen dit wel aan, en alle 'dikkere' cellen natuurlijk ook.
Een houder met zes of acht penlites is trouwens voor allerlei experimenten wel handig en kost niet veel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Die 6xAA zijn eigenlijk uit de kluiten gewassen 9v blokjes... ;)

https://image.allekabels.nl/image/1072616-0/6x-aa-batterij-houder-aansluiting-9v-aansluitclip.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alle versterkers ruisen, vooral bij het gebruik van monitor luidsprekers wordt dit vaak pijnlijk duidelijk.

This is the world we know best, the world of madness