Industriële magnetron perikelen

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben net voor een CO-lid bij een bedrijf langs geweest, een probleem met een magnetron drooginstallatie hebben.
Het gaat om een installatie, waar een product op een lopende band in twee stappen gedroogd wordt in een tunnel waar twee golfpijpen in uit komen die elk door een magnetron gevoed worden.
De tweede magnetron in de volgorde valt regelmatig uit, waarbij de aardlek van één van de drie fasen uitvalt.
De magnetrons produceren een vermogen van 10kW. en worden gevoed door een 3phasen gelijkrichter voor de hoogspanning.
De anode ligt aan de aarde (niet de massa) en de kathode aan de min van de hoogspanning.
In het hoogspanningscircuit zitten een aantal veiligheden in de vorm van overstroom interruptors en meetpunten, die middels een twisted-pair naar een PLC gaan.

De fout treedt onregelmatig op, maar steeds na een periode van functioneren.

Nu mijn vragen:

  • Kan het zijn dat een hoeveelheid stof in de golfpijpen aanleiding is tot het probleem?
  • Kan het zijn dat interferentie tussen de beide magnetrons hiertoe aanleiding kan geven?

Andere vragen liggen meer op het terrein van high voltage.
Aangezien steeds dezelfde fase tript denk ik ook aan het volgende:

  • Doorslag van één van de gelijkrichters in die fase
  • Lek in de trafo op die fase, zowel aan de primaire zijde als aan de secundaire zijde of tussen primair en secundair.
  • Kan disfunctie van de PLC een oorzaak zijn?
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Neem mijn antwoorden met een korreltje zout, ik heb geen specifieke kennis van industriële magnetrons.

Vragen 1 en 2 lijken me beide onwaarschijnlijk, tenzij er een ontwerpfout is (antenne zodanig gemonteerd dat stof in de antenne kan vallen, per ongeluk een ongefilterde luchtstroom door de golfpijp door de magnetron-koellucht, antennes die elkaar teveel 'zien'.

Omdat het een aardlek is die tript, is het een heel wazig verhaal. Helemaal omdat blijkbaar maar 1 fase tript. Hoort ie dan niet direct alle fases mee te nemen?

Heeft iedere buis z'n eigen trafo, of zitten ze samen op een gelijkrichter en trafo? Als ze ieder hun eigen voeding hebben, wissel dan de voedingen eens om. Heel voor de hand liggend natuurlijk, maar het verschaft direct veel info.

Kan je dingen testen/buiten bedrijf stellen etc, zonder de productie te hinderen?

Een overslag in of over een magnetronbuis is mogelijk. Misschien slaat bij het overslaan van de magnetron ook nog de trafo door

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Dat laatste is bij mij ook opgekomen. Alleen waarom die en fase ook nog eens steeds dezelfde....,.
Doet me er gelijk aan denken, dat die aardlekautomaat ook nog es de schuldige zou kunnen zijn. Ik zal dat ook nog doorgeven.
Een en ander zal worden doorgemeten met een megger met de juiste eigenschappen.

Ikzelf ben ook geen expert, maar geconsulteerd door iemand die een “fobie” heeft voor glad en vacuüm.

Tot voorzover bedankt voor het meedenken,

Groet,

T.A:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Ha, ik werd ook al geconsulteerd...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 23 september 2020 17:48:17 schreef Tidak Ada:

De tweede magnetron in de volgorde valt regelmatig uit, waarbij de aardlek van één van de drie fasen uitvalt.
?[/list]

van 1 van de 3 fasen valt de aardlek uit? dat zijn losse aardleks op enkele fasen of wat dan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Dat dus, ik heb te kort info.
Ik hoorde dat er een zekering van 250A doorsloeg..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Oef, da's pittig. Maar dan zou ik dus gokken op zoals Tidak zei een (deels) defecte gelijkrichter, ofwel overslag ergens aan de hoogspanningskant.
Als er 250a uit vlamt, dan zullen overslagsporen wel zichtbaar zijn.

Wellicht ten overvloede - maar wees a.u.b. voorzichtig. Ik schat je kennis en verstand absoluut hoog in, maar even met een draadje langs de hoogspanning aaien om te ontladen is hier niet meer voldoende om de veiligheid te garanderen, vermoed ik :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ook al mee bezig samen met jinny. Dat met die aardlek is niet wat ik uit het verhaal meekreeg. 1 fase springt de zekering er uit, ik heb niks over een aardlek gehoord.
Installatie is 100 kw trouwens dus als er een vlamboogje/lek/doorslag ontstaat lijkt me dat je dat wel hoort en dat je gelijk blijvende schade hebt. Ik denk niet dat je straffeloos 100 kw kan laten spetteren en de boel weer opnieuw kan opstarten.
Wat ik meekreeg was dat het gebeurt als de productielijn leeg is of als ze aan het vullen zijn. Dat vind ik wel raar en het lijkt dus meer aan de load te liggen. In afwachting van meer gegevens van het apparaat en wordt vervolgd...

Tidak Ada

Golden Member

Mijn antwoord was niet opgeslagen. Inmiddels een uurtje met Jinny aan de telefoon gehangen. Die komt mogelijk ook eens kijken.

W.b.t. werken met hoogspanning, dat doe ik hoogstens met een ervaren bekende er bij.
Ooit op het punt gestaan een job als röntgentechnicus aan te nemen, daar gaat het tot >150kV - NOOIT alleen en ook niet met teveel man in de transformatorruimte en allerlei geprotocolleerde veiligheidsmaatregelen ter voorkoming van acties van externe doedels.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

250A van 1 fase klapt eruit van een magnetron, is idd een stevig dingetje. bij een normale magnetron mag je ook niet zonder last laten draaien anders gaat ie stuk. kan me indenken dat er een sensor ziet dat er geen materiaal meer doorgaat en de magnetron af moet kappen, anders krijg je vanzelf onweer in de ruimte waar de golfbuizen uitkomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Zonder ook maar enige ervaring met dergelijke installaties te hebben...
Ik verwacht dat die gelijkrichter in driehoek staat, maar... mocht het in ster zijn... Ergens een nulpunt wat aan de haal gaat? 1 fase die (kort door de bocht) het meeste werk gaat doen en daarmee overbelast wordt?

Je kunt dat vrij eenvoudig testen: roteer alle fasedraden 1 fase. Mocht er aan dezelfde aansluiting nog een motor zitten, dan blijft die in dezelfde richting draaien. Verhuist het probleem mee, dan heeft die fase van het apparaat een probleem. Blijft dezelfde zekering eruit vliegen, dan zit er wat raars in het net.

Jinny

Golden Member

De zut staat in driehoek EricP.
Zwevende nul is dus niet aan de orde..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Jinny op donderdag 24 september 2020 07:42:57 (97%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Niet onverwacht. Maar open deuren moet je soms toch intrappen :)
Ik lees met interesse mee...

Jinny

Golden Member

Wat Eastwood Labs zegt, en daar ga ik in mee (we hebben al een paar uurtjes erover gebabbeld) de load lijkt een rol te spelen.
Zonder load moet eea terug schakelen, of in een circulator opvreten.

Ik verwacht daar het probleem.

Maar zonder een blik ter plaatse blijft een hoop speculaas..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Als ik de "ongeveer" locaties van de COers goed heb onthouden zal minstens 1 van jullie een behoorlijk stuk moeten reizen om ter plekke te kunnen inspecteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Twee, Eastwood Labs en ik zei de gek.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen