niko inbouwschakelaar lam maar welke type is dit?

Bij mama thuis heeft de schakelaar van het licht het begeven, de lamp blijft aanstaan. De schakelaar is "lam" en geeft niet de typische "klik" als je hem wilt omschakelen.
Ik ben even "mijn licht gaan opsteken" bij een winkel die niko dealer is (hele vriendelijke behulpzame mensen, ik mag ook altijd in hun recupelbak kijken en kom daar al sinds klein manneke ;) ) Ze hebben veel stock liggen maar helaas. Ze herkende de schakelaar en zeiden dat het al 10 jaar oud was. Ze hebben het niet meer en niko ook niet meer.
De hele schakelaar zou dan vervangen moeten worden. Ik hoopte op een snelle reparatie maar helaas |:(
Nu is de vraag, kan iemand toevallig aan de hand van de foto het type/serie herkennen? Dan kan ik heel misschien online nog wel eentje vinden. Dat zou de gemakkelijkste optie zijn.
Anders zullen we via de huiseigenaar moeten regelen dat er een installateur komt en de schakelaar vervangt. Ik vermoed dat ik dat niet mag doen.
p.s. Voor de mensen die het afvragen, Het is niet het oude huis waarop ik aan het passen ben uit andere topics hier. Het is een "moderne' installatie ;)

haal de plaatjes er eens af en kijk naar het niko nummer op de rand. ik vermoed dat hier nog wel een schakelaar voor is..

en als het spul er echt niet meer is, nieuwe erop. het is maar een enkele schakelaar..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 23 september 2020 18:59:00 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedoel je met de schroeven het plaatje eraf halen en aan de binnenkant van de rand? Als ik met de schakelknop eraf, plaatje 1, kijk dan vind ik geen nummer. Op de plastic schakelaar knop staat niko 26.
Ik was ook vergeten te zeggen dat ik een filmpje op het kanaal van niko heb gevonden van 4 jaar geleden over vervangen van een schakelaar en die is precies hetzelfde als de mijne.
https://www.youtube.com/watch?v=hh4NZCS9JNo
daar heeft men het over pr20. Zou dat kunnen?
Update.
Ik had beter naar het filmpje moeten kijken. Daar heeft men het over pr20 vervangen door niko original.
Als ik het goed heb heet deze serie pr20.
Het lijkt er inderdaad op dat er nog mensen zijn die stock hebben hiervan er verkopen.
Ik zal mama met de huiseigenaar laten overleggen wat en hoe.
Het lijkt erop dat je ook gemakkelijk kan vervangen door een niko original maar ik begin zonder toestemming van de eigenaar daar niet aan.

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 23 september 2020 19:20:10 (32%)

Verkeerde post

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op woensdag 23 september 2020 19:23:18 (90%)

Dat is Niko PR20. In Houthulst, niet zo ver van waar jij zit dacht in zit iemand die nog bergen van dat spul heeft. Zit op 2ehands.be. Zoekterm PR20

buckfast_beekeeper

Golden Member

Alleen PR20 is wel kort door de bocht. Is het enkelpolige schakelaar, een dubbelpolige, een wissel of een dubbelpolige wissel. Het nummer op het ijzeren deel zal uitsluitsel geven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Pr20 is als ik het goed gelezen heb de naam van de serie. Natuurlijk hebben ze daar allerlei soorten in, niet alleen schakelaars maar ook stopcontacten, coax e.d.
Er wordt maar 1 lamp in de wc mee geschakeld en volgens het filmpje kan ik aan de schroeven zien welke variant het is. Maar dan moet ik eerst de 2 schroeven weghalen. Maar ik denk dat het een enkelpolige schakelaar zal gaan in deze situatie.
Ga er morgen mee verder, het is nu te donker daar ;)
En aangezien ik best moe ben nu ga ik zeker niet bezig met hoogspanning 8)7
Ik zal eens op tweedehands kijken naar die in Houthulst. Maar de beslissing zal liggen bij mama en eigenaar.

Weet niet of webshop betrouwbaar is maar hier is nog een oude wissel schakelaar beschikbaar. Deze kan je gebruiken ook als het bij jou een enkelpolige is.

Het is er eentje met controlelamp maar dat speelt geen rol, jouw afwerkingsset past er op.

https://webshop.electro-colli.be/product/niko-07-076-sokkel-controlesc…

Op 23 september 2020 18:53:42 schreef brains:
Anders zullen we via de huiseigenaar moeten regelen dat er een installateur komt en de schakelaar vervangt. Ik vermoed dat ik dat niet mag doen.

Waarom zou je dat niet mogen doen? In veel huurcontracten staat tegenwoordig dat de huurder voor dit soort kleine defecten binnenshuis zelf verantwoordelijk is. Dus als je voldoende kennis van zaken hebt mag je die schakelaar gewoon vervangen.

Op 23 september 2020 20:18:33 schreef buckfast_beekeeper:
Alleen PR20 is wel kort door de bocht. Is het enkelpolige schakelaar, een dubbelpolige, een wissel of een dubbelpolige wissel. Het nummer op het ijzeren deel zal uitsluitsel geven.

Dat is toch geen absoluut noodzakelijke kennis voor een herstelling?

- bevestigingsplaatje verwijderen met 2 schroefjes
- klauwen losschroeven
- foto nemen van aansluitingen
- draden losmaken
- naar Houthulst rijden, man is heel behulpzaam

Je kan trouwens in 90% van de gevallen zien welke schakelaar dat is, zit immers vaak verf op dit nummer.
- 2 aasluitschroefjes -> enkelpolig
- 3 aansluitschroefjes > wissel
- 4 aasluitschroefjes -> kruis of tweepolig. Geen 100% zekerheid maar een kruis heeft 4 aansluitdraden met dezelfde kleur. Tweepolige voel je aan de bediening, loopt zwaarder. Die kom je echter enkel tegen voor badkamer en buitenverlichting. Voeltruc kan je ook niet toepassen als mechanisme kapot is.

Op 23 september 2020 23:19:44 schreef KlaasZ:
[...]Waarom zou je dat niet mogen doen? In veel huurcontracten staat tegenwoordig dat de huurder voor dit soort kleine defecten binnenshuis zelf verantwoordelijk is. Dus als je voldoende kennis van zaken hebt mag je die schakelaar gewoon vervangen.

In BE is huurwetgeving grotendeels dwingend, je kan wel iets in een huurcontract zetten maar dat heeft niet noodzakelijk juridische waarde. Typisch geval is het houden van huisdieren, wat veel verhuurders niet toelaten. Een rechter gooit dat echter in de prullenmand, relevante wetgeving overheerst hier immers.

Wat herstellingen betreft geldt min of meer als basis, defect en slijtage is verhuurder, regulier onderhoud en beschadiging is huurder. Is uiteraard niet altijd glashelder en dus dikwijls punt van discussie. Lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat een kapotte schakelaar onder regulier onderhoud valt.

Geen idee hoe het precies met huurrechten zit in belgie.
Ik weet wel dat het nogal kan verschillen met nederland en dat er soms vreemde dingen instaan.
Het vervangen is voor mij geen probleem, ik heb wel wat basis kennis van installatie techniek, ooit een cursus voor moeten volgen ervoor toen ik een andere opleiding wilde gaan doen. Maar dat is lang geleden en de kennis zit ver weg 8)7
Gemakkelijkste zou gewoon zijn vervangen en de kosten van materiaal van de huur aftrekken. Wel verklaren met welke reden en bonnetje toegevoegd. Als via de eigenaar eerst een installateur moet komen is het alleen maar extra gedoe.
Helaas is houthulst toch nog wel een uurtje rijden zag ik.misschien een leuke combinatie met iets in de omgeving gaan doen.

Ik zou niet zo moeilijk doen. Gewoon vervangen en niks tegen de huurbaas zeggen.

Persoonlijk zou ik dat ook doen maar het huis wordt niet door mij gehuurd maar mama. En die is bang wat als het mis gaat.

Op 25 september 2020 17:00:19 schreef brains:
Persoonlijk zou ik dat ook doen maar het huis wordt niet door mij gehuurd maar mama. En die is bang wat als het mis gaat.

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor de schakelaar zelf te vervangen en de huisbaas niet in kennis te stellen. Ook niet moeilijk doen over een paar euro.

Ik kan opmaken gezien je aangeeft dat die lamp blijft branden en niet via een andere schakelaar is uit te schakelen, dat er maar twee draden naar de schakelaar gaan. Een fasedraad en een schakeldraad.

Je kan kiezen uit meerdere merken. Een schakelaar compleet met afdekraam en wipper of een schakelaar, waarbij je nog een afdekraam en wipper bij moet kopen.
De schakelaar is dan universeel voor het betreffende merk en de afdekramen en wippers zijn voor verschillende types en kleuren.

Op 25 september 2020 17:00:19 schreef brains:
En die is bang wat als het mis gaat.

Angst is er vaak de oorzaak van dat er niks gebeurt. :?