Soldeerboutpunt

Hallo allemaal,

Ik heb een oude soldeerbout die mijn vader nog in zijn jeugd heeft gekocht en ik heb ongeveer 2 maanden geleden voor het eerst een nieuwe soldeerboutpunt gekocht voor de soldeerbout. Toen ik hem had besteld was ik al lang blij dat hij paste. Na een paar keer solderen merkte ik wel meteen dat de punt al aan het krimpen was.
Nu wil ik weer een nieuwe gaan bestellen maar ik weet niet welke ik het beste kan kopen en welke dan niet na een paar keer solderen weer krimpt.
Heeft iemand hier advies voor?

Alvast bedankt!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waar heb je die punt vandaan en hoe heb je die gebruikt? Welk soldeer heb je gebruikt? Heb je eventueel flux gebruikt? Zo ja welke?

Niet normaal dat je punt zo 'wegsmelt'. Ik gebruik mijn punten meerdere jaren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit gedrag is normaal voor volledig ijzeren of volledig koperen punten. Die lossen langzaam op in het soldeer.

Punten met coating doen dat niet. Die blijven goed tot door mechanische slijtage, je door de coating heen bent gesleten en dat duurt vaak jaren. Die herken je aan de verschillende kleur metaal op de tip, versus op de rest van de punt (zie hieronder)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/6132qLO7BrL._AC_SL1000_.jpg

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Koop altijd originele Weller punten, die gaan langer mee. Niet zoiets als S-39 gebruikt hopelijk? (daar lost de punt van op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, dit is een rode Weller. Daar verwacht ik (helaas) sowieso al geen kwaliteitspunten voor. Alleen de blauwe en zwarte bouten zijn kwaliteitsspul. De rode zijn leuk als je 1 keer per jaar iets moet solderen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Ja en nee. Zolang ze het doen zijn het nog best redelijke boutjes al is het vermogen wat aan de lage kant. Ik heb er als gevorderde beginner in een paar jaar tijd toch 2 versleten en nooit héél erg hard op gevloekt, al snapte ik nadat de tweede versleten was dat ik iets anders nodig had (degelijker merk/type en meer vermogen).

Ik heb er ooit een keer een echt goede punt (geen Weller, iets generieks bij Conrad) voor kunnen kopen toen ik niet beter wist dan dat Weller een topmerk was maar me verbaasde over hoe snel de originele punten (koper denk ik) sleten, maar ik kon hem niet meer naar het tweede boutje overzetten toen ik snoerbreuk kreeg in het eerste, want de schroefjes rotten vast en breken af.

Moraal van het verhaal: Koop geen rode Weller, maar als je er een hebt en het schroefje is nog gangbaar: draai er een gewoon M3 schroefje met een echte gleufkop in. En koop een goede punt, merkloos type verijzerd koper (dus geen zuiver koper, dat slijt weg waar je bij staat).

En ja, een afgebroken schroefje kun je natuurlijk ook uitboren...Zo ver was ik toen technisch nog niet. Maar snoer vervangen lukt ueberhaupt niet. Net zo'n domme fout als soldeerstations zonder zekering, maar bij een rode bout schijn je dat te mogen verwachten omdat hij goedkoop is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb zelf 40+ jaar geleden ook een rode Weller gehad, bestaan die dingen nog. :-)
Daarbij losten de punten inderdaad ook op in het tin. Ik heb daarvoor zelf punten gemaakt door dik koper wikkeldraad te "verzilveren" met hardsoldeer. Daarmee gingen ze langer mee maar door het hardsolderen boven 1000C werd het koper zacht. Ik moest dan wel goed uitkijken dat de punt niet verboog door te veel druk op de punt te zetten.
Uiteindelijk gewoon steeds een nieuw stuk wikkeldraad er in gezet, dat was minder werk.
Je moet dan wel het geluk hebben dat je koperdraad van de juiste dikte tegen komt.

reading can seriously damage your ignorance
fred101

Golden Member

Ik heb een rood Weller station gehad. Werkte perfect maar de punten waren meestal bagger. Net als het door Maarten genoemde schroefje waar ik ook een gewone in gezet had.

Ik haalde ze mij de ijzerwaren zaak en bij navraag bleken ze twee typen te verkopen, van 1 euro en van 7 euro (of nog in guldens ?) Die van 7 euro gingen heeeeeeeeel veel langer mee maar hadden ze bijna nooit op voorraad. De 1 euro variant zag je slijten.

Ik gebruik nu alleen nog maar een Pace station en een blauw Weller station en voor die laatste heb ik in zo'n 10 jaar intensief gebruik 2x een punt versleten, beide mechanisch (waren hele dunne smd punten die afbraken door lompigheid) Mijn dagelijks gebruik gullwing punt is nog net zo goed als 10 jaar geleden. Ik gebruik wel regelmatig Weller tip activator. Voor de Pace heb ik een groot formaat gullwing versleten, maar die heeft het wel heel zwaar gehad en dat was na een jaar of 5 dagelijks gebruik. Zijn opvolger wordt niet meer mishandelt en ziet er na 3 jaar nog uit als nieuw.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt alvast voor de informatie die jullie gegeven hebben.
Ik heb zelf wat zitten zoeken en ik heb 2 punten gevonden met de goede afmetingen van Weller zelf:
https://www.weller-discount.nl/weller-soldeerstift-et-cc.html?id=16375…
https://www.weller-discount.nl/weller-soldeerstift-et-m.html?id=163749…
Denken jullie dat deze goed zullen zijn?

Henk H.

Golden Member

Deze punten zijn bedoeld voor een ander montagesysteem, dat werkt met een huls die over de punt schuift en de punt tegen het verwarmingselement trekt.

De soldeerbout op de foto heeft een schroefje als ik het goed zie. Het zou kunnen werken als de diameters kloppen, maar ik denk dat het gedeelte achter de borst (de verdikking in het midden van de ET punten) te kort is om goed onder het schroefje te komen.

Voor een vergelijkbaar Weller boutje heb ik wel eens een vervangingssstift gekocht bij Conrad (met "ijzer" coating). Kun je daar niet iets vinden, misschien als suggestie of aanbevolen product/accessoire als je de huidige bout opzoekt (mits nog in het assortiment)?

maartenbakker

Golden Member

Punten van andere Wellers zijn te dik. Hier moet een gewoon cylindrisch puntje in zoals je nog steeds wel tegenkomt in goedkope Chinese boutjes, even opmeten met de schuifmaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zo te lezen hoort daar een MT70 punt in:

https://cdn.mscdirect.com/global/images/ProductImages/4020059-24.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Komt me bekend voor. De generieke verijzerde versie die ik ervan kocht, was denk ik herkenbaar aan een blauwe coating op het conische stuk die er afgaat als je hem voor het eerst vertint. Het kan zijn dat ze tegenwoordig ook met een voorvertinde tip worden verkocht maar punten zonder coating of tin zouden de slijtgevoeliger types kunnen zijn.

De doorsnede zou 1/8" moeten zijn oftewel 3,175mm. Dat klopt ook wel met mijn herinnering.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 september 2020 11:41:38 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ook al wat op Conrad zitten zoeken maar ik krijg weinig gevonden wat zou kunnen passen. De grootte van de opening van de soldeerbout waar de punt in gaat heeft een diameter van 3.2 mm of 3.175 mm en daar krijg ik weinig van gevonden of ik kijk helemaal verkeerd naar de bematingen.

Waar zou ik deze MT70 punten kunnen vinden? Als ik op google MT70 punten op zoek vind ik niks.

[Bericht gewijzigd door Daan888 op donderdag 24 september 2020 11:47:08 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Je zou op de duimse maat kunnen googelen, dus 0.125 inch of 1/8 inch soldering tip. Dan krijg je waarschijnlijk wel wat op ebay en ali express.

Zoeken bij Conrad is een vak apart waar de experts het nog niet over eens zijn. Destijds kocht ik uit de papieren catalogus. Achteraf niet eens 100% zeker dat ik de punt echt daar kocht, maar niet echt een idee waar anders.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Als ik goochel op 'Weller MT70 tip' krijg ik genoeg te zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik blijk "foute" punten te hebben gekocht. Ik doe aan mijn kant van het werkhok weken/maanden/jaren met een punt, maar aan de overkant blijkt m'n stagiaire 1 a 2 dagen met een punt te doen. Misschien "niet geschikt voor loodvrij"? Anyway, we solderen vrolijk 1 a 2 dagen voordat er een nieuwe in gaat. Niet moeilijk over doen, en volgende keer betere kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Dat is een bedrijf in de VS, ik zie nergens dat ze aan "international shipping" doen. Mogelijk versturen ze dus alleen binnen de VS en/of zijn de kosten hoog?

Volgens de beschrijving nickel plated, zou wel even mee moeten gaan lijkt me.

Ja ik zie nu dat de verzendkosten 60 dollar zijn. Dat is iets te veel dus ik zoek nu of ze er ook in Nederland zijn maar ik krijg niks gevonden tot nu toe.

Misschien is het een idee voor je om eenmalig een MT-LT adapter te kopen, zoals deze: https://www.distrelec.nl/nl/adapter-for-mt-lt-soldering-tips-weller-mt…
Vervolgens kun je alle gangbare LT punten gebruiken op een bout die bedoeld is voor MT punten.

Mits dit past op jouw bout, natuurlijk, maar aangezien er wordt gesproken over een MT70 tip voor jouw bout, lijkt het me wel het geval.

Shiptronic

Overleden

Die rode Weller blijven ramp dingen, (had nooit Weller op mogen staan) .

Doe jezelf een plezier, en koop een bout met een Longlife punt erin, dit blijft een ge-emmer, zowel de punt als het klote vaste zet schroefje :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 september 2020 16:12:33 schreef Roland11:
Misschien is het een idee voor je om eenmalig een MT-LT adapter te kopen, zoals deze: https://www.distrelec.nl/nl/adapter-for-mt-lt-soldering-tips-weller-mt…
Vervolgens kun je alle gangbare LT punten gebruiken op een bout die bedoeld is voor MT punten.

Mits dit past op jouw bout, natuurlijk, maar aangezien er wordt gesproken over een MT70 tip voor jouw bout, lijkt het me wel het geval.

Als ik het zo zie gaat dat niet. Die adapter is bedoeld voor bouten waar de punt IN de huls met verwarmings-element valt, die vervolgens vergrendeld wordt met die schroefhuls. Die adapter vult de ontbrekende schacht van de nieuwere punten op zodat je de 'moderne' punten kan gebruiken.

Daar de bout van de topicstarter geen huls heeft maar een schroefje om de punt tegen de wand te drukken, gaat die adapter 'm ook niet worden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 september 2020 15:30:27 schreef Daan888:
Ja ik zie nu dat de verzendkosten 60 dollar zijn. Dat is iets te veel dus ik zoek nu of ze er ook in Nederland zijn maar ik krijg niks gevonden tot nu toe.

Ik heb nog niet voor je gezocht, maar Ali Express levert in Nederland en heeft gegarandeerd passende punten (Chinese 2 euro boutjes werken ook met cylindrische punten en vastzetschroefjes, gewoon gekopieerde antieke Japanse en Amerikaanse ontwerpen).

@Shiptronic: er zijn wel meer Wellers waar nooit Weller op had mogen staan als je tenminste Weller als 'Premium Brand' wilt zien. Ik zie het als een merk met wisselende kwaliteit en hoge prijzen. Ook borduren ze net als andere traditionele bedrijven vaak door op ouderwetse technologie, en dat is okay maar niet in hun marktsegment. Voor cartridgepunten of hetelucht moet je er niet zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."