Ontvanger van wifi deurbel gebruiken om oude gong te laten rinkelen

Goedemiddag,

Ik heb een wifi video deurbel (Eken V5) met een draadloze ontvanger (433Mhz, 230V).

In de draadloze ontvanger zit een speakertje en een LEDje. Het speakertje kan verschillende melodieen afspelen en het LEDje gaat knipperen op het moment dat er op de wifi bel wordt gedrukt. Ik zou één van deze twee gebeurtenissen graag willen gebruiken (in plaats van de ouderwetse beldrukker), om de oude gong met trafo in de meterkast te laten rinkelen.

Ik ben redelijk nieuw met elektro en lees vanalles, van optocoupler, tot relais, tot transistor. Hoe kan ik ervoor zorgen dit gaat werken?

Hebben jullie nog meer informatie nodig om mij verder te helpen? Ik hoor het graag, alvast heel erg bedankt.

Shiptronic

Overleden

Op 24 september 2020 16:37:55 schreef dheuts:

In de draadloze ontvanger zit een speakertje, en ik zou deze graag willen gebruiken in plaats van de ouderwetse beldrukker,

Je wil dus de speaker van de ontvanger gebruiken als drukknop? Iets zegt me dat de uitleg niet helemaal duidelijk is, of ik vat het verkeerd op ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 september 2020 16:46:54 schreef Shiptronic:
[...]

Je wil dus de speaker van de ontvanger gebruiken als drukknop? Iets zegt me dat de uitleg niet helemaal duidelijk is, of ik vat het verkeerd op ?

Bedankt voor je reactie en excuses voor de onduidelijke uitleg.
Ik heb mijn bericht iets herschreven en hoop dat het zo duidelijker is.

Ik heb de ontvanger al eens open gehad en zowel de LED als de speaker kregen +- 3V op het moment dat er op de bel werd gedrukt.
Die 3V zou ik op een of andere manier willen omzetten naar een schakeling om de gong te laten rinkelen (in plaats van de druk op een traditionele beldrukker).

Shiptronic

Overleden

Dan kan het met een relais/optocoupler. Hier een complete module : https://www.wire-kit.nl/shop/components/3v-relay/ Sluit die dan aan op de LED.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 24 september 2020 16:59:57 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Oke, bedankt voor je reactie. Mooi dat de oplossing zo simpel is. Ben wel heel benieuwd hoe het werkt.
Dat blauwe blokje links op de foto uit je link is het relais toch?

De optocoupler zie ik via jouw link aan de rechterkant op de afbeelding en zit aan de kant dan het LEDje toch? Dus het LEDje op IN en Ground? En
wat sluit ik dan op de VCC aan? De Bel trafo? Maar die is 12V, gaat dat dan wel goed met de 3V relais?

Bedankt!

[Bericht gewijzigd door dheuts op vrijdag 25 september 2020 12:43:47 (45%)

Op 24 september 2020 17:19:09 schreef dheuts:
Oke, bedankt voor je reactie. Mooi dat de oplossing zo simpel is. Ben wel heel benieuwd hoe het werkt.
Dat blauwe blokje links op de foto uit je link is het relais toch?

De optocoupler zie ik via jouw link aan de rechterkant op de afbeelding en zit aan de kant dan het LEDje toch? Dus het LEDje op IN en Ground? En
wat sluit ik dan op de VCC aan? De Bel trafo? Maar die is 12V, gaat dat dan wel goed met de 3V relais?

Bedankt!

Vandaag nog eens de LED gemeten op de draadloze deurbel ontvanger. Hij wisselt qua voltage (komt waarschijnlijk doordat hij knippert) en komt niet hoger dan 1,85V. Ik heb een optocoupler, een transistor en een relais besteld. Hopelijk is de 1,85V voldoende om de optocoupler te schakelen. Kan ik dan een andere voeding (bijv. 5 of 12V) gebruiken om het relais icm de optocoupler te schakelen?

Ik heb pas nog een schakeling gemaakt die dat zou moeten kunnen. Een optocoupler die over de led staat wordt geactiveerd. Het "kant-en-klaar" printje kan dan een DC load schakelen, dus je moet een gelijkrichter over de trafo doen om op z'n minst mijn printje te voeden. Met de DC kan je dan een relais schakelen als de gong niet op DC zou werken (Maar dat denk ik wel). Zie: hier het originele probleem waar dat printje voor ontworpen is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/