Waterdruksensor stabiliseren

Ik probeer het waterniveau van mijn regenput te meten.

Ik lees dit in via mijn domotica met een waterdruksensor. Of ik dit met een domoticacomponent of multimeter lees maakt geen verschil.
De setup werkt vrij goed, behalve dat het ni zo accuraat is. De stroomwaarde schommelt nogal. Bij elke uitlezing is dit een klein beetje anders.

bv

2020-09-24 12:33:47.626 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.46 to 7.48
2020-09-24 12:35:47.617 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.48 to 7.46
2020-09-24 12:37:47.608 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.46 to 7.48
2020-09-24 12:38:47.602 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.48 to 7.44
2020-09-24 12:39:47.598 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.44 to 7.46
2020-09-24 12:40:47.592 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.46 to 7.48
2020-09-24 12:42:47.585 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.48 to 7.44
2020-09-24 12:43:47.579 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.44 to 7.48
2020-09-24 12:44:47.575 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.48 to 7.46
2020-09-24 12:49:47.553 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.46 to 7.48
2020-09-24 12:50:47.547 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.48 to 7.44
2020-09-24 12:51:47.543 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.44 to 7.48
2020-09-24 12:53:47.534 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.48 to 7.46
2020-09-24 12:54:47.530 [vent.ItemStateChangedEvent] - Waterput1a changed from 7.46 to 7.48

Het zou kunnen dat dit door de sensor zelf komt (goedkope sensor van China?), of misschien de lengte van de kabel tussen de transfo en druksensor? Dit is zo'n 15m tussen de transfo en de druksensor.

Mijn setup is vandaag:

Enig idee of ik kan stabiliseren dmv een extra component? Of zwaardere transfo of zo?

Alvast bedankt voor jullie feedback!!!

U zegt niets over de (gewenste-) resolutie in verhouding tot de ruis, maar ruis is er altijd.
Als het niet te veel is voor de gewenste uitlezing is een filter (b.v. middeling) in de software gebruikelijk.

7,44 <> 7,48 is bijzonder weinig minder dan 1%. (~ 0,25%) ik zou daar niet wakker van liggen.
Als de domotica niet kan middelen zul je er iets tussen moeten maken dat bv 1 minuut demping toepast. Ik neem maar aan dat het nivo in de put niet gigantisch snel veranderd.

Shiptronic

Overleden

Probleem is dat hij ingesteld is op state change, elke verandering word een melding, stel vaste waardes , en neem voldoende hysterese,

< 3 laag waarschuwing , < 1,5 Laag alarm, > 8 hoog waarschuwing, > 10 Hoog alarm

EDIT] Wat is je programmering achter het event?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 24 september 2020 18:48:20 (10%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Resultaat 1 of 2 bits naar rechts shiften en je bent 't kwijt...
(laatste bits blijven bijna altijd flipperen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet een gelijkstroomvoeding nemen. De spanning tussen 12 en 30 Volt.
NIET op wisselstroom.

Wat is de weerstandswaarde van de ingang waar je mee meet?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 24 september 2020 19:12:08 (25%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Ik denk dat TS een DC voeding heeft. Dat staat er namelijk wel, alleen het symbool klopt niet.

Shiptronic

Overleden

Op 24 september 2020 19:01:19 schreef Arco:
Resultaat 1 of 2 bits naar rechts shiften en je bent 't kwijt...
(laatste bits blijven bijna altijd flipperen)

Het schuif resultaat wel, maar je input zal nog steeds veranderen aan de input, vandaar ook de vraag naar de programmering, evt. shiften kan een oplossing zijn, maar de vraag is als je een melding van verandering wil, bij welke verandering?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Kan ook aan de voeding liggen. Als dat een switcher is, kan er makkelijk 50mV (of meer) 'rommel' op zitten.
(dat zie je uiteraand ook terug in de resultaten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan natuurlijk de waarde afvlakken ahv software, maar probeer toch altijd eerst het probleem zelf aan te pakken. Kwestie van scripts toch wat overzichtelijk, en minder belastend te houden.

De druksensor die ik heb, is met een bereik van 4 - 20 mA. En de waarden die ik nodig heb, liggen tussen de 4,70 en 8,08 mA. Dit is gemeten bij een lege en volle put.
Deze kleine waarden resulteren heel vlug in een percent of 2 verschil.
Wat de grafieken nog grillig maakt, bij stilstaand water.

De transformator is een gewone stekkertransfo gelijkspanning 24V, met 1000mA. En hoopte dat deze onstabiele metingen zou geven.

ps nog bedankt voor de talrijke mooie antwoorden! De eerste keer dat ik iets post op dit forum, en heel verrast van de vele reacties

Een verkeerd gekozen range en geen hysterese, niet gek dat het dan "mis" gaat.

Je gebruikt hem alleen in zijn laagste gebied en hebt geen software of hardwarematige demping op het uitgangssignaal. Samen met een state change is dat vragen om ellende.

Je zou ook kunnen sampelen door de sensorwaarde bijvoorbeeld elke 5 seconden af te vragen ipv bij een state change.

Arco

Special Member

En hoopte dat deze onstabiele metingen zou geven.

Dat doet 'ie toch ook?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vraag hem elke minuut uit, niet bij elke change...

Arco

Special Member

Als je wat vaker uitleest en dan middelt, ziet het er een stuk beter uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 25 september 2020 14:04:13 schreef BenR:
...maar probeer toch altijd eerst het probleem zelf aan te pakken....

Het probleem is denk ik toch het ontbreken van filtering in de software. Dat een analoog signaal een beetje wiebelt is niet meer dan normaal.

OK. Ik bekijk eventjes om een scriptje te schrijven.

Dacht dat het misschien met een stabielere voeding of dergelijk hardwarematig op te vangen was.

Bedankt voor jullie feedback!

Arco

Special Member

Al dit soort omzettingen is nooit erg stabiel.
Je bent onder meer afhankelijk van de stabiliteit van de voedingsspanning van de sensor, en van de voeding van de microcontroller (indien aanwezig).
Een standaard 10 bits a/d converter in een MCU bijvoorbeeld kan zonder goede voeding makkelijk 2 of 3 LSBits op en neer 'wippen'

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 september 2020 16:29:18 schreef Arco:
Al dit soort omzettingen is nooit erg stabiel.
Je bent onder meer afhankelijk van de stabiliteit van de voedingsspanning van de sensor, en van de voeding van de microcontroller (indien aanwezig).
Een standaard 10 bits a/d converter in een MCU bijvoorbeeld kan zonder goede voeding makkelijk 2 of 3 LSBits op en neer 'wippen'

h

Deze sensors zijn 4-20 mA. Dat is een vrij robuust signaal, dat (binnen bepaalde grenzen) vrij ongevoelig is voor voedingsspanningvariaties. Het is namelijk een stroombron.

Waar meer “mis” mee gaat is de resolutie van de omzetters.
Heb je een 10 bits omzetter dan heb je ongeveer 5mm per bit.
Dat lijkt natuurlijk vrij precies, maar de omzetter heeft naast de omzetfout ook nog een + of - 1 bit fout. Vaak zit je dan al op een bit of 3 aan fout. oftewel 1,5 cm.
Bij de TS schommelt het om ca 1 cm, lang niet gek.

De schommeling opheffen kan eigenlijjk alleen maar door een (softwarematig) filter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)