fets bijplaatsen doet weinig.
stel, je trekt 50A uit de accus.
je hebt 4 fets parallel. elke fet doet 12.5A dus.
alle 4 de fets produceren warmte.
als je er 5 hebt, zal elke fet maar 10A meer moeten doorlaten.
elke fet zal 20% minder warmte produceren (12,5A naar 10A is -20%), maar je hebt er nu wel 5 stuks ipv 4. dus dat heft zichzelf op en de koelplaat zal nog altijd evenveel warmte verwerken.
het enige voordeel is dat je nu 62.5A zou kunnen schakelen door die extra 5de fet, en dus meer vermogen uit de UPS halen (als bekabeling, zekeringen en transfo het toelaten).
door betere fets te steken, kan je de warmte productie enigsinds beperken.
stel dat je nu 4 fets hebt met 16mohm RDSon. elke fet schakelt 12.5A, elke fet heeft dus 0.2V spanningsval en produceert 2.5W warmte. samen steken ze 10W warmte in de koelplaat.
je vervangt die 4fets nu door 2stuks met 2,5mohm RDSon.
nog altijd heb je 50A dat uit de accu's komt, maar deze keer verspreid over 2fets. elke fet dus 25A.
spanningsval over elke fet is dan 2.5mohm x 25A of 0.0625V. elke fet zal 1.56Watt aan warmte in de koelplaat duwen, of met 2stuks dus 3.1W.
die 2 betere fets produceren dus maar 3.1W samen als ze 50A schakelen, terwijl die 4originele 10W warmte produceren om diezelfde 50A te schakelen.
MAAAR, elke fet heeft ook een gatecapaciteit en de stuurtransistor moet die capaciteit op tijd vol krijgen.
die 2 fets zal je veel harder moeten aansturen om ze snel op 2,5mohm te krijgen dan die 4 oude.
je kan niet zomaar die 4 gewone vervangen door 5 hele sterke, want de eerste stuurtransistoren zullen dan te zwak worden.
zo snel gekeken zitten je originele op 48nC en die 3077's zitten op 160nC. 3keer groter dus.
2 zulke tov 4 oude verdubbel je quasi. je zal je stuurcircuit mogelijks ook moeten aanpassen.
of je vervangt die 4 fets door 1 zulke 3077.
2,5mohm x 50A = 0.125V of 6.25Watt in de koelplaat.
je halveert het vermogen in de koelplaat bijna tov de 4 gewone fets.
4x 48nC = 192nC
de 3077 heeft 160nC, is dus makkelijker aan te sturen dan die 4fets.
je soldeert de fet op de plaats waar de printbanen het kortste zijn tussen accu en transfo