40A aansluiting met 40A hoofdschakelaar, normaal of niet?

Hier heeft iemand het ook, dus wellicht is het normaal?

Langere uitleg:

Naar aanleiding van de vragen over een aansluiting in een garage, dacht ik een offerte aan te vragen voor (a) mijn garage en als ik toch bezig ben, een offerte voor (b) 3 fase huisaansluiting.

Dus begin ik vrolijk deze site in te vullen (https://www.mijnaansluiting.nl/home).

Maar volgens mij kun je alleen een aanvraag doen, geen offerte, dus ik bel ze morgen wel even hoe dat zit.

Maar bij het fotograferen van de huidige meterkast voor de 3 fase aansluiting van mijn huis (is verplicht die foto mee te sturen), blijkt er al een 3-fase 40A schakelaar in te zitten, echter alleen gebruikt voor een enkele fase en nul.

Is dat niet een beetje krap bemeten, een 40A schakelaar op een (erg trage) 40A zekering? Of zoek ik nu spijkers op laag water?

Waarom niet, in NL met een deftig merk geschikt voor 40A kan gewoon 40A door heen continu. Daarnaast denk ik niet dat jij uren lang precies 40A afneemt.

Als je nu al een 3fase groepenkast hebt met 1 fase voedig van het energie bedrijf kun je beter een foto van de binnenzijde van de kast maken en hier neer zetten. Als je mazzel hebt hoef je bij de aanvraag alleen de lusjes onder aan de hoofdschakelaar te verwijderen als de 3x25A aangeboden word.

ik neem aan dat je in huis naar 3x 25A gaat? je hebt nu wrs 1x 25/35A?

een nieuwe aansluiting is 40A en wordt een C40 automaat. een verzwaring op een oude aansluiting gaat naar 35A Gg smeltzekering. die laatste kan langer hogere stromen aan als de automaat. mede daarom gaan ze meer en meer naar automaten, je kunt minder lang piekvermogens boven je aansluitwaarde trekken. ook hoeven ze dan niet zelf langs te komen als er een zekering uitligt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

ook hoeven ze dan niet zelf langs te komen als er een zekering uitligt..

Maar áls je er als storingsmonteur naartoe moet, is dat om onder spanning een uitgefikte automaat te vervangen. Ik was drie jaar stoppendraaier/klachtenmonteur, heb twee keer onder spanning een patroonhoudertje vervangen. Niet fijn..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is dat niet een beetje krap bemeten, een 40A schakelaar op een (erg trage) 40A zekering? Of zoek ik nu spijkers op laag water?

Nee hoor, dat kan en mag probleemloos.
De schakelaar is gemaakt voor een continuestroom van 40 ampère en kortstondig nog veel meer.

Laat je niet gek maken door trage of snelle zekeringen.
Die zijn alleen in het korsluitgebied snel of traag.
Bij overbelasting (dus langdurig een relatief geringe te hoge stroom) zijn ze allemaal even snel (of traag).
En ook daar kan je schakelaar tegen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het is standaard zo dat de stromen die op zekeringen en schakelaars staan gelden, niet de mogelijke maximale schakelstromen die je kunt halen. dat zou ook belachelijk zijn.

een hoofdautomaatje vervangen zou ik minder erg vinden als een bejaarde coupe vervangen idd. automaatkasten zijn nieuwe kasten, niet zo'n bommetje met gplk eraan met blanke aders die in de teer verdwijnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 september 2020 11:35:48 schreef testman:
het is standaard zo dat de stromen die op zekeringen en schakelaars staan gelden, niet de mogelijke maximale schakelstromen die je kunt halen. dat zou ook belachelijk zijn.

Dat is helemaal niet belachelijk. Schakelaars heb je ook in categorieën en klassen.
Ik wil het voor de TS niet moeilijker maken, maar je zult ongetwijfeld wel de klasse AC3 kennen. In de documentatie van de schakelaars kun je veel meer klassen tegenkomen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Duidelijk, ik zoek spijkers op laag water en moet gewoon blij zijn dat er al een drie-fase schakelaar inzit ;)
Kast is verder als éénfase uitgelegd. Doorverbindblokken (? om van hoofdscchakelaar naar de aardlek/zekeringen te splitsen)) zijn er ook maar twee, dus is nog even ombouwen voordat ik van 40A 35A naar 3x25 kan.

Overigens ken(de) ik de termen AC1 en AC3 niet. Ik dacht dat dit iets met het aantal fasen te maken had, maar dit blijkt dus anders te zijn. Maar wat moet ik hier als consument mee? Wanneer zou ik dat nodig hebben? Een driefasen draaibank van 20kW ga ik niet op korte termijn aanschaffen.

Op 24 september 2020 11:35:48 schreef testman:
niet zo'n bommetje met gplk eraan met blanke aders die in de teer verdwijnen.

[offtopic]Doet me denken aan een stuurleiding (op een containerschip) met tig aders en getallen op de isolatie geprint. Ook was de leiding gevuld met smurrie (hittebestendig? om flexibiliteit langdurig te waarborgen?). Maar zodra je de smurrie van de isolatie afveegde, veegde je ook de beprinting eraf.[/offtopic]

Schakelaar:

Groepenkast:
(Op de oranje plaat hangt gewoonlijk de solarinverter (~5kW), aangesloten op de perilex als 1 fase kooktoestel naar enkele C25 automaat).

kastje uit de 90's zo te zien, en idd met 4P hoofdschakelaar en 1x 3F aardlek. perilex in de meterkast, dat zie je niet vaak, zeker als er geen kracht aanwezig is, ik neem aan dat je als een kookgroep dat ding hebt aangesloten? anders is een 16A perilex wat krap voor 25A voeding..

een appartement? de hoofdkast is enorm en heeft 2 aftakkingen zo te zien.

als je naar 3 fasen gaat komt er ook een slimme meter, en een meterbord, dan is je oranje plaat wel groot, de meter komt naar onder en naar voren dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Je zal maar als stoppendraaier naar zo'n aansluiting moeten.
Leuk als je zo'n deksel in het donker eraf moet pielen.

ik heb gewoon een zaklamp in mn kist zitten voor dergelijke donkere plekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Off-topic: horen er geen montageplaten onder de wcd's te zitten?

Sine

Moderator

Jep, daar horen plaatjes onder.

Naast verplicht lijkt me dat ook wel zo verstandig voor dingen die continu flinke stroom voeren.

Van de slingerende DC bekabeling ben ik ook niet echt onder de indruk overigens, ook al is dat dubbel geïsoleerd.

Ik vraag me af of je geen ander groot probleem gaat krijgen.
Er zit zo te zien nog een oude draaischijfmeter in. Ik denk enkelfase maar dat is niet duidelijk zichtbaar.
Als je naar drie fazen gaat zal er in dat geval een nieuwe meter moeten komen. Een "slimme meter" gaat daar niet passen. Gaan ze dan op zoek naar een passende "ouderwetse" ?

Sine

Moderator

Dat had ik nog eens gezien inderdaad, de meter zit ook niet op een meterbord.

End drie fasen gevallen (ferraris of elektronisch) zijn toch net een stukje groter.

Op 24 september 2020 19:49:09 schreef testman:
kastje uit de 90's zo te zien, en idd met 4P hoofdschakelaar en 1x 3F aardlek. perilex in de meterkast, dat zie je niet vaak, zeker als er geen kracht aanwezig is, ik neem aan dat je als een kookgroep dat ding hebt aangesloten? anders is een 16A perilex wat krap voor 25A voeding..

een appartement? de hoofdkast is enorm en heeft 2 aftakkingen zo te zien.

als je naar 3 fasen gaat komt er ook een slimme meter, en een meterbord, dan is je oranje plaat wel groot, de meter komt naar onder en naar voren dan..

Perilex is als kookgroep aangesloten maar met 6mm^2 naar één zekering geleid, destijds hier op CO bediscussieerd hoe ik dit aan zou kunnen sluiten. Gezien ouderdom zou ik weg kunnen komen met deze manier (perilex ipv vaste aansluiting) was destijds de conclusie. Of dat was in ieder geval wat ik er in las ;)

Perilex hoort dus op een montageplaat te zitten. Zal ik aanpassen. Stopcontact is niet open van achteren, moet er dan toch een volledige montageplaat achter?
De losse DC bekabeling wordt nog wel eens losgegooid of een tweede PSI300 wordt soms bijgekoppeld. Maar dat is geen reden om de bekabeling niet beter vast te zetten, dus staat genoteerd als aandachtspuntje.

De oranje plaat zit geschroefd maar wordt volledig verwijderd als er iemand in de kast dingen gaat aanpassen. Dus als er een grotere meter komt is dat verder geen probleem (hoogstens hoe ik naderhand de solarinverter weer terug kan zetten*). De zwarte kast eronder is ook de reden dat de solarinverter met een perilex is uitgevoerd: zodat ik hem helemaal weg kan halen in 5 minuten.

Meter is inderdaad 1 fase en hoewel uit een reeds afgekeurde serie heb ik hem met toestemming van energieleverancier vooralsnog kunnen behouden (op dreiging van het moeten betalen van een toekomstige meterwissel). Een meterbord is verplicht? Wordt dat vanzelf geplaatst bij een nieuwe meter of is dat iets dat ik zelf moet aanleveren?
De grote zwarte kast heeft inderdaad één kabel die binnenkomt en twee (iets dikkere...) kabels die naar de buren links en rechts gaan (denk ik, gewone geschakelde rijtjeswoningen, geen appartementen). Deze zwarte kast is dus, naast de hoofdzekeringskast, vermoedelijk ook een soort verdeelkast voor de binnenkomende leiding naar 3 huizen. Grote kans dat de buren een kleinere kast hebben.

* er is één andere plek waar ik misschien de solar inverter kwijt zou kunnen en alle zonnepaneel bedrading loopt daar al doorheen.

mvdk

Golden Member

Ah, dat is de ouderwetse GEB Rotterdam manier van meter vastzetten.
Ooit eens een keer een aansluiting verplaatst, die moonlighting job waar ik het al eens eerder over had. Ik had zo'n mooie meterbak, formaat bestemd voor een driefasenmeter, op de plek neergezet waar de meter moest komen. Eerste wat die monteurs deden, was de bak losmaken, en de meter toch weer op "rolletjes" aan de muur schroeven.
Kweenie, Stedin houd nog overal lokale gebruiken aan, kans is groot dat de nieuwe meter óók weer op rolletjes word gezet, maar als ik zo kijk denk ik dat er nog wel een bak tussen past.

Op 25 september 2020 11:53:04 schreef mvdk:
Ah, dat is de ouderwetse GEB Rotterdam manier van meter vastzetten.
...
Kweenie, Stedin houd nog overal lokale gebruiken aan, kans is groot dat de nieuwe meter óók weer op rolletjes word gezet, maar als ik zo kijk denk ik dat er nog wel een bak tussen past

En dan te bedenken dat we pas sinds een paar jaar officieel gemeente Rotterdam zijn ;)
Zijn inderdaad (volgens mij) 3 van deze dingen.

Die manier van meterophanging heb ik nog nooit gezien. Doen ze dat om een meterbord uit te sparen of zijn er nog andere redenen?

mvdk

Golden Member

@KlaasZ: Geen idee, de bedrading zat in die installatie waar ik toen bezig was, tegen de houten wand. De uiteinden van de draadbuizen zaten zo'n 10cm van elkaar. Met zo'n onderbak zitten de draden trouwens ook tegen de achterwand.
Wel grappig, ik zie hier doorzichtige rolletjes. Die destijds waren porceleinen exemplaren.
Maar wel zeuren (toen, toen er nog een afd. inspectie was) dat je een grondplaat achter schakelaar of stopcontact moet hebben.

met die rolletjes mag niet, de meter is open aan de achterkant onder, kun je zo in de voeding pakken.

ik heb een uitvoerend monteur van die meterwissels gesproken, houten meterborden worden vervangen, alsook stoffen draad en ook moet er een meterbord onder. dat zie je hier overigens maar zelden niet, en als het zo is dat de meter koud op de wand hangt dan zit er een stuk buis tussen meter en groepkast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

met die rolletjes mag niet

Heel Rotterdam hangt 'r mee vol. Zoals ik al uiteen heb gezet.

Edit: je moet wel heel lenige vingers hebben om achter het klemmendeksel in het klemgat te komen. Die zitten nog diep ook, bij oude meters

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 25 september 2020 18:22:52 (40%)

dat zal best, maar wel nog metalen deksels op die oude meters, de nieuwe hebben een kunstof deksel en meer ruimte.. ben het hier nog nooit tegen gekomen zo iig, wel in bouwkasten van die metalen railtjes, maar ook daar moet een meterbord in tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer