Op zoek naar GSM schakelmodule met app

Hallo,

Ik ben op zoek naar een programmeer vriendelijke GSM-schakelmodule die ook werkt met een smartphone app. Ik zoek me al enkele dagen kapot op het internet, maar ik kan weinig ervaringen vinden.

Het is de bedoeling om vanop afstand een contactor te kunnen bedienen, alsook temperatuur te kunnen meten, ventilatoren te bedienen en bij te hoge temperatuur, de schakeling automatisch laten afschakelen.

Een plc systeem is me te duur voor hetgeen het maar moet doen. SMS-modules kan ik eventueel ook nog gebruiken, maar er zou anno 2020 toch al wat geavanceerde modules moeten bestaan die ondertussen ook met een app werken zodat ik ook mijn schakeling kan monitoren. Enkel weet ik niet goed waar zoeken.

Kan iemand me hier helpen?

Onderstaande link stuur ik ter info van wat ik bedoel met een SMS-module.

https://www.conrad.be/p/c-control-gx155-gsm-module-110-vac-230-vac-fun…

Misschien een rare vraag, maar: waarom GSM?

Heden ten dage is alles verbonden met internet, waarom dan via GSM werken? Of bedoel je dat je een locatie hebt met geen bedraad of WiFi internet ter beschikking, dan zou ik eerder zoeken naar een methode om daar internet beschikbaar te maken, bijvoorbeeld via een 4G modem, en vanuit daar naar een ethernet verbonden schakel module te gaan.

Meep! Meep!
Arco

Special Member

Meesten noemen het GSM, ongeacht of dat 2G of 7G is... ;)
Voor internetverbinding maakt 't trouwens niets uit of het 2G of 4G is... (ik heb genoeg applicaties met internet access via 2G gemaakt)

Gaat alleen wat langzamer maar voor apparaten die weinig data verzenden maakt dat niet uit.
Enige reden om voor 4G te kiezen is dat in de meeste landen 2G (en vaak ook 3G) binnen de komende 5 jaar wordt uitgeschakeld.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Kan ook zonder internet, bel het GSM nr. en laat automatisch opnemen, middels de DTMF tonen kan je data versturen en hier op schakelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

TS wil wat geavanceerders... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meesten noemen het GSM, ongeacht of dat 2G of 7G is

Dat is verwarrend. Noem het dan GPRS, GSM is telefonie (en fax en SMS), niet internet.

Kan ook zonder internet, bel het GSM nr. en laat automatisch opnemen, middels de DTMF tonen kan je data versturen en hier op schakelen.

Precies, dit is waar ik aan denk als iemand om een GSM schakelmodule vraagt.

Meep! Meep!
GJ_

Moderator

Op 25 september 2020 11:29:39 schreef roadrunner84:
Misschien een rare vraag, maar: waarom GSM?

Veiligheid? Op een GSM module inbellen om iets te schakelen is goed te beveiligen met bv nummerherkenning en wachtwoorden.

Arco

Special Member

Precies, dit is waar ik aan denk als iemand om een GSM schakelmodule vraagt.

Meeste GSM modules werken met SMS, met DTMF zie je niet vaak.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Liefst heb ik wat op GSM in geval de voeding uitvalt, kan de module dmv de simkaart en gsm verbinding mij een sms sturen dat de boel is uitgevallen. Als de modem uitvalt door het uitvallen van spanning, dan kan de module mij via internet niet verwittigen.

Het liefst zou ik een module hebben die beide aanbied. Zowel SMS als een internet app. Ik heb me rot gezocht maar vind niet meteen iets. Hier en daar wel een module die enkel een poort open doet. Maar het moet net iets meer info kunnen doorgeven.

Op 25 september 2020 16:08:07 schreef GJ_:
[...]Veiligheid? Op een GSM module inbellen om iets te schakelen is goed te beveiligen met bv nummerherkenning en wachtwoorden.

klopt, pas nog 1 ingebouwd ergens. komt met 10 jaar abo simkaart dus voorlopig hoef je geen sim te regelen. gsm nummer die mogen bellen te beheren via webbrowser en site welke de module weer bijwerkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

'Een app' zal lastig worden in combinatie met hardware en je wensen.

Neem een androidtoestel als hotspot of een mobiele router. Dat gedeelte is dan plug & play en dan met ESP8266 of 32 en MQTT communiceren met een server. De server communiceert dan elke minuut commando's of statusraporten. Lege batterijen of wegvallen voeding kan je zo ook prima doen.

Direct een webpage hosten kan ook maar dat gaat je meer data kosten.

ik heb met een phoenix sms-relay gewerkt,

een stuk of 4 inputs en kan analoge meetwaarden doorsturen. stuurt een sms bij overschrijden van meetwaarde.

kan ook via een sms een relay schakelen, waardoor je kan reageren.

probleem is alleen dat je lokaal niets kunt programmeren, dus zal een (kleine) plc moeten worden.

GMT+1

Mja, kent misschien iemand een simpele plc dan? Een Wago of Siemens zie ik niet meteen zitten om te kopen. Kost te veel voor hetgeen het maar bedoeld is.

Iemand een idee wat voor alternatief ik kan gebruiken?

hey ik gebruik Myalarm2 van seneca
voor waterafzuiging

watersensor waarschuwt mij ik zet via sms de pomp aan
en als de sensor geen water meer detecteert schakelt deze de pomp uit en geeft hij mij een waarschuwing
4DI 2AI 2DO + waarscuwing bij spanninguitval

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Siemens LOGO ?
Zou moeten kunnen, er is een APP voor.
Ik heb wel veel met de LOGO gedaan, maar niet met de APP.
De APP thuis (in hetzelfde netwerk) wel werkend gekregen, maar of je van elders ook toegang kunt hebben heb ik nooit geprobeerd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dan moet je even met Antratek.nl bellen.

Google niet op GSM of SMS maar op IoT, remote Io module, LoraWAN, Sigfox etc.

Het hangt een beetje van de dekking ter plekke af, maar ik zou het met LoraWan, en The Things Network proberen. Daar is al heel veel (gratis) software voor beschikbaar. En dat praat dan met dit kastje:

https://www.antratek.nl/lora-i-o-controller-lt-22222

Een opmerking: voor de overtemperatuur beveiliging moet je niet op een telefoon- of internetverbinding vertrouwen. Dat moet ter plekke altijd werken ook als er geen link of stroom is.

[Bericht gewijzigd door kojazz op maandag 5 juli 2021 15:59:52 (17%)

Shiptronic

Overleden

mischien een dingetje om in de gaten te houden : https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2018/kpn-gaat-in-2022-stoppen-met-3g…

Ook kans dat andere partijen er binnen kort mee op houden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

OT/

Dat is niet zo leuk. In mijn auto zit eCall een internationale systeem dat bij een ongeval automatisch de hulpdiensten alarmeert. Het systeem -in Europa wettelijk verplicht vanaf 2015 - treedt in werking als er airbags in actie zijn gekomen.
Als extra zit op smartfone een app kan ik thuis zien waar mijn auto geparkeerd staat, dat gaat via de GPS module. Er zit geen losse sim in het kastje wat te verwisselen is. Volgens mij gebruikt BMW het Vodafone netwerk. Grr
edit: overigens duurt het vrij lang (40 sec) voor de positie is bepaald, misschien schakelt die module terug naar 2G....

Shiptronic

Overleden

Verplicht va 2015??

Mijne is van 2020, en daar zit het niet in :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Hmm dan heb ik het fout goed gelezen, die datum werd op een autosite genoemd. En deze link heeft het over 2018
https://nl.wikipedia.org/wiki/ECall#:~:text=eCall%20of%20E%2DCall%20is….
Heb je geen alarmknop ergens naast een spiegel zitten? Het is echt verplicht in nieuwere auto's!
Btw.
En Vodafone stopt ook met 3G. Dus fallback naar 2G voor oa. de locatie service, net even geteld, autolocatie wordt opgehaald... (gaaaaap) 34 seconden duurt het voordat de positie op de kaart staat.