Nieuwe groepenkast

alexandre

Golden Member

Hallo allemaal,
Wij hebben een ander huis gekocht. Het huis is meer dan 100 jaar oud. De verkoopbrochure vermeldde: Elektrische installatie onlangs vernieuwd. Inderdaad, de groepenkast is recent. hoofdschakelaar 40A, 2 x 30 mA aardlek en 8 groepen.
Aangezien wij inductie willen gaan koken, een oven groep en een wasmachine groep, verder een droger en diepvriezer en in de garage mijn compressor, wil ik overgaan naar 3 fase. In mijn hobby kamer heb ik nog een scheidingstrafo die ik op een C groep wil aansluiten, een B groep gaat er steeds uit.
Om dit te realiseren moeten er nog al wat problemen worden overwonnen. Plafonds moeten open veel omleidingen, maar het grootste probleem is dat ik maar weinig ruimte in de meterkast heb. De max. breedte voor de groepenkast is 38 cm en ook de hoogte is beperkt. Ik kan tot max. 45 cm gaan, liever wat minder hoog.
Ik heb bedacht dat het volgende zou kunnen passen.
3 fase 40 A hoofdschakelaar
Alumaat 3 fase 16 A voor de kookgroep
9 Alumaten voor de 1 fase groepen. 8 x B en 1 x C.
Is dit een toelaatbare oplossing en past dat in een kast met bovengenoemde afmetingen.
Ik zelf denk aan Hager, wat er nu zit is een heel vreemd merk, Cassirer met Gewis modulen.
Wat willen jullie adviseren? Groet,
Alexandre

als je weinig ruimte hebt, dan hang een onderverdeler elders waar wel ruimte is, en trek daar een 5x4 of 5x6mm2 naartoe. scheelt ook proppen van automaten in die kleine ruimte. 1x krachtgroep in de hoofdkast voor de onderverdeler. scheidingtrafo op een C16 kan, als je hoofdzekeringen hebt iig. bij hoofdautomaten zou ik een inschakelvertaging erop bouwen.

de kast klinkt als een goedkoop geval, gewiss is is low budget spul wat nog net niet van aliexpress komt. hang anders een nieuwe kast, en hang de oude als onderverdeler elders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
alexandre

Golden Member

Een onderverdeler elders zal niet gaan. Alles moet in de bestaande meterkast. De huidige, net verniewde, installatie is een verschrikking.
Nog nooit zoiets gezien. Probeer foto's te plaatsen.

Op 23 september 2020 20:01:50 schreef testman:
de kast klinkt als een goedkoop geval, gewiss is is low budget spul wat nog net niet van aliexpress komt. hang anders een nieuwe kast, en hang de oude als onderverdeler elders..

Deze SIMCAS kasten zijn ook niet mijn favoriet; maar om
de GEWISS componenten nou meteen af te schrijven.... het is ook niet direct mijn meest gebruikte merk, maar zou ze niet direct in de troephoek drukken (Gacia, Chint, EMAT, Epro overigens wel!).

Fryslân

Mischien kun je die foto's eens aan de verkopende makelaar laten zien en vragen of dit is wat hij onder een "onlangs vernieuwde electrische installatie" verstaat. Kon je dit zien voor de koop, of zit dit weggewerkt achter aftimmeringen?

alexandre

Golden Member

Om te kijken hoe ik een leiding naar de keuken moest trekken een stukje plafond er uit gehaald. Maar een beetje verder gaan slopen. Ben benieuwd wat ik verder nog tegen kom. Schakelaars weggewerkt, touwtje door het plafond. Soms blauw en bruin verbonden, tweelingsnoer gebruikt, verbindingen gewoon aan elkaar geknoopt, treurig. Ik ga dat natuurlijk allemaal slopen en goed aanleggen.

Vóórdat je verder gaat adviseer ik je om je eens te verdiepen in je juridische positie. Dit lijkt me een serieuze kanshebber voor een verborgen gebrek, waarvoor je de verkoper aansprakelijk kunt stellen. Zoek dat eerst maar eens uit.

Op 23 september 2020 20:29:48 schreef Arend Brouwer:
[...]

Deze SIMCAS kasten zijn ook niet mijn favoriet; maar om
de GEWISS componenten nou meteen af te schrijven.... het is ook niet direct mijn meest gebruikte merk, maar zou ze niet direct in de troephoek drukken (Gacia, Chint, EMAT, Epro overigens wel!).

ik schrijf niks af, maar zei gebruik die kast als onderverdeler.

de installatie is een bende idd. helaas is dit niks nieuws, die installatie is al 30 jaar oud zo te zien. de gietijzeren doos onder die oranje doppen zijn grotere zorgen, zeker als er nog delen van intact zijn en in je installatie zitten verwerkt.

de vd koud door een balk steken in een gaatje van 8mm is ook hobbyistenwerk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
alexandre

Golden Member

Maar even terugkomen op de vraag. Meterkast met beperkte ruimte en onderbrengen van 9 één fase groepen, krachtgroep voor de kookplaat en de hoofdschakelaar. Momenteel hen ik een één fase aansluiting. Misschien is het mogelijk door toepassing van aardlekautomaten. Bestaan die in een smalle uitvoering?

mel

Golden Member

Ik zou gewoon beginnen met de hele installatie slopen.
En dan een geschikte plaats zoeken waar een kast kan hangen.
En dan alles weer nieuw aanbrengen...Dan weet je zeker dat alles goed is.
Is wel veel werk, maar dat is deze installatie opknappen ook...
En ik zou een kast zo uitleggen, dat er altijd een beetje reserve overblijft, voor eventuele uitbreiding.

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 24 september 2020 07:49:44 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
alexandre

Golden Member

Helaas zal de kast op de oude plaats moeten komen. Als het met de breedte niet lukt zou er eventueel een 3-rij kast kunnen worden geplaatst. Ook voor die oplossing moet er drastisch in de bestaande bouw worden ingegrepen.

je hebt voor automaten 18mm nodig en 36mm voor een aardlek 2P, krachtgroep is 72mm breed net als de hoofdschakelaar. een kookgroep is 38mm breed, dus daar kun je wel ruimte mee besparen.

heb je geen foto van de meterkast situatie? er is vaak meer mogelijk, wandje langs kast veranderen, kast in kelder hangen enz..

je hebt wel 18mm alamatjes, maar waren voorheen alleen van die vage alieexpress merken. nu heeft oa GE ze ook, tu heeft ze zelfs..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 september 2020 11:42:32 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 23 september 2020 21:22:21 schreef alexandre:
Zo ziet het er uit.[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Lijkt me ook een NUL losgekomen uit de lasdop, zou hier inderdaad toch een poging wagen in de hoek van "Verborgen gebreken"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Vóórdat je verder gaat adviseer ik je om je eens te verdiepen in je juridische positie. Dit lijkt me een serieuze kanshebber voor een verborgen gebrek

Het huis is meer dan 100 jaar oud.

Vergeet het maar, in NL heb je als koper een onderzoeksplicht, daarnaast mag je er vanuit gaan dat een woning van een dergelijke leeftijd elementen bevat die gedateerd zijn / niet conform de huidige eisen zijn. De betreffende woning zal dan ook zeker met een zgn ouderdomsclausule verkocht zijn.

Onderzoeksplicht gaat niet zover dat je daarvoor plafonds moet/mag openbreken.

Maar wel vragen tijdens de bezichtiging of er meer is gedaan tijdens de vernieuwing van de installatie dan alleen de groepenkast. Factuur vragen van de kosten van de vernieuwing en de verrichte werkzaamheden.

Mijn buurman is makelaar en die heeft ervaring met dit soort zaken. In de huidige markt word je als al te kritische koper al gauw buiten spel gezet. Er zijn genoeg anderen immers.

Mischien kun je die foto's eens aan de verkopende makelaar laten zien

Je kunt de verkopende makelaar niet aanspreken op verborgen gebreken, alleen de voormalige eigenaar. En als het tegen zit is die inmiddels met de noorderzon verdwenen. Dat had een oud collega van mij ook, de man van wie hij het had gekocht was een week na de overdracht geëmigreerd naar het buitenland, de lekkages die hij enige tijd later ontdekte na de koop kwamen voor zijn eigen rekening.

Tenzij je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik deze route niet gaan, een beetje advocaat kost tenslotte ook zo'n 150€ / uur.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Een ondeugdelijk aangelegde electrische installatie kan voor een rechter aanleiding zijn te vinden dat de woning niet voor normaal gebruik geschikt is.

Onderzoeksplicht gaat niet zover dat je daarvoor plafonds moet/mag openbreken.

Kennelijk is er een verklaring dat de electrische installatie recent vernieuwd is. Omdat er een nieuwe groepenkast hangt zie ik geen reden aan die verklaring te twijfelen.

In dit geval zou ik dit niet bij voorbaat als kansloos afdoen, maar het gedegen uitzoeken. Een eerste beoordeling door een advocaat kost niks.

De verkoper is aansprakelijk en niet de makelaar, maar ik zou beginnen met de foto's aan de verkopende makelaar te laten zien om eens te kijken hoe die reageert. Misschien is dan de gang via advocaten en rechters niet eens meer nodig.

Het is verder aan @alexandre wat hij hier mee doet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kan wel janken als ik dit ziet.

Een nieuwe groepenkast is nog geen totale vernieuwing van de installatie.

Er is van flex gebruikt en (van die slechte rode) insteeklasdoppen, schat het een jaar of 40 oud.
Niet alles, sommige zaken zijn niet zo oud.
Laatste foto, De gaten door het hout zijn nog niet zo oud, hooguit een jaartje.

Iets (....) in mijn onderbuik geeft aan dat het rode snoertje er ook nog niet vreselijk lang zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat rode is geen snoertje, maar een schroevendraaier, daar trekt ts de doos mee naar beneden voor de foto..

die oranje doppen zijn er tussen medio 80's en medio 90's geweest. de voorgebogen bochten en veel moffen zeggen dat het huisprutsers zijn geweest.

als je dit goed wil maken, dan moet je ofwel het plafond eruit halen, ofwel de vloer boven open maken. gezien hoe de doos zit, zal er boven de vloer uit zijn gehaald destijds..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 september 2020 20:13:05 (61%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wegknippen en opnieuw leggen is eigenlijk de enige manier op verder te komen. Dat betekent vaak ook breken op plekken wat je niet gepland had. Wellicht is er een kruipruimte waar je nieuwe leidingen door kan leggen? Wellicht zijn niet alle leidingen zo slecht als op de foto en krijg je er nog nieuw vd door.

Vaak in oude huizen heb je geen of een kleine meterkast. Misschien is er een mogelijkheid deze te vergroten? Scheelt een hoop gedoe, ook als je later nog meer techniek erin wilt.

alexandre

Golden Member

Hier foto's van de meterkast. Inwendig 39 cm, de hoogte is nu te klein voor een drie -rij kast. maar dat is wel te veranderen. Ik denk aan een Hager kast, hoofdschakelaar, krachtgroep voor koken en 9 lichtgroepen.

Een gedeelte van het prutswerk inmiddels verwijderd. Er is geen kruipruimte, er zijn in de loop der tijd muren verplaatst, voor andere muren gezet, dubbele plafonds. Er is geen goed overzicht te krijgen. Puzzelen dus.

Sine

Moderator

Ik zou nog eens goed op onderzoek uit gaan, als de keuken al zo gemodderd is wil ik niet weten hoe de rest er uit ziet.

pa3gws

Golden Member

Als je brand krijg door die installatie laat de verzekering het ook gewoon afweten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Wat je kan proberen, is vragen aan de monteur die de meter komt wisselen, om die twee onderbakken om te wisselen, door de meter alleen maar op die grote onderbak te zetten. Dan kun je op enig geschikt moment de ruimte van dat kleine bakje, wat dan tussen de meter en je verdeler zit, voor je zelf gebruiken, door het eraf te schroeven.
Maar is die meter niet al een driefase ding?

zou beginnen als de kast eruit gaat om de achterwand van hout te maken, wel zo fijn..

gezien er behang zit, zal de linkermuur en deur later zijn gemaakt. indertijd hing de meterkast gewoon open in de gang..

meterbord en hoofdkast zijn iig uit de jaren 50, begin 60's.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 25 september 2020 17:34:12 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie 8 eindgroepen en maar 7 afgaande leidingen boven de verdeler.
Is er 1 eindgroep reserve of gaan er 2 eindgroepen door dezelfde kabel cq buis?