bewegingsmelder aansluiten met bestaande enkelpolige schakelaar

Beste,

Ik heb nu 3 buitenspots in luifel die ik bedien met 1 schakelaar NIKO (enkelpolig zeker?)
Graag zou ik de spots met een bewegingsmelder laten aanslaan alsook evt met de schakelaar. Dit is de bestaande situatie.
Ik ben een handige Harry maar ken niet veel van schema's, een tekening is voor mij meer verstaanbaar (welke draad er naar waar moet,...)

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Aan de schakelaar zitten 2 draden, de fase (bruin) en de schakeldraad naar de lampen (zwart)
De bewegingsmelder heeft waarschijnlijk 3 aansluitingen.
-De fase, die moet ook aan bruin.
-de lampdraad, die gaat aan de zwarte
-de nul (blauw) die moet je extra aanleggen

Niko, grote kans dat het in Belgie is. Met een wissel werkt het makkelijkste.

bij nieuwbouw vertrek ik altijd met twee buizen van uit de schakelaar. Eén naar de melder en één naar de verlichting. Ik maak de verbindingen achter de schakelaar (meer plaats), die bewegingsmelders zijn tegenwoordig aan de kleine kant. Bij bestaande situatie is dit wat moeilijker.

Als er blauw is voor de Neuter gebruiken, groen/geel verplicht voor de aarde, de andere spelen zo geen rol als het maar geen groen/geel is.
Naar L en L' heb ik rood getekend, mag ook zwart, bruin of grijs zijn.

Enige belangrijke voor de AREI is groen/geel aarde en als er blauw is dit voor de neuter gebruiken. Ikzelf gebruik bruin of rood voor de L.

Robbe, het tweede schema is wat ik in woorden beschreef.

Het eerste schema lijkt me niet zo handig. Bewegingsmelders hebben in het algemeen de eigenschap dat ze de lamp gedurende enkele seconden inschakelen als ze op spanning komen. Als dus de lamp met de schakelaar aanstond en je schakelt dan om naar de bewegingsmelder dan zal die de lamp nog even aan houden. Dan kan verwarring geven omdat je dan niet zeker weet of je hem wel hebt uitgezet. Beter gewoon de melder op spanning houden zoals in het tweede schema.

Dit kan goed zijn klaasZ, de bewegingsmelder is idd spanningsloos op het moment dat de lamp vast brandt (bediend door de schakelaar). Dit kan voor verwarring zorgen bij het uitschakelen van de lamp.

mvg

Hallo allemaal,

Als ik het goed begrijp dan komen er 3 draden van mijn schakelaar die nu verbonden zijn met de spots, hoe weet ik of het een enkelpolige of een wisselschakelaar is?

is het mogelijk om een schets te maken hoe ik moet starten vanaf het loskoppelen van de spots? Welke stappen ik eerst moet doen evt met nummering werken en in bedrading in verschillende kleur aub.

Alvast bedankt!

Dag Robbe,

Klopt het dat ik 1 draad (L) ga moeten bijtrekken naar de schakelaar?
Ik weet natuurlijk niet als dat zal gaan, in de luifel zijn gaten van 120 mm daarin kan ik met mijn hand en hopelijk alles klaren?

Sorry hoor, maar als je zo weinig zelfvertrouwen hebt dat je aan de tekening van Robbe niet genoeg hebt, haal er dan iemand bij die er kennis van heeft.

dag Klaas,

ik ben geen elektricien, het gaat hier niet over vertrouwen maar wel om uitleg van iemand die ervan kent! Ik niet dus.

ik zou graag geholpen worden, kan er iemand mij het uitleggen aub

mvg,

Curd

Klopt het dat ik 1 draad (L) ga moeten bijtrekken naar de schakelaar?

Je zal inderdaad een rode draad draad (of ander kleur) moeten bij trekken aangezien het AREI verbiedt om de aardingsdraad te gebruiken voor andere doeleinden...

Heb je de bewegingsmelder al?
Komt die op de muur of in oversteek, of...
Wat begrijp je niet aan het schema?

Indien het nieuwe modellen van niko schakelaars zijn:

enkelpolig

Wissel

Mvg

Ik weet niet of onderstaande duidelijker is. Stel dat je bewegingsmelder een aantal meter verder komt dan leg je van je eerste spot een xvb kabeltje van 4G1,5 richting bewegingsmelder.

Daar zitten in:
Blauw, Bruin, zwart, geelgroen.
Blauw op de N
Bruin op L
Zwart op L'
Geelgroen heb je in de melder niet nodig dus die knip je af (meer plaats).

Dus op de onderstaande tekening worden L en L' in de melder respectievelijk bruin en zwart. Geelgroen heb ik niet getekend want die knip je af.

Je zal dus ook volgens het AREI een draadje moeten bijtrekken van schakelaar naar spot. Geelgroen mag je daarvoor in principe niet gebruiken...

Tip: gebruik wago's om één en ander aan elkaar te zetten, ga niet prullen met suikertjes.

Dag Robbe,

ik heb 3 schakelaars die boven elkaar zitten, de middelste is voor de spots in de luifel waar ik de bewegingsmelder wil op aansluiten

de schakelaar is zeker een wissel?

Ik heb een schets gemaakt zoals de situatie nu is, kan je aan de hand van deze schetsen hoe ik verder moet aub

Mvg,

Curd

7012 is een dubbelpolige schakelaar (oud model).
Ik zie dat er nog een controle lampje ook gebruikt wordt.

Dag Robbe,

het is nogal een boeltje van draden, die 3 blauwe waren al losgekomen maar heb ze terug kunnen verbinden.

is het mogelijk aan de hand van mijn schets om daarop verder te werken? En mij en schets terug te sturen?

Alvast bedankt voor uw deskundige uitleg!

Mvg,

Curd

Op uw middelste schakelaar: normaal gezien worden de diepste schroefjes gebruikt voor de voeding en de twee minder diepe gaan naar de spots. Bij u is dit precies omgekeerd? Niet erg, werkt ook maar is verwarrend voor een elektricien.
Zou in uw geval die blauwe en die zwarte die aangesloten zijn op de diepe schroefjes niet naar de spots gaan?

Ik twijfel aan je tekening en aan die draden die jij zegt die naar de spot gaan.

Op welke schroefjes zit nu de controlelamp (dunne groene) aangesloten? Die zouden samen bij die van de spots moeten zitten?

kan je dit bevestigen alvorens we kunnen door gaan?

Beste Robbe,

Groot probleem ben al 3 u bezig maar ik kan geen 3de draad trekken (diameter buis is te klein) er komen in de luifel in totaal 4 draden uit 1 blauw en 1 zwart = van onderste schakelaar voor spot op de zijkant van mijn huis.

Dan nog 2 voor middelste schakelaar naar spot in luifel waar ik een sensor wil tussen plaatsen.

Kan ook de aarding niet gebruiken omdat er geen inzit.

Is het mogelijk om de middelste schakelaar altijd op ON TE ZETTEN (ik weet dat ik deze dan niet meer gebruiken als schakelaar en of met sensor) en vanuit de 2 draden in de luifel (daar zit dan continu stroom op) te werken enkel met de sensor? De sensor heeft wel 3 draden nodig.

Is het mogelijk om dit uitteleggen aub

Mvg,

Curd

Dit is zeker mogelijk. Als je de schakelaar altijd laat op staan kan je onderstaande tekening volgen. Ken uw kleuren niet dus ik heb blauw en zwart gebruikt. Kruisje is de lamp.

PS: een draad bijtrekken is altijd moeilijk, zeker in preflex (witte geribbelde buis). Beter is om in uw geval 3 van de 4 draden volledig terug te trekken en met de overblijvende draad de 5 draden er terug gelijktijdig in trekken. Ik weet het is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je alleen bent en geen ervaring hebt. Let wel als je geribbelde buis niet goed vast ligt kan je in de problemen komen. Allemaal al meegemaakt...

Beste Robbe,

Om die 3de kabel bij te trekken is in gele buisjes, zelfs de andere 4 draden zitten vast. Ik denk dat het ook een doe het zelver is geweest indertijd

Ik snap uw schema maar het is mss nog een domme vraag als ik de 2 andere spots wil doorverbinden dan moet ik enkel L' en N aansluiten op de 2de spot en zo doorgaan naar de 3de spot toch?

Mvg,

Curd

Inderdaad, elk spotje komt op L' en N. Ze noemen dit een parallelschakeling in vaktermen.

mvg

Beste Robbe,

Oke, het zal een werkje zijn voor volgende week.

Hartelijk dank voor uw professionele uitleg!!!

Mvg,

Curd

Nu dat je zonder schakelaar gaat werken zou ik toch het volgende ook in acht nemen.

Die oudere en goedkopere modellen gaan uit na de ingestelde tijd, bij de volgende beweging schiet hij terug aan. Kan onhandig zijn als je voor langere tijd onder je luifel zit.

Bij niko hebben ze modellen die pas afschakelen na de ingestelde tijd nadat de laatste beweging is vastgesteld.

Beste Robbe,

TOP MAN

Ik ga inderdaad zo een kopen

mvg,

Curd

Op 26 september 2020 15:34:26 schreef curd:
er komen in de luifel in totaal 4 draden uit 1 blauw en 1 zwart = van onderste schakelaar voor spot op de zijkant van mijn huis.

Na dit te lezen zit er toch een mogelijkheid in om een schakelaar te gebruiken. Volgens uw tekening kan ik besluiten dat je met twee dubbelpolige schakelaars werkt, één voor uw luifel en één voor uw gevelverlichting.

Die vier draden komen op hetzelfde punt uit. Nu als je die dubbelpolige schakelaars als enkelpolig aansluit is er een mogelijkheid om één van die blauwe draden te gebruiken als stroomdraad voor de bewegingsmelder en hoef je niks bij te trekken. Enkel de blauwe draad wat omkleuren om aan te tonen dat je hem als stroom (L) gebruikt. Eén en ander dient dan wel anders geschakeld te worden ter hoogte van uw schakelaars.

Persoonlijk denk ik dat het makkelijker zal zijn om de schakelaar laten op te staan zoals eerder aangegeven.