grotere condensator

Wie kan me helpen met het volgende,ik wil een paar elektolytische condensatoren in een oude versterker vervangen.Dit zijn condensatoren van 3000uF 55v.Is het zonder problemen mogelijk om deze te vervangen met bijvoorbeeld 2200uF of met bv 3500uF.Het zijn audio condensatoren dus lijkt het mij mogelijk om in ieder geval eerder grotere dan kleinere waardes te selecteren.De originele waarde kan ik nergens vinden.Wie kan mij helpen?

bvd Eric

Kleiner in waarde kun je beter niet gaan omdat dan de rimpel op de voedingspanning te hoog wordt en dat zou je terug kunnen horen als brom in je versterker.
Probeer dus ongeveer die waarde er in te zetten als de orginele, groter in waarde mag wel.

Telefunken Sender Systeme Berlin
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Grotendeels eens met @Martin, alleen:
* als je te weinig elco toepast dan kan daar brom van komen, jawel, maar dan bij forse uitsturing, en dan is het misschien niet zo hoorbaar. Zou wel eens behoorlijk probleemloos kunnen zijn

* als je véél te veel elco toepast dan kun je een erg forse stroompiek krijgen bij het inschakelen; de zgn. inrush current kan dan te groot worden voor de zekeringen.

Dus ik sluit me graag aan bij de aanbeveling om, als "hetzelfde" niet lukt, dan best te gaan voor "net een beetje meer".

Bovenstaande geldt voor de capaciteit; voor de spanning geldt: minstens evenveel, meer mag, onbeperkt; minder mag niet. De tegenwoordige elco's zijn compacter dan die van enkele decennia geleden, het zou wel eens kunnen dat je vandaag 3300/63 vindt die kleiner zijn dan wat er nu in zit. Zoveel te beter dan! Als je de keuze hebt, ga dan liever voor hogere werkspanning dan voor meer capciteit.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

3300u 63V is de dichtstbijzijnde redelijk normale waarde. 3300u 56V komt ook wel eens voor. Je kunt ook 4700u nemen, als die niet te groot zijn van afmetingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Moderne condensatoren zijn in het algemeen kleiner dan de oude. De tolerantie op deze componenten is groot, vandaar ook het kleine aantal waarden per decade.

In een gewone (teruggekoppelde klasse-B) versterker moeten ze wel echt kapot zijn wil de afname in capaciteit merkbaar worden zonder onder belasting te meten. De ratel kan op vele manieren in het audio lekken, onderzoek zorgvuldig en repareer het niet verder kapot.
Als het om brom zou gaan zijn deze elco's niet verdacht.

Heren hartelijk dank voor de input.Hier kan ik iets mee.Ik ga voor de 3300 Uf 63v condensatoren.
Top forum hier!!

Nogmaals bedankt!

mel

Golden Member

Blijft de vraag, waarom wil je de elco's vervangen.. zijn ze stuk?
Trouwens, "audio"elcos bestaan niet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..