Zon intensiteit sensor

Ik kreeg de vraag om een sensor die de intensiteit van de zon kon meten.
Deze zou dienen om bij "genoeg" zonlicht... (lees voldoende warmtestraling van de zon), een pomp (of iets dergelijks) te laten schakelen.

Dus als de zon voldoende warmte straalt moet de sensor een bepaalde waarde aangeven die dan met een microcontroller iets kan sturen.
Ik kreeg al wat tips waaronder een gewone zonnecel één was.

Maar ik denk misschien meer aan een zonnecel gecombineerd met temperatuursmetingen? Temperatuurverschil in een behuizing en daarbuiten?

Of bestaat er een betere, makkelijkere, betrouwbaardere manier om de energie van de zon op een oppervlak te meten?
Bepaalde sensoren die net doen wat die man mij vraagt?
Simpel en goedkoop?

Arco

Special Member

Een UV sensor als de VEML6075? (dan weet je meteen dat het geen lamp/ledlicht is, want daar zit bijna geen UV in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb v.d. week nog een LDR (20 stuks voor 0.78 euro), gemonteerd aan een NodeMCU v3 op de analoge poort met een 10k weerstand, die er al hing, werkt goed voor de buitenverlichting, in mijn geval pakt de LDR wel een beetje de buiten lamp op, maar dan is die al aan, maar ding ook redelijk precies in resolutie.

Voordeel goedkoop en weinig ruimte, nadeel je moet hem niet onder een lamp hangen, zo schakel ik in huis b.v. keuken onder de 600 aan, entree onder de 250 aan, buitenverlichting alles onder de 100 aan.

Alles met een knipoog ;-)
janbep

Golden Member

Een gewone zonnecel pakt een deel van het spectrum .
De 'Bolometer ' (wiki) pakt alle electromagnetische straling .
Een absoluut zwart oppervlak zet die om in warmte . Een met roet bedekt metalen plaatje kan al voldoen . De warmtestraling van dit plaatje moet wel weer beheerst worden , b.v. door het onder een glazen (perspex ) stolp te plaatsen . De rest is electronica .

Specifiek voor zon noemt het instrument een pyranometer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pyranometer

Omdat de meeste energie zit in zichtbaar licht zou ik verwachten dat men met een gewone luxmeter ook een eind komt, hetgeen een stuk eenvoudiger is.
In het algemeen gebruikt men echter de collector zelf als "sensor", en schakelt b.v. de pomp op de gemeten temperatuurverschillen in het systeem.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is het niet eenvoudiger de temperatuur van het 'object' te meten en daar dan de pomp op af te stellen? Bijvoorbeeld bij een zonneboiler ga je toch je water niet rondpompen omdat de zon schijnt. Je gaat dit toch pas doen als het water een bepaalde, nuttige, temperatuur bereikt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

UV sensor geeft ook een goed beeld van de zonne-intensiteit. (getest)
Ik gebruik er een om auqariumverlichting te schakelen als het donker wordt. (en die niet reageert op kunstlicht)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 26 september 2020 10:50:58 (45%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 september 2020 08:50:22 schreef buckfast_beekeeper:
Is het niet eenvoudiger de temperatuur van het 'object' te meten...

Volledig mee eens! Licht is irrelevante parameter in wat je wilt. Meet temperatuur. Desnoods een zwart plaatje alu met een temp.sensor erop gemonteerd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

Op 26 september 2020 12:40:16 schreef flipflop:
Desnoods een zwart plaatje alu met een temp.sensor erop gemonteerd.

Dat moet dan wel heel erg goed thermisch geisoleerd opgesteld worden anders reageert het allemaal heel anders (of niet) in de winter!

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 26 september 2020 16:37:20 (39%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 26 september 2020 00:24:21 schreef MJU:
Ik kreeg de vraag om een sensor die de intensiteit van de zon kon meten.
Deze zou dienen om bij "genoeg" zonlicht... (lees voldoende warmtestraling van de zon), een pomp (of iets dergelijks) te laten schakelen.

En wat moet die pomp gaan verpompen?

Ik kreeg al wat tips waaronder een gewone zonnecel één was.

Ik gebruik dat ook voor het experiment van het zonnevolgsysteem, dat werkt voor mij goed. Maar voor een bediening van een pomp heb je meer parameters nodig denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 september 2020 16:36:29 schreef vergeten:
...Dat moet dan wel heel erg goed thermisch geisoleerd opgesteld worden anders reageert het allemaal heel anders (of niet) in de winter!

Ja, op zich heb je gelijk. Maar dat moet misschien ook wel als je kijkt naar de toepassing van de meting. Immers, je wilt weten hoeveel warmte de zon aan het leveren is op die plek. Als het -20C is dan heb je wel veel instraling, maar ook veel verlies aan de lucht. Nou gok ik dat het over een zonneboiler gaat, en die heeft hetzelfde probleem.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Interessant allemaal.
Wat dit net moet sturen ben ik eerlijk gezegd vergeten, moet dat eens opnieuw vragen.

Denk dat de waarheid wss ergens in het midden ligt?
Een combinatie van verschillende sensoren?

Ga eerst nog eens navragen voor wat de sturing net diende.
Ik had onthouden dat de sturing actief moest zijn op de moment dat er veel zonnestraling was.

Bedankt alvast.

Arco

Special Member

Als het zuiver om warmte gaat, kan een IR sensor natuurlijk ook...
(de sterkte van IR licht op ~10um is evenredig met de ontvangen warmte)

Hamamatsu maakt sensors daarvoor: https://www.hamamatsu.com/eu/en/product/type/P13894-011NA/index.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een collector die vooral LWIR zou verzamelen zou een erg laag rendement hebben en een duur ding zijn, de zon straalt maar een paar % van zijn energie uit onder de 4 um, en nog minder daarvan bereikt het aardoppervlak. Deze straling gaat niet door glas en weinig door de atmosfeer heen. Het meeste LWIR ontstaat als VIS en NIR op het aardoppervlak worden omgezet in warmte, en komt dus van onderen. Denk aan het broeikas-effect.
Het gros van de energie zit in VIS en NIR, collectoren zijn voor het oog zwart om deze energie te gebruiken. Eenvoudige LWIR sensoren zijn overigens goed verkrijgbaar in de vorm van IR thermometers e.d.

Mijn vermoeden blijft dat TS met de beste bedoelingen niet de juiste vraag heeft gesteld, een vraag die daadwerkelijk moeilijk uitputtend te beantwoorden is.
Pas als duidelijk wordt waarom standaard oplossingen niet gepast zijn kan toegewerkt worden naar het stellen van (en een antwoord op-) de eigenlijke vraag.

Ik moet inderdaad nog eens deftig navragen voor wat het net moet dienen. Wat ik onthouden had was iets starten als de zon genoeg kracht geeft om iets op te warmen.

Toch al veel inspiratie opgedaan hier!
Bedankt allemaal