Meterkast, Slimme meter, PV-omvormer en fase aansl. keuze

Beste allemaal.

Nieuwsgierigheid vraag. Tja met deze vragen is er geen gierigheid. ;)

Ik lees bij Endures deze opmerking over het aansluiten van een PV-omvormer over de keuze van het bepalen van op welke fase een 1 fase omvormer aangesloten moet worden.
Normaal rekende je dat uit met een berekening, en daar zat een logica in, dat terzijde.

Maar let op.

Let op:
Per 1 januari 2019 realiseert Enduris in nieuwe situaties alleen nog maar 3 fasen aansluitingen.
Eén van de voordelen is dat Enduris hierdoor maatregelen kan nemen om problemen in het elektriciteitsnet te beperken.
De Fasulator hoeft bij aansluitingen die na 2018 gerealiseerd zijn daarom niet meer toegepast te worden bij het aansluiten van zonnepanelen.

Fasulator zou een app zijn die de zelfde berekening uitvoert. Tja tegenwoordig zit alles in een app.

Maar als ik dit zo lees dat mag je het nu aansluiten zoals het je uitkomt, komt bij mij de vraag op.
Hoe kan Enduris maatregelen nemen om het in juiste banen te leiden.
Hoe gaat de netwerk beheerder dat uitvogelen, gebeurt dat via de Slimme meter? Of....

De meeste komen er wel achter als de pv steeds uitgaat door te hoge netspanning, dan neem je beter een andere fase.

Op 26 september 2020 13:51:16 schreef Peter112:
De meeste komen er wel achter als de pv steeds uitgaat door te hoge netspanning, dan neem je beter een andere fase.

Als de consument begrijpt wat er gebeurd kan je dat doen, maar is wel weer werk. En zo moeten denken is natuurlijk niet de manier. Is nogal rommelig.
En Enduris geeft aan dat zij het aan hun kant regelen/controleren.

mvdk

Golden Member

Het handigste lijkt mij (nooit gehoord van een fasulator), om de PV installatie op een zonnige dag in bedrijf te stellen. Dan meet je de drie fasespanningen, en je sluit je omvormer op de fase met de laagste spanning aan. Opgelost.

Daar gaat het niet om, het gaat om hoe kan Enduris het controleren en beheersen. Zij stellen dat zij dat kunnen.

Hoe gaat ze dat doen?

Zou mooi zijn als de netwerk beheerder er een slimme kast achter de meter gooit waarop alle PV-omvormers op aangesloten kunnen worden en dat dat slimme kastje dan bepaald op welke fase het restant/onverbruikt deel terecht komt.

De fasulator is een rekensommetje wat ze ook gebruiken bij het maken van een 1-fase aansluiting. Deel het huisnummer door 3 en kijk wat de rest is.
Voorbeelden:
huisnummer 16: delen door 3 geeft 5, er blijft 1 over: fase 1.
Huisnummer 8: delen door 3 geeft 2, er blijft 2 over: fase 2.
Huisnummer 24: delen door 3 geeft 8, er blijft 0 over, dat wordt 3: fase 3

Het beheersen bestaat er dus alleen in dat ze de 1-fasige omvormers in een straat/wijk zo goed mogelijk over de fasen verdelen. Meer zit daar niet achter.
En aangezien de meeste mensen niet meer zelf kunnen rekenen hebben ze daar dus een app voor gemaakt. :)

mel

Golden Member

Dat is meestal met een 1 fase aansluiting het geval..
Alleen daar hebben de monteurs geen app voor nodig ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

hoe kan Enduris het controleren en beheersen

Dat zijn twee dingen. Controleren kun je door geregeld door je net te gaan, en met een amperetang alle kabels in een cabine/laagspanningsruimte langs te gaan en stroomwaardes op te schrijven. Bij mijn bedrijf deden we alleen min of meer geregeld de trafokabels. Daar zitten meestal 1 of meerdere sleepwijzer amperemeters op. Die hoogste waarde was belangrijk. Toen we Eneco waren geworden kregen we opdracht om ook de kabels te meten. Was alleen een probleem, in tegenstelling met GEB Den Haag, die hun eindsluitingen zo ruim lieten maken dat je er een amptang omheen kon leggen, kon dat bij ons niet, in ieder geval niet overal. Mogelijk zijn de eindsluitingen bij Enduris op de Haagse manier gemaakt, en word er geregeld gemeten, óf zitten er zelfs op elke kabel stroomtrafo's en in elk trafohuisje een meetinrichting. (duur).
Beheersen doe je door passende maatregelen te nemen als je verontrustende meetwaarde's door krijgt...

Zie ook de netcode, artikel 2.33.2
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-09-01

Ik ben er al een poosje uit dus ik heb het niet meer zo helder in beeld en kan ook niet meer even gaan kijken.
Maar bij Enduris zitten er zeker niet op alle afgaande kabels meetinrichtingen. Er zit alleen een kWh meter (via stroomtrafo's) op de LS zijde van de trafo.

In de compactstations zijn de LS-rekken zo compact dat er nauwelijks per fase een stroomtang tussen past.
In de betreedbare stations zijn de LS-rekken wat ruimer opgezet, daar zal het wel lukken.

Op 26 september 2020 14:59:55 schreef mvdk:
[...]
en met een amperetang alle kabels in een cabine/laagspanningsruimte langs te gaan en stroomwaardes op te schrijven. .. Daar zitten meestal 1 of meerdere sleepwijzer amperemeters op. Die hoogste waarde was belangrijk.

Maar ja, dan moet je er regelmatig naar toe.
En die sleepwijzers, konden deze twee kanten op meten? Want afnemen is een en terugleveren is een andere zaak. Gaan ze 1 kant op dan weet je nooit of het afname is of leveren.

Op 26 september 2020 14:47:05 schreef KlaasZ:
De fasulator is een rekensommetje wat ze ook gebruiken bij het maken van een 1-fase aansluiting.

Deze berekening is bekend en gebruikte ik als ik bij iemand in bezit van drie fasen een PV-installatie plaatste of hielp aansluiten. Bij 1 fase is het sommetje niet van belang.

Ik had vorige week een Enduris medewerker en een DNWG medewerker deze vraag al voor gelegd, maar beiden wisten het ook niet hoe het nu eigenlijk gaat/moet en gecontroleerd wordt. De een kwam bij mijn buren een slimme meter plaatsen.

Als ik dit hier zo lees weet eigenlijk niemand het. Zou het Enduris management het wel weten, of de schrijver van het artikel? Zal nog eens een email sturen.

Op 26 september 2020 18:58:02 schreef Lord Anubis:
Als ik dit hier zo lees weet eigenlijk niemand het. Zou het Enduris management het wel weten, of de schrijver van het artikel? Zal nog eens een email sturen.

Vroeger, toen alles nog gewoon PZEM was, hadden we een Algemeen Technisch Bureau (ATB). Dat gaf een handboek monteur uit en daarin stond tamelijk in detail beschreven hoe te werk te gaan bij huisaansluitingen, trafostations en kabels. Daarin stond ook dat rekensommetje om aan de hand van het huisnummer de fase te bepalen.
Geen idee of dat bureau en dat boekwerk nog bestaan. Zou kunnen dat dat allemaal is wegbezuinigd.