Achteruit rijlicht: remote controlled

Ik wil op mijn caravan een achteruitrijlicht plaatsen, en dat wireless bediend moet worden door het achteruitrijlicht van mijn trekkend voertuig (is een Ford E350 automaat).
Dus als ik de auto in achteruitrij stand plaats, en het betreffende licht aangaat, moet er een signaal gestuurd worden naar het achteruitrijlicht op de caravan...en als ik er terug uitga, moet het achteruitrijlicht op de caravan uiteraard ook uitgaan...
Hoe kan ik dat het beste realiseren?
Ik zag op Amazon bijv enkele remote controllers, maar dat zijn steeds afstandsbedieningen met aan/uit knop(pen)...kan ik hier door enige aanpassing iets mee doen?
Zie vb https://www.amazon.com/dp/B01LZSL6EF/?coliid=IM1X7W5KHOJF3&colid=F…
of https://www.amazon.com/dp/B0068D0OBI/?coliid=IZN4QP50JWTAS&colid=F…

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom moeilijker maken dan nodig? In een 13-polige stekker is op plaats 8 een aansluiting voor het achteruitrijlicht voorzien.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik heb geen 13 polige stekker op mijn caravan noch op het trekkend voertuig, maar een 7-pins US stekker (het betreft een Amerikaanse caravan), en elke pin is bezet...

bprosman

Golden Member

Op 25 september 2020 19:26:34 schreef HugoH:
ik heb geen 13 polige stekker op mijn caravan noch op het trekkend voertuig, maar een 7-pins US stekker (het betreft een Amerikaanse caravan), en elke pin is bezet...

Zo moeilijk is het natuurlijk niet die er af te knippen en die er wel op te maken. Draadje naar het achteruitrijlicht van de trekkende auto en klaar. Beter dan dat wireless geneuzel. Heb je wel de (inmiddels verplichte) achter mistlamp met uitschakeling van de achtermistlamp van de auto ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daar zijn de dreigend opgeheven wijsvingertjes weer... Zoveel makkelijker dan het beantwoorden van de gestelde vraag... Let wel, ik ben ook geen voorstander van al dat draadloos gedoe, maar ik heb al wel geleerd mijn mond/klavier stil te houden als ik geen constructief antwoord te bieden heb.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 25 september 2020 21:07:42 (42%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 25 september 2020 20:51:46 schreef bprosman:
[...]
Zo moeilijk is het natuurlijk niet die er af te knippen en die er wel op te maken. Draadje naar het achteruitrijlicht van de trekkende auto en klaar. Beter dan dat wireless geneuzel. Heb je wel de (inmiddels verplichte) achter mistlamp met uitschakeling van de achtermistlamp van de auto ?

Ik heb een remote controlled achtermistlicht geplaatst...kan dit vanuit het trekkend voertuig on/of zetten (uiteraard pas als mijn standlichten aanstaan)..
...en neen, bprosman, het afknippen is niet aan de orde... maar blijkbaar heeft U geen idee, bprosman, hoe een US 7-pin stekker eruit ziet...noch over de kabeldikte die op amerikaanse trailers wordt gebruikt...
Mijn vraag was dan ook, hoe ik dit het best "draadloos" kan verwezenlijken... of is deze vraag te moeilijk voor U?
Het bijtrekken van bekabeling is de allerlaatste optie... de caravan is 11,30 m lang...en extra bekabeling + stekkers wil ik liever vermijden...

bprosman

Golden Member

en neen, bprosman, het afknippen is niet aan de orde... maar blijkbaar heeft U geen idee, bprosman, hoe een US 7-pin stekker eruit ziet...noch over de kabeldikte die op amerikaanse trailers wordt gebruikt..

Ik heb jarenlang een Amerikaanse auto gereden, en daar een Europese 13 Polige stekker aangemaakt een jaar of wat geleden en daar heb ik tot vorig jaar , jaren mee rond gereden inclusief de aanpassingen om de boordcomputer happy te houden mbt lampcontrole en achtermistlamp (uitschakeling). Dus ik klets niet helemaal uit mn nek.

Ik zag op Amazon bijv enkele remote controllers, maar dat zijn steeds afstandsbedieningen met aan/uit knop(pen)...kan ik hier door enige aanpassing iets mee doen?

Aftakking op het achteruitrijlicht, licht aan, geef een puls aan de "Aan knop" van de AB, licht uit, geef een puls aan de "Uit" knop van de AB. Die AB kun je samen met een paar NE555'jes (oneshot) of een klein microcontrollertje (kost wat programmeren maar wel het flexibelste) in een doosje bouwen eventueel, plaats genoeg in een Amerikaanse "achterbak". Als je de originele AB niet wilt "opofferen" kun je voor een paar Euro bij Ali een "Zelflerende" bijbestellen. Maar goed... gezien de toon van de reactie zal dat ook wel geen acceptabele oplossing zijn.

Daar zijn de dreigend opgeheven wijsvingertjes weer... Zoveel makkelijker dan het beantwoorden van de gestelde vraag...

Dat heeft niks met "Dreigend vingertje" te maken maar meer ter voorkoming van een boete vooral bij de "schrijfgrage" Franse gendarmerie, omdat er bij een 7-polige stekker ook niet altijd voorzien is in een achtermistlamp en die in sommige Europese landen wel verplicht is. Ook daarvoor word veel draadloos geknutseld door (vouw)caravan en aanhanger eigenaren. Vandaar mijn vraag of die er al wel op zat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 25 september 2020 22:11:53 schreef bprosman:
[...]
Ik heb jarenlang een Amerikaanse auto gereden, en daar een Europese 13 Polige stekker aangemaakt een jaar of wat geleden en daar heb ik tot vorig jaar , jaren mee rond gereden inclusief de aanpassingen om de boordcomputer happy te houden mbt lampcontrole en achtermistlamp (uitschakeling). Dus ik klets niet helemaal uit mn nek.

[...]
Aftakking op het achteruitrijlicht, licht aan, geef een puls aan de "Aan knop" van de AB, licht uit, geef een puls aan de "Uit" knop van de AB. Die AB kun je samen met een paar NE555'jes (oneshot) of een klein microcontrollertje (kost wat programmeren maar wel het flexibelste) in een doosje bouwen eventueel, plaats genoeg in een Amerikaanse "achterbak". Als je de originele AB niet wilt "opofferen" kun je voor een paar Euro bij Ali een "Zelflerende" bijbestellen. Maar goed... gezien de toon van de reactie zal dat ook wel geen acceptabele oplossing zijn.

[...]
Dat heeft niks met "Dreigend vingertje" te maken maar meer ter voorkoming van een boete vooral bij de "schrijfgrage" Franse gendarmerie, omdat er bij een 7-polige stekker ook niet altijd voorzien is in een achtermistlamp en die in sommige Europese landen wel verplicht is. Ook daarvoor word veel draadloos geknutseld door (vouw)caravan en aanhanger eigenaren. Vandaar mijn vraag of die er al wel op zat.

Dit is zeker vatbaar voor realisatie...
Wat bedoel je met "zelflerende"?... heeft U mss ook een link, dat zou me heel veel en snel kunnen verderhelpen...
Mijn achtermislicht zit er nog maar juist op... het is dat ik in het kort naar de validatie keuring zal gaan...

bprosman

Golden Member

Op 25 september 2020 22:46:52 schreef HugoH:
[...]

Dit is zeker vatbaar voor realisatie...
Wat bedoel je met "zelflerende"?... heeft U mss ook een link, dat zou me heel veel en snel kunnen verderhelpen...
Mijn achtermislicht zit er nog maar juist op... het is dat ik in het kort naar de validatie keuring zal gaan...

Deze kan de code "copieren" van de originele AB (even er van uitgaande dat het 433MHz is) , deze heb ik van de week getest op een slagboom en ze gaan echt ver, verder dan de originele en kosten bijna niets.
https://www.aliexpress.com/item/33038462280.html

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

Op 25 september 2020 21:39:20 schreef HugoH:
[...]Ik heb een remote controlled achtermistlicht geplaatst...kan dit vanuit het trekkend voertuig on/of zetten (uiteraard pas als mijn standlichten aanstaan)..

Als dat al gerealiseerd is, is wellicht de vraagstelling niet helemaal duidelijk.

Een kopie van dat systeem zou wellicht gebruikt kunnen worden. Maar gaat de vraag dan over het aansluiten op de auto zodat de lamp op de trailer aan gaat wanneer de bak in achteruit gezet wordt? Of twijfels over twee systemen die elkaar kunnen gaan storen oid?

Op 25 september 2020 23:28:05 schreef Henk H.:
[...]

Als dat al gerealiseerd is, is wellicht de vraagstelling niet helemaal duidelijk.

Een kopie van dat systeem zou wellicht gebruikt kunnen worden. Maar gaat de vraag dan over het aansluiten op de auto zodat de lamp op de trailer aan gaat wanneer de bak in achteruit gezet wordt? Of twijfels over twee systemen die elkaar kunnen gaan storen oid?

De vraag is inderdaad over hoe het aansluiten op de auto... en of één van de 2 aliexpress links die ik erin vermeldde, kunnen gebruikt worden daarvoor...al dan niet met modificaties, en zo ja, welke en hoe...
Want ik begrijp niet echt wat de bedoeling is van dat code copieren...
Die links van aliexpress, daar het je de AB, dewelke je zelf manueel moet bedienen (indrukken) om het te laten werken... en dat "manueel indrukken" wil ik op één of andere manier automatisch laten gebeuren als de auto in achteruit wordt gezet...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op een 7-polige stekker kan normaal geen constante spanning zitten.

Hoe je moet modificeren? Afhankelijk van het model. Je hebt modellen die een toggel functie hebben. Dus klik/aan, klik/uit. Je hebt modellen die de ene toets aan schakelen en met een andere uit. En je hebt modellen die de uitgang aan houden zo lang er op de knop wordt gedrukt. Allemaal hebben ze een andere aanpassing nodig.

Het gros van deze knoppen schakelt naar gnd. Dus even gewoon spanning er op gaat niet lukken. De boordspanning gaat meer dan waarschijnlijk ook te hoog zijn. Het modificeren gaat uiteindelijk meer kopzorgen opleveren dan een 13-polige stekker te plaatsen en alles aan te sluiten volgens ISO 11446.

Hoe leg je bij de keuring de werking van je mistlamp uit? Vinden die het correct dat dit niet door de schakelaar op het dashboard werkt?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik zou ook niet kiezen voor dat draadloze gebeuren. Bij mijzelf heb ik een 13polige steker en een ouderwetse 7 polige steker bij de oude nato aansluiting geplaatst die omschakelbaar is tussen 12 en 24 volt. Ik kan nu nato (amerikaanse) en europese aanhangers trekken. Amerikanen hebben geen richting aanwijzers maar laten de remlichten knipperen. En die gaan andersom knipperen als je de rem intrapt. Ik heb alle mogelijkheden ingebouwd. Alleen nog geen mistlamp en achteruitrijlicht. Die heb ik namelijk helemaal niet. Dat moet ik er eigenlijk nog bij klussen.

bprosman

Golden Member

Als ik het draadloos zou moeten maken (maar is ook niet mijn voorkeur) dan met het setje van Ebay (uit de openingspost).
Ik zou een derde AB kopen van Ali, en die gebruiken (inleren).
Die derde AB uit elkaar halen , draadjes aan de schakelaartjes.
Dan een microcontrollertje (maar er zijn ook wel mogelijkheden met een NE555 oid) aan de achteruitrijverlichting. En 2 torretjes/fetjes/mini relaisjes aan de AB.
Wat rand spul om de voedingsspanningen correct te krijgen voor de AB en microcontroller en te zorgen dat het ook goed blijft werken bij het starten van de auto.

Amerikanen hebben geen richting aanwijzers maar laten de remlichten knipperen. En die gaan andersom knipperen als je de rem intrapt.

Inderdaad maar daar zijn standaard converter doosjes voor.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 26 september 2020 10:09:36 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 25 september 2020 22:11:53 schreef bprosman:

Dat heeft niks met "Dreigend vingertje" te maken maar meer ter voorkoming van een boete vooral bij de "schrijfgrage" Franse gendarmerie, omdat er bij een 7-polige stekker ook niet altijd voorzien is in een achtermistlamp en die in sommige Europese landen wel verplicht is. Ook daarvoor word veel draadloos geknutseld door (vouw)caravan en aanhanger eigenaren. Vandaar mijn vraag of die er al wel op zat.

Volgens mij zijn de Europese afspraken zo gemaakt dat een voertuig wat in het eigen land aan de eisen van het voertuigregelement voldoet onder die voorwaarden ook in het buitenland de weg op mag.

Volgens mij is in Nederland een achteruitrijlicht niet verplicht, die van mijn barrel werkt namelijk al jaren niet als gevolg van een defecte schakelaar en dat is geen probleem met de APK. Met een caravan is een werkend achteruitrijlicht natuurlijk wel een stuk praktischer als bij een auto waarbij je goed zicht naar achteren hebt.

bprosman

Golden Member

Volgens mij is in Nederland een achteruitrijlicht niet verplicht

Klopt maar een achtermistlamp wel in veel landen vandaar dat ik vroeg of dat er al wel op zat want dat word vaak ook draadloos "aftermarket geknutseld". Want ook daar zit geen voorziening voor in een 7-Polige stekker. En ik realiseer me dat dat niet TS's originele vraag is maar meer in het kader van : "Maak het dan ineens allemaal goed".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 september 2020 12:32:05 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

Volgens mij zijn de Europese afspraken zo gemaakt dat een voertuig wat in het eigen land aan de eisen van het voertuigregelement voldoet onder die voorwaarden ook in het buitenland de weg op mag.

Volgens mij is in Nederland een achteruitrijlicht niet verplicht, die van mijn barrel werkt namelijk al jaren niet als gevolg van een defecte schakelaar en dat is geen probleem met de APK. Met een caravan is een werkend achteruitrijlicht natuurlijk wel een stuk praktischer als bij een auto waarbij je goed zicht naar achteren hebt.

TS valt onder de Belgische wetgeving en daar moeten lichten die aanwezig zijn ook effectief werken tijdens de keuring. Waarmee ik niet beweer dat ze altijd gecontroleerd worden.

Van deze site

Aan- en uitschakelen van licht werkt niet naar behoren
Rood keuringsbewijs (15 dagen geldig)

Wanneer het aan- en uitschakelen van de onderstaande lichten niet goed werkt (bv. de aan/uit-knop werkt niet altijd of de lichten branden niet automatisch wanneer dit wel zou moeten), krijgt het voertuig een rood keuringsbewijs:

Grootlichten en dimlichten
Breedte-, achter-, zijmarkerings- markerings- en dagrijlichten
Stoplichten
Waarschuwingsknipperlichten

Groen keuringsbewijs met opmerkingen

Voor alle andere lichten wordt een groen keuringsbewijs met vermelding van te herstellen gebreken afgeleverd.

Nog wat

Elektrische bedrading is slecht bevestigd of beschadigd
Rood keuringsbewijs (15 dagen geldig of verbod tot het verkeer)

Bij een beschadiging waarbij de geleider zichtbaar is, en er dus kans op kortsluiting is, krijgt het voertuig een rood keuringsbewijs.

Bij mogelijk contact met hete delen, roterende onderdelen of de grond, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Deze gebreken leveren dus een rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer op.

Bij een elektrische verbinding tussen een voertuig en een aanhangwagen of caravan is het belangrijk dat de lichten van de aanhangwagen in overeenstemming werken met de lichten van het voertuig. Wanneer dit niet het geval is, levert dat een rood keuringsbewijs op.
Groen keuringsbewijs met opmerkingen

Wanneer er een beschadiging is aan de bedrading waarbij de geleider niet zichtbaar is, krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs, maar met de vermelding deze beschadiging nauwlettend in het oog houden.

Wanneer de bedrading niet goed is vastgemaakt krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs, maar met de vermelding het gebrek te laten herstellen.

Wanneer het achteruitrijlicht van de aanhangwagen of caravan niet werkt omdat de 7-polige stekker vervangen moet worden door een 13-polige, krijgt het voertuig een groen keuringsbewijs met de vermelding het gebrek te laten herstellen.

Volgens de EU wetgeving moeten alle nieuwe aanhangwagens sinds 1/1/2013 voorzien zijn van een achteruitrijlicht. En ze moeten goed werken.bron
Besluit, al wie met een aanhangwagen op pad gaat met een aanhangwagen in het verkeer gebracht na 1/1/2013 kan moeilijk anders dan een 13-polige stekker te plaatsen of zoals de Engelsen doen met 2 stekkers werken.

edit:

Op 26 september 2020 12:53:43 schreef bprosman:
[...]
Klopt maar een achtermistlamp wel in veel landen vandaar dat ik vroeg of dat er al wel op zat want dat word vaak ook draadloos "aftermarket geknutseld". Want ook daar zit geen voorziening voor in een 7-Polige stekker. En ik realiseer me dat dat niet TS's originele vraag is maar meer in het kader van : "Maak het dan ineens allemaal goed".

7-polig kan perfect volgens ISO 1724.

  1. L linker richtingaanwijzer
  2. 54G mistachterlicht
  3. 31 Massa
  4. R rechter richtingaanwijzer
  5. 58R rechts achterlicht, omplooplichten en kentekenplaatverlichting rechts
  6. 54 stoplichten
  7. 58L links achterlicht, omploopverlichting en kentekenplaat verlichting

Van constante stroom is er op een 7-polige geen sprake meer. 58R en 58L mogen ook niet samen gekoppeld worden.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 26 september 2020 13:58:47 (11%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

Nu, dat is duidelijke taal.
7 polige vervangen door 13 polige.
Probleem opgelost.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 26 september 2020 08:43:18 schreef buckfast_beekeeper:
Op een 7-polige stekker kan normaal geen constante spanning zitten.

Hoe je moet modificeren? Afhankelijk van het model. Je hebt modellen die een toggel functie hebben. Dus klik/aan, klik/uit. Je hebt modellen die de ene toets aan schakelen en met een andere uit. En je hebt modellen die de uitgang aan houden zo lang er op de knop wordt gedrukt. Allemaal hebben ze een andere aanpassing nodig.

Het gros van deze knoppen schakelt naar gnd. Dus even gewoon spanning er op gaat niet lukken. De boordspanning gaat meer dan waarschijnlijk ook te hoog zijn. Het modificeren gaat uiteindelijk meer kopzorgen opleveren dan een 13-polige stekker te plaatsen en alles aan te sluiten volgens ISO 11446.

Hoe leg je bij de keuring de werking van je mistlamp uit? Vinden die het correct dat dit niet door de schakelaar op het dashboard werkt?

Het is het plaatsen van een extra plug, connectoren en bekabeling dat ik wil voorkomen...
En voor het mistachterlicht via AB is geen probleem voor de keuring...was zelfs één van hun opties die ze me meedeelden...
En op de originele 7-polige stekker op caravan is steeds de 12V van de leefbatterij (van caravan) aanwezig... batterij dient trouwens om de elektrische remmen te laten werken

Op 26 september 2020 13:04:39 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

TS valt onder de Belgische wetgeving en daar moeten lichten die aanwezig zijn ook effectief werken tijdens de keuring. Waarmee ik niet beweer dat ze altijd gecontroleerd worden.

Van deze site
[...]

Nog wat
[...]

Volgens de EU wetgeving moeten alle nieuwe aanhangwagens sinds 1/1/2013 voorzien zijn van een achteruitrijlicht. En ze moeten goed werken.bron
Besluit, al wie met een aanhangwagen op pad gaat met een aanhangwagen in het verkeer gebracht na 1/1/2013 kan moeilijk anders dan een 13-polige stekker te plaatsen of zoals de Engelsen doen met 2 stekkers werken.

edit:[...]

7-polig kan perfect volgens ISO 1724.

  1. L linker richtingaanwijzer
  2. 54G mistachterlicht
  3. 31 Massa
  4. R rechter richtingaanwijzer
  5. 58R rechts achterlicht, omplooplichten en kentekenplaatverlichting rechts
  6. 54 stoplichten
  7. 58L links achterlicht, omploopverlichting en kentekenplaat verlichting

Van constante stroom is er op een 7-polige geen sprake meer. 58R en 58L mogen ook niet samen gekoppeld worden.

U verwijst naar de EU wetgeving dat sinds 2013 aanhangers verplichte lichten moeten hebben... wel, deze caravan heb ik ingevoerd vanuit Noorwegen, waar deze door de vorige eigenaar rechtstreeks vanuit USA was geimporteerd in 2017...
En in hoeverre de EU wetgeving uniform is, lijkt mij heel twijfelachtig, OMDAT, de caravan in Noorwegen volgens dezelfde EU richtlijn gekeurd wordt als in Belgie, EN TOCH werd die daar in de staat zoals deze van de USA kwam (dus zonder misterlicht noch achteruitrijlichten) goedgekeurd...

bprosman

Golden Member

En in hoeverre de EU wetgeving uniform is,

Niet, want in NL heb je niet eens een (verplichte) caravankeuring, ook niet voor caravans met eigen kenteken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gaan we nu niet bijzonder ver off-topic? Er is me al meermaals onder de neus gewreven dat dit forum over electronica gaat. Dus gaat het ook niet over de verkeerswetgeving van een of andere bananenrepubliek.

Laat ons aub de aanvankelijke vraag behandelen; of anders niks zeggen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Daar gaat het vingertje terug op en neer . :)

En voor de rodekaartrijders met beperkte geldigheidsduur mag je naar de herstelgarage rijden of naar huis . Verder rijden mag pas als je kan aantonen dat het euvel hersteld is ( dokument garage met stempel ! ) .

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 september 2020 14:14:13 schreef HugoH:
[...]

U verwijst naar de EU wetgeving dat sinds 2013 aanhangers verplichte lichten moeten hebben... wel, deze caravan heb ik ingevoerd vanuit Noorwegen, waar deze door de vorige eigenaar rechtstreeks vanuit USA was geimporteerd in 2017...
En in hoeverre de EU wetgeving uniform is, lijkt mij heel twijfelachtig, OMDAT, de caravan in Noorwegen volgens dezelfde EU richtlijn gekeurd wordt als in Belgie, EN TOCH werd die daar in de staat zoals deze van de USA kwam (dus zonder misterlicht noch achteruitrijlichten) goedgekeurd...

Sinds wanneer maakt Noorwegen deel uit van de EU?

Hella heeft een heel mooie brochure met de wettelijke bepalingen per licht en per voertuigtype.

De betreffende EU-regelgeving? Hier lees paragraaf 6.4 op bladzijde 80. Een aanhanger >750kg is een voertuig O2. Bij een aanhangwagen van >6m moeten er dan ook nog 2 aanwezig zijn die voldoen aan ECE-R23. 6.4.7.1 op blz. 81.

Lees ook 6.11 vanaf blz 93 er eens goed op na. 6.7.11.1 OK bij een afstandsbediening? 6.7.11.8 ook in orde?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Laat ons aub de aanvankelijke vraag behandelen; of anders niks zeggen.

Vertel, wat is je oplossing dan ? ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.