Achteruit rijlicht: remote controlled

De oplossing is al genoemd, de 7-polige vervangen door een 13-polige.
Maar er zullen altijd lieden blijven die niet zo dol zijn op eenvoudige oplossingen.

bprosman

Golden Member

2e Reden waarom ik dat destijds (ook) gedaan heb is dat ik de mogelijkheid wilde hebben eens een aanhanger te huren of bij een bouwmarkt te lenen. Maar misschien komt dat bij TS niet voor ook omdat een US trekhaak nog wel eens hoog wil zitten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 september 2020 15:10:20 schreef big_fat_mama:
Gaan we nu niet bijzonder ver off-topic? Er is me al meermaals onder de neus gewreven dat dit forum over electronica gaat. Dus gaat het ook niet over de verkeerswetgeving van een of andere bananenrepubliek.

Laat ons aub de aanvankelijke vraag behandelen; of anders niks zeggen.

Ik zie heel graag jullie technische voorstellen tegemoet!

Op 26 september 2020 17:06:56 schreef KlaasZ:
De oplossing is al genoemd, de 7-polige vervangen door een 13-polige.
Maar er zullen altijd lieden blijven die niet zo dol zijn op eenvoudige oplossingen.

Het vervangen van de stekker door een 13-polige is niet aan de orde...
Een 13-polige stekker heeft niet dezelfde vermogens op de contacten als de originele US 7-polige

Op 26 september 2020 16:18:17 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Sinds wanneer maakt Noorwegen deel uit van de EU?

Hella heeft een heel mooie brochure met de wettelijke bepalingen per licht en per voertuigtype.

De betreffende EU-regelgeving? Hier lees paragraaf 6.4 op bladzijde 80. Een aanhanger >750kg is een voertuig O2. Bij een aanhangwagen van >6m moeten er dan ook nog 2 aanwezig zijn die voldoen aan ECE-R23. 6.4.7.1 op blz. 81.

Lees ook 6.11 vanaf blz 93 er eens goed op na. 6.7.11.1 OK bij een afstandsbediening? 6.7.11.8 ook in orde?

Ik ga zeker dit document even doornemen... Mijn caravan is wel een aanhangwagen type O3 (>3,5 ton mtm)

bprosman

Golden Member

Op 26 september 2020 19:07:44 schreef HugoH:
[...]

Het vervangen van de stekker door een 13-polige is niet aan de orde...
Een 13-polige stekker heeft niet dezelfde vermogens op de contacten als de originele US 7-polige

Dat lijkt me dan weer sterk. Bij mij zat er 2.5mm2 op de 2 constante spanningsdraden (voor oa de koelkast) afgezekerd met 25A

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Ik vraag me af of dat elektrisch remmen hier mag? Die Amerikanen hebben dat zo een beetje standaard, Das het voordeel dat je ook een US trailer hebt. Die reut zal wel werken op elkaar, De auto moet voor het invoeren de verlichting (voor/ dimlicht) aangepast hebben naar de RDW of DEKA eisen. Achter hebben ze ook wat rare fratsen met knipperende rem lichten :)

Link voor wie het niet kent : https://www.youtube.com/watch?v=xcRGIiRIN3g

Je zoekt dus zoiets : https://www.beslist.nl/products/klussen/r/DC_12V_10A_Relay_1CH_Wireles…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 september 2020 19:30:46 schreef bprosman:
[...]
Dat lijkt me dan weer sterk. Bij mij zat er 2.5mm2 op de 2 constante spanningsdraden (voor oa de koelkast) afgezekerd met 25A

Kleuren en draadsecties staan beschreven in DIN/ISO 11446. Kleuren kunnen afwijken en ook vervangen zijn door nummers.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Op 26 september 2020 20:14:39 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Kleuren en draadsecties staan beschreven in DIN/ISO 11446. Kleuren kunnen afwijken en ook vervangen zijn door nummers.

De US versie staat hier niet tussen wat logisch is daar dit een DIN/ISO norm is.
Mocht het echt te dun zijn zou ik het op de "Engelse manier" doen, 2e stekker er bij bedraad op een DIN/ISO wijze zoals EX-Fietser al suggereerde.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 september 2020 19:31:56 schreef Shiptronic:
Ik vraag me af of dat elektrisch remmen hier mag? Die Amerikanen hebben dat zo een beetje standaard, Das het voordeel dat je ook een US trailer hebt. Die reut zal wel werken op elkaar, De auto moet voor het invoeren de verlichting (voor/ dimlicht) aangepast hebben naar de RDW of DEKA eisen. Achter hebben ze ook wat rare fratsen met knipperende rem lichten :)

Link voor wie het niet kent : https://www.youtube.com/watch?v=xcRGIiRIN3g

Je zoekt dus zoiets : https://www.beslist.nl/products/klussen/r/DC_12V_10A_Relay_1CH_Wireles…

Ik heb het product op beslist.nl bekeken... is volgens mij zo wat identiek aan hetgeen ik op aliexpress vond...
Dit product van beslist is ook met een manuele AB... en daar is nu juist mij vraag... hoe kan ik dat "automatisch" maken, dus dat het in achteruit zetten van de auto, de remote control triggerd opdat dan hat achteruitrijlicht op de caravan aangaat... en als ik achteruitrijstand verlaat met de auto, het achteruitrijlicht op de caravan ook uitgaat...

Jinny

Golden Member

Hugo, neem een tip van een dame, electrieker, oud reparateur van automobielen en flikker die yankenzut eraf en ga over op 13 polig.
Probleem opgelost.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Met de Spanning van het achteruitrijlicht een relais schakelen die met de contacten de AB knop "indrukken" Kast je zo zetten dat deze knop indrukken "aan" is, en loslaten "uit" is .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 september 2020 21:47:45 schreef Shiptronic:
Met de Spanning van het achteruitrijlicht een relais schakelen die met de contacten de AB knop "indrukken" Kast je zo zetten dat deze knop indrukken "aan" is, en loslaten "uit" is .

lijkt me duidelijk... ik kan dus dat AB zo "programmeren" (leren) dat een knop indrukken "on" is, en loslaten "off" is?!...heb ik dat zo goed begrepen?

bprosman

Golden Member

Op 26 september 2020 22:36:31 schreef HugoH:
[...]

lijkt me duidelijk... ik kan dus dat AB zo "programmeren" (leren) dat een knop indrukken "on" is, en loslaten "off" is?!...heb ik dat zo goed begrepen?

Dat zou kunnen, persoonlijk zou ik het zo niet doen omdat zolang je achteruit rijdt (dat zal natuurlijk geen uren zijn, maar toch..) je uitgezonden signaal zal moeten blijven "staan". Onderbreekt het radiosignaal valt ook je achteruitrijverlichting weg. Persoonlijk zou ik gaan voor : Licht aan = Puls op "Aan knop" , licht uit = Puls op "uit knop".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 september 2020 22:51:45 schreef bprosman:
[...]
Dat zou kunnen, persoonlijk zou ik het zo niet doen omdat zolang je achteruit rijdt (dat zal natuurlijk geen uren zijn, maar toch..) je uitgezonden signaal zal moeten blijven "staan". Onderbreekt het radiosignaal valt ook je achteruitrijverlichting weg. Persoonlijk zou ik gaan voor : Licht aan = Puls op "Aan knop" , licht uit = Puls op "uit knop".

en hoe is dat te verwezenlijken in praktijk?....ook met relais?