Aandrijving mbv elektromotor en frequentieregelaar

GJ_

Moderator

Je hebt gelijk, dat is een 230V motor. Dat plaatje kan ik me niet herinneren. De enige manier waarop je kans maakt is de nominale frequentie op 87Hz instellen.

Sine

Moderator

Zo te zien een echt oudje, een 220V dahlander.

Dan heb je nog een probleem, een drie fasen drive gaat niet werken ivm te hoge spanning.

GJ_

Moderator

Dat is een kwestie van afwachten. Die motor zal toch wel wat aankunnen qua spanning.

Op 26 september 2020 23:26:14 schreef Sine:
Zo te zien een echt oudje, een 220V dahlander.

Dan heb je nog een probleem, een drie fasen drive gaat niet werken ivm te hoge spanning.

Motor kun je in ieder geval in 1 van de settings gebruiken.
Dus alleen de 1500 of de 3000 rpm configuratie.

Uitgansspanning van de meeste regelaars kun je ook vaak bijstellen.
Moet je alleen kijken of de regelaar de motorstroom kan leveren.

GJ_

Moderator

De regelaar is veel te groot, dus echt mooi regelen word niks. Ook de beveiliging zal waarschijnlijk niet optimaal zijn. Meer dan gewoon blind een frequentie uitsturen zal het niet worden.

De spanning word automatisch verlaagt als je de nominale frequentie op 87 of 91Hz zet. Neemt niet weg dat de pieken wel altijd tegen de 600V zitten en dat zonder maatregelen de spanning tot ver over de 700V kan oplopen. Dat vergt dus een uitgebreide instelling van veel meer parameters dan waar TS op gerekend heeft.

Sine

Moderator

Op 27 september 2020 10:14:44 schreef GJ_:
Dat is een kwestie van afwachten. Die motor zal toch wel wat aankunnen qua spanning.

Hoebedoelu?

Een 220V motor op een 400V drive wordt een beetje tricky.

GJ_

Moderator

Volgens mij zijn de wikkelingen en de isolatie er wel tegen bestand, dus dan is er weinig bezwaar.

pamwikkeling

Special Member

Ik deel de mening van GJ wat betreft de 400V spanning op de 220V motor, en zie probleem in verband met de doorslagspanning van de wikkeling.

De doorslagspanning van koperdraad en gebruikte isolatie is meestal veel hoger. Motoren worden ook getest op minimaal 1kV + dubbele voedingsspanning.
(1000 + 220 + 220 = 1440 Volt)