Nieuwe groepenkast samenstellen

Wij staan vlak voor een flinke verbouwing en de eerste stap daarin is het verplaatsen van de meterruimte. Onze huidige groepenkast is er een uit het jaar kruik, met smeltzekeringen met 5 functionele groepen waarvan er ook nog een aantal bij de schakelaars vertakt zijn. Al met al een knutselwerk die ook nog eens de nodige veiligheidsrisico's met zich meebrengt.

Aangezien we tijdens de verbouwing de hele begane grond aanpakken en alles (vloer en plafond) open komt te liggen is dit meteen een goed moment om de meterruimte te verplaatden, alle bestaande electra te vervangen en dus ook een nieuwe groepenkast die meteen toekomstbestendig is te installeren.

Ik heb een indeling gemaakt en aangezien ik voor het eerst een groepenkast aan het samenstellen ben leek het me wijs om hier eens te vragen of ik nog ergens op moet letten.

Ik kreeg van een forumlid al een tip voor mijn tuingroepen die ik al heb doorgevoerd. Verder denk ik aan een 3-fasen krachtgroep voor ons nog aan te schaffen Italiaans fornuis (met aansluitwaarde van minimaal 5kw, of moet dit toch op een kookgroep?). Koken doen we voorlopig nog op gas, maar ik leg een loze leiding aan voor een toekomstige extra krachtgoep voor een inductieplaat.

In de bijgevoegde excel heb ik een verdeling gemaakt per aardlekschakelaar en geprobeerd zo logisch mogelijk te verdelen. Ik denk dat ik volsta om alles standaard te houden, dus B-kar en 16A, meer of minder lijkt me niet nodig.

Jullie tips en adviezen zijn van harte welkom!

bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 27 september 2020 13:06:36 (100%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Ik zou iig de tuingroepen op een eigen alamat zetten.
En verder wat spelen met de indeling zodat indien in een ruimte de aardlek uitvalt er in de aangrenzende ruimte een andere aardlek is zodat je de deur open doet en weer (wat) licht hebt.
Verder weinig commentaar
Bijkeuken en meterkast zou ik samenvoegen

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pamwikkeling

Special Member

Zomaar een opmerking.

Is het niet veel gemakkelijker (en misschien goedkoper) om nu reeds de "loze leiding" voor het elektrisch vuur te voorzien van een geleider en tegen de muur een "aansluitneus" te plaatsen?

In je groepenkast moet je toch plaats voorzien om een automaat te plaatsen. Straks moet je tussen al de bestaande kabels de automaat en de kabel naar je elektrisch vuur gaan aansluiten. Gaat dit dan eenvoudig zijn ?

Wat win je erbij om dit nu uit te stellen?

Op 27 september 2020 13:24:30 schreef Jinny:
Ik zou iig de tuingroepen op een eigen alamat zetten.

Dat is idd ook mijn bedoeling, heb het aardlekgroep genoemd, maar alamat is een betere naam ;)

Bijkeuken en meterkast zou ik samenvoegen

Is idd een optie. Ik heb echter in de bijkeuken straks ook mijn werkbank waar ik ook wat zwaardere gereedschappen zal gebruiken. Mijn gedachtengang is: als daar iets klapt, ben ik ook mijn meterruimte en dus internet/netwerk en meterruimteverlichting kwijt (en dan vrouw en kinderen boos). Gezien ik wat groepruimte overheb leek het me wel handig om het een hele eigen groep te geven.

Op 27 september 2020 13:56:48 schreef pamwikkeling:
Is het niet veel gemakkelijker (en misschien goedkoper) om nu reeds de "loze leiding" voor het elektrisch vuur te voorzien van een geleider en tegen de muur een "aansluitneus" te plaatsen?

Goed idee om in ieder geval de leiding te voorzien van geleiders. Een loze krachtgroep vind ik een wat overbodige investering. Het kan nog wel een lange tijd duren voor we van het gas (moeten) gaan en kan het dan alsnog aan (laten) sluiten.

Nog iets van een andere orde. De keus in merken is reuze. Ik ben geen expert maar besef me dat goedkoop vaak duurkoop is. Ik weet dat ABB, Attema en Hager een beetje top of the bill-merken zijn. Welke merken zouden jullie aanraden, met de wetenschap dat er in de toekomst hooguit nog een krachtgroep of 2 (koken / warmtepomp) bij hoeft?

hager en schneider werkt wel fijn. vooral als je de KDN brugjes van bijv hager gebruikt scheelt het veel draadjes op lengte knippen. van attema ben ik minder fan, valt ook meer tussen A en B keuze eigenlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik persoonlijk ben gecharmeerd van Eaton, gebruik ik veel.
Plus dat mijn leverancier mij er een goede korting op geeft. :+
Maar even tussen neus en lippen door, gebruik alsjeblieft een goed merk.
Een A merk.
Je wilt niet erachter komen dat je Emat of Geyer kast niet werkt op moment dat ie -moet- werken na 10 jaar.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

emat, geyer, gewiss, alles van aliexpress, het bouwmarkt " huismerk" ver van wegblijven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Offtopic, ik zag laatst een verzorgingscentrum, nieuw verbouwd waar alle kasten ingericht waren met Emat.
Of ik daar even wilde keuren..
Op mijn vraag naar de rapportjes met de schakeltijden en -stromen van de alamats werd schaapachtig gekeken......
Ik zet er geen handtekening onder iig.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

tja, dat krijg je als ze in zee gaan met de installateur die het goedkoopste inschreef, overal budget rommel gebruikt en diverse klussen die bij de andere installateurs in de prijs zaten worden ineens meerwerk bij de goedkoopste.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 september 2020 18:02:23 schreef Jinny:
Op mijn vraag naar de rapportjes met de schakeltijden en -stromen van de alamats werd schaapachtig gekeken......

Als die dingen van een A-merk waren, hadden ze dan niet schaapachtig gekeken?

Jinny

Golden Member

Had ik er ook om gevraagd inderdaad, maar ze waren voor het goedkoopste gegaan, en wisten zelf van niks....
Maar ze zouden eea doorzetten naar de installateur..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Maar die EMAT-kasten voldoen toch ook aan KEMA-keur en NEN1010? Of zegt dat dan toch niet zo veel :?

Maar gezien we offtopic gaan, ga ik ervan uit dat mijn indeling verder wel snor zit :+

Sine

Moderator

Grote gebruikers verdeeld over de fasen, ruimtes verdeeld over aardleks zodat niet een hele verdieping donker zit.
Tuin en schuur apart.

Wat wil je nog meer?

Hokkie brokkie merken ga ik niet mee werken, zo veel duurder is een "echt" merk nou ook weer niet. En het zal toch minimaal voor 10 jaar (vaak veel langer) dienst moeten doen.

Jinny

Golden Member

Het hoeft nergens meer aan te voldoen, immers, als het niet werkt stemt de customer wel met zijn/haar voetjes volgens de neoliberale doctrine.
Dat er in de tussentijd hopen shitload aan zut in de markt zit hebben de geleerde politici niet begrepen..
Immers, de customer heeft niet de skills om de zut van de kwaliteit te onderscheiden.
Kijk al naar jezelf...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 27 september 2020 19:30:29 schreef Jinny:
Had ik er ook om gevraagd inderdaad, maar ze waren voor het goedkoopste gegaan, en wisten zelf van niks....
Maar ze zouden eea doorzetten naar de installateur..

Wat ik bedoelde te vragen, als er een groepenkast wordt geplaatst, is er dan van elk apparaat in die kast een testrapport beschikbaar? Ik heb er nog nooit van gehoord, laat staan dat een gewone klant weet waar het over gaat.

Jinny

Golden Member

Ik ben en was gewend dat we bij oplevering van iedere aardlek/alamat een rapport hebben wat betreft de schakeltijden en stromen, ook omdat er wel uitval is nieuw.
Iets van een procent of 2 a 3 bij A merken.
Laat staan de hokkie bokkie merken.
Je wilt niet dat mensen oproken omdat de zut niet werkt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Een standaard kast , daar zit geen rapport bij. Wel als het goed is , de gegevens van de betreffende schakelelementen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Daarom meten we die dingen bij oplevering.
De enige manier.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
HVinduction

Honourable Member

Slechte merken hebben vaak geen CE-certificaten of andere certificaten op hun site staan, terwijl de meeste gerenormeerde merken wel een paar certificaten van hun producten ter voorbeeld openbaar maken op hun site. Ook hebben slechte merken vaak ongeldige certificaten (certificaten die incompleet zijn) wat in andere woorden betekend dat het desbetreffende product niet het echte certificaat kon krijgen, dus potentieel (levens)gevaarlijk is, zoals bij stekkerdozen met een vals KEMA-KEUR of een USB-lader die een vals CE-keurmerk heeft.
Uiteraard komt het meeste slechte spul uit China. Slechte merken zetten geen enkel certificaat online, omdat ze die niet hebben of omdat die nep is.
Dus dan gaan ze meeliften door hun spul in kasten van anderen te verkopen of door een langere garantietermijn te geven.
Die prul is alleen nuttig als je een kijkje wilt nemen in de keuken van de duivel.

Bert_Camper

Golden Member

Wat zijn de A-merken? Ik hoor Eaton. Nog anderen?

HVinduction

Honourable Member

Hager, ABB, Schneider, Attema, Siemens en General Electric (GE).

Dus als ik de configurator van bijv. Elektramat gebruik en alles behalve EMAT kies zou ik goed moeten zitten.

Hoe zit het trouwens met een overspanningsbeveliging? Is dit nog een nuttige investering?

Jinny

Golden Member

Buiten Emat zijn er nog wel een paar F merken, Geyer bv..
Houd je altijd aan de al genoemde A merken.
Overspanning, neuh, ik geloof daar niet aan.
Niet in goedkoop iig.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 27 september 2020 21:59:58 (25%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen