Aankoopadvies welke condensators voor reparatie "Senseo syndroom"

Je verwart nu een seriecondensator met een Y-klasse condensator. Een seriecondensator zit nooit aan "aanraakbaar" dus hoeft daar ook niet veilig voor te zijn.

Een seriecondensator voedt de achterliggende schakeling.
Bij een sluiting komt deze schakeling dus rechtstreeks aan het net te hangen.
Senseo = koffiezetapparaat = water aanwezig.
Bij lekkage dus geen intrinsiek veilige combinatie.

Arco

Special Member

Een seriecondensator voedt de achterliggende schakeling.
Bij een sluiting komt deze schakeling dus rechtstreeks aan het net te hangen.

Via de condensator hangt 'ie ALTIJD direct aan het net. (een condensator is geen galvanische scheiding voor wisselspanning)
Met een 470nF condensator is dan alleen de stroom begrensd op (ook onaangename en potentieel gevaarlijke) 34mA.
(en daarbij is ook nooit bekend of de condensator tussen de nul of de fase in zit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 27 september 2020 14:17:41 schreef Brainbox:
[...]
Een seriecondensator voedt de achterliggende schakeling.
Bij een sluiting komt deze schakeling dus rechtstreeks aan het net te hangen.
Senseo = koffiezetapparaat = water aanwezig.
Bij lekkage dus geen intrinsiek veilige combinatie.

Waarbij het niet de doorslagvastheid/failure mode maar de capaciteit is die uitmaakt of je een schok krijgt, een seriecondensator is ook indien het aparaat verder intact is, in principe niet aanraakveilig (uitgezonderd low-power ontwerpen zoals de bekende deurbel op olino.org). Overigens zal een koffiezetter zonder condensatorgevoede electronica precies hetzelfde probleem hebben. Niet intrisiek veilig als je hem meeneemt in de badkuip. Aangezien de Y-eis in dit geval NIETS toevoegt, is dat niet waar ze op doelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Je kunt een haardroger tenslotte ook in een badkuip laten vallen... ;)
Dat maakt 't nog geen onveilig apparaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Via de condensator hangt 'ie ALTIJD direct aan het net. (een condensator is geen galvanische scheiding voor wisselspanning)

Ik snap die redenatie niet;
Een transformator geeft ook geen scheiding voor wisselspanning.
Dus die zou ook geen galvanische scheiding geven?
Beiden zijn gewoon gescheiden door een isolator tussen de in en de uitgang.
Bij de ene wordt energie overgedragen door een wisselend elektrisch veld.
Bij de andere door een wisselend magnetisch veld.
Waarom zou de ene dan wel, en de andere niet galvanisch gescheiden zijn?

Arco

Special Member

Een trafo is geheel galvanisch gescheiden, er is geen verbinding tussen primair en secondair (behalve bij een autotrafo, da's een geval apart)

Bij een trafo kun je dus bij aanraken van secondair geen schok krijgen, omdat er geen verbinding met het net is.
(de wikkeling 'zweeft' als het ware. Ook als je met je andere hand aarde zou aanraken gebeurt er niets)

Bij een condensator krijg je bij aanraken van de aarde wel degelijk een schok die zeker dodelijk kan zijn.
Als de netsteker verkeerd-om zit zelfs een doodsklap. (vaak overleef je het maar ik zou het niet uitproberen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Even een stap terug voordat ik inga op scheiding door condensatoren.

De stelling was eerst dat een seriecondensator in een koffiezetter onveilig zou zijn als hij kortgesloten kan falen omdat je met de "secundaire" in aanraking kunt komen als de koffiezetter in de gootsteen valt.

Ik hoop dat je het met me eens bent dat dat dikke onzin is, die koffiezetter zit vol met onveilige electriciteit die niets met de condensator te maken heeft.

Nu de scheiding door de condensator. Het gaat erom hoeveel stroom er kan lopen van het net, door jou heen, naar aarde. Bij een trafo is de strooicapaciteit zeer laag dus de stroom blijft beperkt tot micro-amperes.

Bij de seriecondensator loopt er bij aanraking maximaal de volledige stroom die nodig is om de schakeling te laten werken - daar is de condensator immers op berekend.

Kort gezegd, is de seriecondensator voor wisselspanning geen condensator maar een serieweerstand. Als de schakeling meer dan 30mA trekt en de waarde van de condensator daarop is afgestemd, kun je dood neervallen. Ook als de condensator niet doorgeslagen is en alles gewoon werkt zoals het zou moeten werken.

Het punt is dat het apparaat net zo geïsoleerd moet zijn alsof het helemaal met het net verbonden is. Dat is een Senseo, en dat is elk huishoudelijk apparaat met een condensatorvoeding. Wat de condensator doet, maakt dus echt niet uit.

Er zijn uitzonderingen mogelijk, in commerciële apparaten ken ik die niet maar de deurbelspaarschakeling die je op olino.org kunt vinden gebruikt twee seriecondensatoren die dusdanig laag in waarde zijn dat je ze in principe zou mogen aanraken (als de deurbel tijdens een regenbui doordrenkt is). Als die doorslaan heb je een probleem, dus daar moeten persé Y-klasse condensatoren in, en dan geen papiercondensatoren die alsnog gaan lekken na een aantal jaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 september 2020 18:56:03 schreef Brainbox:
[...]
Ik snap die redenatie niet;
Een transformator geeft ook geen scheiding voor wisselspanning.
Dus die zou ook geen galvanische scheiding geven?
Beiden zijn gewoon gescheiden door een isolator tussen de in en de uitgang.
Bij de ene wordt energie overgedragen door een wisselend elektrisch veld.
Bij de andere door een wisselend magnetisch veld.
Waarom zou de ene dan wel, en de andere niet galvanisch gescheiden zijn?

ola...

proefje 1 : verbind een secundaire draad van de trafo via een AC A-meter met de aarde. sluit de primaire aan op het net. probeer alle combinaties (andere secundaire draad en netstekker ook eens omkeren. loopt er stroom? nee (tenzij je µA gaat meten)

proefje 2 : sluit een 470nF condensator via de AC A-meter met de Aarde. verbindt de andere kant met de L aansluiting van het stopcontact. loopt er stroom? Ja, kan zelfs zijn dat de ALS er uitgaat..(ok, dan loopt er geen stroom meer..)

trek je besluiten :-)

Op 27 september 2020 19:18:14 schreef Arco:

Bij een condensator krijg je bij aanraken van de aarde wel degelijk een schok die zeker dodelijk kan zijn.
Als de netsteker verkeerd-om zit zelfs een doodsklap. (vaak overleef je het maar ik zou het niet uitproberen)

daarom is de Senseo van buiten helemaal uit plastic en hangt alles intern van metaal aan de aarde. Ik heb (nog) geen weet van "Senseododen"... althans door elektrocutie.. misschien wel door de koffie >:)