Meedenken dubbele inverter zonnepanelen

Ik krijg 8 x 320wp zonnepaneel op oostzijde en 8x 320wp op westzijde . Dit aangesloten op Solis 1 fase 4kw 2track omvormer op 3 fase huisinstallatie met een slimme meter.
Nu twijfel ik om de omvormer te ruilen voor twee maal een 2kw omvormer om zodoende zelf de fase te kunnen kiezen.
Doel het eigenverbruik eerst gebruiken die met name op twee fasen plaats vindt.
Wat is jullie mening ?

benleentje

Golden Member

Zo zou ik het ook doen. Wat heb je aan 4kW terug geleverde energie op een fase waar je maar 500W gebruikt. Met 3 fase krijg je het nooit goed sluitend zoals je het zou hebben met een 1 fase aansluiting. Maar met 2 aparte omvormers heb je tenminste spreiding over 2 fases. Maar je mist nog steeds compensatie voor het gebruik 1 fase waar geen geen omvormer zit

Je zou ook een 1 fase en een 3 fase omvormer kunnen overwegen. De 1 fase zet je op de fase waar je ook de meeste verbruik hebt zoals je koelkast en vriezen keuken ed.
De 3 fase omvormer is voor de rest.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 27 september 2020 13:36:57 (48%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Het gaat toch niet over op de ene fase terugleveren, en dat je dan de op de andere fase afgenomen stroom moet gaan betalen?
Oude, domme, en slimme meters meten allemaal het totaal, van alle drie de fasen.
Het is natuurlijk wél vernunftig om zowel je verbruik, als teruglevering zo netjes mogelijk te verdelen. Geen idee wat de meerkosten voor een driefaseomvormer zijn.

Interessant probleem. Hoe werkt dat op 3 fase meter? Als je op fase 1 aan het terugleveren bent maar op fase 3 je elektrische boiler staat te stoken, krijg je dan gelijktijdig 5ct/kW terug voor fase 1 EN moet je op de andere fase (3) 25ct/kW betalen of blijft dit tegen elkaar wegvallen nadat het salderen wordt opgeheven? Dat zou een goed argument zijn om lekker bij 1 fase aansluiting te blijven... (de huisaansluiting, niet van toepassing op TS maar heb zelf net offerte voor ombouw 1 fase naar 3 fase gevraagd).

Ik denk dat de keuze voor de 2x2kW of 1x4kW daar volledig van af kan/zal/moet hangen. Ik ben bang dat je (na afbouw salderen of in de verre toekomst) 5ct terug krijgt en tegelijk 25ct moet betalen en dan is 2 inverters mijns inziens beter.

benleentje

Golden Member

Op 27 september 2020 13:44:06 schreef mvdk:
Het gaat toch niet over op de ene fase terugleveren, en dat je dan de op de andere fase afgenomen stroom moet gaan betalen?
Oude, domme, en slimme meters meten allemaal het totaal, van alle drie de fasen.

Geen idee hoe dat precies werkt. Maar toch lijkt het me handig om zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

KlaasZ kan dat mooier uitleggen dan ik. Hoop dattie nog even langs komt.

Edit1: zijn twee inverters goedkoper dan één driefaseinverter?

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 27 september 2020 14:31:51 (63%)

Op 27 september 2020 14:21:35 schreef mvdk:
KlaasZ kan dat mooier uitleggen dan ik. Hoop dattie nog even langs komt.

Edit: zijn twee inverters goedkoper dan één driefaseinverter?

Bij mij is dus een 1 fase omvormer gepland. Verschil ongeveer 100 euro.

mvdk

Golden Member

Heb dit bericht uit m'n edit uit m'n vorige post geknipt, sorry daarvoor:

Als ik voor die keuze zou staan, zou ik gewoon voor 1 eenfase inverter gaan.
Het is gewoon niet zo, dat je terugleverteller gaat lopen op die 4000W op de ene fase, en dat je eigen verbruik op een andere fase op de afrekenteller verschijnt.
Alle resultaten worden bij elkaar geteld en afgetrokken, en dan pas naar het telwerk gestuurd. Bij een draaischijfmeter is dat zo, en bij de digitale meters is dat zo.
PV is al een dure hobby, waarom zal je extra geld uitgeven?

In België wordt je belast op het vermogen van je omvormers, niet op het vermogen van de panelen. Dat maakt het nog een stuk complexer.

benleentje

Golden Member

Bij mij is dus een 1 fase omvormer gepland. Verschil ongeveer 100 euro.

Dan zou ik voor 2 gaan. Voordeel is dan ook als er een omvormer defect is dan je nog steeds teruglevert op de andere en dat defecte omvormer goedkoper te vervangen is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik had die vraag mij ook gesteld. Ik heb 2 inverters op 3-fase. Salderen gaat op basis van de meter. Die rekent het totaal keurig voor je uit. Dus niet over de fases apart.

Precies, het maakt niks uit of je teruglevering en je verbruik op dezelfde of op verschillende fasen zitten. De meter saldeert dat automatisch.

Stel je levert 2kW terug en je verbruikt 1kW. De meter telt dan 1kW op het teruglevertelwerk.

Andersom, als je 1kW teruglevert en 2kW verbruikt, dan telt de meter 1kW op het afnametelwerk.

Laat ik het anders verwoorden: als je 2kW teruglevert en 1kW verbruikt, dan behandelt de meter het op dat moment als een teruglevering van 1kW.
En als die situatie een uur lang stabiel blijft dan is er 1kWh als teruglevering geteld.

Er zit wel een adder onder het gras.

Als je op een fase tegen de limiet van de aansluitwaarde teruglevert en op de tweede fase tegen de aansluitwaarde afneemt dan is de stroom in de nul hoger dan de aansluitwaarde. Terugleveren is immers een draaiing van 180 graden. Je levert dus best terug op de fase waar je de hoogste afname verwacht.

kWh of kW ?

De meter registreert momentaan totaal vermogen. Als de teruglevering en afname via verschillende fases gelijktijdig gaat dan wordt het in de telwerken tegen elkaar weggestreept.

Dus niet als je eerst 10 minuten afneemt via fase 1 en daarna 10 minuten terug levert op een andere fase. In dat laatste geval wordt het wel apart geteld.

Deze vorm van salderen gaat per tijdeenheid van 1 seconde. Dus feitelijk telt de meter kWS (kilo-Watt-Seconden). Zoals blijkt uit de gegevens die uit de P1 poort worden gerapporteerd.

Het idee hier achter is dat er al eigen stroom wordt gebruikt voordat de opgewekte stroom de meter "bereikt".
Die eerder gebruikte stroom wordt dan nooit door de meter gezien en valt dan ook niet te salderen of "te verrekenen in de toekomst"
Of zie ik dat fout ?

Sine

Moderator

Op 27 september 2020 18:20:13 schreef deKees:
[...]

De meter registreert momentaan totaal vermogen. Als de teruglevering en afname via verschillende fases gelijktijdig gaat dan wordt het in de telwerken tegen elkaar weggestreept.

Daar zou ik eens niet te zeker van zijn, op gelijke fases: Ja. Dan 'ziet' de meter het niet eens. Anders gaat het volgens mij vrolijk op het teruglever-telwerk

Dat was voor mij ook een vraag in eerste instantie, maar alleen het totaal telt, zoals bevestigd door de P1 data uit mijn smart meter.

Ik heb zonnepanelen op fase 2, die verder weinig wordt gebruikt, de meeste afnemers zitten op fase 3, en als ik bijv 3kW afneem van fase 3 en tegelijk 2 kW teruglever op fase 2, dan loopt alleen de afname teller in een tempo van 1kW.

Straffe boel daar in NL. Dat zou immers betekenen dat 2 abonnees met exact hetzelfde verbruik en exact dezelfde teruglevering een andere afrekening hebben afhankelijk van de verdeling van de verbruikers. Lijkt mij een sterk.

Op 27 september 2020 20:23:47 schreef BenI2C:
Het idee hier achter is dat er al eigen stroom wordt gebruikt voordat de opgewekte stroom de meter "bereikt".
Die eerder gebruikte stroom wordt dan nooit door de meter gezien en valt dan ook niet te salderen of "te verrekenen in de toekomst"
Of zie ik dat fout ?

In dat geval saldeer je dus door de stroom in twee routes te splitsen, de ene naar je eigen apparaten, de andere naar de meter. Maar voor het resultaat op de telwerken maakt het helemaal niks uit.
Of je nou in de stroom saldeert of in het meetsysteem van de meter, het resultaat is gelijk.

Ik ben vaak te goedgelovig en mede daarom ook steeds vaker het tegenovergestelde...

Dus als het kan (teruglevering op één fase en verbruik op een andere) apart meten, dan zag ik al voor me dat het ook zo (wellicht pas in de verre toekomst) werd afgerekend.
Ik was denk ik ook een beetje in de war met nu al 4 aparte telwerken (klinkt als 'veel' meters) op een kWh meter zonder dat ik er op dat moment bewust bij nadacht waar die precies voor zijn (dag/nacht levering en dag/nacht teruglevering).

Maar de huidige meters zijn in ieder geval zo geprogrammeerd dat dit (nog) niet mogelijk is.

Op 27 september 2020 21:42:14 schreef r-p:
Dus als het kan (teruglevering op één fase en verbruik op een andere) apart meten, dan zag ik al voor me dat het ook zo (wellicht pas in de verre toekomst) werd afgerekend.

Dat kan, maar zo zijn die meters niet ingericht. En gaat volgens mij ook niet gebeuren.
De moderne elektronische meters reageren op dezelfde manier als de ferrarismeters. Daar zitten 3 magnetische systemen in die op de schijven werken. Als je afneemt op een fase en teruglevert op een andere fase, dan wil het ene systeem de schijf vooruit draaien, het andere wil de schijf achteruit draaien. De sterkste wint, maar met aftrek van de zwakkere.

Die slimme meters werken volledig elektronisch. Die meten de drie fases volledig apart, en kunnen in principe best wel per fase tellen.

Op dit moment tellen ze echter alleen het totaal.

Dat zou met een software update best kunnen veranderen. Maar dan ga ik wel een paar draadjes verzetten en terugschakelen naar een 1-fase systeem :)

Per fase afrekening zie ik inderdaad nog niet direct gebeuren, administratief te complex, kosten/baten plaatje lijkt mij simpelweg ook niet te kloppen. Wat wil de netbeheerder hiermee bereiken? Betere balancering van het net?

Domotica fanaten hebben er weer een taak bij, dynamisch omschakelen van verbruikers over fasen ifv productie en verbruik, of gewoonweg die 3F handel buiten.

Wat ik wel in de nabije toekomst zie gebeuren is afrekening in functie van het gebruik van het net. 1000kWh afname en 800kWh productie en 5000kWh verbruik en 4800kWh teruglevering zijn beide een netto verbruik an 200kWh, verbruiker 2 heeft echter het net veel intensiever gebruikt en zou daar logischerwijze ook meer voor moeten betalen.