Groepenkast ontwerp

Hallo allemaal,

Mijn ouders krijgen een nieuwe 3 fase aansluiting i.v.m. inductie koken en het aanschaffen van een elektrische auto.
Ik heb een ontwerp gemaakt van hoe de nieuwe groepenlast er uit moet komen te zien.

Huidige situatie; (Coderingen kloppen niet meer)
- 25A inkomend
- 9x 2-polige aardlekautomaat (8x 16A en 1x 20A)

Nieuwe situatie;
- 3x 25A inkomend (hoofdschakelaar al geinstalleerd)
- 2x 4-polige aardlekautomaat (inductie / auto)
- 9x compacte 2-polige aardlekautomaat (8x 16A en 1x 20A)

Ik twijfel zelf of er niet wat groepen samengevoegd kunnen worden, het is allemaal wel erg uitgebreid opgezet waardoor ik qua ruimte in de problemen ga komen.
Verder is nu alles doorgelust, ook de nul, is het handiger om de nul via een verdeelrail te doen?
Graag jullie feedback als er iets niet klopt of anders kan!

Let wel dat je de juiste (TypeB) aardlekautomaat besteld voor de EV

Verder zou ik de kamer/keuken op L2 zetten, nu zit ongeveer het hele huis op L1, en gebruik je L2 amper. (Alleen om terug te leveren)

Ook in de toekomst handiger, dan kun je het eigengebruik overdag al compenseren met je panelen

Op 28 september 2020 10:36:56 schreef DJSmiley:
Let wel dat je de juiste (TypeB) aardlekautomaat besteld voor de EV

Verder zou ik de kamer/keuken op L2 zetten, nu zit ongeveer het hele huis op L1, en gebruik je L2 amper. (Alleen om terug te leveren)

Ook in de toekomst handiger, dan kun je het eigengebruik overdag al compenseren met je panelen

Bedankt voor je reactie, de indeling L1/L2 ga ik aanpassen.
Alle nieuwe automaten zijn type B.

Ik zou persoonlijk voor de enkelfasige groepen het "klassieke" aardlek+automaten schema aangehouden hebben. Dat kost twee sloten, maar levert je per groep 1 slot op, dus met je 9 groepen op 3 fasen win je effectief 3 sloten ruimte. Daarnaast zijn automaten goedkoper om te vervangen dan alamats.

Het is natuurlijk een kostbare aangelegenheid om dat nu te gaan vervangen, en geeft je niet veel winst.

Hoeveel vraag is er op je kelder groep, tenzij je daar een " mancave" hebt lijkt me een enkel lampje en een eventuele vriezer niet recht te doen om er een hele groep aan toe te kennen.

1 groep voor kamer+keuken is erg weinig, tenzij je de magnetron/microgolf oven, electrische oven, waterkoker, en koffiezet apparaat van losse groepen voorzien hebt.

Een losse buiten groep is wellicht niet zo zinvol tenzij je een verwarmd bad in de tuin hebt. Ik zou die persoonlijk gewoon aftakken van de schuur groep.

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op maandag 28 september 2020 10:50:10 (22%)

Meep! Meep!

Op 28 september 2020 10:41:52 schreef sandro89:
[...]

Bedankt voor je reactie, de indeling L1/L2 ga ik aanpassen.
Alle nieuwe automaten zijn type B.

Alle? Dat lijkt me een hele dure grap.

Verwar je niet uitschakelkarakteristiek type B met de aardlek-dc-beveiling typeB?

Ik zou alleen die aardlek op typeB doen. Ik weet uberhaupt niet of die ook in aardlekautomaat er is, of dat je dan een aardlek + groep krijgt (= meer ruimte nodig)
Een non-typeB aardlek kan mogelijk (dan kan zoiezo je alamat) als de laadpaal zelf DC beveiliging ingebouwd heeft, maar anders moet je die dus los kwijt

Op 28 september 2020 10:47:38 schreef roadrunner84:
Ik zou persoonlijk voor de enkelfasige groepen het "klassieke" aardlek+automaten schema aangehouden hebben. Dat kost twee sloten, maar levert je per groep 1 slot op, dus met je 9 groepen op 3 fasen win je effectief 3 sloten ruimte. Daarnaast zijn automaten goedkoper om te vervangen dan alamats.

Het is natuurlijk een kostbare aangelegenheid om dat nu te gaan vervangen, en geeft je niet veel winst.

Hoeveel vraag is er op je kelder groep, tenzij je daar een " mancave" hebt lijkt me een enkel lampje en een eventuele vriezer niet recht te doen om er een hele groep aan toe te kennen.

1 groep voor kamer+keuken is erg weinig, tenzij je de magnetron/microgolf oven, electrische oven, waterkoker, en koffiezet apparaat van losse groepen voorzien hebt.

Een losse buiten groep is wellicht niet zo zinvol tenzij je een verwarmd bad in de tuin hebt. Ik zou die persoonlijk gewoon aftakken van de schuur groep.

Ik denk ook dat het veel te ruim is opgezet op dit moment, qua ruimte komt het waarschijnlijk precies uit maar dan heb je geen reserve ruimte meer. Herindeling gaat dus ook zeker overwogen worden!

M'n ouders hebben haast geen keuken apparatuur, klein koffiezet apparaat en een combimagnetron, geen inbouw apparatuur. Dit valt dus erg mee.

Qua kelder is het zeker overkill, een router, printer en een lamp.

De buitengroep is bedoeld voor de voorzijde van het huis om daar de hogedrukspuit of stofzuiger te kunnen aansluiten bijvoorbeeld, deze willen we wel graag apart kunnen uitzetten vandaar dat deze een aparte groep heeft gekregen.

Op 28 september 2020 10:50:58 schreef DJSmiley:
[...]

Alle? Dat lijkt me een hele dure grap.

Verwar je niet uitschakelkarakteristiek type B met de aardlek-dc-beveiling typeB?

Ik zou alleen die aardlek op typeB doen. Ik weet uberhaupt niet of die ook in aardlekautomaat er is, of dat je dan een aardlek + groep krijgt (= meer ruimte nodig)
Een non-typeB aardlek kan mogelijk (dan kan zoiezo je alamat) als de laadpaal zelf DC beveiliging ingebouwd heeft, maar anders moet je die dus los kwijt

Ik ben het met je eens dat het een dure grap is, normaal gesproken.
M'n pa koopt dit echter via z'n werk in voor een spotprijs, en hij heeft de gewoonte om alles (te) goed te doen.

De aardlekautomaat wordt door de laadpaal leverancier zelf geleverd, ik ga er dus vanuit dat dit goed zit. Voor de zekerheid ga ik dit nog navragen.

Op 28 september 2020 10:50:58 schreef DJSmiley:
[...]

Ik zou alleen die aardlek op typeB doen. Ik weet uberhaupt niet of die ook in aardlekautomaat er is, of dat je dan een aardlek + groep krijgt (= meer ruimte nodig)
Een non-typeB aardlek kan mogelijk (dan kan zoiezo je alamat) als de laadpaal zelf DC beveiliging ingebouwd heeft, maar anders moet je die dus los kwijt

Bijgevoegd een foto van de aardlek bestemd voor de laadpaal.

Op 28 september 2020 11:14:25 schreef sandro89:

Ik ben het met je eens dat het een dure grap is, normaal gesproken.
M'n pa koopt dit echter via z'n werk in voor een spotprijs, en hij heeft de gewoonte om alles (te) goed te doen.

De aardlekautomaat wordt door de laadpaal leverancier zelf geleverd, ik ga er dus vanuit dat dit goed zit. Voor de zekerheid ga ik dit nog navragen.

Ga daar maar niet van uit. Laadpaalboeren (en zonnepaneelboeren) hebben vaak niet de kennis van meterkasten en regeltjes.

Dan krijg je dus een Emat automaatje zonder typeB voor je laadpaal....

Laat ze iig maar eens met bevestiging en een typenr komen, dan kun je zelf checken dat het echt een typeB aardlek is. (of dat de paal dat dus zelf al heeft)

edit: Dit is idd een type B aardlek. Maar dus wel een aardlek, geen automaat
Dus je moet naast de aardlek ook nog een automaat plaatsen, dus dubbele ruimte nodig in je kast

Concreet ben je dus 1 rij al kwijt: 3-fase alamat kookgroep, 3-fase aardlek laadpaal en 3-fase groep voor laadpaal.

Als er nog een losse kWh meter bij moet ben je nog eens extra ruimte kwijt.

Op 28 september 2020 11:31:49 schreef sandro89:
[...]

Bijgevoegd een foto van de aardlek bestemd voor de laadpaal.

Is dat een alamat of een aardlekschakelaar? Met 63A lijkt hij me niet bestemd voor overspanningsbeveiliging.

Meep! Meep!

De Chint NL210 is een aardlekschakelaar type B. Meer niet.

Op 28 september 2020 11:33:29 schreef DJSmiley:
[...]

edit: Dit is idd een type B aardlek. Maar dus wel een aardlek, geen automaat
Dus je moet naast de aardlek ook nog een automaat plaatsen, dus dubbele ruimte nodig in je kast

Concreet ben je dus 1 rij al kwijt: 3-fase alamat kookgroep, 3-fase aardlek laadpaal en 3-fase groep voor laadpaal.

Als er nog een losse kWh meter bij moet ben je nog eens extra ruimte kwijt.

Ik zie het ja.. verkeerde informatie doorgekregen helaas.
Dat wordt nog flink puzzelen qua ruimte!

Iemand zei het al: vergeet de kWh-teller voor de EV niet.
Je stroomverbruik gaat zo enorm omhoog door de auto, dat je echt wel benieuwd bent naar dat verbruik.
Je houdt dan ook nog wat "gevoel" voor het huishoudelijk verbruik.

Vervangen DOOR.

welke EV is ook nog van belang, want veel laden maar op 1 fase. je deelt je kast anders in ( gelijktijdigheid ) als dat je op 3 fase gaat laden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 september 2020 17:18:01 schreef testman:
welke EV is ook nog van belang, want veel laden maar op 1 fase. je deelt je kast anders in ( gelijktijdigheid ) als dat je op 3 fase gaat laden..

Als het een 1-fase EV is kan ie beter de 1-fase kast houden.

Dan kun je, met loadbalancing, gewoon met 32A laden op 1 fase, terwijl je met een 3-fase kast 'maar' tot 25A komt.

In het geval van een 1-fase laadpaal zou ik die zo aansluiten dat die gelijk zit met de zonnepanelen, dan kun je, met loadbalancing, zelfs nog wat hoger laden dan je netaansluiting alleen.

Op 28 september 2020 10:36:56 schreef DJSmiley:
Let wel dat je de juiste (TypeB) aardlekautomaat besteld voor de EV

Verder zou ik de kamer/keuken op L2 zetten, nu zit ongeveer het hele huis op L1, en gebruik je L2 amper. (Alleen om terug te leveren)

Ook in de toekomst handiger, dan kun je het eigengebruik overdag al compenseren met je panelen

op L3 zit anders ook geen moer, alleen de boiler is een noemenswaardige last.

de tuin zou ik zeker apart houden, heb vandaag weer zo'n geval tuinstoring icm t halve huis plat gehad. meteen de tuin apart gezet nadat de rotte lamp was gevonden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 september 2020 11:14:25 schreef sandro89:
[...]
M'n ouders hebben haast geen keuken apparatuur, klein koffiezet apparaat en een combimagnetron, geen inbouw apparatuur. Dit valt dus erg mee.
[...]

Denk ook aan de verkoopbaarheid van de woning in de toekomst. Je wilt de keuken uitrusten voor algemeen gebruik, niet slechts voor hoe het gebruik nu is.

Meep! Meep!

Op 28 september 2020 17:07:36 schreef Boudie:
Iemand zei het al: vergeet de kWh-teller voor de EV niet.
Je stroomverbruik gaat zo enorm omhoog door de auto, dat je echt wel benieuwd bent naar dat verbruik.
Je houdt dan ook nog wat "gevoel" voor het huishoudelijk verbruik.

Ga ik navragen, voor alsnog komt deze er nu niet

Op 28 september 2020 17:20:12 schreef DJSmiley:
[...]

Als het een 1-fase EV is kan ie beter de 1-fase kast houden.

Dan kun je, met loadbalancing, gewoon met 32A laden op 1 fase, terwijl je met een 3-fase kast 'maar' tot 25A komt.

In het geval van een 1-fase laadpaal zou ik die zo aansluiten dat die gelijk zit met de zonnepanelen, dan kun je, met loadbalancing, zelfs nog wat hoger laden dan je netaansluiting alleen.

Dit snap ik niet zo goed, ik heb zelf geen verstand van het laadsysteem, enkel dat ik 3 fases moet aanbieden.. zal het navragen bij de leverancier.

Op 28 september 2020 17:22:00 schreef testman:
[...]

op L3 zit anders ook geen moer, alleen de boiler is een noemenswaardige last.

de tuin zou ik zeker apart houden, heb vandaag weer zo'n geval tuinstoring icm t halve huis plat gehad. meteen de tuin apart gezet nadat de rotte lamp was gevonden..

Ik heb de verdeling nogmaals doorgenomen en we willen een aantal groepen combineren.

- Tuin/schuur
- Wasmachine/wasdroger en eventueel de kelder hierbij (moet de waardes van de machines nog checken maar dit zijn nieuwe zuinige machines dus gaat waarschijnlijk makkelijk)

Echter kom ik hierdoor wel met een nieuw probleem, namelijk dat ik geen ruimte heb voor een lasdoos. en volgens mij is het nogsteeds zo dat je geen lasklemmen mag gebruiken..
Heeft iemand hier een oplossing voor welke niet veel ruimte in beslag neemt?

Morgen probeer ik wat meer foto's te nemen van de situatie.

moderne 18mm automaten hebben steekverbindingen, en kun je 2 draden per klem opsteken. was/droger samen zou kunnen, maar ik zou die eerder samen zetten met een ander toestel als bij elkaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 september 2020 17:59:06 schreef testman:
moderne 18mm automaten hebben steekverbindingen, en kun je 2 draden per klem opsteken. was/droger samen zou kunnen, maar ik zou die eerder samen zetten met een ander toestel als bij elkaar.

Dat kan... Maar ik zou het niet aanraden. Een betere manier is om de beide draden in één ferrule te klemmen en die ferrule in de klem te steken.

Meep! Meep!

Off topic:
Ik heb het even opgezocht; een ferrule is een adereindhuls.

Vervangen DOOR.

Op 30 september 2020 08:58:10 schreef roadrunner84:
[...]
Dat kan... Maar ik zou het niet aanraden. Een betere manier is om de beide draden in één ferrule te klemmen en die ferrule in de klem te steken.

aderhulze n gebruik je niet bij installatiedraad.

overigens, heeft een moderne automaat steekverbindingen waar je 2 draden in kunt steken, officieel zo gemaakt. daar wordt ook vaak gebruik van gemaakt, anders heb je veel dozen bovenin de kast nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
De automaten zijn met schroefverbinding, en twinnen gaat niet lukken ivm gebruik van vaste kern draad.

Nou heb ik gister even de situatie goed bekeken en ik kan wel ruimte maken om een kleine groepenkast erbij te zetten (8 eenheden breed moet wel lukken)
Hiervoor verplaats ik dan de aanwezige lasdoos naar rechts.
Op de foto zit nu een railtje met 2 reserve automaten, dit verdwijnt uiteraard.

Ik had zoiets in gedachte;
https://www.elektramat.nl/hager-miniverdeler-1-rij-8-modules-182x180-m…

Wanneer ik hier de laadpaal aardlek en automaat in zet hou ik nog 6 eenheden reserve ruimte over in de bestaande kast voor eventuele uitbreiding in de toekomst (airco staat in de planning)

Bestaand 2x12 eenheden
- Hoofdschakelaar 4 eenheden
- Aardlekautomaat koken 4 eenheden
- Zonnepanelen 2 eenheden
- 8 groepen, 8 eenheden (huidige automaten worden vervangen door smalle varianten)
- 6 reserve eenheden

Nieuw 1x8 eenheden
- Aardlek laadpaal 4 eenheden
- Automaat laadpaal 4 eenheden

Moet ik nog ergens opletten qua koppeling bestaande/uitbreiding groepenkast?