Spanningsschroevendraaier, maar dan met LED

Arco

Special Member

In de meeste spanningszoekers zit alles-in-een dus kan er niet veel mis gaan... (in dit geval een variatie op de 6x30 zekering: 7x35mm ;) )

De 1MOhm weerstand lijkt een gewoon klein 200v exemplaar. (waarschijnlijk denkt men 'zal wel goed gaan...')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 september 2020 14:39:56 schreef Arco:
In de meeste spanningszoekers zit alles-in-een dus kan er niet veel mis gaan... (in dit geval een variatie op de 6x30 zekering: 7x35mm ;) )

[bijlage]

De 1MOhm weerstand lijkt een gewoon klein 200v exemplaar. (waarschijnlijk denkt men 'zal wel goed gaan...')

Deze herinner ik me, dat was waar je de dop los kon draaien, al jaren niet meer gezien...

Arco

Special Member

Dit is een vrij nieuwe, dop kan er zeker niet (zonder gepast geweld) af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 28 september 2020 11:25:13 schreef deKees:
Een spanningzoeker heeft een serieweerstand van 470K. Dus dan krijg je max 0.5 mA op 230V.

Over de neon valt iets van 70V, de stroom wordt dus iets lager...

Op 28 september 2020 12:49:52 schreef maartenbakker:

Er zijn genoeg LED's die bij 400uA al branden, dat is een factor 100 minder.

Ik heb blauwe 3mm leds die bij minder dan 10µA zichtbaar oplichten.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 28 september 2020 16:13:57 (34%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dit topic heeft voor mij wel een grinnik-factor.

Als je elders op het forum de klachten leest over gewone, grote verlichtings-ledlampen die na uitschakeling capacitief licht blijven geven,
... dan is het heel grappig, in déze thread te lezen hoe volgens sommigen een piepklein indicatieledje juist niét zou willen branden - ook al houd je dan zelfs nog je duim bij wijze van tegengewicht aan de andere kant. :)

Evengoed blijft de vraag: ZIJN er al batterijloze led-spanningszoekers?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 september 2020 12:49:52 schreef maartenbakker:
Waar haal je vandaan dat de If van een LED 20mA is en van een neonlampje 400uA?

Er zijn genoeg LED's die bij 400uA al branden, dat is een factor 100 minder.

Er zijn standaard neonlampjes die graag 1500uA zien, en grotere die 20mA trekken, al passen die niet in een spanningszoeker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neon_lamp#Description eerste regel.

Ja, er zijn ook LEDs die maar 5mA nodig hebben. Het punt is niet zozeer wat het lichtje nodig heeft, maar waar de stroom zich begrensd. En het rotte is dan die 20mA van een standaard LED teveel is voor je lijf, maar te weinig om de 30mA aardlek aan te spreken.

Meep! Meep!

20mA is belachelijk, 40uA is ruim voldoende om goed zichtbaar licht uit een heldere blauwe LED te krijgen (zojuist geprobeerd). Het voordeel van zo'n LED is dat de kleur veel duidelijker is dan het vage oranje licht van zo'n neon lampje. Twee LEDs anti-parallel en een weerstand is alles wat je nodig hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 september 2020 16:40:35 schreef Frederick E. Terman:
Evengoed blijft de vraag: ZIJN er al batterijloze led-spanningszoekers?

Minstens eentje

Op 28 september 2020 11:28:40 schreef kris van damme:
toch kan het zonder batterij (enkel led en voorschakelweerstand).. ik heb er zelf eentje gebouwd.

de kunst is een gevoelige led te vinden, die al bij µA zichtbaar licht geeft. Uiteraard is bij kleine stromen de led ook niet zichtbaar bij zonlicht.. maar is wel gevoeliger dan een neonnetje. (en dat was de bedoeling)

Op 28 september 2020 16:41:10 schreef roadrunner84:
Ja, er zijn ook LEDs die maar 5mA nodig hebben. Het punt is niet zozeer wat het lichtje nodig heeft, maar waar de stroom zich begrensd. En het rotte is dan die 20mA van een standaard LED teveel is voor je lijf, maar te weinig om de 30mA aardlek aan te spreken.

Lijkt net alsof je niet begrijpt hoe een led werkt. De maximum toegelaten stroom in een led is 20mA om het simpel te houden. Er zijn ook leds die maximaal 1A mogen hebben en alle mogelijke variaties daaromheen. Er is geen minimumstroom voor een led. Bij een lage stroom geeft hij gewoon weinig licht. Pak je twee 20 mA leds antiparallel met een voorschakelweerstand van 1MΩ en je sluit hem aan op 230Vac dan geeft hij gewoon licht. Niet zo veel als bij een stroom van 20mA maar het kan voldoende zijn voor je toepassing. Een ledje begrenst de stroom niet. Daar is de voorschakelweerstand voor.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 september 2020 16:41:10 schreef roadrunner84:
[...]

https://en.wikipedia.org/wiki/Neon_lamp#Description eerste regel.

Ja, er zijn ook LEDs die maar 5mA nodig hebben. Het punt is niet zozeer wat het lichtje nodig heeft, maar waar de stroom zich begrensd. En het rotte is dan die 20mA van een standaard LED teveel is voor je lijf, maar te weinig om de 30mA aardlek aan te spreken.

Een neonlampje begrenst (net als een LED) absoluut GEEN stroom, daar is de serieweerstand voor!

EDIT: ohm pi was me voor, dat is hij natuurlijk aan zijn naam verplicht >:)

NOG EEN EDIT: ik lees het stukje wiki waar je naar verwijst, en dat is zonder meer misleidend geschreven. Een neonlampje heeft geen quiescent current maar trekt, eenmaal ontstoken, net zoveel stroom als de voeding kan leveren - slechts begrensd door de oudste natuurwet: BOEM-IS-HO.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb voor de lol nog even zitten rekenen of het haalbaar was om een LED aan te krijgen met enkel een capacitieve koppeling naar de hand van de gebruiker; de conclusie is dat dat eigenlijk niet haalbaar is. Je hebt ongeveer 500pF nodig om voldoende stroom door de LED te krijgen bij 230V 50Hz, en daarvoor heb je over het hele oppervlak van de schroevendraaier een geleidende folie met een 50um dikke isolator nodig (aangenomen dat de dielectrische constante 1 is), en dat is m.i. veel te kwetsbaar voor een stuk gereedschap dat je elektrocuteert als het beschadigd is. Daarbij zou de LED uit blijven als je de schroevendraaier niet goed genoeg vast hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

???

Een neon lampje doet ook niks als de geen contact maakt met de spanningzoeker. Capacitieve koppeling met je hand is niet van toepassing.

Op 28 september 2020 18:29:46 schreef ohm pi:
[...]Minstens eentje[...][...]Lijkt net alsof je niet begrijpt hoe een led werkt. De maximum toegelaten stroom in een led is 20mA om het simpel te houden. Er zijn ook leds die maximaal 1A mogen hebben en alle mogelijke variaties daaromheen. Er is geen minimumstroom voor een led. Bij een lage stroom geeft hij gewoon weinig licht. Pak je twee 20 mA leds antiparallel met een voorschakelweerstand van 1MΩ en je sluit hem aan op 230Vac dan geeft hij gewoon licht. Niet zo veel als bij een stroom van 20mA maar het kan voldoende zijn voor je toepassing. Een ledje begrenst de stroom niet. Daar is de voorschakelweerstand voor.

lijkt mij dat je niet weet dat er verschil zit in de gevoeligheid van de leds... simpele=oude leds hebben mA nodig om zichtbaar licht de produceren, er zijn er die dat al bij µA doen... zoals ik hierboven al schreef, ik heb zelf een led indicator gebouwd, en die werkt heel goed. (zit serieweerstand en seriecondensator+ reverse diode mee in) dezelfde tester heeft aan de andere zijde ook een klassieke neon, dus ik heb de twee kunnen vergelijken. de LED glimt sneller bij lagere spanningen. dat was de bedoeling.. met name een ESD onveilige plek detecteren op onrechtstreekse wijze.

Op 28 september 2020 20:22:50 schreef kris van damme:
lijkt mij dat je niet weet dat er verschil zit in de gevoeligheid van de leds....

Is me bekend hoor. :) Ik ken de ledjes uit 1975 en exemplaren uit 2015. (..en de voorgangers van de ledjes, de DM-buisjes)

Thevel

Golden Member

Op 28 september 2020 18:03:50 schreef SparkyGSX:
Twee LEDs anti-parallel en een weerstand is alles wat je nodig hebt.

Dat had ik vanmiddag al geprobeerd met 2 blauwe leds en een weerstandje van 470k.
Beide leds zijn prima zichtbaar als ik ze op de fase houd.

Op 28 september 2020 20:26:45 schreef ohm pi:
[...]Is me bekend hoor. :) Ik ken de ledjes uit 1975 en exemplaren uit 2015. (..en de voorgangers van de ledjes, de DM-buisjes)

DM buisjes, das wat anders. op zich zijn die heel gevoelig op het stuurrooster, maar wat power hongerig, ttz 1,2V gloeidraad en 45 à 90 V anode. Weet niet of je de start van de topic herinnert, maar het ging om een neonvervanger, liefst zonder batterijen :-) .

overigens zijn de op zich schattige DM70/71 buisjes niet iets dat je alle dagen nog tegenkomt.. ttz in een actuele datasheet, mocht die nog bestaan, zou het als volgt staan: not recommended for new design!

maartenbakker

Golden Member

FTD's zijn de opvolger van DM buisjes als je het mij vraagt. Die zijn nog wel actueel, maar hebben een redelijk goed gedefinieerde aansturing nodig om geod licht te geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 september 2020 19:41:21 schreef deKees:
Een neon lampje doet ook niks als de geen contact maakt met de spanningzoeker. Capacitieve koppeling met je hand is niet van toepassing.

Het hele idee was juist om te bekijken of het haalbaar was, ik snap ook wel dat het bij gangbare spanningzoekers niet zo werkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
KGE

Golden Member

Is toch ook vrij snel te proberen:

Neem een high efficiency LED, zet er een 1N4148 omgekeerd parallel aan en zet er twee 470k weerstanden mee in serie. Prik het ene uiteinde op de fase en raak de andere kant aan. Stroom is maximaal (230/940000)=244 uA
Experimenteer eventueel met nog meer weerstanden of hogere waardes.

Ikzelf heb dit gedaan als vervanger voor die 'groene' neon indicatorlampjes die al na een jaar op zijn (diepvries en zo)
High efficiency groene LED, 1N4148 en twee weerstanden. Gaat nooit weer af..

Op 28 september 2020 14:39:56 schreef Arco:
In de meeste spanningszoekers zit alles-in-een dus kan er niet veel mis gaan... (in dit geval een variatie op de 6x30 zekering: 7x35mm ;) )

[bijlage]

De 1MOhm weerstand lijkt een gewoon klein 200v exemplaar. (waarschijnlijk denkt men 'zal wel goed gaan...')

Alstie niet brandt, heb ik nog wel een doosje nieuwe (zekeringen) >:)

fred101

Golden Member

Analoge multimeter, die heeft geen batterij nodig (voor spanning) en waarschijnlijk ook geen last van fantoom spanning.

Het hele idee dat mijn lichaam onderdeel is van het meetcircuit staat me gewoon niet aan. Als ik zelf momenteel een hoge weerstand heb en dan ook nog goed geïsoleerd ben en het lampje weinig licht geeft dan zou het lampje uit kunnen blijven en waan ik me onterecht veilig.

Is het echt zoveel werk om twee probes ipv 1 schroevendraaier te gebruiken ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 september 2020 10:36:58 schreef fred101:
Analoge multimeter, die heeft geen batterij nodig (voor spanning) en waarschijnlijk ook geen last van fantoom spanning.

Het hele idee dat mijn lichaam onderdeel is van het meetcircuit staat me gewoon niet aan. Als ik zelf momenteel een hoge weerstand heb en dan ook nog goed geïsoleerd ben en het lampje weinig licht geeft dan zou het lampje uit kunnen blijven en waan ik me onterecht veilig.

Is het echt zoveel werk om twee probes ipv 1 schroevendraaier te gebruiken ?

Hier de TS ;-).
Tja, "zoveel werk", het idee van de spanningsschroevendraaier is perfect, alleen zeker als er veel licht is, is het neon lampje niet goed te zien, dat is in mijn ogen eigenlijk het enige probleem.

Ik was verbaasd dat er niet een versie inmiddels is met genoemde LED(s), (diode) en voorschakelweerstand, en dan bedoel ik niet een probe als van Fluke voor een stuk meer geld (kan ook een stuk meer, wellicht veiliger, etc.) dan zo'n schroevendraaiertje van de bouwmarkt, maar gewoon zo simpel en doeltreffend als de neon-versie.

Op 29 september 2020 10:36:58 schreef fred101:
Is het echt zoveel werk om twee probes ipv 1 schroevendraaier te gebruiken ?

Bij een meetinstrument met 2 probes heb je wel een referentie nodig ten opzichte waarvan je kan meten. Die is er niet altijd, en als die er wel is (nul of aarde) dan kan die ook nog onderbroken zijn.

Wat led spanningszoekers betreft - ik zat eens met m'n ex in bed, die had z'n laptop op schoot, met de voeding in een ongeaard stopcontact.

Ik zag met m'n rug tegen de muur. Aanraken van m'n ex voelde 'ruw'.

Ik pak een 12v halogeenlamp-vervangertje er bij, en jawel, de leds lichten zwakjes op als ik zelf een pootje vasthoud, en met het andere pootje m'n ex aanraak.

Leds kunnen best werken als vervanging van een spanningszoeker, maar ik durf niet te claimen dat leds helderder zouden zijn dan een neonlampje. Daarvoor zou je moeten kijken naar het aantal mcd per 100µA ofzo.

Ik denk eigenlijk dat het gewoon een kwestie is van 'waarom veranderen'. Zo'n neondingetje is al een matig testapparaat, waarom hetzelfde niet al te geweldige concept proberen te moderniseren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Helemaal vergeten... dan hebben we deze dingen nog:

Of zit daar stiekem een batterijtje in?

Overigens, los van welke spanningszoeker/schroevendraaier met 1 "pen" dan ook: ook in mijn nieuwe (bijna 100 jaar oude) huis weer mooie dingen gezien, w.o.:

  • 2 blauwe draden naar een WCD (waarbij ene natuurlijk gewoon fase is)
  • Het schakelen van nul i.p.v. fase

Met die laatste heb ik me nog eens goed vergist: moest iets heel simpels doen in een fitting. Schakelaar van de lamp uit, lamp brandde niet, dus daar viel geen speld tussen te krijgen... Helaas, de fase stond er vol op, ook daar liep de nul via de schakelaar en schakeldraad (draden waren qua kleur niet zichtbaar, maar dat was anders ook geen garantie geweest).

Het hele idee dat mijn lichaam onderdeel is van het meetcircuit staat me gewoon niet aan.

Lijkt me ook geen gezonde situatie, kan 99x goed gaan, sta je ineens in een kelder waar het wat nat is, ding kapot, ben je weg, of tenminste een paar weekjes een bezoekje aan het IC (Oom van mij stond in een kelder met wat water en leunde even tegen de muur)

Aanraken van m'n ex voelde 'ruw'.

Dat is normaal bij exen ;), maar idd typisch dat die 19v ?
zover door kon gaan.

Is er dan iets mis met deze dingen ?

https://www.ebay.com/itm/Digital-LED-AC-Electric-Power-Voltage-Tester-…

Alles met een knipoog ;-)