tld buizen met elektronisch voorschakelapparaat gaan uit direct na aanzetten

Daarnet het nieuwe EVSA vervangen, overigens qua aanduiding identiek aan het oude, behalve dat het oude in Polen was gemaakt en de nieuwe hier ten lande.

En inderdaad is dat overzetten op zich is een peulenschilletje, want de bedrading blijft hetzelfde, de maat van het apparaat is ook gelijk, dus de schroefjes konden ook blijven waar ze waren, heel fijn allemaal.

De buisjes had ik er allemaal al goed in gedraaid tot het klikje en die oude buizen bewaar ik voor noodgevallen, mocht een nieuwe gaan haperen.

Zou het EVSA toch nog kuren krijgen zal ik zeer zeker naar een Osram uitkijken. Maar wie weet kan ik het oude nog repareren.

Na openmaken van het oude EVSA viel me op dat er geen SMD's in verwerkt zijn. Allemaal flinke discrete componenten, waaronder 3 FET's van het type K4A60DB van Toshiba.

Er is 1 dikkere elco van 25uF (450V) die er niet raar of bol uitziet, ik zie 4 trafootjes, een hele hoop condensatoren voor hogere spanningen (MKP, MMK) en ook 6 volgens mij blauwe tantaaltjes.

Verder zitten er op de print 7 diodes en een spoeltje dat me een smoorspoeltje lijkt en nog een met L aangeduid spoeltje dat er uitziet als een draadbrug op dikke pootjes en ook nog 1 discrete weerstand.

Tenslotte is een een met X aangeduid metalen friebeltje dat ik niet herken, maar zou dat een soort sparkgap zijn of een zekeringfunctie kunnen hebben? Ik maak er straks nog een fotootje van het printje met de onderdelen, altijd leuk voor de visueel ingestelde.

Maar om kort te gaan: geen schroeiplekken of vervormde onderdelen te zien.

De verlichting lijkt weer probleemloos te branden, ik zeg "lijkt", omdat ik had gemerkt dat er, zoals eerder vermeld, na het vervangen van de buisjes er eentje ging knipperen. Later heb ik de zooi toen weer aangeschakeld en knipperde een andere en uiteindelijk bleek dat dit knippergedrag pas na een tijdje branden optrad, ik vermoed dat het iets te maken heeft met het opwarmen van het oude EVSA.

Het is afwachten of het branden nu knipperloos blijft, maar ik heb er na alles te hebben vervangen uiteraard heel goede hoop op.

knipperen van 1 buis na opwarmen, is vaak een soort van draaiing in het gas in de buis, en komt vaker voor, vaak net na een nieuwe buis erin is gezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier zijn de ingewanden van het EVSA op zichtbaar.

L202 is het vreemde spoeltje dat ik beschreef als een draadbrug op dikke pootjes, schuin links onder de elco.

Helemaal links staat het door mij als X genoemde metalen friebeltje, dat bij nader inzien is gemerkt met X3 vlakbij de AC-connector die X1 heet, het zal dan ook wel een connector zijn, maar waarvoor weet ik niet.

De FET's zijn de zwarte rechthoekjes onderaan in het midden, aangeduid met op de foto slecht zichtbare Q1 t/m Q3. Nu ik nog eens kijk zie ik dat ik vergeten ben een transistor te benoemen, die zit ter rechterzijde van de elco naast een bruine condensator. Het type heb ik nog niet kunnen lezen.

De enige weerstand in het geheel zit helemaal rechts naast een blauwe condensator.

@testman: dus het zou zo maar kunnen dat dit knipperen weer ophoudt na een tijdje? Dan is mogelijk het oude EVSA nog in orde...

Hmm..., nu alles is vervangen zijn de buizen (2 v/d 3) aan het "knipperen", eerder: pulseren, geslagen na al geruime tijd goed gebrand te hebben.

Het ziet er uit alsof het gas in de buizen wervelt (inderdaad), maar gaat dit over? En waarom duurt het zolang voordat dit optreedt?

Ik snap het echt niet, maar ik laat het boeltje maar eens begaan om te zien of het stabiliseert. Vreemd genoeg heb ik dit hiervoor nog niet meegemaakt.

Het aansluitschema voor 3 buizen vertoont 2 buizen die symmetrisch zijn aangesloten met een 3-e ertussen,dus dacht ik dat die 3-e buis de buis zal zijn die niet pulseert, maar voor zover ik de draden heb kunnen volgen (beetje lastig nu alles weer is gemonteerd) is dat niet het geval, hetgeen het mogelijk nog raadselachtiger maakt.

Het schema zit hierbij.

Sine

Moderator

VSA ? TL-D? *kijkt met verbazing naar de datum van de topicstart*

Waarom zou je daar nog mee gaan knoeien? Voor de prijs van een E-VSA heb je een vervangende LED buis tegenwoordig.
Ik ga in ieder geval niet meer stunten met iets wat ook maar een beetje weg heeft van TL, als het sneuvelt wordt het vervangen ... door wat anders.

TinusTech

Golden Member

'vervangende led-buis' blijkt in de praktijk niet een échte vervanger. Vaak geven ze veel minder licht als TL-buizen. Of ze zijn duurder. T-LD buizen van goede kwaliteit zijn als je even zoekt heel goedkoop en gaan (ervaring) bijzonder lang mee. Bij leds moet je de levensduur nog maar afwachten.

tja, ik herstel in vergelijk met 7 jaar terug ook niet veel armaturen meer, naar led ombouwen wel, maar herstellen komt minder voor.

ledbuizen zijn niet altijd een verbetering idd, als je oa philips master neemt die 140 lumen/watt halen kom je nog goed uit, maar de low budget vervangers zijn geen 100 lumen/W en dan heb je alleen het voordeel van meteen vol licht geven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat wervelen van het licht in de buis zie ik alleen optreden direct na een koude inschakeling. En na een paar minuten houdt het op.
Ik heb nog nooit waargenomen dat het pas na een poosje begint en niet meer ophoudt.

Het waren de 2 rechter buizen (van de 3 in totaal) die dat "wervelende" gedrag vertoonden.

Ik besloot om de linker, de enige nog steady brandende, buis te verwisselen met de middelste buis en daarna bleek dat wat nu de meest linker buis was geworden, nog slechts de enige buis te zijn die dat rare gedrag bleef houden.

Uiteindelijk heb ik die ene tl-buis dan maar vervangen door de vierde (extra) nieuwe buis (die ik extra had laten komen voor het geval dat...) en toen leek alles goed te blijven!

Het was dus een gelukkige/vooruitziende blik geweest van me, om die extra buis mee te bestellen.En zijn inderdaad ook niet duur, hoewel? Het ligt er wel aan waar je de aanschaf doet: ik betaalde (online) voor 4 van deze Philips TL-D 18W 830 exemplaren in totaal 3,88 terwijl de bouwmarkt hier maar liefst 6,99 PER STUK durft te vragen voor hetzelfde product.

Affijn, ik neem dus aan dat het hele fenomeen werd veroorzaakt door die ene nieuwe buis, die er nu tussen uit gehaald is.

Achteraf had ik dat oude EVSA waarschijnlijk wel kunnen laten zitten.

@Sine: ik ben geen fan van LED-licht in het algemeen. Het spectrum is ook niet mooi continu. De kleurtemperatuur is vaak niet mooi en meer dan eens blijkt het af te wijken van lampen met dezelfde opgegeven kleurtemperatuur. Wat dat betreft zijn de kleuren van TL-buizen veel betrouwbaarder. Ik hecht sterk aan op elkaar afgestemde verlichting qua helderheid en kleurtemperatuur en het valt niet mee om dat voor elkaar te krijgen met LED licht.

@TinusTech: de levensduur is zeker een punt, want de opgegeven theoretische levensduur is niet bewezen en ik heb ervaring met LED lampen die al snel de geest geven.

@

Wij hebben hier ook nog een paar van deze in dienst, worden dagelijks gebruikt. Eigenlijk geen problemen mee, zowel de buis als de EVSA zitten er al bijna 8 jaar in.

Heb toen de lichtbak opnieuw moeten bekabelen, want de draden waren of te kort of pasten niet voor een EVSA, daarvoor was het nog een oude ballast.
In garage ook opnieuw bekabelt daar zitten 2 buizen in van 58W. Ook die doet het nog altijd prima. Hen me netjes aan de schema gehouden met zo kort mogelijke kabels.

Dat wervelen doen ze allemaal als het koud is, na een paar minuten verdwijnt dat helemaal en is de buis ook feller. In de warme zomer zag je geen wervelen.De lichtopbrengst is onmiddellijk na inschakelen nog niet optimaal. Gedurende de eerste paar minuten neemt de hoeveelheid licht nog sterk toe.

Zelfs nog een paar in voorraad.

Heb toen ook gekozen voor warme start omdat dat eigenlijk beter is voor de buizen, de elektroden slijten zo minder snel.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 28 september 2020 17:12:52 (16%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@CrossFireX: het wervelen waar ik mee te maken had hield erg lang aan, het was niet een kwestie van minuten, maar eerder van een uur.

Dus hoe dat zit is me nog niet duidelijk, het is hier gewoon ca. 20 graden, dus niet koud. En het feit dat het omwisselen van de plek in de schakeling van een wel- en niet-wervelende buis er voor zorgde dat de andere wervelende buis in de schakeling steady ging branden, vind ik ook wel raar te noemen.

Weet iemand eigenlijk wat de natuurkundige verklaring voor wervelen is? Het ziet er fascinerend uit...

Misschien heeft dit er iets mee te maken?

Een elektronisch voorschakelapparaat voedt een fluorescentielamp met een relatief hoge frequentie, in het algemeen tussen 20 en 100 kHz.
Ik weet ook dat die EVSA een versleten buis detecteren en die dan uitschakelen. Of misschien een probleem met de bedrading, dit kan soms kritisch zijn.

Ook een paar goedkope EVSA in enkele bakken die er al 5 jaar in dienst zijn.

Deze zijn wel cold start EVSA.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

het wervelen waar ik mee te maken had hield erg lang aan, het was niet een kwestie van minuten, maar eerder van een uur.

Ik heb dat ook regelmatig na het vervangen van buizen. Op het werk gaat dat makkelijk over de 1000 buizen die er op kantoor branden. Als het wervelen niet na een uur stopt of dat er mensen klagen over het wervelen vervang ik de buis maar weer. Het is helaas wel zo dat een klein percentage van de buizen gewoon defect bij aankomst is en helemaal niet werken.

Dat wervelen doen ze allemaal als het koud is, na een paar minuten verdwijnt dat helemaal en is de buis ook feller.

Pas als de buis erg koud is bv 15 graden of minder klopt dat wel maar op kantoor temperaturen moeten ze dat eigenlijk niet doen. En dan bedoel ik dat het hinderlijk is. Als je heel goed kijkt en dichtbij de buis bent wervelen ze altijd maar dat bedoel ik hier niet.
Mijn reserve buizen liggen in de werkplaats en die kunnen wel een kouder dan 15 graden zijn. Een slimmerik had ooit eens de nieuwe buizen in de koeling gelegd, daar waren ze toch ook aan het werk. Echter ging iets later de koeling aan en de volgende dag werden de buizen geplaatst ook in de koeling. Dat geeft dan mooi rood licht wat vanzelf weer goed komt.

het is hier gewoon ca. 20 graden, dus niet koud.

Voor de buis is dat nog niet helemaal warm die word nog iets warmen als die aanstaat. Maar zoals gezegd wervelen alle buizen maar het bijna nooit hinderlijk.

En het feit dat het omwisselen van de plek in de schakeling van een wel- en niet-wervelende buis er voor zorgde dat de andere wervelende buis in de schakeling steady ging branden

De buizen schijnen aan beide zijden verschillend van opbouw te zijn waardoor het draaien van de buis wel eens verschil kan maken. Ik heb daar wel eens een foto van gezien maar kan die niet meer terug vinden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Blijven wervelen kan te maken hebben met een te lage lampstroom, vermoed ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is mij bij (sommige) eVSA's gebleken dat het belangrijk is dat de capaciteit van de bedrading naar aarde aan één bepaalde kant laag is, dus de bak zo bedraden dat deze daadwerkelijk kort is.
Ik heb een paar decennia terug veel Philips HF-R gebruikt, maar ik weet niet meer of deze problemen gaven. De boel start dan niet en verklaart goede buizen slecht.

[edit]
Ik zie nu dat het ook op de Philips hierboven staat:

Buizen hebben last van een parasitaire gelijkricht-werking welke zichzelf versterkt.

Toen ik de bakken opnieuw bedrade hier thuis, volgde ik het schema zoals afgebeeld. Met zo kort mogelijke draden voor terminal 3 en 4. Ik had ook andere draad van 1.5mm genomen. En ze doen het allemaal goed zonder enige problemen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 28 september 2020 18:06:49 schreef benleentje:
[...]Ik heb dat ook regelmatig na het vervangen van buizen. Op het werk gaat dat makkelijk over de 1000 buizen die er op kantoor branden. Als het wervelen niet na een uur stopt of dat er mensen klagen over het wervelen vervang ik de buis maar weer. Het is helaas wel zo dat een klein percentage van de buizen gewoon defect bij aankomst is en helemaal niet werken.
[...]Pas als de buis erg koud is bv 15 graden of minder klopt dat wel maar op kantoor temperaturen moeten ze dat eigenlijk niet doen. En dan bedoel ik dat het hinderlijk is. Als je heel goed kijkt en dichtbij de buis bent wervelen ze altijd maar dat bedoel ik hier niet.
Mijn reserve buizen liggen in de werkplaats en die kunnen wel een kouder dan 15 graden zijn. Een slimmerik had ooit eens de nieuwe buizen in de koeling gelegd, daar waren ze toch ook aan het werk. Echter ging iets later de koeling aan en de volgende dag werden de buizen geplaatst ook in de koeling. Dat geeft dan mooi rood licht wat vanzelf weer goed komt.
[...]Voor de buis is dat nog niet helemaal warm die word nog iets warmen als die aanstaat. Maar zoals gezegd wervelen alle buizen maar het bijna nooit hinderlijk.
[...]De buizen schijnen aan beide zijden verschillend van opbouw te zijn waardoor het draaien van de buis wel eens verschil kan maken. Ik heb daar wel eens een foto van gezien maar kan die niet meer terug vinden

sinds de productie minder belastend voor het milieu moest zijn is dat wervelen begonnen, ook de uitval is veel groter geworden. bij de S10 starters was dat als eerste merkbaar, een 15 jaar geleden al. op 50 starters is 4 stuks die niks doen niks abnormaals.

1,5mm2 is fout in tlbakken, veel klemmen kunnen dat niet aan en duw je krom met 1,5mm2. veel modern spul heeft maar 0,5mm2 erin zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

1,5mm² is fout in SOMMIGE tlbakken...

Geen problemen ondervonden hier namelijk, zijn makkelijk los te nemen of vast te maken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

vind maar eens een tlbak met 1,5mm2 lichtbron bedrading van de afgelopen 20 jaar dan.. ik heb wel vaker lopen stoeien met bakken waar men de evsa ooit met 1,5mm2 had gemaakt. de evsa kan geen 1,5mm2 aan, draden bleven niet zitten in de klemverbindingen. normaal geen probleem met osram.

dikke draad doet geen moer in een tlbak, er loopt amper vermogen. de korte draden aan 1 zijde heeft een andere reden als spanningsval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weet ik allemaal wel. Maar ik had nog zat draad liggen zo, dus maar gebruikt. Baat het niet, schaad het niet... :)

En dat ging vlot zonder problemen, hier blijven de draden toch mooi zitten in de klemverbinding. Je mag ze ook niet te lang afstrippen.

Dus jij direct in de aanval omdat ik die draad toevallig op een rol had liggen in de kast. Prettige dag verder...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Op 28 september 2020 19:04:07 schreef maartenbakker:
Blijven wervelen kan te maken hebben met een te lage lampstroom, vermoed ik.

Dat zou kunnen. De lamp bereikt dan niet zijn optimale werk temperatuur. Maar het ligt dan wel aan de lamp en niet aan de armatuur, want dezelfde lamp in een ander armatuur wervelt dan ook. Heel soms werk het wel maar dan heb je waarschijnlijk een armatuur die net even wat meer stroom geeft want ik denk dat daar ook wel een kleine spreiding inzit.

sinds de productie minder belastend voor het milieu moest zijn is dat wervelen begonnen, ook de uitval is veel groter geworden.

Dat eerst wist ik niet niet maar klink plausibel het 2de deel helemaal mee eens meer tl buizen die uit de doos niet werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 28 september 2020 16:51:03 schreef zwaaier:

@Sine: ik ben geen fan van LED-licht in het algemeen. Het spectrum is ook niet mooi continu. De kleurtemperatuur is vaak niet mooi en meer dan eens blijkt het af te wijken van lampen met dezelfde opgegeven kleurtemperatuur.

Dan heb je al HEEL lang geen (goede!) LED meer gekocht.

Wat spectrum betreft, erger als TL/PL/enz... gaat het niet worden.

PHILIPS MASTER TL-D Reflex 18W/840

Ofwel:
Gloeilamp

TL

LED

@sine; Klopt het dat tl-buizen minder stroom verbruiken met een EVSA in plaats van een gewone ballast? Of is dit compleet verwaarloosbaar?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

ja, een EVSA gebruikt precies het vermogen van de tl buis, dus een 36W buis trekt ook 36W. bij een EM vsa is dat afhankelijk van de klasse een 5-10W meer. een 58W buis op een klasse E vsa geeft over de 68W aan verbruik..

bij een dimbare evsa, doorgaans de 0-10V modellen gaan echt raar doen bij een rotte aarde, buis ontsteekt niet of gaat knipperen. al diverse gevallen gehad waar slechte aarding aan de oorzaak lag.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 28 september 2020 21:35:30 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer