tld buizen met elektronisch voorschakelapparaat gaan uit direct na aanzetten

Arco

Special Member

Ik heb in het verleden bij 'moeilijke' tl's wel eens een alu strip geplakt op de onderzijde (die niet zichtbaar is) van de buizen.
Werkte goed...

https://media.rs-online.com/t_large/F5425448-01.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@testman; bedankt voor de info. Niet gedacht dat het zo veel zou zijn. Maar ja als je nadenkt, sommige ballasten werden gloeiend heet en bruin van de hitte. Plastiek bakken gingen kapot omdat de plastiek van de hitte korrelig werd. 5 tot 10W opgestookt aan warmte...

@arco; Bij ons vader hangen nog oudere TL lampen en die strip zit in de buis zelf gesmolten in het glas. Wel een oudje, een 20W heel dikke TL buis.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 28 september 2020 22:11:22 (22%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik moet bekennen dat de bedrading niet zo kort is als zou moeten.
Het heeft te maken met de fysieke sitatie, het EVSA zit achter op de kopplank van een overkapping en kon alleen worden gemonteerd door die kopplank van de voorkant van de bak af te nemen, hem te plaatsen en de draden te verbinden vooraleer de plank weer teruggeschroefd wordt, want als de plank eenmaal weer zit, is er geen ruimte om de draden in te steken. Dus moesten alle draden een extra lus krijgen...

Dat kan ik nog eens onder de loep nemen misschien is er nog wat speling om e.e.a. gunstiger te monteren zodat de draden ingekort kunnen.

Ik weet niet wat er gebeurt als je die draden lang hebt in plaats van kort. Denk wel dat het iets te maken heeft met de hoge HF frequentie die ze gebruiken in die EVSA. Misschien problemen met ontsteken en ja waarschijnlijk ook wervelingen door storingen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

dikke buis met koperstrip ingebouwd, dat is TL-M of een T12 buis voor koude omgevingen.

een vsa bak wordt goed warm doorgaans idd, heb bij de jaren 60 philips bakken wel gehad dat de condensator stuk was, doorverbonden en bak werkte weer. dezelfde week plek in plafond geschroeid en lak van de bak gesmolten. de vsa was dus gaar bij die bak, bij opwarmen liep ie oranje aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Sine: het zal wel komen doordat de vroege LED lampen me met een boog om ze heen hebben laten lopen door de vreselijk tegenvallende eigenschappen ervan.

Zo te zien is dat wel erg verbeterd. Maar de gloeilamp bekoort mij toch echt het meest, het fijne van de gloeilamp zit hem wat mij betreft ook in het feit dat je de kleurtemperatuur kan instellen met een dimmer.

Ik ben gek op dimmers omdat je daarmee een geheel kan maken van het scala aan lichtpunten in een ruimte, fel licht vind ik sowieso irritant en verschillende tinten licht door elkaar in een ruimte vind ik esthetisch ronduit pijnlijk.

Bij gewone (oudere) ledlampen is het me wel opgevallen (kan aan het type liggen) dat er bij een snelle oogbeweging 3 primaire kleuren naast elkaar te onderscheiden zijn in de lichtbron. Heel merkwaardig vond ik dat toen het me voor het eerst overkwam.

Maar die modernere, daar heb ik er toevallig laatst een zestal van in een keramieken ouderwets kroonluchtertje geplaatst (een puntig peer model lampjes), daar ben ik wel over te spreken want daar zit een lange gloeidraadachtige sliert in met geel materiaal dat een heel prettig spectrum afgeeft en het doet bovendien geruststellend old-skool aan.

Eigenlijk zou ik het eens naast elkaar moeten zien om te kunnen beoordelen. Een 830 buis van beide typen, ik zou als test eens een los LED-armatuurtje kunnen aanschaffen om te zien hoe dat op me inwerkt.

Wat betreft PL-lampen kan ik melden dat ik dat verschrikkelijke lampen vindt. Dan heb ik het over die knollige exemplaren die te groot zijn en te zwaar en je gek maken met hun 50HZ geknipper. Je zal me vast vertellen dat die dingen nu ook HF zijn?

PL-C lampen zijn er al ~18 jaar op HF, de leeftijd van een pand/verbouwing helpt me daar vaak bij, rond de 6-13 jaar is EVSA, dus 4 pins PL-C en meer als 15 is VSA en dus 2 pins PL-C lampen.

led heb je ook allang in de uitvoering "dim to warm" dus oranje naar witter licht bij opdraaien dimmer. ledbakken met een knopje dat je ineens van 3000K naar 4000K gaat is er ook, heb je maar 1 type bak nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 28 september 2020 22:36:12 schreef zwaaier:
Het fijne van de gloeilamp zit hem wat mij betreft ook in het feit dat je de kleurtemperatuur kan instellen met een dimmer.

Die zijn er ook in led, de Philips 'warm glow' types bijvoorbeeld.

Bij gewone (oudere) ledlampen is het me wel opgevallen (kan aan het type liggen) dat er bij een snelle oogbeweging 3 primaire kleuren naast elkaar te onderscheiden zijn in de lichtbron. Heel merkwaardig vond ik dat toen het me voor het eerst overkwam.

Dat is inderdaad merkwaardig, want een led lamp is blauw met een fosfor wat de overiges kleuren maakt, dus dat effect kun je helemaal niet zien.
(behalve natuurlijk de RGB varianten die je in allerlei leuke kleurtjes kan instellen, die worden ge-PWM-ed)

Eigenlijk zou ik het eens naast elkaar moeten zien om te kunnen beoordelen. Een 830 buis van beide typen, ik zou als test eens een los LED-armatuurtje kunnen aanschaffen om te zien hoe dat op me inwerkt.

Een 830 is nog erger.

Wat betreft PL-lampen kan ik melden dat ik dat verschrikkelijke lampen vindt. Dan heb ik het over die knollige exemplaren die te groot zijn en te zwaar en je gek maken met hun 50HZ geknipper. Je zal me vast vertellen dat die dingen nu ook HF zijn?

Die zijn er met een klassieke VSA 100Hz, maar ook met E-VSA's, de spaarampen zijn sinds de vroege 90's HF types.

Dank jullie wel, ik leer hier duidelijk heel wat bij.

@Sine: het zal wel zo'n RGB type zijn geweest dan, ik herinner me dat ik er eens een heb gehad, inderdaad vanwege de instelbaarheid van de kleur, maar dat viel heel erg tegen. Met een RGB LED, tenminste degene die ik heb geprobeerd, gaat de kleurinstelling in discrete stappen die wat mij betreft te grof zijn overigens om tot een 'natuurlijke' gloei-imitatie te komen.

Ik neem aan dat testman's 'dim to warm' en Sine's 'warm glow' op hetzelfde neerkomt.

Weet iemand hoe de kleurveranderlijkheid in dit soort lampen wordt bewerkstelligd? Als de kleurtemperatuur van een LED lamp bepaald wordt door het fosfor, dan zou je toch denken dat die veranderlijkheid van kleur komt doordat er verschillende fosfors worden gebruikt op verschillende LED's in 1 behuizing, maar wie weet zit het anders...

Het is misschien een lastige vraag, maar ik blijf me afvragen hoe dat toch zit met dat 'wervelen': die gasmoleculen lijken dus te gaan spiraliseren, maar hoe wordt dat veroorzaakt? Ik zou denken dat hier iets met magnetisme aan de hand moet zijn. Waar elektriciteit is, is ook magnetisme natuurlijk, maar dan snap ik nog niet hoe dat zo kan verschillen dat het echt opvallend wordt. Is er een officiële term voor het 'wervelen' waar ik op zou kunnen zoeken?

Sine

Moderator

Met een RGB kun je ook nooit een "witte" lamp nabootsen, je mist dan heel veel kleurinformatie.

Bij de 'warm glow' lampen zitten er extra leds in om die kleur warmer te maken bij lagere dimniveau's, in de 'smart' lampen (hue, ikea, ..) heb je tegenwoordig ook lampen die koude en een warm witte leds combineren zodat je de kleurtemperatuur vrij kunt kiezen.

Voor de uitleg va die banden in gasontladingsbuizen ga je de kwantumfysica in, https://www.youtube.com/watch?v=4KC8iBINhAA