Spanningsschroevendraaier, maar dan met LED

Thevel

Golden Member

Op 29 september 2020 11:54:39 schreef gdb:
Helemaal vergeten... dan hebben we deze dingen nog:[bijlage]

Of zit daar stiekem een batterijtje in?

Nee, daar zit geen batterijtje in.

Op 29 september 2020 12:04:33 schreef RvEldijk:

Dat is normaal bij exen ;), maar idd typisch dat die 19v ?
zover door kon gaan.

Het gaat ook niet om de 19v, maar om de geringe capacitieve lekstroom van het netfilter. Vaak zit er een 2200 of 4700pf condensator tussen fase/nul en de massa van het aangesloten apparaat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Thevel

Golden Member

Op 29 september 2020 11:54:39 schreef gdb:
Helemaal vergeten... dan hebben we deze dingen nog:[bijlage]

Te koop bij Conrad.

@Ledlover dank je wel, duidelijk verhaal.

Te koop bij Conrad.

Zie je ook niet veel iets betaalbaars/goedkoops bij conrad, ik dacht even dat iedereen ze links had laten liggen, en dat ze goedkoper waren geworden daardoor, nog niet :)

Ben toch wel blij met die ondermaatse prijzen in china, daardoor kunnen we gewoon veel meer projecten door laten gaan.

Alles met een knipoog ;-)
Thevel

Golden Member

Als je geld teveel hebt kun je hem ook hier kopen. :)

Dit zou verboden moeten worden, toch reinste diefstal :)

Denk als je een NL webshop hebt, alles koopt in China, import orders van max 20 euro maakt, 100% duurder verkoopt, dat je een mooi goedkoop goedlopend bedrijf hebt.

Alles met een knipoog ;-)

Maar ja, het ding is ook bedoeld voor de optimalisatie van je audioapparatuur. Dan ga je natuurlijk geen goedkope rommel kopen. :)

Dan ga je natuurlijk geen goedkope rommel kopen.

Ow ok, dan heb je gelijk dat het 30x over de kop moet voor precies dezelfde goedkope rotzooi uit china. Denk optimalisatie alleen voor hun bankrekening in dit geval.

Alles met een knipoog ;-)
Lambiek

Special Member

Op 29 september 2020 10:36:58 schreef fred101:
Het hele idee dat mijn lichaam onderdeel is van het meetcircuit staat me gewoon niet aan. Als ik zelf momenteel een hoge weerstand heb en dan ook nog goed geïsoleerd ben en het lampje weinig licht geeft dan zou het lampje uit kunnen blijven en waan ik me onterecht veilig.

Precies, helemaal mee eens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

offtopic//

Op 29 september 2020 13:08:19 schreef RvEldijk:
[...]

Ow ok, dan heb je gelijk dat het 30x over de kop moet voor precies dezelfde goedkope rotzooi uit china. Denk optimalisatie alleen voor hun bankrekening in dit geval.

Het kan nog erger:
https://nl.aliexpress.com/item/4000029749261.html?spm=a2g0o.detail.100…
Hetzelfde:
https://www.amazon.nl/roestvrijstalen-Electronic-Desoldering-Verwissel…

Arco

Special Member

Op 29 september 2020 11:54:39 schreef gdb:
Helemaal vergeten... dan hebben we deze dingen nog:[bijlage]

Die heb ik ook nog ergens liggen, is nergens goed voor... :(
De aanwijzing klopt bijna nooit, en als schroevendraaier is het helemaal niet bruikbaar.
(als je ook maar iets kracht zet draai je de behuizing in gruzelementen...)

Wel zonder batterij inderdaad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is gewoon het materiaal verschil.

Hehe, durf te wedden 100% hetzelfde, denk ook dat we z'n leveracier gevonden hebben, ach mensen zullen het vast bestellen, maar ik vind dit erg neigen naar vrijwillige diefstal.

BTW ik koop nooit iets bij Amazone, Bolleke, Coolcrap, Konrad, zijn allemaal crap bedrijven, waarbij ik bij jefke me afvraag zou je nou lekker slapen met 100 miljard op de bankrekening, terwijl je personeel niet eens rond kan komen. #NIETMIJNSTIJL

Alles met een knipoog ;-)

Was net in de Duitse bouwmarkt, en van het merk Wiha is er een simpele spanningsschroevendraaier zoals we die al tientallen jaren kennen, maar dan met LED, zo geeft de verpakking (prominent) aan. Gekocht. Prima dat er een LED in zit nu, maar het verschil met het neonlampje is er niet: even zwak, zelfde kleur oranje. Misschien kan je 'm iets vaker laten vallen. Helaas, het wachten is op een versie met een wat fellere LED, zodat je buiten in de zon ook nog wat ziet.

Dit los van andere typen en modellen, het was de oorspronkelijke vraag, van... mijzelf ;-)

enige jaren geleden heb ik eens een (experimentele ) spanningstester gebouwd met led en neon, uit nieuwsgierigheid of de led het zo goed kon als de neon.

gebruikte daarvoor wel een ledje waarvan het me opgevallen was dat het reeds bij µA wat licht uitzend.

Uiteindelijk was dat ledje beter zichtbaar dan de neon bij zwakke stroompjes, maar onder zonlicht, nee dat lukt nooit.

even zoeken waar het ding ligt, krijg je nog een foto.

Op 29 januari 2022 16:13:28 schreef kris van damme:
enige jaren geleden heb ik eens een (experimentele ) spanningstester gebouwd met led en neon, uit nieuwsgierigheid of de led het zo goed kon als de neon.

gebruikte daarvoor wel een ledje waarvan het me opgevallen was dat het reeds bij µA wat licht uitzend.

Uiteindelijk was dat ledje beter zichtbaar dan de neon bij zwakke stroompjes, maar onder zonlicht, nee dat lukt nooit.

even zoeken waar het ding ligt, krijg je nog een foto.

Altijd leuk om te zien. Omdat ik de TS was en dit gisteren toevallig tegenkwam, leek het me leuk om het nog even te melden. Het wachte is op het LEDje dat bij enkele µA nog veel licht laat zien ;-)

test circuit neon versus led..

de zwarte klodder links is vingersimulatoroppervlakaanraak simulatie (geleidende koolstofpasta, dooropend tot op de zijkant vh printje)

met het koperen knopje kan je enkel de ledversie testen, maar normaal komt de aanraakvinger helemaal rechts.

dan, even een bnc stekker aangeraakt die aan ongaarde monitor hangt.

beiden lichten op maar ledje is veel duidelijker zichtbaar. ok, het zit per toeval wat in de schaduw bij deze foto, maar ook als dat niet zo is is het zo

Op 30 januari 2022 13:45:01 schreef kris van damme:
test circuit neon versus led..

de zwarte klodder links is vingersimulatoroppervlakaanraak simulatie (geleidende koolstofpasta, dooropend tot op de zijkant vh printje)

met het koperen knopje kan je enkel de ledversie testen, maar normaal komt de aanraakvinger helemaal rechts.
[bijlage]

dan, even een bnc stekker aangeraakt die aan ongaarde monitor hangt.
[bijlage]

beiden lichten op maar ledje is veel duidelijker zichtbaar. ok, het zit per toeval wat in de schaduw bij deze foto, maar ook als dat niet zo is is het zo

Dat is een mooi experiment!

Op 30 januari 2022 13:45:01 schreef kris van damme:
... maar ook als dat niet zo is is het zo

Die uitdrukking moet ik onthouden :) :D