Nest thermostaat

Voor een familielid heb ik een Nest thermostaat aangesloten op een Nefit ketel met oorspronkelijk een goed werkende Moduline thermostaat.
Het was niet mijn advies! De installatiehandleiding roept meer vragen op dan dat die antwoorden geeft, maar volgens mij is hij nu correct aangesloten. Je kunt het ding zelfs besturen met Hé Google!. Dat werkt wel.
De unit in de kamer praat draadloos met het deel bij de CV ketel. Dat wordt gevoed met netspanning, levert 12 volt voor de thermostaat in de kamer via een tweeaderig kabeltje. De bekabeling van de moduline thermostaat is losgekoppeld. Het kastje van de Nest heeft alleen een relaisuitgang en is dus en principe een aan/uit thermostaat. Dat relaiscontact is verbonden met de aan/uit ingang van de Nefit ketel (1+2). De modulerende regeling via de oude thermostaat is er dus niet meer. Voorlopig zit de gebruiker nog even in de kou.
Maar nu mijn vraag. Op de unit bij de ketel zitten drie lampjes. Een voor de aanwezigheid van de communicatie met de kamer unit, een symbool en nog een lampje.
Ergens heb ik gelezen als ze alle drie branden, dat de ketel een warmtevraag krijgt voor het warmwatercircuit (de boiler).
Hoe kan Nest dat weten, als er alleen maar een relaisuitgang naar de ketel aan/uit ingang gaat? Bij de Nefit ketel is dat no 1 en 2 op de kroonsteen (3 en 4 is voor de moduline en die is los. Volgens een technicus van Nefit hoeft daar geen draadbrugje in te zitten.)

Nu met OpenTherm.
Nest maakt nu gebruik van OpenTherm-technologie om je HR-condensatieketel te moduleren. Daardoor behoudt je huis een constante temperatuur, zodat het nog comfortabeler wordt.

Als ik het even snel doorneem moet je een 3e generatie Nest hebben en een aparte boiler, dus geen combiketel.

Bij een boiler kan je ook daadwerkelijke besparen. Het minimieme voorraadboilertje in de combiketel verbruikt niet veel.

Weer wat wijzer. Ik weet niet of het een derde generatie is. Er is in geen geval een losse boiler. Dus het klopt wel met de lampjes.
De term Open Therm heb ik wel ergens gevonden. Ga me daarin verdiepen, maar is nu m.i. niet relevant

OpenTherm is een communicatieprotocol tussen ketel en thermostaat. Maar dat werkt niet bij een Nefit ketel, Nefit heeft een eigen protocol.
Je kunt in dit geval dus alleen de aan/uit functie gebruiken. Als je de ketel wil laten moduleren dan moet je een thermostaat hebben die het Nefit protocol gebruikt.

OpenTherm is volgens mij het protocol om te moduleren en ook bepaalde storingen en tapwatergebruik naar de thermostaat door te geven.

met openTherm kun je onder andere moduleren en afhankelijk van wat er geïmplementeerd is in zowel ket als thermostaat kun je er ook allerlei tapwater gerelateerde zaken met communiceren (tapwater setpoint, eco/comfot modus etc).

Ik meen dat nefit tegenwoordig wel opentherm convertors heeft, maar hoe goed die werken weet ik niet.

Op 29 september 2020 15:47:35 schreef Stijnos:
met openTherm kun je onder andere moduleren en afhankelijk van wat er geïmplementeerd is in zowel ket als thermostaat kun je er ook allerlei tapwater gerelateerde zaken met communiceren (tapwater setpoint, eco/comfot modus etc).

Ik meen dat nefit tegenwoordig wel opentherm convertors heeft, maar hoe goed die werken weet ik niet.

De ketel is een Nefit Economy HRC.
Als ik in het lijstje kijk waar de convertor voor geschikt is, dan staat deze er niet bij. Waarschijnlijk gaat de convertor dan niet werken. De NEST Heathlink heeft wel een OT aansluiting en is dus vermoedelijk wel een versie 3

Moet je niet in de ketel niet aangeven dat je een aan/uit systeem gebruikt?? Ketel verwacht een Open Therm signaal.. Wel jammer als ze van modulerend afgaan,je verbruik stijgt best wel...

Op 30 september 2020 22:24:01 schreef smd:
Moet je niet in de ketel niet aangeven dat je een aan/uit systeem gebruikt?? Ketel verwacht een Open Therm signaal.. Wel jammer als ze van modulerend afgaan,je verbruik stijgt best wel...

Het verschil zit in de aansluit terminal.
Bij de nefit ketel is 1+2 aan/uit en 3+4 de moduline.

Op 30 september 2020 22:24:01 schreef smd:
Ketel verwacht een Open Therm signaal..

Het is een Nefit ketel en die verstaat geen OpenTherm.

OK, jammer.,. Zowizo geen Nee fit fan!!

Op 1 oktober 2020 19:10:09 schreef smd:
OK, jammer.,. Zowizo geen Nee fit fan!!

De hedendaagse ketels van Nefit kunnen werken met een omzetter van OT naar het Nefit protocol en er zijn er nu ook enkele die gewoon OT aan boord hebben. Het lijkt erop dat een goed werkend systeem weggedaan gaat worden voor een wat leukere thermostaat........

Op 1 oktober 2020 19:10:09 schreef smd:
OK, jammer.,. Zowizo geen Nee fit fan!!

Vanwege? Ik heb een Nefit ketel die al 10 jaar probleemloos werkt. Kon ik van mijn voorgaande ketel (Radson) niet zeggen.
Ik heb juist voor Nefit gekozen omdat diverse recensies vertelden dat dit merk de minste storingen vertoont. En mijn exemplaar lijkt dit te bevestigen.