vaste spanningregelaar van 7,4 volt naar 5 volt

Beste forum leden

Voor een vriend van mij wil ik een spanningregelaar maken, die van 7,4 naar 5 volt moet worden.
Het is voor in een modelvliegtuig, daar heeft hij een printje met stroboscoop light

zou deze schakeling geschikt zijn?

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…

Uiteraard zonder trafo en diode gelijkrichting er voor, daar zou ik de 7,4 volt aan willen sluiten

Kan ik dan de waarden van de genoemde condensatoren aanhouden, of moet ik deze warden wijzigen?

Graag jullie mening hierin

b.v.d

m.v.g

Dat kan maar ik zou het niet doen.
De 78xx reeks zijn lineraire regelaars,wat betekent dat ze het overschot van vermogen opstoken.
Je batterij zal zo veel rapper ontladen.
Beter is het om een Step-down convertertje te gebruiken, dit zijn geschakelde voedingen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is voor in een modelvliegtuig, daar heeft hij een printje met stroboou deze schakeling geschikt zijn?

Ik denk dat in die zin een stukje tekst is weggevallen.
Wat gaat er met die 5 V gevoed worden?

'Veel rapper' is misschien wat overdreven.
Als je een ideale step-down had, zonder enig verlies, dan zou je, voor iedere minuut die je met een lineaire regelaar met de batterij kon doen, nu 88 seconden doen. Maar zo'n step-down werkt ook niet gratis, zodat bij kleinere vermogens de nettowinst nog veel kleiner wordt.
De eenvoud van een lineair driepootje wordt dan wel erg aantrekkelijk.

Maar misschien kan het nog wel anders, bijvoorbeeld als de te voeden schakeling ook op 7,4 V kan werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

De vraag is inderdaad hoeveel stroom het moet kunnen leveren, dat beetje extra verbruik zal de pret niet drukken, zeker niet als er een E-motor in zit.

7.4 klinkt als: 2S lipo: 6V - 8.4V.... 6V is dan weer te weinig voor een 7805....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aanname (gevaarlijk, weet ik):
Als hij een strobe lamp op het vliegtuig wil laten knipperen valt het energieverbruik waarschijnlijk in het niet bij het gebruik van de motor.

Een beetje verlies in de spanningsregelaar kan dus niet zo'n kwaad denk ik. Dus een 7805 die de benodigde (kleine) stroomsterkte kan leveren is waarschijnlijk een goede, simpele en goedkope oplossing.

Maar... De ontvanger, servos en de ESC intern werken allemaal op 5V. Er /is/ dus gewoon 5V aanwezig. Waarschijnlijk gemaakt met een LDO versie van de 7805 op de ESC. En in die context heet het een "BEC" Battery Elimination Circuit.

Kortom, je kan de context negeren en "malicious compliance" gewoon de vraag beantwoorden. Maar of dat het beste advies is voor de TS: Ik betwijfel het.

Als je niet de volle 1A wil trekken dan kan een 7805 best met 2.4V dropout werken, dus een 7805 is een prima manier om 5V te maken.

Er staat niet eens bij dat het op batterijen werkt. Dus wat zeuren jullie over efficientie! (vliegtuigje niet op batterijen lijkt me ERG stug, maar het STAAT er niet! ).

--------------------------------------------

Proberend tot een goede oplossing te komen:

Wat is er mis mee met het aansluiten van de stroboou (Ik weet niet wat dat is) op het bestaande 5V systeem in het vliegtuigje?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien s/stroboou/strobo; zou/

Dan nog blijft het maar een gekke zin, hopelijk heeft de topicstarter begrepen dat we hier een heel mooie editeerfunctie hebben ;)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 september 2020 11:57:44 (68%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

sorry voor de late reactie,

hij wil dus een losse accu gebruiken voor alleen verlichting,
hierdoor zullen nooit de vitale functies uitvallen mbt servo en motor

servo's motor enz loopt allemaal via een eigen accu.

vandaar de benodigde spanningregelaar

Op 28 september 2020 20:16:51 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik denk dat in die zin een stukje tekst is weggevallen.
Wat gaat er met die 5 V gevoed worden?

'Veel rapper' is misschien wat overdreven.
Als je een ideale step-down had, zonder enig verlies, dan zou je, voor iedere minuut die je met een lineaire regelaar met de batterij kon doen, nu 88 seconden doen. Maar zo'n step-down werkt ook niet gratis, zodat bij kleinere vermogens de nettowinst nog veel kleiner wordt.
De eenvoud van een lineair driepootje wordt dan wel erg aantrekkelijk.

Maar misschien kan het nog wel anders, bijvoorbeeld als de te voeden schakeling ook op 7,4 V kan werken.

inderdaad stukje weggevallen, heb het aangepast

Op 29 september 2020 11:45:15 schreef big_fat_mama:
Misschien s/stroboou/strobo; zou/

Dan nog blijft het maar een gekke zin, hopelijk heeft de topicstarter begrepen dat we hier een heel mooie editeerfunctie hebben ;)

inderdaad stukje weggevallen, heb het aangepast

Ha stroomknutselaar,

Heb je enig idee van de elektrischestroom afname ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als er een aparte accu is, alleen voor de verlichting, is het dan niet handiger om een accu te nemen die (ongeveer) 5V geeft?

Lambiek

Special Member

Ligt aan de stroom die je nodig hebt natuurlijk, maar ik zou zoiets nemen.

https://nl.rs-online.com/web/c/power-supplies-transformers/dc-dc-conve…

daar heeft hij een printje met stroboscoop light

En heb je hier wat meer info over.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

heb het aangepast

Dankje, nu is het leesbaar ;)

Nu nog weten wat dat voor een printje is dat het strobe-effect maakt. Vooral: is het een "echte" strobo, met zo'n u-vormige xenonbuis? Of zijn het (zoals ik vermoed) powerleds? Nu, in beide gevallen moet het volgens mij mogelijk zijn om een gegeven schakeling recht uit de batterij te voeden, met hooguit een beetje tweaking, maar wellicht zelfs niet. Met meer info over dat bordje kunnen we meer gerichte antwoorden bieden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

TS heeft de neiging om de nominale spanning en niet min/max te noemen. Dus de batterij is 6-8.4V, gemiddeld/nominaal 7.4V en hij zegt 7.4. Bij de stroboscoop schakeling zal wel hetzelfde staan: nominaal: 5V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 september 2020 12:53:53 schreef electron920:
Ha stroomknutselaar,

Heb je enig idee van de elektrischestroom afname ?

Groet,
Henk.

Helaas niet

hij heeft dit stroboscoop printje nog liggen en heb er helaas geen gegevens van.
Ik had nog stepdown printjes liggen maar die werken tussen 1,5 A en 2,2 A
Dit is denk ik wat te hoog, vandaar ik een 7805 wilde gebruiken

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Okee, dat is lastig natuurlijk.
Kan er een fotootje af van het strobo-printje? Of zelfs twee, voorkant en achterkant?
Kun je het aansluiten op 5V= en de stroomopname meten?

Idealiter meet je de stroomopname met een serieweerstand, waarvan je de spanningsval op de oscilloscoop bekijkt, maar dan moet je natuurlijk wel over zo'n scoopding beschikken.

Maar het lijkt toch een beetje verkeerd begrepen: als die stepdownbordjes die je hebt liggen het doen bij 1,5 of 2,2 amp, dan zullen ze het ook doen bij 0,2 of 1,2 amp, daar mag je op rekenen. Bij 0,000 amp zou er misschien een probleem kunnen zijn, dan hang je er maar een weerstand bij van pakweg 470 ohm, die gaat dan 10 mA trekken, daarmee zou de regelaar stabiel moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 september 2020 15:04:37 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dit zijn de gegevens van het stepdownprintje

Uitgangsstroom: 1.5A ( minimum ), 2.2A (typische waarde)

Input-output voltage verschil (VI-VO): 40Vdc ( max)

Instelbare uitgangsspanning bereik: 1.2 ~ 37V

Werktemperatuur: -55 ° C tot + 150 ° C

Huidige output : 1.5A

Ingangsspanning: 4.2 ~ 40 V

Bedrijfstemperatuur: 0 ° C ~ 125 ° C

Karakteristieke frequentie: 100 (MHz)

Module grootte: 35.6 (mm) x16.8 (mm)

Input mode : VIN ingang positieve niveau, GND ingang negatieve

Output : VOUT uitgang positieve niveau GND uitgang negatieve

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dank voor de moeite! Helaas toch:

*/ het was vooral naar het strobo-bordje dat werd uitgekeken, toch zeker door mezelf en bv. ook wel door @Lambiek (waarvan goede gueuze gemaakt wordt :) )

* de "min. 1,5 Amp" lijkt me verwarrend: volgens mij dient dit gelezen te worden als "zelfs in de meest ongunstige omstandigheden kan dit bordje nog 1,5A leveren". Jij lijkt te lezen "dit bordje doet zijn ding pas als het min. 1,5 A kan uitsturen", en dat lijkt me begrijpelijk ook, maar zo is het niet bedoeld, nmbm.

Twee aanbevelingen/verzoeken:

* regel eens zo'n stepdown-bordje af op 5,0V= , hang er de strobotoestand aan, en meet spanning en stroom. Ik kan me niet voorstellen dat er daarmee iets zou kunnen kapotgaan, al zijn er natuurlijk geen 100,00% zekerheden, ook niet in de electronica

* post eens foto's van dat strobo-ding

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 september 2020 15:38:23 (24%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ha stroomknutselaar,

Is dat printje niet bruikbaar :?
Anders zou je een LT1086CT5P dit is een 1,5 A met 1 V drop out maar er zijn er veel meer !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hartelijk dank voor jullie tips !

Ik zal zsm even eens vragen of hij me de accu en het printje effe kan geven, zodra ik het heb zal ik foto's posten

Het kan even duren, we hebben beide een drukke baan en zien elkaar niet elke dag vandaar

wordt vervolgd

m.v.g

Dit is een handig printje voor op vliegtuigen. Afregelen op 5V en gaan met de banaan. Weegt veel minder dan de andere die je gevonden had.

https://www.ebay.com/itm/2-5-10PCS-mini-3A-DC-DC-Converter-Step-Down-b…

Doe me een lol en zet die chinese verkoop site NOOIT op nederlands. "huidige output" is compleet verkeerd. 100MHz is ook compleet fout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heel hartelijk dank voor jullie tips,
foto,s heb ik helaas niet kunnen bemachtigen, alles was ingebouwd

Hij heeft het step down printje gebruikt dat ik had liggen,
en werkt prima

mvg