Klik aan klik uit doolhof

Ik kom altijd binnen via de achterdeur en kom dan eerst in de bijkeuken. Ik moet eerst de bijkeuken door, om het licht aan te kunnen doen, niet handig. Er zitten wel schakelaars bij de ingang ook (voor het buitenlicht), maar omdat de vorige bewoner de bedrading plaatselijk zo op het plafond heeft geflikkerd, is er geen draad te trekken.

Doel: hotelschakeling met bestaande schakelaar aan de andere kant van de bijkeuken, en bij de buitendeur eveneens een normale schakelaar van het huidige model en type, maar dan met een zender die achter de schakelaar past en met die schakelaar te bedienen is. Op een andere plek is dan een ontvanger nodig.

Ik wil niet een lamp die op beweging reageert.
Een oplossing waarbij de huidige normale schakelaar ook een zender wordt, is volgens mij niet nodig.

Klik aan klik uit biedt volgens mij prachtige en betaalbare producten, alleen zie ik met alle aanbod door de bomen het bos niet meer.

Ik zie een AWMR-230, die heeft een batterij nodig (wat me niet echt handig lijkt), maar ik zie ook een AWMR-300 die naast de te schakelen draden (bruin en zwart) ook nog een nul nodig heeft (?). Ik zie in de downloadbare handleiding niet waarom of wat het verschil is. Als deze zonder batterij werkt, is dat voor mij de betere optie. Maar ik zie nog tig andere ontvangers en evenzoveel zenders.

Voor de zender wil ik een normale schakelaar (een dubbele, de andere kant wordt voor iets anders gebruikt) die er al zit gebruiken en die dan met een zender erachter gebruiken. Blijft het vervelend dat die zender een batterijtje wil. Volgens mij moet ik met

  1. een bestaande schakelaar die nu ook bruin/zwart schakelt, aan te sluiten op
  2. een ontvanger (dus die komt in dezelfde doos in de muur)
  3. een zender + traditionele schakelaar toevoegen, die communiceert met die ontvanger

de hotelschakeling kunnen maken, maar welke producten uit de enorme lijst zijn het slimst om te gebruiken. Liefst ook zo klein mogelijk, het moet ook allemaal maar passen.

Daarnaast heb ik op een andere plek een bestaande normale hotelschakeling. Hier zou een 3e schakelaar handig zijn, dat zou dan een kruisschakelaar worden in een normale situatie. Die 3e schakelaar kan echter niet zonder hak/breekwerk. Volgens mij is dit alleen op te lossen met:

  1. een bestaande schakelaar die nu ook bruin/zwart schakelt, aan te sluiten op
  2. een ontvanger (dus die komt in dezelfde doos in de muur)
  3. de bedrading achter de tweede bestaande schakelaar verwijderen en hier ook een zenderschakelaar van maken
  4. een zender + traditionele schakelaar toevoegen

Sorry beetje lang verhaal geworden. Ik weet wat ik wil, maar ik zie gigantisch veel verschillende producten en ook na het bestuderen van de handleidingen zijn de verschillen me niet echt duidelijk.

Ik heb in de woonkamer de normale schakelaar vervangen door een KAKU-dimmer (kan bij jou gewoon een schakelende ontvanger worden) en bij zowel de deur naar de gang als bij de tuindeur een KAKU schakelaar geplaatst. Dit leek me de simpelste oplossing en het werkt prima. Die batterijtjes gaan echt eeuwig mee, in al die jaren nog nooit vervangen.

Arco

Special Member

Ik zie een AWMR-230, die heeft een batterij nodig (wat me niet echt handig lijkt)

Batterij gaat heeeel lang mee. Ik heb er hier waar ze iets van 5-10 jaar inzitten en nog steeds goed wewrkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Ik heb voor de zolder iets met KAKU gemaakt, boven een normale schakelaar met KAKU ontvanger achter de schakelaar en onderaan de trap een draadloze KAKU schakelaar (zender). Die KAKU schakelaar is de AWST-8800. Die KAKU schakelaar was voor mij perfect, plat en kon met twee kleine schroefjes tegen de muur waardoor ik geen inbouwdoos hoefde te boren. Dat het er iets anders uit ziet dan mijn andere schakelmateriaal was voor mij geen probleem, ik heb er geen andere spullen direct naast hangen oid.

Om schakelmateriaal gelijk te houden zoek jij dus juist een zender die je kunt bedienen met een normale schakelaar die ervoor zit??

De ontvanger die ik gebruikt heb, was de ACM-2300HC. Heel klein doosje maar icm een diepe inbouwdoos (50mm) zoals aangeraden door KAKU was het toch redelijk proppen om de boel er een beetje netjes in te krijgen. Heb jij genoeg diepte in de doos?

Handleidingen voor KAKU zijn niet heel duidelijk als je vanuit een technische achtergrond zoekt. Het is meer in Jip en Janneke taal uitgelegd, waardoor je als techneut met vragen blijft zitten.

Volgens mij kun je niet meerdere ontvangers met elkaar laten communiceren, ik zou dus zoeken op zenders die je met een schakelaar kunt aansturen (en in de handleiding daarvan checken of er iets staat over aanmelden van de zender op de ontvanger).

[Bericht gewijzigd door Henk H. op woensdag 30 september 2020 09:09:12 (31%)

Dat de batterij heel lang meegaat is goed te weten, ik was al bang dat ik ieder jaar de boel uit elkaar moest gaan halen. Makkelijker was geweest als ze gewoon gevoed werden vanuit het lichtnet.

Waar ik geen wijs uit word, zijn alle verschillende modellen. Als je alleen kijkt naar inbouw ontvangers en zenders, dan zijn er al diverse verschillende modellen (ook als je dimmers en dingen in relatie tot LED eruit filert) en als ik alle handleidingen bekijk, dan kan ik niet direct ontdekken waarin ze nu precies verschillen... Zoals in het voorbeeld van die ontvangers AWMR-230 (geen nuldraad nodig) versus de AWMR-300 (nuldraad nodig).

Op 30 september 2020 09:04:29 schreef Henk H.: Ik heb voor de zolder iets met KAKU gemaakt, boven een normale schakelaar met KAKU ontvanger achter de schakelaar en onderaan de trap een draadloze KAKU schakelaar (zender). Die KAKU schakelaar is de AWST-8800. Die KAKU schakelaar was voor mij perfect, plat en kon met twee kleine schroefjes tegen de muur waardoor ik geen inbouwdoos hoefde te boren. Dat het er iets anders uit ziet dan mijn andere schakelmateriaal was voor mij geen probleem, ik heb er geen andere spullen direct naast hangen oid.

Om schakelmateriaal gelijk te houden zoek jij dus juist een zender die je kunt bedienen met een normale schakelaar die ervoor zit??

Klopt, sterker nog, het is nu een normale schakelaar met een lamp en die normale schakelaar kan je volgens mij op die AWMR-230 ontvanger aansluiten. De schakelaar is dan de input voor die ontvanger. Met een andere schakelaar, die verder alleen op een losse zender is aangesloten, kan je dan een hotelschakeling maken (denk ik). Die 2e schakelaar is ook gewoon een schakelaar die nu al in de muur zit en die geen functie heeft en waar ik niet de juiste draden naartoe kan trekken, daar komt geen normale installatiedraad aan te pas. Die schakelaar "bedient" de zender en de zender praat met de ontvanger (over Jip-en-Janneke-taal gesproken ;-)).

De ontvanger die ik gebruikt heb, was de ACM-2300HC. Heel klein doosje maar icm een diepe inbouwdoos (50mm) zoals aangeraden door KAKU was het toch redelijk proppen om de boel er een beetje netjes in te krijgen. Heb jij genoeg diepte in de doos?

Ik heb niet heel veel ruimte, maar die ik op het oog heb is een minischakelaar. Helaas geeft KAKU geen afmetingen aan, meten is weten... Voor de zender bij de 2e schakelaar heb ik ruimte zat, omdat daar een blinde plaat zit met de aftakking naar de schuur (met een kroonsteentje...). De ontvanger zou niet per se direct bij de schakelaar hoeven, ik zou de schakeldraden kunnen verlengen (de huidige bruine/zwarte misbruiken) en de ontvanger juist in de plafonniëre kunnen plaatsen, daar moet genoeg plek zijn.

Handleidingen voor KAKU zijn niet heel duidelijk als je vanuit een technische achtergrond zoekt. Het is meer in Jip en Janneke taal uitgelegd, waardoor je als techneut met vragen blijft zitten.

Ja, eens, niet handig dit... Zou het echt een Nederlands bedrijf zijn trouwens, zal vast in China gemaakt worden?

Volgens mij kun je niet meerdere ontvangers met elkaar laten communiceren, ik zou dus zoeken op zenders die je met een schakelaar kunt aansturen (en in de handleiding daarvan checken of er iets staat over aanmelden van de zender op de ontvanger).

Voor de bijkeuken verwacht ik 1 huidige schakelaar, een nieuwe "dummy" schakelaar, een zender en een ontvanger nodig te hebben.

Voor de overloop moet ik de hotelschakeling opheffen / fixen met draden, en heb ik de extra "dummy" schakelaar nodig, een schakelaar rechtstreeks aan de ontvanger en de 2 "dummy" schakelaars voorzien van een zender. Althans, dat vermoed ik nu ;-)

Meerdere ontvangers die met elkaar kunnen communiceren verwacht ik niet nodig te hebben. Zoiets kan wel, maar dan via een app of zo om een soort van scenario's te maken dat als het 20:00 is, er op verschillende plekken wat dingen aan of uit gaan.

Ik kom net ergens anders achter, ik was begonnen met zoeken bij "Handleidingen", maar daar staan (natuurlijk) ook handleidingen tussen van apparaten die niet meer worden geleverd. Op zich logisch, makkelijker was geweest als KAKU dat duidelijk had aangegeven. Dat maakt de selectie een stuk kleiner als op deze pagina.

[EDIT] Maar dat klopt ook niet helemaal, als je zoekt op producten, dan staat daar bijv. deze ook tussen, maar met de mededeling "Let op: Dit product is inmiddels vervangen door de ACM-2300-HC inbouwschakelaar.". Tjonge, jonge, ik zal wel een zeiksnor zijn, maar dat kan volgens mij wel beter.

[Bericht gewijzigd door gdb op woensdag 30 september 2020 09:42:32 (26%)

Het blijft gewoon 'Trust' het merk dat de slechtste toetsenborden, muizen en monitoren leverde. In het buitenland heten de producten ook 'Trust'

Niet alle schakelaars hebben een nuldraad in de doos, misschien is het daar voor. De handleiding van de 230 rept niet over een batterij.

Is het geen idee om de lamp van schemersensor te voorzien? Gewoon altijd een lichtje, klaar. Schrikt boeven af etcetera.

Op 30 september 2020 19:48:21 schreef K7Jz:
Het blijft gewoon 'Trust' het merk dat de slechtste toetsenborden, muizen en monitoren leverde. In het buitenland heten de producten ook 'Trust'

Niet alle schakelaars hebben een nuldraad in de doos, misschien is het daar voor. De handleiding van de 230 rept niet over een batterij.

Klopt, meestal alleen fase, die wil je schakelen, maar geen idee wat dan de rol is van die nuldraad, misschien om batterijloos te kunnen werken...

Is het geen idee om de lamp van schemersensor te voorzien? Gewoon altijd een lichtje, klaar. Schrikt boeven af etcetera.

Klopt wel, maar nee, dat wil ik niet, dat was een van de "vereisten"; zie de initiële post ;-)

Beter via WIFI dingen doen liever geen 433Mhz schakelingen, als het nu niet actief is bij buren kan dat later komen, heb je heel 433Mhz netwerk en begint de ellende, geschakeld door de buren. :)

EDIT : KAKU was 10 jaar geleden, met wisselbare frequencies.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op donderdag 1 oktober 2020 00:14:19 (14%)

Alles met een knipoog ;-)
Jeever

Golden Member

Op 1 oktober 2020 00:11:39 schreef RvEldijk:
Als het nu niet actief is bij buren kan dat later komen, heb je heel 433Mhz netwerk en begint de ellende, geschakeld door de buren.

Dat was ooit een bekend KAKU-probleem, maar is nu écht geen probleem meer. Alle moderne KAKU-zenders hebben een at random toegekende huiscode van één uit zestien miljoen. De kans dat de zenders van uw buren dezelfde huiscode hebben is dus nihil.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

toegekende huiscode van één uit zestien miljoen. De kans dat de zenders van uw buren dezelfde huiscode hebben is dus nihil.

Ow ow,...das idd genoeg :)

Wij hadden vroeger, toen je nog kuilen had, (met elco) a t/m p? 1 t/m 7 ? maar dan ging het nog steeds wel eens vout.

Alles met een knipoog ;-)