Soldeerboutpunt

maartenbakker

Golden Member

Op 24 september 2020 15:30:27 schreef Daan888:
Ja ik zie nu dat de verzendkosten 60 dollar zijn. Dat is iets te veel dus ik zoek nu of ze er ook in Nederland zijn maar ik krijg niks gevonden tot nu toe.

Ik heb nog niet voor je gezocht, maar Ali Express levert in Nederland en heeft gegarandeerd passende punten (Chinese 2 euro boutjes werken ook met cylindrische punten en aandrukschroefjes, gewoon gekopieerde antieke Japanse en Amerikaanse ontwerpen).

@Shiptronic: er zijn wel meer Wellers waar nooit Weller op had mogen staan als je tenminste Weller als 'Premium Brand' wilt zien. Ik zie het als een merk met wisselende kwaliteit en hoge prijzen. Ook borduren ze net als andere traditionele soldeerboutfabrikanten vaak door op ouderwetse technologie, en dat is okay maar niet in hun marktsegment. Zeker niet als je al een wisselende reputatie hebt dus je klanten ook niet persé op de kwaliteit afkomen. Voor cartridgepunten of hetelucht moet je er in elk geval niet zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Weller ?? Ik heb twee digitale soldeerstations van Conrad (ToolCraft) een 50W en een 80W. Deze heb ik al minstens vier jaar. Ik soldeer elke dag en elke dag gaan deze stations dus aan.

De soldeerpunten die ik erbij besteld heb, (beitel 0.8, 1.2, enz €8.- ) zijn nog in perfecte conditie.

Ik zou nooit meer iets anders willen.

Let wel ik soldeer alleen met tin met met lood. (Stannol 2630)

I love it when a plan comes together !

Ik heb al even zitten zoeken op Aliexpress maar ik krijg geen geschikte punten gevonden. Heeft iemand suggesties waarop ik moet zoeken om de goede punten te vinden?

Jinny

Golden Member

Ik heb een Weller Magnastat in mijn gereedschapkoffer.
Voordeel, heeft alleen maar 2A 24V nodig.
Waar je het vandaan haalt is niet interessant.
En een nachtje vergeten boven de bilge schrikt ie ook niet van.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Kom ik aan met men 9 euro lullige regelbare boutje, werkt wel fijn :)

https://www.aliexpress.com/item/33057362156.html?spm=a2g0o.productlist…

Kan me niet voorstellen dat je hier geen puntjes voor kan vinden.

Ik mishandel dat ding met veil o.a. kost nix werkt perfect, heb ergens losse punten, zoveel staat hij nou ook weer niet aan.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op zondag 27 september 2020 21:51:29 (13%)

Alles met een knipoog ;-)

Op 27 september 2020 20:05:44 schreef Daan888:
Ik heb al even zitten zoeken op Aliexpress maar ik krijg geen geschikte punten gevonden. Heeft iemand suggesties waarop ik moet zoeken om de goede punten te vinden?

Google op Aliexpress maar eens op 'soldering tip' en/of 'soldering tools'! Soldeerpunten zat hier (de juiste zelf selecteren) en voor weinig heb je er een soldeerbout bij. Voor de prijs hoef je het in elk geval niet te laten...

mel

Golden Member

Ik bestel alles bij Reichelt, die leveren op tijd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik kan inderdaad wel punten vinden maar niet een vervanger voor een MT70 punt. Misschien dat het dan toch tijd is voor een nieuwe bout.

maartenbakker

Golden Member

Elke 1/8" punt is een vervanger. Hebben ze helemaal geen 1/8" punten??

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Binnen kort zijn de stationnetjes bij de LIDL in de aanbieding, allen heb ik geen idee of die een longlife punt heeft?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zou het soldeerstation van de lidl van goede kwaliteit zijn? Als dat zo is dan kan ik altijd nog een andere punt kopen als de punten die erbij komen niet goed zijn.

Ik heb ook nog even verder gezocht en heb deze set punten gevonden:
https://www.amazon.nl/Weller-Vervang-Soldeertips-ijzeren-handvat/dp/B0…

Denken jullie dat deze van goede kwaliteit zijn?

[Bericht gewijzigd door Daan888 op dinsdag 29 september 2020 20:15:03 (56%)

Voor 25 euro ofzo heb je een velleman vts25. Ik soldeer al 10 jaar met die ik nu heb, puntjes gaan 2 a 3 jaar mee.

Geen hoogvlieger, maar voldoet gewoon. Wordt naar mijn smaak iets te heet, maar dat los ik op door ofwel een fan voor m'n soldeerbouthouder te zetten (zodat ie afgekoeld wordt in rust) ofwel de variac op 20 volt minder te zetten.

Grootste minpunten: geen beitelpuntje/platte punt te krijgen (alleen maar potloodpunt helaas) en een tamelijk stijf snoer.

Ik zou alles wat je bij de bouw/supermarkt kan krijgen lekker vergeten, en eetje van Velleman (of van velleman's OEM) kopen als het goedkoop moet zijn

Edit: Ben het met Maarten eens wat amazon betreft.
Bij bol.com is het werk al loodzwaar. Veel oost europeanen worden er 'gebruikt'. Zoek er maar eens een documentaire of krantenreportage over op.
Maar amazon wil een stapje verder. Ze willen niet in Nederland een distributiecentrum neerzetten tenzij nederland de regels m.b.t. werktijden, nachtrust tussen dag en nachtdienst en vakantie-uren verandert (m.a.w. ze willen de arbeiders nog verder uitbuiten dan al gebeurt).
Laat ze dan maar lekker wegblijven. Bah bah bah.

De meeste dingen op amazon kan je inderdaad vaak direct bestellen bij de oorspronkelijke leverancier. Meestal is dat china, dus of je nu bij amazon of op ali wat bestelt, het geld komt toch wel in china terecht.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Amazon is een afrader omdat die uiteindelijk iedereen naaien, van klanten tot verkopers en eigen personeel. Bezos is rijk genoeg, laat hij eerst maar eens wat aan de maatschappij gaan teruggeven beginnend met zijn eigen personeel. Als je iets op Amazon ziet dat nergens anders te krijgen is (eigen site van de verkoper, ebay, aliexpress) dan kun je het natuurlijk wel doen maar dat zal hier niet opgaan. Zulke punten zijn geheid via andere kanalen te krijgen, misschien exact dezelfde - de naam van de verkoper staat in het plaatje en misschien ook wel elders.

En ja, ik heb liever dat een verkoper een paar cent afdraagt aan de Chinese communistische partij dan aan Bezos, kan je nagaan....

Maargoed, Velleman of een andere nieuwe bout is natuurlijk ook een keuze. Als je de Weller gebruikt tot hij op is ben je misschien ook maar een jaar verder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."