Is deze elektromotor goed aangesloten

Bij m'n cnc freesmachine gebruik ik een vacuumpomp (zijkanaalventilator) om platen vast te zuigen.

Nu ben ik bezig met een bedieningspaneel om alle schakelaars op één plek te hebben. De vacuumpomp had ik eerst via een aantal meters verlengkabel op een andere WCD dan de freesmachine. Bij het inschakelen van de vacuumpomp knipperen de ledlampen van de werkplaats, maar gelukkig heb ik nog geen problemen gehad met storingen op de freesmachine.

Met het nieuwe bedienpaneel zal de vacuumpomp echter rechtstreeks op de rijgklemmen van de freesmachine worden aangesloten. Daarom was ik even benieuwd op welke manier inschakelpieken voorkomen kunnen worden. Andere apparaten zoals een zaagtafel en stofzuigers starten immers ook "rustig" zonder de lampen te laten knipperen.

De motor van de vacuumpomp zou een condensatormotor zijn volgens Wikipedia, maar daar blijken ook nog weer verschillende soorten van te zijn. Daarom heb ik even een paar foto's gemaakt.

De vragen die ik nu heb:

  1. Is deze motor goed aangesloten?
  2. Hij heeft 4 draden (zwart, rood, wit, rood). Wat is de functie per draad?
  3. Hoe kan ik bij dit type motor een inschakelpiek voorkomen?

Ter info, de pomp werkt gewoon goed. Ik heb er twee, de ene op de eerste 2 foto's, de andere op foto 3 en 4.

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
mel

Golden Member

Als hij gewoon draait, is hij goed aangesloten..
Je kan misschien een 1-fase softstarter gebruiken, die beperkt de aanloopstroom, deze zet je dan tussen de voedingskabel van de motor.
Waarschijnlijk een motor met 2 wikkelingen, en de condensator zorgt voor het draaiveld. De 2 rode draden zitten denk ik intern aan elkaar
aan een uitloper van een wikkeling. De witte is een aansluiting naar de condensator.

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 27 september 2020 20:52:04 (20%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Kan je bij zo'n motor ook de condensator weglaten en de 2e fase aansluiten ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 27 september 2020 20:54:07 schreef Shiptronic:
Kan je bij zo'n motor ook de condensator weglaten en de 2e fase aansluiten ?

Als het 230 volt is wel... Moet je wel de nul aansluiten, (ik denk aan de rode draden).Maar waarom zou je dat doen? De motor werkt toch normaal?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

shiptronic , ik denk niet dat de hulp wikkeling de te grote stroom kan verdragen en zal wel verbranden , verder geeft een condensator ongeveer een 90 gr. fase verschuiving ; een tweede fase is 120 gr. in fase verschoven.dat is niet de gewenst.de motor zal dan ook niet goed lopen en veel te warm worden.

de 2 rode draden zijn van de hulp wikkeling , als je ze omwisselt zal de draai richting de andere kant op gaan . een hulp wikkeling is veel hoger in ohmse waarde , de condensator zal direct na inschakelen een grote stroom doorlaten , en als de motor op toeren komt zal de stroom afnemen .

Staat er ook een schema aan de binnenkant van het dekseltje van het klemmen kastje? ,volgens mij zit er een fout in.
Als er geen aansluitschema in zit, de draden alle 4 even doormeten ten opzichte van de anderen.
De blauwe draden zal thermische beveiliging zijn.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op maandag 28 september 2020 13:24:17 (11%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als ik het zo bekijk zitten de spoelen ende condensator er tussen in alle 3 in serie.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dom van me, ik had het kunnen weten, maar heb niet gekeken. Er zit inderdaad een schema in het dekseltje.

Het lijkt er op dat de motor volledig goed is aangesloten.

Maar dan blijft de vraag over, hoe kan ik de inschakelpiek verminderen?
Hierboven wordt een softstarter genoemd, maar dat zijn best wel prijzige apparaten (>€150). Bij Conrad zie ik ook "Inschakelstroombegrenzers". Zijn die ook bruikbaar? Of zijn er nog meer opties?

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
pamwikkeling

Special Member

Een spoel ( of secundair van een transformator) in de voedingsleiding zetten en deze na enkele seconden kortsluiten met een relais.

Probleem is dat dit ook vlug 100 EUR kost.

Als het niet te lang moet draaien, een rol draad in serie met de voedingsleiding zetten.

Volgens het schema klopt het, toch vindt ik het een vreemde manier van aansluiten daar alle 4 de spoel uiteinden naar buiten komen zou je toch doorverbindingen of meerdere draden op de aansluitklemmen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op 30 september 2020 13:10:10 schreef Hunebedbouwer:
Volgens het schema klopt het, toch vindt ik het een vreemde manier van aansluiten daar alle 4 de spoel uiteinden naar buiten komen zou je toch doorverbindingen of meerdere draden op de aansluitklemmen.

Normaal staat de condensator in serie met de hulpwikkeling en dat haal ik ook niet uit het plaatje. Maar het kan zijn dat het intern aan elkaar zit bij de wikkelingen.

@TS,
Je zou er zo'n weerstand voor kunnen zetten en die na twee of drie seconden overbruggen met een relais.

https://dutch.alibaba.com/promotion/promotion_power-resistor-2kw-promo…

Of je wikkelt zelf iets van weerstanddraad, denk dat je met een Ohm of drie wel goed zit. Moet wel draad zijn dat het vermogen van je motor aan kan. :)

Misschien is een verwarmingselement ook wel iets, maar het blijft een nood oplossing vind ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de suggesties.

Een kennis van me heeft veel grote condensatoren liggen, bijvoorbeeld CME133-500 500Vac 50 Hz 133uF. Is daar iets van te maken?

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?

Gebruik je de twee pompen tegelijk bij de frees?
Heeft de frees een eigen groep?
Tel het vermogen van de frees en de pomp(en) bij elkaar op.
Kijk of de groep daarvoor zwaar genoeg is gezekerd en de voedingskabel daar voor en lengte dik genoeg is.
Het kan best zijn dat je helemaal geen kunstgrepen hoeft toe te passen. Het kan best zijn dat de algemene groep waar de verlichting en wcd,s op zitten al behoorlijk zwaar belast is en ver van de kast.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik gebruik nu één pomp. Alle wcd's en verlichting zitten op één groep, samen met nog wat andere apparaten. Dit ga ik veranderen zodat de freesmachine, vacuumpomp en eventueel stofzuiger op één aparte groep zitten.

Waarschijnlijk heb ik eind deze week alles aangesloten. Dan kan ik zien of het daadwerkelijk problemen gaat opleveren.

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?

Het heeft is langer geduurd, maar inmiddels zijn de machines op een aparte groep aangesloten. De led lampen knipperen niet meer bij het inschakelen van de vacuumpomp. De freesmachine lijkt tot nu toe geen last te hebben van de inschakelpiek.

Wel had ik een ander opmerkelijk probleem. Telkens bij het inschakelen van een andere freesmachine ging de aardlek er uit. Ik had bewust alles zo aangesloten dat nul overal nul is en fase overal op fase aangesloten is. Het probleem was opgelost door het omdraaien van de stekker.

Uit een ander topic begreep ik dat dit mogelijk een gevaarlijke situatie is. Klopt dat?

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?

Uit een ander topic begreep ik dat dit mogelijk een gevaarlijke situatie is. Klopt dat?

Dat klopt, het betekent dat je ergens in je machine een aardlek hebt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Uit een ander topic begreep ik dat dit mogelijk een gevaarlijke situatie is. Klopt dat?

Gevaarlijk niet direct. Voor echt gevaar moet de aardlek defect zijn en de aarde onderbroken.

Maar als het met de stekker omgedraaid wel goed werkt zit er toch iets in de machine niet goed bv een een indicatie lampje op de fase en aarde aangesloten is soms al genoeg voor de aardlek. Door de stekker om te draaien zit dat lampje nu tussen NUL en de aarde en loopt er nagenoeg geen stroom. In ieder geval te klein om de aardlek te laten afgaan.

Ik noem als voorbeeld een lampje maar kan ook iets anders zijn wat blijkbaar niet genoeg stroom trekt voor de aardlek maar voor de werking van het apparaat niet belangrijk lijkt te zijn omdat het apparaat verder wel werkt.

Dat klopt, het betekent dat je ergens in je machine een aardlek hebt.

Je hebt eigenlijk altijd wel ergens een kleine lekstroom lopen vandaar ook dat je niet oneindig veel op een 30mA aardlek kan zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kan het probleem alleen in de 230v bedrading en componenten zitten, of ook "aan de andere kant" van schakelende voedingen en frequentieregelaars? Bijvoorbeeld in het 24v circuit of in de freesmotor (aangesloten op de vfd)?

Update:
De frequentieregelaar van de freesmotor blijkt het probleem te zijn. Dit is een Delta VFD022E21A. Als ik alleen deze aansluit met fase op R en nul op S, klapt de aardlek er uit. Met fase en nul andersom gaat het wel goed. Kan het probleem dan in de kabel naar de freesmotor zitten of in de freesmotor zelf? Of in de vfd? Er zit een netfilter in volgens de handleiding.

[Bericht gewijzigd door Firehunter op dinsdag 20 oktober 2020 17:33:40 (46%)

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
benleentje

Golden Member

Ik verwacht niet dat het probleem dan achter de vfd zit maar eerder in zijn interne filter. De uitgang van een vfd is pas actief nadat je een start commando geeft als dan de aardlek eruit gaat zit er een fout achter de vfd zijn. Als kabel omdraaien werkt dat gewoon zo laten zitten. Het is wel raar maar lijkt me niet gevaarlijk omdat alles toch gewoon geaard is.
De filters in een vfd zorgen toch altijd al voor redelijk grote lekstroom per vfd waarbij wel een 10mA lekstroom meet voor 1 enkel vfd. Dan kan ook gewoon het opgetelde effect zijn van meerdere apparaten achter dezelfde aardlek. Zelf zet ik ze liever niet achter een aardlek als je de keuze hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Alles is inderdaad goed geaard. Het lijkt er dan inderdaad op dat het een combinatie van lekstromen is die er voor zorgt dat de aardlek er uit gaat. Heb er nog niet eerder problemen mee gehad, waarschijnlijk heeft de stekker in de oude situatie altijd op de "juiste" manier in het stopcontact gezeten.

De spindelmotor draait inderdaad niet bij het inschakelen, pas als de besturing van de freesmachine hem aan zet.

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?