Lifepo4 in parallel

Ik had graag een lifepo4 accu pack samengesteld voor 12 volt .
Daarbij dacht ik om 4 cellen 32700 in serie te zetten 4 x 3,2 volt = 12,8 volt . Een BMS om één en ander veilig te maken gaat er ook in .
Nu wil ik 2 zulke packs in parallel zetten om de capaciteit te verhogen, , moet ik nu ook dat tweede pakket voorzien van een eigen BMS ( en uitgangen daarvan parallel schakelen ) , of zou ik slechts 1 gemeenschappelijk BMS type 8s kunnen gebruiken waarbij alle 8 cellen worden bewaakt ?

Alvast bedankt

Dit "packs" parallel zetten kan je beter niet doen.

Eigenlijk moet je steeds twee cellen precies gelijk maken kwa spanning (bijvoorbeeld helemaal opladen), dan parallel zetten. De vier duo-cellen zet je dan in serie en kunnen aan 1 BMS.

Jou plan met een 8S BMS gaat niet werken, tenzij je 24V uit je accupack wil hebben.

Ik weet niet of LIFEPO zelf-balancerend is. Als dat zo is dan zou het kunnen dat je het tweede pack gewoon parallel kan zetten, maar ik denk het niet: Het eerste goedkope 4S LIFEPO BMS wat ik vond heeft gewoon aansluitingen tussen de cellen.

Je zult tussen de twee packs dus ook de 3.6V, de 7.2V en de 10.8V moeten doorverbinden.

Dat doorverbinden is dus het minimum wat je moet doen, maar liever doe je het zoals ik aan het begin heb beschreven met twee cellen die EERST aan mekaar gezet worden en DAN pas tot 4 in serie pack gemaakt worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Thanks rew , ik ga hiermee aan de slag.

Beste groeten

Hey! Ik ben ook aan het onderzoeken of zo iets dergelijks kan werken. Dus het parallel zetten van meerdere packs die hun eigen BMS systeem al hebben. Ik zie voornamelijk mensen die het afraden maar zie niet precies waar het grootste probleem gaat zitten? Als je zorgt dat elk 'pack' gelijke capaciteit heeft alvorens ze parallel te zetten, heeft dit dan kans van slagen? Alvast bedankt

Waarom zou je meerdere BMSsen willen hebben?

Als je accu's goed gematched zijn is 2P4S een veel makkelijkere configuratie.
Dan kun je gewoon met een enkel BMS af en hoef je ook maar 1 BMS te configureren.

De enige reden om meerdere BMSsen te gebruiken is als je aan 1 te weinig hebt kwa stroom, dus bv 2 BMSsen van 100A om een 175A load te voeden.

Overigens: TS had het over een LiFePO4 setup, de reacties van Rew en the chat gaan over Li-ion. (3.7V cel tegenover 3.2 bij LiFePO4)

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor LiFePO4. Makkelijker om als replacement in te zetten voor een 12 of 24V accu en een veiligere optie.
Bijkomend: Een enkele prismatic cel is veel makkelijker dan een stapel kleine Li-ion cellen (die je moet spotwelden)

Op 27 oktober 2020 14:28:04 schreef the chat:
Hey! Ik ben ook aan het onderzoeken of zo iets dergelijks kan werken. Dus het parallel zetten van meerdere packs die hun eigen BMS systeem al hebben. Ik zie voornamelijk mensen die het afraden maar zie niet precies waar het grootste probleem gaat zitten?

Er zijn een paar nadelen, maar niet echt "showstoppers". Dus vandaar allerlei mensen die het afraden.

1 van de nadelen is dat je voor ieder "pack" een eigen BMS moet hebben. Dus dat is duurder.

Als je zorgt dat elk 'pack' gelijke capaciteit heeft alvorens ze parallel te zetten, heeft dit dan kans van slagen? Alvast bedankt

De packs hoeven niet gelijke capaciteit te hebben. Wel precies dezelfde spanning (en aantal cellen).

Als je helemaal verschillende packs zou hebben, dus bijvoorbeeld een pack gemaakt met SANYO cellen en een ander pack met SAMSUNG celllen dan zou je uit voorzichtigheid moeten zeggen dat de max stroom niet de optelsom van beide packs is maar het minimum van de twee packs. In de praktijk zal het er tussen in zitten, maar als ze echt verschillende ontlaad-karakteristiek hebben zou het kunnen dat je op het ene moment alles uit de ene trekt en op een ander moment alles uit het andere pack.

Een ander nadeel kan ik het beste uitleggen als ik jou cellen even nummer. Links van beneden naar boven 1-6 en rechts van 7-12 OK?

Stel nu dat iedere cel 10Ah is. Dus dan hoop je dat je 20Ah totaal krijgt. Als iedere cel ook daadwerkelijk 10Ah is, dan zal dat ook echt het geval zijn. Maar stel nu dat er twee slechte cellen tussen zitten die maar 9Ah zijn (die hebben in een vorig leven onder de BMS gezeten, dan krijg je dat!). Als dat nu bijvoorbeeld 2 en 10 zijn, dan moet BMS links na 9Ah uit zijn pack gaan roepen: Hola! kappen, cel 2 komt onder de grens! Maar BMS rechts doet na 9Ah precies hetzelfde omdat ook cel 10 onder de grens komt. Als je zoals voorgesteld de boel per cel parallel had gezet, dan zitten cel 2 en cel 8 parallel. Samen zijn ze 19Ah Ook cel 4 en 10 zitten parallel en kunnen samen 19Ah leveren voordat een BMS moet beslissen: De boel is op. Kortom, in de praktijk, met niet-perfecte cellen heb je iets meer capaciteit.

Ook geen showstopper, maar wel een reden om het af te raden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hey, sorry voor de late reactie maar ben nog aan het nadenken over de beste architectuur. Wat als ik nu 2x BMS in serie ga zetten? Dus in onderstaand voorbeeld heb je een Accupack van 4S1P, in combinatie wordt dit 8S1P. Echter volgens de datasheet zou je een andere configuratie moeten gebruiken bij een 8-cell config. Ik vraag me alleen af of dit op deze manier ook zou kunnen werken? Reden achter dit alles is het modulair houden van verschillende battery-packs.

Ik heb de afgelopen 20 jaar best regelmatig nagedacht over jou idee....

Als jij een "pack" ontwerpt voor 24V, dan kies je waarschijnlijk 30- of 40V mosfets voor fet-zonder-naam en fet-zonder-naam.

Zet je er nu twee van die packs in serie dan is de systeemspanning 48V. Het is dan niet meer "uitgesloten" dat de mosfets meer dan die 30 of 40V te verduren krijgen. (Wel onwaarschijnlijk, maar niet uitgesloten).

Daarnaast moet de stroom, vooral de discharge stroom door meerdere in serie-staande-fets gaan lopen. Dat komt je efficientie niet ten goede.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

vooral de discharge stroom door meerdere in serie-staande-fets gaan lopen. Dat komt je efficientie niet ten goede.

Hetzelfde heb je ook als je 2 accu's parallel zet met elk een eigen BMS, heowel dat een klein nadeel is moet dat wel kunnen maar je eerste argument van de max spanning is wel een groter probleem zeker als je nog meer in serie zou willen zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien beetje OT maar omdat het ook LiFePO4's betreft: hoe zijn die 12V accu's voor campers e.d. dan uitgevoerd?
Sommigen worden ook echt als startaccu's ingezet (950CCA). Zit daar dan toch een (paar) FET in de uitgang? Of alleen een BMS voor balanceren? Want de maximale spanning kun je ook moeilijk beperken van een bv. 150A dynamo. Hoewel de spanning zelfs bij moderne start-stop auto's wel laag genoeg zal blijven (geloof absoluut maximum 4,2V per LiFeOP4 cel, dus 16,8V, geloof dat die moderne auto's soms wel boven de 15V komen).

Op 3 november 2020 20:23:44 schreef r-p:
Misschien beetje OT maar omdat het ook LiFePO4's betreft: hoe zijn die 12V accu's voor campers e.d. dan uitgevoerd?
Sommigen worden ook echt als startaccu's ingezet (950CCA). Zit daar dan toch een (paar) FET in de uitgang? Of alleen een BMS voor balanceren? Want de maximale spanning kun je ook moeilijk beperken van een bv. 150A dynamo. Hoewel de spanning zelfs bij moderne start-stop auto's wel laag genoeg zal blijven (geloof absoluut maximum 4,2V per LiFeOP4 cel, dus 16,8V, geloof dat die moderne auto's soms wel boven de 15V komen).

Of geen BMS, of een relais. Beetje relais van 200-300A kan piek wel de startstroom aan, zeker omdat ie dat niet schakelt, maar pas door zn contacten krijgt als ie allang bekrachtigd is.

Overigens heeft het gros van de campers een conventionele startaccu, alleen de huishoudaccu (dus voor het gehele camperdeel) is steeds vaker LiFePO4

Accu's die geschikt zijn om te starten hebben over het algemeen geen MOSFETs waarmee ze de accu kunnen afschakelen; die zijn dus niet beveiligd tegen diepontlading.

In principe zou het mogelijk zijn om een aparte aansluiting te maken voor de startmotor, en een aansluiting voor kleinere stromen die wel afgeschakeld kan worden, maar dat heb ik nog nooit in het wild gezien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 november 2020 19:31:01 schreef benleentje:
[...]Hetzelfde heb je ook als je 2 accu's parallel zet met elk een eigen BMS, heowel dat een klein nadeel is moet dat wel kunnen maar je eerste argument van de max spanning is wel een groter probleem zeker als je nog meer in serie zou willen zetten.

Is dit niet een kwestie van hogere spannings MOSFETS kiezen? Het idee beperkt zich tot 2 maximaal in serie te zetten. Ze moeten alleen afzonderlijk uitneembaar worden.

Op 3 november 2020 19:31:01 schreef benleentje:
[...]Hetzelfde heb je ook als je 2 accu's parallel zet met elk een eigen BMS, heowel dat een klein nadeel is moet dat wel kunnen maar je eerste argument van de max spanning is wel een groter probleem zeker als je nog meer in serie zou willen zetten.

Als je mosfets een RDSON hebben van 10mOhm en je zet de boel in serie, dan telt dat bij mekaar op. Voor je accu pack heb je dan 20mOhm in de fets zitten.

Andersom zet je ze parallel, wordt de uitgangsweerstand van het pack maar 5mOhm doordat de mosfets ook parallel staan.

Maar goed. Het maakt niet heel veel uit: Als je twee 20V packs hebt en je hebt 400W nodig, dan trek je 10A uit ieder pack. Parallel of serie het maakt niet uit. Door iedere mosfet loopt dan 10A en je hebt met die 10mOhm dan 100mV aan spanningsval en 1W aan verliezen. Dus het valt mee.

Op 3 november 2020 20:35:07 schreef SparkyGSX:
In principe zou het mogelijk zijn om een aparte aansluiting te maken voor de startmotor, en een aansluiting voor kleinere stromen die wel afgeschakeld kan worden, maar dat heb ik nog nooit in het wild gezien.

Ik wel: https://www.amazon.com/TOPVISION-2200A-Peak-Car-Power/dp/B07H58NP77/re…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/